بازدید سایت : ۳۷۰۰۴

ارتقای مشارکت شهروندان و اقتصاد شهرها با مدیریت صحیح داده ها

امروزه بسیاری از شهرها در سراسر جهان از داده های باز و پردازش آنها برای بازدهی بهتر سرمایه گذاری های خود استفاده می کنند تا بتوانند برنامه های توسعه پایدار شهری را به منظور مشارکت شهروندان، افزایش بهره وری و رونق اقتصاد طراحی کنند.

ارتقای مشارکت شهروندان و اقتصاد شهرها با مدیریت صحیح داده ها
تین نیوز

امروزه بسیاری از شهرها در سراسر جهان از داده های باز و پردازش آنها برای بازدهی بهتر سرمایه گذاری های خود استفاده می کنند تا بتوانند برنامه های توسعه پایدار شهری را به منظور مشارکت شهروندان، افزایش بهره وری و رونق اقتصاد طراحی کنند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایمنا، اطلاعات مربوط به خرید الکترونیکی، تردد، بازدید از مکان های تفریحی، فعالیت های اوقات فراغت و سایر فعالیت ها که به صورت باز و قابل دسترسی برای هر فرد یا نهادی باشد، داده باز نامیده می شود. شهرها از طریق این داده های باز فرصتی را فراهم می کنند برای بهبود کارایی، بهره وری و خلاقیت شوراهای شهر دارای این داده ها و شرکت ها و نهادهایی که قادر به استفاده از آنها هستند.

تعداد دولت ها، شهرها و شرکت های خصوصی که در حال پیوستن به روند داده های باز هستند، پیوسته در حال افزایش است؛ به این دلیل که مزایا و ارزش داده های مشترک برای همه روشن است. برنامه ها و سیاست های داده های باز می تواند شهرها را به اهداف کارآمدی، پایداری، انعطاف پذیری و رفاه برساند. در ادامه به بعضی از مزایای برجسته داده باز اشاره می شود که می تواند شهرها را در رفع نیازهای شهروندان و شفافیت در معاملات یاری دهد.

ارتقای مشارکت شهروندان و اقتصاد شهرها با مدیریت صحیح داده ها 1

 

از پیشگیری از بلایا تا صرفه جویی در هزینه

روایت های موفقیت بسیار و در زمینه های متفاوت وجود دارد که نشان می دهد می توان از این داده ها برای بهبود زندگی شهری استفاده کرد. برای مثال، داده های مربوط به مدارس و مراکز بهداشتی در نپال برای ایجاد نقشه های مناطقی استفاده شد که بیشترین آسیب پذیری را در برابر بلایای طبیعی دارند و تهیه این نقشه ها به نجات جان انسان ها کمک کرد.

مثال دیگر مربوط به سازمان های دولتی مختلف در بریتانیا است. گاهی اوقات همه سازمان ها بدون اینکه بدانند برای یک مورد مشترک هزینه می کردند و با استفاده از این داده های باز و ارجاع متقابل متوجه شدند که هزینه های تکراری وجود دارد و از آن جلوگیری کردند و درنتیجه پس اندازهایی برای مقاصد دیگر به دست آوردند.

پروژه هوای باز بالتیمور یکی دیگر از نمونه های موفق استفاده از داده های باز است که در آن از طریق حسگرهایی به نام WeatherCubes، داده هایی در مورد کیفیت هوا جمع آوری می شود و این داده ها برای نظارت بر متغیرهای آب وهوایی خاص همچون دما، رطوبت، ازن و دی اکسید نیتروژن برای کاهش آلودگی هوا استفاده می شود.

برنامه FixMyBerlin در برلین با استفاده از از داده های زمان واقعی برای نشان دادن پیشرفت ها در زیرساخت های طراحی شده برای دوچرخه ها در پایتخت آلمان نقشه ای را ارائه می کند که به چهار دسته مفهومی، برنامه ریزی، در حال ساخت و تکمیل شده تقسیم می شوند. شاخصی در این برنامه، مکان های ایمن و همچنین خطرناک برای دوچرخه سواری را نشان می دهد.

