بازدید سایت : ۸۳۱۳۷

◄ ریسک و خطر بزرگ در کمین بانوان موتور سیکلت سوار

بررسی ها حکایت از آن دارد که بانوان موتور سیکلت سوار چنانچه تصادف کنند به دلیل نداشتن گواهینامه شامل پوشش بیمه نمی شوند و هزینه های جانی و مالی احتمالی که به دلیل شرایط تورمی بسیار سنگین است به خود آنها تحمیل خواهد شد.

ریسک و خطر بزرگ در کمین بانوان موتور سیکلت سوار
تین نیوز |

بحث موتورسواری بانوان هر از چندی در رسانه ها و شبکه های اجتماعی مطرح می شود و ابعاد آن مورد بررسی و موشکافی قرار می گیرد بدون آن که تحول سازنده و مثبتی در این زمینه ایجاد شود.

واقعیت این است که بخش قابل توجهی از بانوان محترم کشور ما بر حق استفاده مستقل و مشخصا راندن این وسیله نقلیه تاکید دارند اما در این مسیر با موانعی مواجه اند و این بحث ها باید مسیرهایی در جهت حل این چالش ایجاد کنند.

حقوقدانان و وکلا با تحقیق در قوانین کشور این نکته را شفاف سازی کرده اند که هیچ منع قانونی برای صدور گواهینامه موتور برای بانوان وجود ندارد. به عبارت دقیق تر، صدور گواهینامه موتور بر اساس قانون موضوعی جنسیتی نیست که محدود به یکی از دو جنس باشد.

دوگانگی عجیبی که در موضوع موتورسواری بانوان مطرح است این که از زمانی که این وسیله نقلیه به خیابان ها و جاده های کشور ما آمد بانوان هم وطن ما از این وسیله استفاده می کنند اما نه به صورت مستقل!

پرسش اینجاست که چنانچه محدودیتی در جامعه ما برای موتور سواری بانوان وجود دارد، پس چرا هر روز خانم‌ هایی را می بینیم که پشتِ راکب اصلی موتورسیکلت نشسته اند اما خودشان بر اساس بعضی دیدگاه ها نمی ‌توانند راننده موتور‌سیکلت باشند؟!

البته این روزها در خیابان ها به خانم هایی برخورد می کنیم که خود راکب اصلی موتورسیکلت هستند و انصافا چیزی هم از آقایان در راندن این وسیله نقلیه کم ندارند، بلکه بسیار قانونمندتر و مناسب تر موتورسواری می کنند اما به دلیل خودداری پلیس راهور از صدور گواهینامه برای آنها، علاوه بر برخی برخوردها و نگاه های سلیقه ای و ناخوشایند، در صورت بروز مشکل یا تصادف در پناه قانون هم قرار نمی گیرند.

به عبارت دیگر قانون گذاران و ماموران اجرای قانون خصوصا در پلیس راهور چشم خود را به روی این واقعیت بسته اند که وقتی آنها از صدور گواهینامه برای بانوان بدون هیچ مستمسک قانونی خودداری می کنند، زنان در خیابان ها و جاده ها بدون گواهینامه رانندگی می کنند و در صورت تصادف با مشکلاتی مواجه می شوند که تنها نتیجه آن ایجاد فاصله و بدبینی بین بانوان و پلیس راهور است؛ موتورسواری بدون گواهینامه بانوان اگر منجر به تصادف شود هیچ بیمه ای جبران خسارت های مالی و جانی را به دلیل نداشتن گواهینامه تقبل نخواهد کرد و این خطری است که در کمین بانوان موتورسوار نشسته است.

از دولت و رئیس جمهوری محترم که بنای خود را بر صداقت با مردم گذاشته انتظار می رود نسبت به واقعیت های جامعه موضع فعالانه تری داشته باشند و با ارائه لوایح و طرح هایی، قوانین را در جهت رفع این مشکل اصلاح کنند و چنانچه قواعدی فراتر از قانون رسمی کشور مانع این امر است، این موضوع را نیز صادقانه با مردم در میان بگذارند.

مجتبی کاوه خبرنگار

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.