بازدید سایت : ۷۲۴۸۷

مازندران پل ارتباطی ایران در کریدور شمال به جنوب

مازندران با برخورداری از سه بندر مهم امیرآباد، نوشهر و فریدونکنار و قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی خاص باتوجه به سیاست گذاری های دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم باشکوفایی ظرفیت ها و توسعه صادرات این روزها جایگاه امن تولید و اشتغال پایدار و پل ارتباطی ایران در کریدور شمال به جنوب است.

تین نیوز |

مازندران با برخورداری از سه بندر مهم امیرآباد، نوشهر و فریدونکنار و قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی خاص باتوجه به سیاست گذاری های دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم باشکوفایی ظرفیت ها و توسعه صادرات این روزها جایگاه امن تولید و اشتغال پایدار و پل ارتباطی ایران در کریدور شمال به جنوب است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، دستیابی به اقتصاد مقاومتی با مشخصات درون زا و برون نگر بودن نیازمند شناسایی بازارهای هدف در سراسر جهان و گسترش صادرات به منظور تحقق افزایش تولید و ایجاد اشتغال بیشتر در کشور است.
حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در تبیین مشخصه های اقتصاد مقاومتی تاکید کردند که این اقتصاد درون زا است. یعنی از دل ظرفیت های کشور و مردم می جوشد. رشد این نهال به امکانات کشور متکی است. اما اقتصاد مقاومتی درون گرا نیست. یعنی اقتصاد کشور، محدود و محصور داخل کشور نمی شود. این اقتصاد با اقتصاد جهانی تعامل دارد و با قدرت با آن ها روبرو می شود، پس اقتصاد مقاومتی درون زاست ولی درون گرا نیست.
بسترسازی توسعه پایدار با رفع موانع صادرات به عنوان موتور متحرک چرخه اقتصاد می تواند در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و توسعه هر چه بیشتر نقش آفرینی داشته باشد.
یکی از ارکان مهم سیاست های اقتصاد مقاومتی که توجه ویژه ای به آن شده، صادرات بوده و اقتصاد وقتی رونق می گیرد که تولید بر صادرات متکی باشد، از طرف دیگر تأکید بر برون گرایی همراه با درون زایی که در سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی مورد تأکید قرار گرفته نشانه دیگری از لزوم توجه به محوریت صادرات در اقتصاد است.
از سوی دیگر مازندران در کنار ظرفیت های گردشگری، طبیعی و معدنی، این روزها با توجه به سیاست های اقتصادی تجاری دولت سیزدهم به دلیل برخورداری از بنادر منحصر به فرد و راهبردی، جایگاه ویژه ای برای صادرات و واردات کالا دارد که یکی از این بنادر بندر امیر آباد با حدود یک هزار و ۳۰۰ هکتار وسعت و ۲۲۰ هکتار پس کرانه با دارا بودن اراضی پشتیبانی وسیع، زیر ساخت حمل و نقل مدرن چند وجهی، اسکله رو- رو ریلی و کامیون جهت ترانزیت و حمل یکسره کالا و همچنین دسترسی آسان به بازار مصرف کشورهای سی آی اس CIS با جمعیت افزون بر ۳۰۰ میلیون است که به تنهایی بر تمامی پنج بندر حاشیه خزر تنه می زند و ظرفیت فوق العاده ای در توسعه اقتصادی و پرش تجاری کشور دارد.