ارتقای مشارکت شهروندان و اقتصاد شهرها با مدیریت صحیح داده ها2

 

افزایش مشارکت و قدرت مردم

داده های باز به بهبود مشارکت شهروندان و تقویت احساس تعلق به جامعه کمک می کند. برای مثال، مؤسسه رقابت پذیری مکزیک (IMCO) پلتفرمی را توسط داده های جمع آوری شده از مدارس ارائه می دهد و در آن اطلاعاتی در مورد عملکرد مدرسه در اختیار والدین قرار می دهد تا بتوانند بهترین گزینه را برای فرزندشان انتخاب کنند. این پروژه به والدین این امکان را می دهد که تقاضای آموزش با کیفیت بهتری داشته باشند و همچنین به کمک بعضی ابزارها بتوانند در آموزش فرزندشان مشارکت داشته باشند. علاوه بر این، مدیران مدارس، مسئولان دولتی و سازمان های غیردولتی نیز داده هایی را که برای شناسایی مناطق نیازمند بهبود لازم دارند، از طریق این پلتفرم به دست می آورند.

اروگوئه یک برنامه نوآورانه دارد که به شهروندان این امکان را می دهد تا در مورد مراقبت های بهداشتی تصمیمات مبتنی بر داده بگیرند. آنها می توانند در فوریه هر سال برای تغییر شخص ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی تصمیم بگیرند. در سیستم مختلط مراقبت های بهداشتی دولتی خصوصی این کشور، عوامل مختلفی همچون مکان ارائه مراقبت های بهداشتی، تعداد پزشکان و ساعات کاری بر فرایند تصمیم گیری تأثیر می گذارد.

 

نحوه جمع آوری داده های باز

حسگرها

پروژه پارک های متصل در شهر موریسویل در ایالت کارولینای شمالی آمریکا از حسگرهای IoT برای تشخیص ورود آب و رطوبت بیش ازحد در زمین های فوتبال استفاده می کند. اگر براساس این داده ها، زمین برای بازی خیلی خیس باشد، محرک های بسته شدن فوری دروازه های پارک فعال می شوند و کاربران از طریق اعلان های دیجیتال و هشدارهای متنی مطلع می شوند.

به عنوان بخشی از پروژه Weather Together در شهر جیلونگ استرالیا، گروهی از داوطلبان سنسورهای آب وهوا را در خانه یا محل کار خود نصب کرده اند. این ابتکار با در نظر گرفتن تغییرات قابل توجه آب وهوا در مناطق مختلف شهر و با هدف ارائه تصویری در زمان واقعی از دما و شرایط آب وهوایی در کل شهر اجرا شده است.

 

نظرسنجی ها

انجام نظرسنجی های دوره ای یکی از راه های دستیابی به داده های باز است که برای ارائه برنامه های کاربردی در شهر به مسئولین کمک بزرگی می رساند. سانفرانسیسکو از سال ۱۹۹۶ فعالانه از ساکنانش در مورد سطح رضایت آنها از دولت، کتابخانه ها، پارک ها، امنیت، پلیس، خدمات عمومی و وضعیت خیابان هایش بازخورد می خواهد و ۱۰ نفر مسئولیت تحلیل این بازخوردها را برای هدایت فرایندهای تصمیم گیری بر عهده دارند.

 

ارتقای مشارکت شهروندان و اقتصاد شهرها با مدیریت صحیح داده ها 3

ماهواره ها

تصاویر دریافتی از ماهواره ها نمایی پانوراما از شهر را ارائه می دهند. آنالیز شهری مبتنی بر تحلیل ماهواره ای (URSA) با دسترسی به سوابق تاریخی تصاویر ماهواره ای که پیشرفت گسترش شهری در طول زمان را مستند می کند، تجزیه وتحلیل مختلفی روی داده ها انجام می دهد. URSA با دسترسی به این داده ها می تواند جزایر گرمایی را با دقت فضایی بالا شناسایی کند و محاسبات مربوط به ردپای کربن را انجام دهد.

ربات های گفتگو

بسیاری از شهرها از چت بات های مبتنی بر هوش مصنوعی برای پاسخگویی به نیازها و سوالات شهروندان خود استفاده می کنند. در وب سایت شورای شهر لس آنجلس، ساکنان می توانند اطلاعاتی در مورد کیفیت هوا یا جدول زمانی جمع آوری زباله را از ربات مجازی شهر درخواست کنند که توسط مایکروسافت پشتیبانی می شود.

