مسیرهای اصلی وبنادرترانزیتی درایران(شمال - جنوب، شرق - غرب)
مسیرهای اصلی و بنادرترانزیتی درایران (شمال- جنوب ، شرق- غرب) به شرح زیر است:
![مسیرهای اصلی وبنادرترانزیتی درایران(شمال - جنوب، شرق - غرب)](https://cdn.tinn.ir/thumbnail/bh8sVb9RX8Za/U7Ccvlt33jn-OqlMlImgutVLjEcw-jhlF2WJsSK4fMDDVSZN8IEX4Zd7jkGxwBqLJ5jM-fGYwhs1w24HZ1koLK6P-931BOhF/%D9%82%D9%88%D8%A7%D9%86%DB%8C%D9%86+%D9%88+%D9%85%D9%82%D8%B1%D8%B1%D8%A7%D8%AA.jpg)
مسیرهای اصلی و بنادرترانزیتی درایران (شمال- جنوب ، شرق- غرب) به شرح زیر است:
مسیرهای ترانزیتی شمال- جنوب : کریدورشمال – جنوب با محوریت مسیر بندرعباس تا امیرآباد و بندر انزلی که برخی بنادر از جمله بنادر چابهار، لنگه، بوشهر و امام خمینی نیز در این مسیر از پتانسیلهای نقش آفرینی لازم برخوردارند. مسیرترانزیتی شرق – غرب : این مسیر ترانزیتی از سرخس واقع درمرز ترکمنستان شروع شده و تا بازرگان و جلفا در مرز کشورهای ترکیه و آذربایجان امتداد می یابد. بدیهی است این مسیر جایگزین مسیر باستانی جاده ابریشم بوده و نقش اتصال شرق دور با اروپا را ازطریق آسیای میانه وایران وترکیه برعهده دارد. مسیر ترانزیتی سرخس – بندرلاذقیه در سوریه : درصورت ایجاد زیر ساختها و اتخاذ تمهیدات مناسب و جلب همکاری کشورهای ذینفع درچارچوب موافقتنامه های ترانزیت و تجارت می توان از این مسیر به عنوان یکی ازگزینه های ارتباط ترانزیتی آسیای میانه به دریای مدیترانه و نهایتا شمال آفریقا واروپای جنوبی و قاره آمریکا بهویژه آمریکای شمالی و کانادا یاد کرد.برخی شهرهای عمده درمسیر ترانزیتی مزبور عبارتند از: سرخس – خسروی – خانقین- بغداد- القائم- دیرالزوار- حلب- بندر لاذقیه . مسیرترانزیتی شبه قاره هند به دریای مدیترانه واروپا : مسیر ترانزیتی دیگری نیز از قابلیت طرح به منظور توسعه تجارت و ترانزیت درکشور برخوردار است که آسیای جنوب شرقی - هند و پاکستان را ازطریق ایران به دریای مدیترانه و اروپا متصل می نماید.
مسیر ترانزیتی بندرامام خمینی(ره) – شلمچه- عراق: دراین مسیر به دلیل مشکلات موجود در بنادر عراق ،کالاهای مورد نیاز آن کشور پس از تخلیه در بنادر ایران (از جمله بنادر امام خمینی و خرمشهر) ازطریق مرزشلمچه به مقصد عراق ترانزیت میشود. علاوه بر مرز شلمچه ، مرز خسروی نیز از قابلیتهای لازم برای ترانزیت کالاهای مورد نیاز کشور عراق (که در بندر امام خمینی و حتی بندرعباس تخلیه شده است) برخوردار می باشد.
مسیر ترانزیتی محور شرق (بندرچابهار- میلک - فراه – قندهار- کابل- کندوز - تِرمذ(ازبکستان)- آسیای میانه) : این مسیر از پتانسیل و قابلیت بالائی برای ترانزیت کالاهای مورد نیاز افغانستان برخوردار بوده و علاوه بر کشور افغانستان می تواندنیازهای ترانزیتی کشورهای آسیای میانه را نیز از طریق مسیر چابهار- میلک – افغانستان یا چابهار- سرخس- ترکمنستان برآورده سازد.