◄ پاریزان صنعت مجری راه اندازی نخستین مرکز تست تصادف ایران
شرکت پاریزان صنعت، از مجموعه های صنعتی موفق کشور به شمار می رود که در حوزه های مختلف صنعت حمل و نقل از جمله مراکز معاینه فنی خودرو و تعمیرات و نگهداری صنعت ریلی فعال است.
شرکت پاریزان صنعت، از مجموعه های صنعتی موفق کشور به شمار می رود که در حوزه های مختلف صنعت حمل و نقل از جمله مراکز معاینه فنی خودرو و تعمیرات و نگهداری صنعت ریلی فعال است. این شرکت امسال، پنجاهمین سالگرد تاسیس خود را جشن می گیرد و به این مناسبت دستاوردهای نوینی را نیز به صنعت کشور ارائه کرده است.
به گزارش تین نیوز، همزمان با روز ملی صنعت و معدن و به مناسبت پنجاهمین سال تاسیس این مجموعه، گفتگویی با دکتر حسن برادران رئیس هیات مدیره شرکت پاریزان صنعت داشتیم که در ادامه می خوانید.
پاریزان صنعت مجری ، احداث و راه اندازی نخستین مرکز تست تصادف خودرو برای شرکت AQS ایران است . برای ساخت این مرکز چه مقدار سرمایه گذاری انجام شده و افتتاح آن چه مزیتی برای خودروسازان ایران ایجاد می کند؟
صنعت خودرو در سطح جهان، از سالیان دور تاکنون، امکان بررسی و تست محصولات خود را از نظر ایمنی در شرایط تصادف و سانحه، فراهم کرده است. آزمایش های مذکور که اصطلاحا تست تصادف نامیده می شود مبنایی برای تعریف معیارها و رتبه بندی های کیفی خودروها از نظر ایمنی ایجاد می کند. با انجام این آزمایش ها، ستاره هایی به خودروهایی که سطح ایمنی بالاتری به نمایش بگذارند، اعطا می شود که نشان دهنده قابل اعتماد بودن خودرو از نظر ایمنی در صورت بروز انواع تصادف ها است. متاسفانه صنعت خودروسازی ایران با وجود سابقه و حجم قابل توجه تولید، تاکنون فاقد چنین تجهیزات و امکاناتی بوده است.
فقدان این تجهیزات موجب می شود که سالانه تعداد زیادی از محصولات و نمونه های خودرو تولیدی در کشور برای تست تصادف با تریلی به کشورهای اروپایی – عمدتا اسپانیا و آلمان – حمل شوند و در صورت کسب رتبه قابل قبول، امکان تولید انبوه آن در کشور فراهم شود. از سوی دیگر در سال های اخیر با تنگ تر شدن حلقه های تحریم نسبت به ایران ، تعداد مراکز تست تصادف در کشورهای اروپایی برای ایران به شدت کاهش یافته است به نحوی که در حال حاضر تنها یک مرکز در اروپا، تست تصادف را برای محصولات صنایع خودروسازی ایران انجام می دهد. روشن است که این شرایط، هزینه ها و دشواری های فراوانی برای تولیدکنندگان کشور ما ایجاد کرده است. بر این اساس، از سال ها قبل و شاید از حدود چند دهه قبل احداث مرکز تست تصادف در داخل کشور، آرزوی خودروسازان و مسئولان صنعت کشور بوده که شرکت پاریزان صنعت از حدود یک سال و نیم پیش در جهت تحقق این آرزو اقدامات لازم را آغاز کرده است تا تست های تصادف با سهولت و دقت بیشتر و تحت نظارت بهتر مراکز استاندارد کشور، انجام شود. سرمایه گذاری اولیه پیش بینی شده حدود 15 میلیون یورو بوده است که با توجه به زیرساخت های مورد نیاز در فازهای بعدی، حجم سرمایه گذاری نهایی، فراتر از این مبلغ خواهد بود.
مرکز تست تصادف خودرو کشور چه زمانی راه اندازی می شود و چه میزان صرفه جویی ارزی ایجاد می کند؟
در حال حاضر، ساختمان و زیرساخت های لازم برای این مرکز توسط پاریزان صنعت در دست احداث است و مراحل پایانی را طی می کند. بخشی از تجهیزات با حمایت وزارت صنعت تامین و به کشور حمل شده و بخشی دیگر نیز با تخصیص ارز مورد نیاز، تامین خواهد شد. امیدواریم تا پایان امسال با تکمیل این تجهیزات، شاهد افتتاح نخستین مرکز تست تصادف ایران باشیم. صرفه جویی ارزی حاصل از راه اندازی این مرکز برای کشور سالانه حداقل 5 میلیون یورو خواهد بود که سرمایه گذاری انجام شده را کاملا قابل توجیه می کند.
