بازدید سایت : ۴۶۱۵۶

چگونه خودروهای برقی کوچک تر و مقرون به صرفه تر می توانند گذار به آینده ای سبز را تسریع کنند؟

​​از هر 100 خودرو فروخته شده در نروژ، نزدیک به 90 خودرو برقی است. آیا نروژ می تواند تا پایان امسال به هدف صد درصدی برسد؟

چگونه خودروهای برقی کوچک تر و مقرون به صرفه تر می توانند گذار به آینده ای سبز را تسریع کنند؟
تین نیوز |

​از هر 100 خودرو فروخته شده در نروژ، نزدیک به 90 خودرو برقی است. آیا نروژ می تواند تا پایان امسال به هدف صد درصدی برسد؟

به گزارش تین نیوز به نقل از تجارت نیوز، جهان در آستانه یک تحول بزرگ در صنعت حمل ونقل قرار دارد. در تلاش برای کاهش آلاینده ها و دستیابی به اهداف اقلیمی، کشورهای مختلف به سمت جایگزینی خودروهای بنزینی و دیزلی با وسایل نقلیه برقی روی آورده اند. یکی از کشورهایی که در این مسیر پیشروست، نروژ است. این کشور در نظر دارد تا پایان سال 2025 به اولین کشوری تبدیل شود که فروش وسایل نقلیه با آلایندگی صفر (برقی یا هیدروژنی) را به طور کامل جایگزین خودروهای سوخت فسیلی می کند.

اما این تغییرات تنها به تصمیمات سیاسی و اهداف بلندپروازانه وابسته نیست؛ بلکه دسترسی به خودروهای برقی کوچک تر و مقرون به صرفه نیز نقشی کلیدی در موفقیت این گذار ایفا می کند. در این متن، به بررسی چگونگی نقش خودروهای برقی کوچک تر در تسریع گذار سبز و کاهش شکاف های موجود در مسیر دستیابی به این اهداف می پردازیم.

پیشرفت نروژ در گذار به وسایل نقلیه برقی

نروژ نمونه ای موفق از سیاست های هدفمند برای گسترش استفاده از خودروهای برقی است. در سال 2024، بیش از 88.9 درصد از خودروهای جدید فروخته شده در این کشور از نوع تمام برقی بودند. این رقم با نزدیک شدن به هدف صد درصد، به نقطه ای بی سابقه در جهان رسیده است.

اما چالش های مهمی نیز وجود دارد. اگرچه فروش خودروهای برقی در نروژ روند چشمگیری داشته، اما خودروهای بزرگ تر، مانند شاسی بلندهای برقی، سهم عمده ای از این بازار را به خود اختصاص داده اند. در سال گذشته، هیچ خودرو کوچک یا غیر شاسی بلندی در میان ۱۰ خودرو برقی پرفروش در نروژ قرار نگرفته است. این مساله نشان می دهد خودروهای بزرگ تر و گران تر بر بازار تسلط دارند و خانوارهای با درآمد کمتر ممکن است از این تحولات عقب بمانند.

چرا خودروهای کوچک تر و مقرون به صرفه تر ضروری هستند؟

پژوهش ها نشان می دهند در دسترس بودن خودروهای کوچک تر و ارزان تر می تواند نقشی تعیین کننده در گسترش استفاده از وسایل نقلیه برقی ایفا کند.

هزینه بالای خودروهای برقی بزرگ تر: یکی از بزرگ ترین موانع برای خانوارهای کم درآمد، قیمت بالای خودروهای برقی است. خودروهای شاسی بلند برقی، علاوه بر قیمت خرید بالا، هزینه های جانبی بیشتری مانند مصرف انرژی بیشتر و هزینه های نگهداری بالاتر دارند.

تبعیض اقتصادی: در بسیاری از کشورها، یارانه ها و مشوق های مالی بیشتر به خانوارهای ثروتمند تعلق می گیرد، چراکه آنها توانایی مالی خرید خودروهای برقی را دارند. این در حالی است که خانوارهای کم درآمد همچنان از خودروهای سوخت فسیلی استفاده می کنند که منجر به پرداخت هزینه های بیشتر برای رانندگی در مناطق شهری با قوانین سخت گیرانه محیط زیستی می شود.