ظرفیتی اقتصادی که مورد حمایت معاون وقت اقتصادی رییس جمهور واقع شده و محسن رضایی در ششم آذرماه سال گذشته در بازدید میدانی از بندر امیرآباد تاکید کرد که باتوجه به تقویت روابط اقتصادی جمهوری اسلامی ایران با کشورهای منطقه دریای خزر از جمله ترکمنستان، قزاقستان و روسیه افق های تجاری جدید پیش بینی شده این بندر در تحقق برنامه های اقتصادی دولت جایگاه ویژه ای دارد.
بندر امیرآباد در کنار آنکه یک ظرفیت صادراتی و تجاری در منطقه به شمار می رود با دارا بودن کارخانجات متعددی همچون گچ، فولاد، کاغذ و سیلوهای متعدد از بنادر نسل سوم کشور است و عمده ۷.۵ میلیون تن کالای صادراتی کشورهای مختلف جهان از بنادر آستاراخان، آکتائو، اولیا، باکو، گوسان و ماخاچ وارد بندر امیرآباد می شود.
اتصال به شبکه ریلی کشور، بهره مندی از ۱۵ پست اسکله با ظرفیت ۷.۵ میلیون تن و بهره مندی از ظرفیت اتصال کریدور ترانزیت بین المللی شمال به جنوب (INSTC) از دیگر ویژگی های شاخص بندر امیرآباد است.
به طور قطع به دلیل برخورداری از همین ظرفیت های متنوع اقتصادی و تجاری است که امیرآباد این روزها یکی از نمادهای توجه مسوولان امر به مقوله ترانزیت کالا و ایجاد زیرساخت های اساسی حمل و نقل درجهت رسیدن به استانداردهای جهانی و استفاده از حداکثر از ظرفیت ترانزیتی کشور به شمار می رود تا جایی که رییس جمهور و مسوولان اقتصادی کشور در دولت سیزدهم برای افزایش درآمد ارزی، ایجاد اشتغال، جذب سرمایه گذاری خارجی و بخش خصوصی، افزایش نقش جمهوری اسلامی ایران در دریای خزر و ایجاد گذرگاه در شمال کشور روی این بندر منحصر به فرد حساب ویژه ای باز کرده اند.
کارشناسان مصداق چنین توجهی را در سفر روز چهارشنبه ۲۹ دی ماه سال ۱۴۰۰ رییس جمهور به دعوت رسمی همتای روس خود به روسیه می دانند و معتقدند عمده ترین هدف سفر آیت الله رییسی به روسیه رایزنی و تبادل نظر برای تامین منافع ملی در ابعاد مختلف سیاسی و اقتصادی و همچنین احیای ظرفیت های معطل مانده در مناسبات و روابط خارجی بوده که یکی از دستاوردهای این سفر مهم، توافق در ارتباط با پروژه های مهمی مانند راه آهن اینچه برون- گرمسار برای خط آهن شرقی کشور، بندر امیرآباد و انزلی بوده است.
کارشناسان می گویند با توافق راهبردی دولت با روسیه که بسته ای از توافقات لجستیکی و ترانزیتی است، جریان عبور بار از کریدور شمال- جنوب افزایش خواهد یافت و در عین حال جایگاه راهبردی ایران در سطح منطقه با فعال شدن این کریدور ارتقا می یابد و همزمان با مذاکرات احیای کریدور شمال- جنوب، تأمین اعتبار خرید کشتی های رو-رو با ظرفیت کانتینر یخچالی در بندر امیرآباد هم باید انجام گیرد تا برنامه افزایش ترافیک کالا از این بندرعملیاتی می شود.

از سوی دیگر کارشناسان اقتصادی پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای را هم یک فرصت طلایی دیگر برای توسعه و رونق بنادر شمالی کشور به ویژه بندر امیرآباد می دانند تا صادرات مورد نیاز به کشورهای عضو در حوزه کالا و کشتی را ارائه کند چراکه کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای حدود ۴۰ درصد جمعیت جهان و نیز ۲۵ درصد مساحت دنیا را به خود اختصاص داده اند و ایران با بهره برداری از بندر امیرآباد می تواند از این فرصت طلایی استفاده کرده و محور ترانزیتی به این کشورها و نیز کشورهای دوست و همکار آن ها باشد.
اما باتمام محسناتی که برای این بندر منحصر به فرد بر شمرده می شود ولی متاسفانه تمامی ظرفیت های آن تاکنون شکوفا نشده چراکه واکاوی داده های آماری نشان می دهد از مجموع ۷.۵ میلیون تن ظرفیت خروج و تخلیه کالای صادراتی بندر امیرآباد، در زمان حاضر تنها نزدیک به ۳۰ درصد آن مورد استفاده قرار می گیرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.