◄ فیلم| چرا سیتروئن- دایان (ژیان) را نمیتوانستند چپ کنند؟
سیتروئن سال ۱۹۶۷ خودرویی ساخت که تا مدت ها به خاطر سیستم تعلیق خاصی که داشت در دنیای خودرو سازی مشهور بود.
سیتروئن سال ۱۹۶۷ خودرویی ساخت که تا مدت ها به خاطر سیستم تعلیق خاصی که داشت در دنیای خودرو سازی مشهور بود.
به گزارش تین نیوز به نقل از ویکیپدیا، سیتروئن دایان پاسخ سیتروئن به مدل رنو 4CV بود که از اتاق مدرن تری نسبت به سیتروئن 2CV بهره می برد. سیتروئن دایان یا ژیان یکی از معدود سیتروئن هایی بود که طراحی بدنه آن توسط خود سیتروئن صورت نگرفت و طراحی آن به شرکت پنهار سپرده شد. هدف تولید دایان همانند 2CV ساخت خودرویی متناسب با شهرها و نیازهای خانواده و با حداقل قیمت و هزینه نگهداری بود.
جالب است بدانید که یک مهره در آن وجود دارد که با شل و سفت کردن آن (به صورت دستی) می توان ارتفاع خودرو را تنظیم کرد. بخاطر استفاده از همین سیستم تعلیق است که در موانع و دست اندازها تا این حد نرم و راحت است.
خبرهای پربازدید را بخوانید:
◄ حق بیمه رانندگان کامیون زیر ذره بین؛ 2 میلیون و 150 هزار تومان برای کدام خدمات؟
◄ آیا هشدارها توسط سازمان هواشناسی و مدیریت بحران جدی گرفته می شود؟
سیستم تعلیق این خودرو به صورت دو استوانه است که در زیر خودرو قرار دارد. در واقع این دو استوانه حکم نوعی کمک فنر را داشت که در طول خودرو قرار گرفته و هر کدام از استوانه ها به یکی از چرخ ها متصل می شود.
بخاطر استفاده از همین سیستم تعلیق، ژیان در موانع و دست اندازها تا حد زیادی نرم و راحت بود و از تکانه های شدید خودرو در جاده های ناهموار خبری نبود.
چرادیگ تولیدنمیش...!!؟؟ والاهم تیپش قشنگ بود هم جم جور
اصفهانی نیستی
اصفهانی نیستی
اخرش نگفتی چرا چپ نمیشذ
بسیار زیبا وخاطره انگیز است طرح وشکل ژیان
ژیان یک استوره به تمام معنا بود که تاکنون در دنیا رقیبی براش پیدا نشده.
بین بزرگان و جمیع اهل نظر ، معروف بود که «ژیان هم خودتو میبره و هم آبروتو ».
😂😂😂😂
کاشکی به جای پراید ژیان تولید میکردند
ژیان عالی ۵نفر با کلی وسیله باهاش میرفتند شمال
من مدتها ژیان داشتم یادم میرفت کی بنزین زده ام لاستیک ولنت ترمز هم باید سالها میگذشت تا عوض بشه حد اکثر سرعت 110تا ولی بشدت اقتصادی ، گیربکس بسیار مقاومی داشت من تا آخر ندیدم و نشنیدم کسی گیربکس ژیانش تعمیر شده باشه ، سیستم موتور دو سیلندر هم با همه موتورها فرق داشت موتورهای متعارف از بالا باز میشوند افقی، سرسیلندر سیلندر و...ولی موتور ژیان از وسط عمودی باز میشود دارای سانروف و بخاری نسبتا خوب ، اگر ذوق و ابتکار هم داشتی با مقداری یخ در جای مخصوصش هوای خنک و بهتر از کولر داشته باشی ، سوالی بود در خدمتم
کلا سوارش که بودی رو ویبره بودی
سلام یه ژیان آبی نفتی داشتم جلوبندیش ایراد داشت بردمش تعمیرگاه تعمیر کشد تحویلش گرفتم خارج از شهر در حال رانندگی بود که متوجه شدم فرمان ماشین آزاده ،متاسفانه تعمیر کار یادش رفته بود پیچ فرمان داخل کابین رو ببندم بعد ماشین قیمت شانه خاکی کشیده شد اونجام یه معدن بود که زمین کنار جاده رو مثل یه سکو به اندازه دومتر چال کرده بودند باورتان نمیشه کاسیو کابینت دومتر تو هوا با سرعت هفتاد هشتاد کیلومتر چرخها مثل پارو به صورت قیچی زیر ماشین میآمدند و میرفتند (به قول شاهدانی که پشت سرم رانندگی میکردم همه شوند به محض منحرف شدنم از جاده توافق کرده بودند و با ذوق تعریف میکردن این ماشین با کابین ایستاده با همان ارتفاع سطح جاده ولی چرخهای چسبیده به کف چاله حالت پارویی از چپ کردن خودرو به زیبای جلو گیری کرد .ای کاش دوبار تولید بشه ما فقرا مگر چنین ماشینهایی بتونیم بخریم هرچند سوسپانسیونی یه سیستم تعلیق بینظیر رو موجب شده.
شما اینو به چه زبانی نوشته بودین من که چند بار خوندم ازش سر در نیاوردم