راهکارهای مقابله با آلودگی صوتی با استفاده از آسفالت های بی صدا
مقابله با آلودگی صوتی در مناطق شهری مستلزم رویکرد چندوجهی است و به ترکیبی از راه حل های فنی، برنامه ریزی شهری و مشارکت جامعه نیاز دارد.
مقابله با آلودگی صوتی در مناطق شهری مستلزم رویکرد چندوجهی است و به ترکیبی از راه حل های فنی، برنامه ریزی شهری و مشارکت جامعه نیاز دارد. آسفالت های بی صدا، کمربندهای سبز و دیوارهای صوتی از جمله راهکارهای مقابله با آلودگی صوتی در شهرها است.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایمنا، آلودگی صوتی یکی از چالش های جدی و جدانشدنی شهرهای مدرن در سراسر جهان است. افزایش ترافیک جاده ای، ساخت وسازهای گسترده و فعالیت های اجتماعی با ایجاد سطح بالایی از سروصدا موجب کاهش کیفیت زندگی ساکنان و به خطر افتادن سلامت روانی و جسمی آن ها می شود. آلودگی صوتی در محیط های شهری فکر کردن، تمرکز، برقراری ارتباط، انجام فعالیت های روزمره و خوابیدن را با اختلال روبه رو می کند.
قرار گرفتن طولانی مدت در معرض سر و صدای جاده، راه آهن و حمل ونقل هوایی منجر به استرس فیزیولوژیکی و روانی می شود که به طور غیرمستقیم بر بروز بیماری های قلبی و فشار خون بالا تأثیر می گذارد. سر و صدای ناشی از سطوح متوسط ترافیک جاده ای عملکرد شناختی کودکان از جمله توجه، تمرکز، تشخیص صدا، حافظه و توانایی خواندن را مختل می کند و کیفیت عملکرد آن ها را در فعالیت های مدرسه کاهش می دهد.
کاهش آلودگی صوتی به یکی از اولویت های کلیدی در برنامه ریزی شهری و مدیریت محیط های شهری تبدیل شده است و شهرها در پی راهکارهای نوآورانه و مؤثر برای بهبود شرایط زندگی ساکنان خود هستند. راهکارهای مؤثر از جمله اعمال محدودیت سرعت، دیوارهای صوتی، سطوح جاده ای بی صدا، ترویج وسایل نقلیه الکتریکی، استفاده از سنسورهای صوتی و برنامه هایی برای افزایش آگاهی جامعه می تواند به بهبود کیفیت زندگی ساکنان کمک کند.
محدودیت های سرعت در جاده های شلوغ و اجرای مقررات سختگیرانه تر در مورد سرعت می تواند به کاهش آلودگی صوتی کمک کند، زیرا صدای وسایل نقلیه با افزایش سرعت بیشتر می شود. برنامه ریزی و طراحی توسعه های با کاربری مختلط در شهرها می تواند با کاهش فاصله بین خانه ها و محل کار، نیاز به رفت وآمد طولانی را کاهش دهد. ترویج وسایل نقلیه الکتریکی از طریق یارانه ها و زیرساخت های شارژ یکی دیگر از راه های کنترل آلودگی در شهرها به شمار می آید. آموزش ساکنان درباره تأثیرات آلودگی صوتی و تشویق به رفتارهای کم صدا همچون محدودیت در بوق زدن و استفاده از ابزارهای کم صدا می تواند جامعه را به سمت رفتارهای مدنظر سوق دهد.
رویکرد چندوجهی آمستردام در کنترل آلودگی صوتی
آمستردام چند استراتژی نوآورانه را برای مقابله با آلودگی صوتی با موفقیت پیاده سازی کرده است که از آن جمله می توان به ایجاد حاشیه های سبز کنار جاده های اصلی اشاره کرد که صدا را جذب می کنند، همچنین به هدایت آب باران کمک می کنند. این شهر در استفاده از آسفالت های بی صدا برای ساخت جاده های شهری پیشگام بوده که راهکاری مؤثر در کاهش صداهای ترافیکی است. دوچرخه سواری در این شهر به عنوان روش اصلی حمل ونقل ترویج پیدا کرده است که نه تنها موجب کاهش آلایندگی های وسایل نقلیه می شود، بلکه به کاهش سطح کلی صدا نیز کمک می کند.
