بازدید سایت : ۵۹۳۴۳
رپرتاژ آگهی؛

◄ 4 تفاوت قرارداد کار معین با پیمانی؛ مزایا، حقوق و دستمزد

به قراردادی که برای مدت زمانی مشخص است، قرارداد کار معین گفته می‌شود. قرارداد پیمانی به مدت 1 الی 4 سال برای انجام و ارائه یک کار از قبل تعریف‌ شده است و امکان تمدید تا 10 سال را نیز دارند.

4 تفاوت قرارداد کار معین با پیمانی؛ مزایا، حقوق و دستمزد
تین نیوز

آشنایی با تفاوت قرارداد مدت معین و پیمانی

تفاوت قرارداد کار معین با پیمانی در مواردی اعم از دستمزد، پاداش و مزایا، بیمه و میزان توجه به نیروی کار است. به قراردادی که برای مدت زمانی مشخص است، قرارداد کار معین گفته می شود. قرارداد پیمانی به مدت 1 الی 4 سال برای انجام و ارائه یک کار از قبل تعریف شده است و امکان تمدید تا 10 سال را نیز دارند. اگرچه هر دو نوع قرارداد معین و سازمانی جزو قراردادهای موقت در نظر گرفته می شوند، اما از برخی جنبه ها با یکدیگر تفاوت های قابل توجهی دارد. آشنایی با این تفاوت ها برای هر فردی که قصد انجام کار به صورت موقت برای سازمان، نهاد یا فردی را دارد، ضروری است. به همین علت، ما در ادامه، تفاوت قرارداد کار معین با پیمانی را از جنبه های مختلف شرح می دهیم.

1. تفاوت قرارداد کار معین و پیمانی از نظر حقوق و دستمزد 

در قرارداد کار معین، حداقل حقوق طبق مصوبات دولت مشخص می شود. همچنین میزان حقوق باتوجه به نوع پروژه، متفاوت است و ماهیت ثابتی ندارد. افرادی که با قرارداد پیمانی استخدام می شوند، زیر نظر آیین نامه استخدامی پیمانی هستند و از منظر حقوقی، تحت پوشش صندوق تامین اجتماعی قرار می گیرند. به طورکلی، مبلغ فیش حقوقی قرارداد کار معین نسبت به قرارداد پیمانی (در موقعیت شغلی یکسان و با سابقه مشابه) کمتر است. این موضوع یکی از معایب قرارداد کار معین نسبت به قرارداد پیمانی محسوب می شود.

در نهادهایی که تعداد بالایی نیروی کار با قرارداد مدت معین و پیمانی دارند، استفاده از نرم افزار حضور غیاب بهترین روش برای ساماندهی حقوق و دستمزد نیروهای کار است. با کمک این نرم افزار تردد کارکنان ثبت می شود و  درنهایت، حقوق آن ها به راحتی و کاملا دقیق قابل محاسبه خواهد بود.

پاداش

 

2. تفاوت قرارداد کار معین و پیمانی از نظر پاداش و مزایا

در قرارداد کار پیمانی، درصورتی که نیروی کار عملکرد خوبی داشته باشد، این امکان وجود دارد که به صورت رسمی استخدام شود. اما در قرارداد مدت معین ممکن است این امکان وجود نداشته باشد. حتی با وجود سابقه کار چندساله با قرارداد مدت معین، ممکن است نیروی کار از مواردی مانند پاداش پایان کار و بازنشستگی برخوردار نشود. اما در قرارداد پیمانی، نیروی کار مستمری بازنشستگی دریافت خواهد کرد. همچنین به طورکلی کارفرما در قراردادهای مدت معین نسبت به قرارداد پیمانی، راحت تر می تواند نیروی کار را اخراج یا قرارداد را فسخ کند.

یکی از رایج ترین کسب و کارها در استفاده از قرارداد کار پیمانی و مدت معین برای استخدام نیروی کار، شرکت های پیمانکاری و عمرانی هستند. این شرکت ها می توانند با استفاده از نرم افزار حسابداری ساختمان سازی چالش های محاسباتی خود را برطرف و امور مالی را به بهترین شکل مدیریت کنند.

3. میزان توجه به کارکنان در قرارداد کار معین و پیمانی

به نیروی کار با قرارداد پیمانی در هر نهاد یک شماره پرسنلی تعلق می گیرد. این امر باعث می شود نیروی کار اعتبار بیشتری داشته باشد. اما اگر با قرارداد مدت معین مشغول به کار شوید، سازمان ها هیچ تعهدی در قبال شما ندارند؛ بنابراین به طورکلی، میزان توجه به نیروی کار با قرارداد پیمانی بیشتر از قرارداد مدت معین است. حسابدارانی که با قرارداد پیمانی یا مدت معین در مراکز فروش مشغول به کار هستند، با استفاده از نرم افزار حسابداری برای فروشگاه می توانند فروش را مدیریت و افزایش دهند.

4. پوشش بیمه در قرارداد کار معین و پیمانی 

بر اساس قوانین سازمان امور اداری و استخدامی کشور، در قرارداد پیمانی بیمه نیروی کار برعهده سازمان تامین اجتماعی است. طبق ماده ۱۶ آیین نامه استخدام پیمانی، کارمند پیمانی، مستمری بازنشستگی بیمه تامین اجتماعی را نیز دریافت خواهد کرد. از طرف دیگر، در قرارداد مدت معین، کارفرما موظف است نیروهای خود را بیمه کند و مدت زمان قرارداد، وضعیت بیمه نیروی کار را تحت تاثیر قرار نمی دهد. این مورد یکی از مزایای قرارداد کار معین محسوب می شود.

بیمه

قرارداد کار معین و پیمانی؛ دو نوع قرارداد کار موقت

قرار داد کار معین و پیمانی جزو قراردادهای موقت محسوب می شوند، اما از نظر دستمزد، پاداش و مزایا، بیمه و میزان توجه به نیروی کار با یکدیگر تفاوت دارند. به طورکلی دستمزد، پاداش و مزایای نیروی کار با قرارداد پیمانی بیشتر از نیروی کار با قرارداد مدت معین است. همچنین در قرارداد پیمانی، نیروی کار تحت بیمه تامین اجتماعی قرار می گیرد و در قرارداد مدت معین کارفرما موظف به بیمه کردن نیروی خود است. برای ساماندهی نیروهای کار پیمانی و مدت معین در کسب وکارهای مختلف، استفاده از نرم افزارهای مدیریت یکی از ضروریات است. سپیدار سیستم در این زمینه بهترین نرم افزارهای مالی، مدیریت، حسابداری و عبورومرور را ارائه می دهد. شرکت سپیدار سیستم  از سال ۱۳۸۷ شروع به فعالیت کرده است و سابقه درخشانی در ارائه نرم افزارهای کاربری مشاغل دارد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.