نمونه ای از چالش ها در ایرلند و بریتانیا

در ایرلند، تنها 23 درصد از خانوارها توانایی خرید خودروهای برقی متوسط را دارند. حتی خودروهای کوچک تر برقی نیز برای 38 درصد از خانوارها دور از دسترس است. بدون کاهش قیمت خودروهای برقی یا افزایش یارانه ها، این بخش از جمعیت قادر به مشارکت در گذار سبز نخواهند بود.

در بریتانیا نیز حذف کمک هزینه های خرید خودروهای برقی، مانع بزرگی برای بسیاری از خانوارها ایجاد کرده است. برخلاف نروژ، که یارانه ها باعث شده اند خودروهای برقی حتی مقرون به صرفه تر از خودروهای بنزینی شوند، در بریتانیا خودروهای برقی همچنان گزینه ای لوکس به شمار می روند.

مشکل گرایش به خودروهای بزرگ تر

در سال های اخیر، تمایل به خرید خودروهای بزرگ تر، به ویژه شاسی بلندها، افزایش یافته است. این روند نه تنها در خودروهای بنزینی و دیزلی، بلکه در خودروهای برقی نیز دیده می شود. در اروپا، نیمی از خودروهای برقی فروخته شده در پنج سال اخیر از نوع شاسی بلند بوده اند.

اما خودروهای بزرگ تر معایب متعددی دارند:

منابع بیشتر: تولید شاسی بلندها به مواد اولیه بیشتری مانند فلزات گران بها نیاز دارد.

آلودگی غیرمستقیم: این خودروها ذرات بیشتری از لاستیک و جاده آزاد می کنند.

ایمنی کمتر برای عابران پیاده: خودروهای بزرگ تر معمولاً خطر بیشتری برای عابران پیاده و دوچرخه سواران ایجاد می کنند.

در مقابل، خودروهای کوچک تر سبک تر، کارآمدتر و کم هزینه تر هستند و می توانند گزینه مناسبی برای خانوارهای کم درآمد و کسانی باشند که به دنبال جایگزینی اقتصادی برای خودروهای سوخت فسیلی هستند.

نقش سیاست ها و مشوق ها در گذار سبز

یکی از عوامل اصلی موفقیت نروژ در گسترش خودروهای برقی، سیاست های حمایتی جامع و یارانه های سخاوتمندانه است. در این کشور، معافیت های مالیاتی و مشوق های دیگر باعث شده اند خرید و مالکیت خودروهای برقی نه فقط گزینه ای سبز، بلکه گزینه ای مقرون به صرفه نیز باشد.

در مقابل، در کشورهایی مانند بریتانیا و ایرلند، حمایت های مالی کافی برای خانوارهای کم درآمد وجود ندارد. این کشورها می توانند با الگوبرداری از نروژ، یارانه ها را به شکلی هدفمندتر به افرادی که بیشترین نیاز را دارند، اختصاص دهند.

چشم انداز آینده: تنها خودروهای کوچک کافی نیستند

اگرچه در دسترس بودن خودروهای کوچک تر و ارزان تر برای گسترش وسایل نقلیه برقی حیاتی است، اما این تنها بخشی از راه حل است. برای دستیابی به یک انتقال سبز واقعی، باید تعداد خودروهای شخصی در جاده ها کاهش یابد و سیستم های حمل ونقل عمومی و روش های حمل ونقل پایدار مانند اشتراک خودرو، پیاده روی و دوچرخه سواری توسعه پیدا کند.

به نقل از Theconversation، خودروهای کوچک تر و مقرون به صرفه تر می توانند عاملی کلیدی در تسریع گذار به آینده ای سبز باشند. این وسایل نقلیه علاوه بر اینکه به کاهش هزینه خانوارهای کم درآمد کمک می کنند، می توانند به کاهش منابع مصرفی و آلایندگی های غیرمستقیم نیز منجر شوند.

با این حال، برای موفقیت کامل، دولت ها باید سیاست های جامع تری را برای حمایت از خانوارهای کم درآمد و توسعه سیستم های حمل ونقل پایدار اتخاذ کنند. تنها با برقراری توازن بین دسترسی به خودروهای برقی مقرون به صرفه و کاهش وابستگی به خودروهای شخصی، می توان به اهداف بلندپروازانه محیط زیستی دست یافت و آینده ای پاک تر برای همه رقم زد.
 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.