آمستردام با ادغام این راه حل ها در برنامه ریزی شهری و اقدامات جامعه به عنوان الگوی مؤثر در مبارزه با آلودگی صوتی و بهبود کیفیت زندگی ساکنان به شمار می آید. در ادامه راهکارهای مؤثر برای مقابله با آلودگی صوتی و روش هایی بیان می شود که شهرها می توانند کیفیت زندگی ساکنان خود را بهبود ببخشند و نمونه های موفق شهری در کنترل آلودگی صوتی نیز معرفی می شود.
دیوارهای صوتی
دیوارهای صوتی که با نام دیوارهای نویز نیز شناخته می شوند، سازه هایی هستند که برای جلوگیری از انتقال صدا از بزرگراه ها و جاده های پررفت وآمد به مناطق مسکونی طراحی شده اند تا محیط آرام تری را برای زندگی در این مناطق ایجاد کنند. بسیاری از شهرها در ایالات متحده آمریکا با موفقیت دیوارهای صوتی را برای مقابله با آلودگی صوتی ناشی از ترافیک به کار گرفته اند که نمایانگر رویکردی پیشگیرانه در مدیریت آلودگی صوتی شهری است.
اثربخشی این دیوارها به چندین عامل بستگی دارد؛ دیوارهای صوتی باید به قدر کافی بلند و طولانی باشند تا بتوانند امواج صوتی را مسدود کنند. مواد رایج مورد استفاده برای ساخت این دیوارها شامل بتن، چوب و خاک است، همچنین بعضی از دیوارهای مدرن شامل مواد جذب کننده صدا هستند که اثر بخشی آن ها را افزایش می دهد. هرچه دیوار به منبع نویز نزدیک تر باشد، اثربخشی آن در کاهش سطوح صدا برای ساکنان نزدیک تر بیشتر خواهد بود و میزان اثربخشی آن ها با زیادشدن فاصله کاهش پیدا می کند؛ خانه های دورتر از ۵۰۰ فوت ممکن است از مزایای قابل توجهی برخوردار نشوند.
کالیفرنیا
کالیفرنیا با حدود ۷۶۰ مایل دیوار صوتی نصب شده کنار بزرگراه ها گام مؤثری در کاهش آلودگی صوتی در مناطق مسکونی مجاور جاده های شلوغ برداشته است. استفاده گسترده از این دیوارها از دهه ۱۹۷۰ با معرفی مقررات مربوط به نویز آغاز شد که هدف آن حفاظت از جوامع در برابر سطوح بالای صدا بود.
فلوریدا
مشابه کالیفرنیا، فلوریدا نیز از این راهکار برای کنترل آلودگی صوتی استفاده کرده و حدود ۲۵۲ مایل دیوار صوتی ساخته است. طراحی این سازه ها به گونه ای است که صدای بزرگراه ها را تا پنج دسی بل کمتر به خانه هایی مجاور انتقال می دهد و نقش مهمی در بهبود شرایط زندگی ساکنان شهر داشته است.
آسفالت بی صدا
آسفالت بی صدا یا سطوح جاده ای آرام، نوعی فناوری نوین در مهندسی راه سازی است که به منظور کاهش آلودگی صوتی ناشی از ترافیک طراحی شده است. این نوع آسفالت با استفاده از مواد خاص و ساختاری متخلخل، توانایی جذب و کاهش صداهای ناشی از حرکت وسایل نقلیه را دارد و به گونه ای طراحی می شود که فشاری لاستیک وسایل را توزیع می کند و در نتیجه صدای ناشی از اصطکاک را به حداقل می رساند.
مزایای استفاده از آسفالت بی صدا تنها به کاهش سروصدا محدود نمی شود؛ این فناوری به بهبود ایمنی جاده ها، افزایش راحتی رانندگی و کاهش تصادفات ناشی از سر و صدای بلند و به حفاظت از محیط زیست نیز کمک می کند. در نتیجه آسفالت بی صدا یک راه حل جامع برای چالش های صنعت حمل ونقل و بهبود کیفیت زندگی شهری مطرح است و شهرهای بسیاری به ویژه در اروپا از آن بهره می برند.