چت بات ها با استفاده از داده های متنی آموزش می بینند که از وب سایت های شهرداری، پرسش های متداول، جدول زمانی حمل ونقل عمومی، خدمات شهری و رویدادها، داده های مکانی و نظرات کاربران به دست می آورند.

 

ارتقای مشارکت شهروندان و اقتصاد شهرها با مدیریت صحیح داده ها4

چالش های داده های باز

برای موفقیت همکاری بین شهروندان و ساکنان در استفاده از داده های باز، باید سناریوهای مختلفی ازجمله سواد دیجیتالی، حریم خصوصی، کیفیت و استانداردسازی در نظر گرفته شود.

سواد دیجیتالی. همه افراد دانش و شایستگی لازم برای استفاده از مجموعه داده های پیچیده را ندارند و کاهش این شکاف دیجیتال برای یک جامعه فراگیر بسیار مهم است.

حریم خصوصی و امنیت. طرح هایی که از داده های باز استفاده می کنند، باید تعادل ظریفی بین باز بودن و حفاظت از حقوق حریم خصوصی افراد ایجاد کنند، زیرا مدیریت ناکافی این اطلاعات می تواند پیامدهای نامطلوبی مانند سرقت هویت و تبعیض داشته باشد.

کیفیت قبل از کمیت. هدف پلتفرم های داده باز خلق ارزش است. روند «داده سازی» در بیشتر بخش ها نفوذ کرده است که ناشی از وسواس تولید حجم فزاینده ای از داده ها بدون پشتوانه ساختار پایدار است و ممکن است در این مسیر کیفیت فدای کمیت شود.

ارتقای مشارکت شهروندان و اقتصاد شهرها با مدیریت صحیح داده ها5

استانداردها برای داده های باز شهری

روند داده های باز در شهرها آنقدر قدرتمند است که یک سازمان با عنوان شورای جهانی داده های شهر (WCCD) ایجاد شده است و هدف همه شهرهایی که بخشی از این سازمان هستند، بهبود خدمات و کیفیت زندگی در شهرها به کمک داده های باز است. به عنوان مثال، بارسلونا یکی از شهرهایی است که به لطف پورتال داده باز خود، یکی از اعضای این سازمان محسوب می شود.

یک استاندارد بین المللی به نام ISO۳۷۱۲۰ وجود دارد که به توسعه پایدار شهرها گواهی می دهد. این آئین نامه در می ۲۰۱۴ منتشر شد و اولین استاندارد بین المللی در مورد داده های شهر بود. این استاندارد بین المللی جدید با استفاده از چارچوب تسهیلات شاخص های شهر جهانی توسعه یافته است، که در بیش از ۲۵۰ شهر در سراسر جهان آزمایش شده است. ISO۳۷۱۲۰ تعاریف و روش شناسی را برای مجموعه ای از شاخص ها برای هدایت و اندازه گیری عملکرد خدمات شهری و کیفیت زندگی تعریف و ایجاد می کند.

این استاندارد شامل مجموعه کاملی از ۱۰۰ شاخص است که ۴۶ مورد آن اساسی هستند و عملکرد اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی یک شهر را اندازه گیری می کنند. این شاخص ها در ۱۷ موضوع در مورد خدمات شهری و کیفیت زندگی شامل اقتصاد، آموزش، انرژی، محیط زیست، امور مالی، پاسخ به شرایط اضطراری، دولت، بهداشت، اوقات فراغت، ایمنی، پناهندگان، پسماند، مخابرات و نوآوری، حمل ونقل، طراحی شهری، بهره وری انرژی و آب و سلامت طبقه بندی می شوند.

مدیریت داده های باز و پردازش آن ها بر اساس این استاندارد می تواند به شوراهای شهر کمک کند تا از طریق تجزیه وتحلیل داده ها، از یک نقطه مرجع عینی، تصمیمات آگاهانه را مدیریت و اتخاذ کنند. هدف این است که دولت های شهری بازدهی بهتری از سرمایه گذاری های خود داشته باشند و با کمک این داده ها برنامه ها و چارچوب هایی را برای توسعه پایدار شهری طراحی کنند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.