این مرکز قابلیت تست تصادف چه انواعی از خودرو را دارا خواهد بود؟
با افتتاح این مرکز انواع خودروهای سواری (سدان) و کراس آور و اس یو وی یا همان شاسی بلندهای آفرود و شاسی بلندهای شهری و همچنین خودروهای ون قابلیت تست تصادف خواهند داشت. به طور کلی خودروهایی که وزن آنها تا 4 تن باشد می توانند در این مرکز انواع تست های تصادف را پشت سر بگذارند.
فناوری مورد استفاده در این مرکز، محصول کشور خاصی است؟
مجموعه ای از فناوری ها و تجهیزات از سیستم پرتاب که خودرو را به سرعت مورد نظرمی رساند و در کنار آن سیستم فیلمبرداری ، نورپردازی و تجهیزات و فناوری آنالیز دیتا و ... در این مرکز به کار گرفته شده که این فناوری ها مختص به یک کشور نبوده و متعلق به کشورهای مختلف همچون آلمان ، اسپانیا ، ژاپن و کره جنوبی است. ضمن این که بخشی از تجهیزات و فناوری را نیز در شرکت پاریزان صنعت توسعه داده و بومی سازی کرده است . ذکر این نکته ضروریست که گاهی برای انجام یک تست تصادف چند ثانیه ای، یک گروه متخصص با فناوری و تخصص گوناگون برای چندین روز درگیر آماده سازی شرایط تست هستند.
آیا مرکز تست تصادف تنها برآورده کننده نیازهای خودروسازان داخلی است یا امکان صادرات خدمات این مرکز به کشورهای خارجی نیز وجود دارد؟
صدور این خدمات به کشورهای همسایه و حتی کشورهای اروپایی جزو اهداف بلندمدت ما است و به این منظور کلیه گواهینامه ها و استانداردهای بین المللی لازم را اخذ خواهیم کرد. در واقع، ما بستر کار را در نخستین مرکز تست تصادف کشور طوری برنامه ریزی و فراهم کرده ایم که بتوانیم علاوه بر پاسخگویی به نیازهای صنایع خودروسازی داخلی، در گام های بعدی جوابگوی بازار صادرات نیز در این مدل خدمات باشیم. البته پیش بینی ما این است که در سال های اول گشایش این مرکز آنقدر درگیر تقاضای شرکت های خودروسازی باشد که نتواند به کشور دیگری خدمات ارائه کند.
پاریزان صنعت چه دستاوردی در حوزه تامین و تولید تجهیزات مراکز معاینه فنی داشته است؟
تعداد مراکز معاینه فنی در کشور بالغ بر هزار مرکز برآورد می شود که حدود 45 تا 50 درصد این مراکز از تجهیزاتی که توسط شرکت پاریزان صنعت تامین شده، استفاده می کنند. این تجهیزات قبلا توسط ما به طور کامل از آلمان و فرانسه وارد می شد اما از چند سال قبل اقدام به تولید آنها کردیم و در حال حاضر بخشی(حدود 20 درصد) از مراکزی که تجهیزات آنها توسط پاریزان صنعت تامین می شده، به جای تجهیزات وارداتی از تجهیزات داخلی تولید پاریزان صنعت استفاده می کنند. در واقع باید گفت ما به جای این که کاملا واردکننده باشیم وارد فاز تولید داخل شده ایم و در تولید این قطعات استفاده حداکثری از متریال و قطعات داخلی صورت پذیرفته و برخی تجهیزات و متریال نیز که تولید داخل آن وجود نداشت از بهترین ها در جهان تامین شده است. هوشمندی ما در داخلی سازی این تجهیزات در این نکته بوده است که از بین فناوری های متفاوت موجود در جهان، ما فناوری هماهنگ با نیاز کشور خود - از نوع آب و هوا گرفته تا نوع خودرو - را داخلی سازی کرده ایم. سطح داخلی سازی تجهیزات معاینه فنی توسط ما فعلا حدود 30الی 40 درصد است البته اگر دانش فنی و فناوری داخلی را هم در نظر بگیریم این رقم مقداری افزایش می یابد. در بازخوردی که از عملکرد تجهیزات تولیدی خود گرفتیم مشخص شد، کیفیت آنها مطلوب و در سطح تجهیزات وارداتی است و حتی در برخی آیتم ها همچون طول عمر، تجهیزات تولیدی ما از مشابه خارجی عملکرد بهتری دارد. موفقیت و مطلوبیت تولیدات ما به حدی بوده است که ستاد مرکزی معاینه فنی تهران، 40 خط معاینه فنی از پاریزان صنعت خریداری کرده است. لازم می دانم از اعتماد این ستاد به تولیدکننده داخلی قدردانی و اعلام کنم تعدادی از سفارش های این ستاد، تولید و تحویل شده و تعداد دیگری نیز در دست تولید است که در ماه های آینده تحویل خواهد شد. به این ترتیب عملا، تعداد قابل توجهی از تجهیزات اروپایی از مراکز معاینه فنی جمع آوری و تجهیزات تولیدی پاریزان صنعت جایگزین آنها خواهد شد.