دلفت، هلند
دلفت پیشگام استفاده از آسفالت بی صدا است که منجر به کاهش قابل توجهی در صدای ترافیک جاده ای شده است. مطالعات نشان می دهد که این فناوری به طور مؤثر سطح صدا را حدود ۶ دسی بل کاهش داده و محیط زندگی ساکنان نزدیک به جاده های شلوغ را آرام تر کرده است.
روتردام، هلند
روتردام از سال ۲۰۱۱ در حال آزمایش روی آسفالت بی صدا و به طور ویژه برای وسایل نقلیه باری سنگین است. این شهر بخش های آزمایشی متعددی را راه اندازی کرده است و به نظارت بر اثر بخشی آن ها در کاهش آلودگی صوتی ناشی از ترافیک ادامه می دهد.
پاریس، فرانسه
پاریس آسفالت های نوین و کم صدا را در چندین منطقه آزمایشی به کار گرفته است که علاوه بر کاهش صدای ترافیک جاده ای، گرمای شهری را نیز کاهش می دهد و به هزاران شهروند سود می رساند.
بارسلونا، اسپانیا
بارسلونا در حال بررسی راه حل های مختلف برای کاهش صدای شهری از جمله استفاده از سطوح آرام جاده ای همراه با گیاهان برای جذب صدا است. این رویکرد دوگانه بهبود کیفیت زندگی ساکنان را هدف قرار می دهد.
کاشت درخت و گیاه
در حال حاضر شهرهای بسیاری در سراسر جهان از گیاهان برای مقابله با آلودگی صوتی استفاده می کنند و با کاشت درختان و درختچه های کنار جاده ها سعی در کنترل صداهای ناشی از حمل ونقل هستند. تحقیقات نشان می دهد که پوشش گیاهی می تواند به شکل مؤثری سطوح سروصدا را کاهش دهد. درختان و گیاهان با جذب و پراکنده کردن امواج صوتی به ویژه در مناطق پرتردد، به عنوان یک مانع طبیعی در برابر سر و صدای ایجادشده توسط ترافیک، ساخت وساز و سایر منابع صوتی عمل می کنند و به ایجاد محیطی آرام تر کمک می کنند.
درختان می توانند صداهای با فرکانس بالا را جذب کنند و فرکانس های پایین تر را تعدیل کنند، همچنین کیفیت هوا را بهبود ببخشند و با ایجاد یک زیستگاه طبیعی تنوع زیستی را در محیط های شهری افزایش دهند. در مقایسه با راه حل های زیرساختی همچون ساخت دیوارهای بتنی، گیاهان می توانند روشی مقرون به صرفه تر برای کنترل آلودگی صوتی باشند و شهروندان را از مزایای دیگر نظیر زیباسازی و خنک سازی شهر بهره مند کنند.
یینگ کو، چین
شهر یینگ کو (Yingkou) در چین به منظور کاهش آلودگی صوتی و بهبود کیفیت زندگی ساکنان اقدام به ایجاد و گسترش پارک ها، باغ ها و نوارهای سبز شهری کرده است که علاوه بر زیباسازی شهر به عنوان عایق های صوتی به کاهش سر و صدا کمک می کنند. درختان زیادی در مناطق شهری و حاشیه جاده ها کاشته شده است که می توانند امواج صوتی را به طور طبیعی جذب کنند و در نتیجه سطح آلودگی صوتی را کاهش دهند. مطالعات نشان داده است که ترکیبات خاصی از درختان از جمله سرو و آکاسیا، بهترین نتیجه را در کاهش صدا می دهد به ویژه در ماه های تابستان که برگ ها متراکم هستند.
لس آنجلس، کالیفرنیا
لس آنجلس چندین پروژه را برای استفاده از فضاهای سبز و گیاهان کنار بزرگراه ها به اجرا درآورده است و با کاشت درختان و ایجاد کمربندهای سبز آلودگی صوتی ناشی از ترافیک را کاهش و در عین حال کیفیت هوا و زیبایی شهری را ارتقا داده است.
