بازدید سایت : ۴۵۷۲۲

◄ جنجال کشتار و معدوم سازی جوجه‌های یک روزه

تصاویری که این روزها از زنده به گور کردن جوجه‌های یک روزه در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود نشان از فاجعه‌ای بزرگ در صنعت دام و طیور دارد. ظاهرا توجیه این عمل نبود نهاد دامی و گرانی در روزهایی است که کشور گریبان گیر بیماری کروناست.

تین نیوز

تصاویری که این روزها از زنده به گور کردن جوجه‌های یک روزه در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود نشان از فاجعه‌ای بزرگ در صنعت دام و طیور دارد. ظاهرا توجیه این عمل نبود نهاد دامی و گرانی در روزهایی است که کشور گریبان گیر بیماری کروناست.

به گزارش تین نیوز، با شیوع بیماری کرونا در کشور و نگرانی ابتلای حیوانات و دام‌ مختلف به این بیماری، اغلب مشاغل متضرر شدند. اما حالا رئیس انجمن جوجه داران یک  روزه اعلام کرده است: اکنون تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه حدود دو ماه است که با شیوع ویروس کرونا و کاهش مصرف و تقاضا دچار و ضرر و زیان هستند اما بحث معدوم‌سازی ارتباطی به ضرر تولیدکنندگان ندارد.

طبق اطلاعات گذشته، معدوم سازی جوجه یک روزه اتفاق جدیدی نیست اما این بار این معدوم سازی در سطح بزرگ‌تری اتفاق افتاده است. به گفته غلامعلی فارغی: این اقدام توسط واحدهای تولیدکننده جوجه یکروزه و به منظور کاهش خسارت‌های آتی صنعت مرغداری صورت گرفته است.

رییس انجمن تولیدکنندگان جوجه یکروزه کشور با بیان اینکه هیچ تولیدکننده جوجه یکروزه و مرغداری اقدام به نابودی تولید و سرمایه خود نمی‌کند، اظهار داشت: علاوه بر کمبود نهاده‌های طیور با قیمت‌های مناسب، به دلیل وجود مرغ گوشتی در سالن‌های پرورش، امکان فروش جوجه یکروزه وجود ندارد.

به دنبال شیوع بیماری کرونا و کاهش تقاضا، مرغ گوشتی روی دست تولیدکنندگان باقیمانده است بنابراین تا زمانی که سالن‌های پرورش خالی نشود تولیدکنندگان جوجه یکروزه با مشکل روبرو هستند.

رییس انجمن تولیدکنندگان جوجه یکروزه کشور درباره آینده صنعت طیور افزود: با توجه به شرایط اقتصادی فعلی و با وجود بد تصمیمی و بی تصمیمی‌های مسوولان، نمی‌توان برای صنعت مرغداری کشور آینده‌ای تصور کرد.

وی با بیان اینکه هزینه دعوای بین وزارتخانه‌ها را تولیدکنندگان صنعت طیور می‌پردازند، ادامه داد: تصمیم‌گیری‌های آنی یکی از چالش‌های جدی صنعت طیور است.

به دلیل تصمیم‌های غیرکارشناسی در ممنوعیت، محدودیت و عوارض صادرات همواره تولید با مشکل روبروست به طوری که تا اسفندماه سال ۹۸ با ممنوعیت صادرات جوجه یکروزه روبرو بودیم.

فاروغی با بیان اینکه از اسفندماه ۹۸ ممنوعیت صادرات جوجه یکروزه برداشته شده است، افزود: بازار صادراتی ما کشورهای عراق و افغانستان و چند کشور دیگر است که اکنون عراق ممنوعیت واردات ایجاد کرده و بازارهای صادراتی این محصول از دست رفته است.

رییس انجمن تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه کشور راهکار برون رفت از این مشکل صنعت طیور را توجه مسئولان به پیشنهادات عملیاتی و واقعی کارشناسان بخش و تشکل‌ها، برنامه تولید به اندازه نیاز کشور و تامین نهاده های طیور با نرخ مناسب و توزیع مستقیم آن به تولیدکنندگان برشمرد.

با توجه به پر بودن سالن‌های پرورش مرغ، کشور با کمبود در روزهای آتی روبه‌رو نخواهد شد؛ اما مسئله معدوم سازی جوجه‎های یک روزه هنوز با ابهام همراه است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • محمدرضا باقرپور

    بعد از سگ کشی، نوبت به جوجه‌کُشی بعد از جوجه‌کِشی هم رسید؛ به نظرم، چنین حرکتی، هیچ توجیه عقلانی ندارد و یک کار وحشیانه است؛ ضمن اینکه، نشانگر بی برنامگی تولیدکنندگان و عدم شناخت از بازار هم می باشد؛ سؤال این است که اگر امکاناتی، مانند: غذا برای نگهداری جوجه‌ها نبوده، چرا تخم‌ها در ماشین جوجه کشی گذاشته شده و تبدیل به جوجه شده‌اند؟ سؤال دیگر من این است که یک کودک و نوجوانی که بارها با چه اشتیاقی، جوجه‌ای را گرفته و به خانه برده و ذوق کرده و به جوجه، رسیدگی کرده، اکنون با دیدن این صحنه در رسانه ها، چه حالی پیدا می کند؟ ما چرا با دست خودمان، نسل خودمان را بی عاطفه و خشن بار می آوریم؟ چرا به جای تلطیف فضای جامعه، خشونت تزریق می کنیم؟ چه کسی باید پاسخگوی این ناهنجاری‌ها باشد؟ ساعت‌ها، جلسه و همایش گذاشته می شود تا خشونت‌های اجتماعی کاهش یابد؛ نخبگان علوم اجتماعی و فرهنگی، ساعت‌ها وقت می گذارند تا سند پیشگیری از خشونت اجتماعی نوشته و ابلاغ شود تا بلکه اندکی، از انواع خشونت‌ها و نزاع‌های خیابانی کاسته شود؛ آنوقت، با چنین حرکت‌های نسنجیده و سودجویانه ای و صرفاً با در نظرگرفتن سود و زیان و تصمیم بر اساس یک سری فرمول‌های اقتصادی تعدادی بی شعور و نه بر اساس فرمول‌های انسانی و انعکاس آن در رسانه‌های مختلف، همه رشته‌ها پنبه می شود. برای چنین انسان!‌هایی، ویروس کرونا هم کم است به نظرم؛ باید یک شهاب‌سنگی بیفتد به همان کارگاه.

  • ناشناس

    چقدر بیرحمانه بود :(

  • امراله مهماندوست

    به جای نابود کردن جوجه های یکروزه جوجه های یکروزه را دولت رایگان در روستاها توزیع کند بعد از مدتی ...