بیش از یک میلیارد دوچرخه در جهان وجود دارد که دو برابر بیشتر از اتومبیلها است و در سالهای اخیر تولید دوچرخه به بیش از ۱۰۰ میلیون نفر در سال رسیده است. دوچرخهها در قرن نوزدهم معرفی شدند و بهسرعت جای خود را در بسیاری از فعالیتها باز کردند: تفریحی، کار، نظامی، نمایش، ورزش و غیره. بهعنوانمثال در ایالاتمتحده آمریکا، افراد برای اینکه حس بهتری داشته باشند از دوچرخه استفاده میکنند، زیرا یک ساعت دوچرخهسواری ۶۰۰ کالری انرژی میسوزاند اما در چین و یا کشورهای دیگر، مردم برای استفاده از وسایل حملونقل بیشتر از دوچرخه استفاده میکنند. به همین دلیل در بعضی کشورها دوچرخهها محبوب هستند. در این ۱۰ کشور دوچرخه انتخاب اول شهروندان در حملونقل است.
نزدیک به نیم میلیارد نفر در این کشور، برای حملونقل از دوچرخه استفاده میکنند. در پرجمعیتترین شهر این کشور یعنی شانگهای که حدود ۲۰ میلیون نفر جمعیت دارد؛ نزدیک به ۶۰ درصد از مردم برای رفتن به سر کار پدال میزنند.
در بلژیک، ۸ درصد از کل سفرهای درونشهری با استفاده از دوچرخه است. مردم این کشور بهطور متوسط، روزانه حدود ۱ کیلومتر دوچرخهسواری میکنند و دوچرخهسواری به یک «ورزش ملی» در میان بلژیکیها تبدیل شده است. آنها نسبت به دوچرخههای خود بسیار حساس هستند. یک بلژیکی تمام تلاش خود را به کار میگیرد تا دوچرخهای با کیفیت داشته باشد. دوچرخهسواران این کشور همواره کلاه ایمنی و جلیقه زردرنگ به تن میکنند تا برای خودروها قابلتشخیص باشند.
سوئیس کشور دوچرخهسوارهاست و فراتر از همهچیز، دوچرخه وسیلهای برای تفریح و لذتبردن از طبیعت و مهماننوازی مردم محلی است. ۱۰ درصد از مردم این کشور حدود ۸ میلیون نفر با دوچرخه سر کار میروند.
در ژاپن، سالانه بیش از ۱۰ میلیون دوچرخه فروخته میشود و این وسیله نقلیه بهعنوان جایگزین خودرو، رشد بالایی دارد و حتی بسیاری از مردم از دوچرخه برای حملونقل ترکیبی استفاده کرده و با آن به ایستگاههای قطار میروند. در این کشور، بسیاری از مردم دوچرخه خود را قفل نمیکنند حتی زمانی که دوچرخه خود را خارج از ایستگاههای راهآهن قرار میدهند.
با اینکه بیشتر در فصول بهار و تابستان میتوان در این کشور دوچرخهسواری کرد؛ اما ۹ درصد سفرهای شهری در فنلاند با دوچرخه انجام میشود. برخی از طرفداران دوچرخه در این کشور نه از برف و باران میترسند و نه از سطوح لغزنده خیابانها و عشق به دوچرخه در میان این مردم زبانزد است.
نروژ کشوری ۵ میلیون نفری است اما بیش از ۴ میلیون دوچرخه در آن وجود دارند و سالانه ۶۰ هزار دوچرخه نیز در این کشور ناپدید میشوند و سالانه، حدود ۱۰ درصد از این دوچرخههای سرقتی به روسیه و اروپای شرقی صادر میشود.
نزدیک به ۶۴ درصد از جمعیت حدود ۱۰ میلیون نفری سوئد، از دوچرخه استفاده میکنند. دوچرخه در خانوادههای سوئدی یک وسیله ضروری است و حکم یک تلویزیون برای خانه را دارد. برای سوئدیها دوچرخه حتی بیشتر از یک تلویزیون ارزشمند است. اغلب خانوادهها دارای چند دوچرخه مختلف هستند که بسته به تعداد اعضای خانواده و سن آنها متفاوت است.
فرهنگ دوچرخهسواری در آلمان بهگونهای است که فرزندان، پدران، مادران و حتی پدربزرگها و مادربزرگها هم دوچرخهسواری میکنند. ۱۰ درصد از جمعیت این کشور ۸۲ میلیون نفری دوچرخه دارند.
باورنکردنی است اما در این کشور ۱۸ درصد از سفرها با دوچرخه انجام میشود و شهروندان بهطور متوسط ۲ کیلومتر در روز رکاب میزنند. در سال ۲۰۱۵، نزدیک به ۳۵ درصد از مردم کپنهاک برای رفتن به سر کار خود از دوچرخه استفاده کردند. حتی سیستم دوچرخه اجارهای در این کشور با مبلغ ۲۵ کرون از ۱۵ سال پیش راهاندازی شده است.
هلند را «کشور دوچرخهسواران» مینامند. مردم این کشور روزانه ۲.۵ تا ۴ کیلومتر رکاب میزنند. بیش از ۶۰ درصد از ساکنان آمستردام از دوچرخه برای حملونقل استفاده میکنند و این شهر زیبا را به بهشت دوچرخهسواران تبدیل کردهاند.
توسعه تجارت با کشورهای همسایه از برنامه های راهبردی دولت سیزدهم بود که در دولت چهاردهم هم مورد تأکید رئیس جمهور قرار دا…