تورنتو، کانادا
شهر تورنتو با توجه به مزایای زیست محیطی و اجتماعی کاشت درختان و توسعه جنگل های شهری، از این روش ها به عنوان راهکاری مؤثر برای مقابله با آلودگی صوتی بهره برده است. تورنتو اقدام به ایجاد کمربندهای جنگلی و نوارهای سبز در اطراف مناطق شهری کرده است که جذب امواج صوتی را تسهیل می کند. انتخاب انواع درختانی که برگ ها و شاخه های بیشتری دارند در جذب بیشتر صدا و کنترل آلودگی صوتی نقش مهمی دارد. شهرداری تورنتو برنامه هایی برای آموزش عمومی و تشویق شهروندان به مشارکت در کاشت درختان و حفظ فضاهای سبز دارد.
برلین، آلمان
برلین کریدورهای سبز گسترده ای شامل انواع درختان و درختچه ها در سراسر شهر ایجاد کرده است که به عنوان مانع های طبیعی صدا عمل می کنند. این رویکرد صدای خیابان های شلوغ را به میزان قابل توجهی کاهش داده و به بهبود محیط شهری کمک کرده است.
سنگاپور
سنگاپور پیشگام طرح باغ شهر است و به طور گسترده ای گیاهان را در برنامه ریزی شهری خود ادغام می کند. درختان کنار جاده ها و باغ های عمودی روی ساختمان ها راهکار مناسب این شهر برای کاهش آلودگی صوتی و در عین حال ترویج تنوع زیستی است.
کپنهاگ، دانمارک
کپنهاگ در طراحی شهری خود از سقف ها و دیوارهای سبز برای مقابله با آلودگی صوتی استفاده می کند که علاوه بر جذب صدا، عایق بندی مناسبی را برای ساختمان ها فراهم می کنند و منجر به ایجاد شهری قابل زندگی تر می شود.
سنسورهای صوتی
شهرهای مختلف در سراسر جهان به طور فزاینده ای از فناوری های پیشرفته سنسور برای پایش و مدیریت آلودگی صوتی استفاده می کنند. سنسورهای صوتی به جمع آوری داده های واقعی از سطوح صدا کمک می کنند و این امکان را برای مسئولان شهری فراهم می آورند تا تصمیمات آگاهانه ای برای بهبود شرایط زندگی و اجرای راهکارهای مقابله با آلودگی صوتی در شهرها اتخاذ کنند، علاوه بر این با در دسترس قرار دادن داده های صوتی سنسورها برای عموم توسط اپلیکشن های موبایل یا وبگاه ها، مشارکت جامعه در رسیدگی به آلودگی صوتی تقویت می شود.
کوئینکا، اکوادور
کوئینکا یک شبکه اینترنت اشیا متشکل از هفت سنسور هوشمند را در نقاط استراتژیک شهر نصب کرده است که سطح صدا، فشار جوی، دما و رطوبت را اندازه گیری می کند. داده ها هر ۱۰ دقیقه جمع آوری می شود و به صورت عمومی در زمان واقعی در دسترس قرار می گیرد تا برنامه ریزان شهری بتوانند انتشار صدا را پیگیری کنند و مدیریت آلودگی صوتی شهر را مؤثرتر انجام دهند.
نیویورک، ایالات متحده آمریکا
نیویورک در حال بررسی استفاده از دوربین ها و دستگاه های سنجش صوت به عنوان بخشی از یک سیستم خودکار اجرای قوانین آلودگی صوتی است. این سیستم به طور خودکار خودروهایی را که صدایی بیش از حد مجاز تولید می کنند شناسایی و جریمه می کند. یک شبکه از سنسورهای کم هزینه در محله های مسکونی برای پایش صداهای خاص نظیر صدای ساختمان سازی و آژیرها نصب شده است که داده های ارزشمندی برای مسئولان شهر فراهم می کند.
آیندهوون، هلند
آیندهوون از فناوری پیشرفته پایش صوتی به کمک دوربین صوتی CAM iV۶۴ استفاده می کند تا مسئولان منابع صوتی را در زمان واقعی مشاهده و به سرعت به شکایات ساکنان رسیدگی کنند.
لانژو، چین
لانژو از سال ۱۹۸۹ به مسئله آلودگی صوتی پرداخته و اقداماتی از جمله استفاده از برنامه های موبایل برای گزارش سطوح صدا در محله ها را به اجرا درآورده است. این رویکرد بر پایه جامعه منجر به افزایش آگاهی و مشارکت در مدیریت آلودگی صوتی شهری شده است.