پاریزان صنعت در صنعت ریلی، چه خدمات و محصولاتی دارد؟
ما از سال های گذشته در بخش تعمیر و نگهداری و دپو و تست قطارهای شهری و برون شهری فعال بودیم و تمام تجهیزات و ملزومات تست، دپو و تعمیرات را برای لوکوموتیو و واگن طراحی، تولید و تامین می کنیم. تازه ترین دستاورد ما در صنعت ریلی ، طراحی و تولید خودرو ریلی جاده ای و خودروی درزین است. تولید این محصولات مقدمه ای است برای تولید سیستم های کشنده در صنعت ریلی. نمونه خودروی ریلی جاده ای که همان گونه که از نام آن برمی آید توانایی حرکت هم روی جاده و هم روی ریل را دارد و کاربردهای مهمی در حوزه ریلی از جمله در موارد امدادی و تعمیراتی که بخشی از خطوط ریلی آسیب دیده اند دارد، در پاریزان صنعت تولید شده و در مرحله تست قرار دارد و انشاالله در ماه های آینده، و در واقع از اول مهرماه، باید برای کسب مجوزهای لازم برای آن از سوی مراجع ذیصلاح از جمله شرکت راه آهن اقدام کنیم. محصول دیگر ما یعنی خودروی درزین نیز که کاربرد مشابه در حوزه امداد و تعمیراتی ریلی دارد و فقط روی ریل حرکت می کند توسط پاریزان صنعت در مرحله طراحی است. طراحی این خودرو انشالله تا پایان امسال یا اوایل سال آینده به پایان می رسد و بعد از آن وارد مراحل بعدی یعنی تولید نمونه و تست و کسب مجوزهای لازم برای تولید آن می شویم.
پاریزان صنعت امسال پنجاهمین سالگرد تاسیس خود را جشن گرفته است. به عنوان شرکتی که سابقه نیم قرن فعالیت پرافتخار در صنعت و تولید کشور داشته است چه سخنی با مسئولان اجرایی و حاکمیتی دارید؟
ما و تمام فعالان تولید و صنعت کشور خواستار ثبات اقتصادی هستیم و از مسئولان، خصوصا رئیس جمهور آینده درخواست می کنیم ثبات را به اقتصاد کشور بازگردانند. روشن است که بازگشت ثبات به اقتصاد هم جز از راه اولویت بخشیدن به رویکردهای کارشناسی و تخصص گرایی امکان پذیر نیست. مسئولان اجرایی باید به این نکته توجه کنند که صدور دستورالعمل ها و بخشنامه های خلق الساعه در مورد تامین ارز، واردات، گمرک و ... که به صورت ماهانه یا حتی هفتگی تغییر می کنند، و یا تغییرات غیر اصولی مدیریت ها در بخش های دولتی، روند تامین ارز، مواد اولیه و برنامه ریزی تولید را برای فعالان اقتصادی و اهالی صنعت، بسیار دشوار و حتی غیرممکن می کند. ذکر این نکته ضروریست که برای رشد تولید نیازمند برطرف شدن تحریم هستیم. شاید در کوتاه مدت، تحریم ما را در برخی حوزه ها به خلاقیت وادار کند تا گره ها را به هر نحو بگشاییم ولی باید بدانیم در درازمدت توسعه و پیشرفت صنعتی در شرایط تحریم امکان پذیر نیست. صنعتگران ما برای افزایش کیفییت و تولید در تراز جهانی نیازمند ارتباط با جهان هستند و با تحریم نمی توان به توسعه صنعتی دست پیدا کرد.