داستان ناتمام سیلاب ۹۸؛ اینجا هنوز پل ها و جاده ها موقت است!
حدود چهار سال از وقوع سیلاب سال ۹۸ در لرستان میگذرد، همچنان خسارات حوزه راه به طور کامل جبران نشده و پلها و جادهها به صورت موقت احداث شدهاند.
حدود چهار سال از وقوع سیلاب سال ۹۸ در لرستان می گذرد، همچنان خسارات حوزه راه به طور کامل جبران نشده و پل ها و جاده ها به صورت موقت احداث شده اند.
به گزارش تین نیوز به نقل از مهر، وقوع سیلاب فروردین ماه سال ۹۸ در استان لرستان شهرهای مختلف این استان از خرم آباد مرکز لرستان گرفته تا پلدختر، دلفان، کوهدشت، دورود، چگنی و … را درگیر کرد. مطابق آمار اعلام شده از سوی متولیان در آن زمان و در جریان دو سیل رخ داده، حدود ۶ هزار واحد تجاری و ۳۵ هزار واحد مسکونی لرستان خسارت دیدند.
در جریان سیل حدود هشت هزار میلیارد تومان خسارت در حوزه زیرساخت ها به استان لرستان وارد شد و همین میزان بالای خسارات، سیل لرستان را منحصربه فرد کرده است به طوری که در شهرستان پلدختر در روزهای ابتدایی سیل هیچ گونه زیرساختی در بخش های مختلف اعم از آب، برق، ارتباطات، راه دسترسی، گاز و … وجود نداشت.
در سیل لرستان ۱۸ شهر و هزار و ۲۰۰ روستا درگیر سیلاب و ۳۵ هزار خانوار دچار مشکل شدند، راه ۸۷۰ روستا، برق هزار و ۱۴۵ روستا، ارتباط تلفنی ۳۶۰ روستا و ۱۰ شهر، گاز ۱۸۲ روستا و آب ۸۰۰ روستا قطع شد.
همچنین در این حادثه به ۳۰۰ قنات، ۲۶۰ حلقه چاه و هزار و ۸۰۰ کیلومتر جاده بین مزارع این استان آسیب وارد شد. همچنین ۶۰ هکتار زمین زراعی از بین رفت، هزار هکتار زمین به طور کامل نابود و تبدیل به مسیل رودخانه شد، ۲۱ هزار مترمکعب از مزارع پرورش ماهی و ۵۰۰ ایستگاه پمپاژ از بین رفته و در مجموع سیل پنجم و دوازدهم فروردین ماه سال گذشته بالغ بر یک هزار و ۵۶۰ میلیارد تومان به زیربخش های کشاورزی لرستان خسارت وارد کرد.
داستان ناتمام سیلاب ۹۸ در لرستان
بعد از وقوع این سیلاب، کار تأمین و جبران خسارت ها به زیرساخت های لرستان در دستور کار قرار گرفت، اما این اقدامات تا کنون موجب نشده که خسارت ها در این حوزه به طور کامل جبران شود به طوری که همچنان خیلی از پل های تخریب شده در جریان وقوع این سیلاب، موقت نصب شده و در جریان هر بارندگی راه ارتباطی از طریق آنها دوباره قطع می شود.
جاده قدیم خرم آباد- پلدختر که در جریان وقوع سیلاب خسارت فراوانی به خود دید هم هنوز به طور کامل بازسازی نشده و در هنگام بارندگی ها، متولیان مجبور به انسداد آن برای پیشگیری از وقوع حوادثی از جمله ریزش کوه، تخریب به سمت رودخانه و… می شوند.
مرتضی شیروانی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای لرستان با اشاره به سیلاب سال ۹۸ و خسارت به حوزه راه ها، پل ها و… استان، اظهار داشت: در آن سال متأسفانه کمتر از سه درصد از اعتبارات را برای جبران خسارت ها به ما پرداخت کردند.
شیروانی با اشاره به پرداخت ۲۸۰ میلیارد تومان، گفت: در آن مقطع و با این اعتبار ما توانستیم یک سری پل های موقت را خریداری کنیم.
خیلی از پل های نصب شده، موقت هستند
وی با تاکید بر اینکه خیلی از پل هایی که الان احداث شده، موقت هستند و من به عنوان یک مهندس این پل ها را هنوز تأیید نکرده و پایان کار به این پل ها نداده ایم، افزود: در حال حاضر چهار هزار میلیارد تومان نیاز داریم که جاده خرم آباد- پلدختر ایمن شود.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای لرستان، بیان داشت: دیواره ساحلی پلدختر ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، کل اعتبار راههای روستایی لرستان برای سال ۱۴۰۱، ۷۰ میلیارد تومان است.
اعتبار سفر رئیس جمهور هم پرداخت نشد
شیروانی با بیان اینکه ما خیلی داد زدیم، خیلی فریاد زدیم، گفت: در سفر رئیس جمهور به لرستان، مصوب کردند که ۳۰۹ میلیارد تومان برای احداث پل های شهرستان پلدختر اختصاص پیدا کند، هنوز این تحقق پیدا نکرده است.
وی افزود: ۳۳۰ میلیارد تومان برای راههای روستایی اختصاص پیدا کرد، اما پرداخت ۳۰۹ میلیارد تومان یاد شده به امسال موکول شده است، امیدواریم در سفر جدید این اعتبار پرداخت شود، گرچه ما الان برای جبران خسارت به راههای استان چهار هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای لرستان، بیان داشت: این رقم کمی نیست، این از محل اعتباراتی استانی و سازمان مدیریت استان تحقق پیدا نمی کند، ما یک سقف محدود در استان داریم.
با این اعتبارات احداث پل ها غیر ممکن است
مسعود امیری معاون اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای لرستان نیز در این رابطه اظهار داشت: پل های «چم شهران»، «چم مهر» و… که در جریان سیلاب تخریب شدند، همه پل هایی که بعد از سیلاب در این مناطق نصب شده، همه موقت هستند.
وی با بیان اینکه اینها همه پل های بزرگی با دهانه های بالای ۴۰ متر، ۳۶ متر، ۸۰ متر و… بوده است، گفت: هر کدام از این پل ها بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای احداث نیاز دارند.
معاون اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای لرستان با تاکید بر اینکه در آن زمان با توجه شرایط و اضطراری که پیش آمد، پل ها به صورت موقت نصب شدند، تصریح کرد: پیگیری این شدیم که به جای این پل های موقت، پل های جدیدی را احداث کنیم، متأسفانه با توجه به محدودیت های اعتباری، تأمین این اعتبار تقریباً غیر ممکن است.
امیری، تصریح کرد: در این راستا ما تصمیم گرفتیم که مشاور این پل ها را بررسی و یک طرح مطالعاتی در این رابطه انجام دهد تا همین پل های موقت را به شکلی تثبیت کنیم.
وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر پول هر کدام از این پل های موقت بین ۷۰ تا ۸۰ میلیارد تومان است، گفت: قطعاً امسال شروع به تثبیت این پل ها می کنیم تا حداقل در شرایط مطلوبی آنها را قرار دهیم و بتوانیم ضریب ایمنی را در آنها بالا ببریم.