پرونده ۱۳ ساله تعریض مسیر کلاردشت مرزن آباد بسته شد
طرح ملی چهار خطه کردن مسیر کلاردشت مرزن آباد پس از دریافت مصوبه در سال ۱۴۰۱ با همت دولت جهادی، سرانجام با تخصیص و استقرار تجهیزات توسط پیمانکار وارد گام اجرایی شده است.
هیات دولت مردمی سیزدهم در دور دوم سفر استانی به مازندران با تصویب چهار هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای تعریض و بهسازی محور چهار بانده کلاردشت مرزن آباد جان دوباره به این مسیر ملی بخشید تا پرونده ۱۳ ساله جذب اعتبار بسته شود.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، طرح ملی چهار خطه کردن مسیر کلاردشت مرزن آباد پس از دریافت مصوبه در سال ۱۴۰۱ با همت دولت جهادی، سرانجام با تخصیص و استقرار تجهیزات توسط پیمانکار وارد گام اجرایی شده است.
تعریض این مسیر به طول ۲۴ کیلومتر از طرح های ملی سال ۱۳۸۸ بود و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقلی کشور وعده داده بود که آن را در عرض ۲ سال به سرانجام برساند، اما به دلیل آنچه که مسوولان وقت برخورد با مشکلات زیست محیطی و کمبود اعتبار نامیدند، هرگز به مرحله اجرایی نرسید.
علت وجود مصوبه ملی برای چهار خطه کردن این مسیر هم وضعیت نامناسب آن از جمله داشتن شیب تند، پیچ های غیر استاندارد، نبود سامانه روشنایی، وجود دست اندازهای خشن و فرسودگی روکش آسفالت بود.
این مسیر در عین حال محل تلاقی شهرهای ساحلی غرب مازندران و استان گیلان به شمار می آید و به همین دلیل هم همواره دارای ترافیک سنگین به ویژه در فصول گردشگری است تا جایی که مسافران برای رهایی از ترافیک بغرنج در زمان اوج سفرها، جاده جنگلی کلاردشت عباس آباد را بر می گزینند.
اهمیت دیگر این مسیر هم جایگزین بودن برای دیگر جاده های اصلی منطقه است به طوری که در زمان بروز حوادث غیرمترقبه مانند سیل آبان ماه سال ۱۴۰۰ و انسداد قطعه چهار آزاد راه تهران - شمال و جاده قدیم کندوان، تردد خودروها از این مسیر جریان داشت.
به گفته مسوول وقت اداره راه و شهرسازی شهرستان های نوشهر، چالوس و کلاردشت(سال۱۴۰۰) طلسم تعریض این مسیر ملی با ابلاغ حدود ۶۷۰ میلیارد ریال اعتبار ملی که پیش بینی شده بود در این سال، شکسته شد.
این طرح راه سازی در این سال به شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور تحویل داده شد و به گفته مسوولان مربوط وقت بر اساس مشخصات فنی، قرار بود عرض این محور از هفت متر و ۶۰ سانتی متر به ۱۶ متر افزایش یابد که حدود ۲۰ متر هم حریم برای ضلع شرقی و غربی این مسیر درنظر گرفته شده که باید تملک و خریداری گردد.
شهرستان گردشگرپذیر کلاردشت با برخورداری از ۱۹ نقطه روستایی و یک نقطه شهری دستکم ۳۰ هزار نفر جمعیت دارد و سالانه پذیرای میلیون ها مسافر داخلی و خارجی است.
اختصاص چهار و هزار ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار در دور دوم سفر استانی هیات دولت به دیار علویان برای تکمیل طرح ملی کلاردشت مرزن آباد از جمله دستاوردهای ماندگار دولت مردمی در حوزه راه سازی کشور و این استان است.
شهید آیت الله سیدابراهیم رئیسی روزهای پنجشنبه و جمعه مورخ ۲۷ و ۲۸ اردیبهشت همراه با تعدادی از اعضای هیات دولت برای دومین بار در قالب سفر استانی به دیار علویان سفر کرد.
سفر نخست شهید آیت الله رئیسی به مازندران ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ انجام شد که علاوه بر بهره برداری چندین طرح عمرانی و تعیین تکلیف تعدادی از پروژه های نیمه کاره و بر زمین مانده، نتیجه آن در نظر گرفتن ۱۷۶ مصوبه برای اجرای طرح های مختلف با مجموع اعتبار مصوب بیش از ۱۷۷ هزار و ۸۹۸ میلیارد ریال بود.
از پایان سال ۱۴۰۰ تا کنون افزون بر ۱۲۶ هزار و ۴۱۵ میلیارد ریال اعتبار به طرح های مصوب سفر نخست رئیس جمهور به مازندران اختصاص یافت که معادل ۷۱ درصد کل اعتبار در نظر گرفته شده برای این طرح ها است.
به استناد آمارهای اعلام شده توسط دستگاه های اجرایی و استانداری مازندران، از مجموع ۱۷۶ مصوبه سفر نخست رئیس جمهور به مازندران ۷۸ مصوبه به طور کامل محقق شده، در ۸۹ مصوبه فرآیند اجرایی طی می شود و عملیات اجرایی با پیشرفت فیزیکی طبق برنامه در حال انجام است و اجرای ۹ مصوبه نیز در حال پیگیری است.
معاون اجرایی رئیس جمهور در حاشیه سفر دور دوم به استان مازندران از اجرا و تکمیل برخی طرح های مهم و اساسی این استان خبر داد و گفت: ۱۱۷ مصوبه در این سفر برای مازندران تصویب و اعتبار مورد نیاز آن در نظر گرفته شد.
محسن منصوری تخصیص پنج هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای بهسازی راه اصلی هراز، پنج هزار میلیارد ریال برای تکمیل بیمارستان آموزشی ساری، چهار هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال برای تعریض و بهسازی راه اصلی کرج چالوس (دزدبن کلاردشت) و جاده مرزن آباد کلاردشت و چهار هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال برای بهسازی باند و عملیات زهکشی فرودگاه ساری را به عنوان بخشی از بسته پیشنهادی مصوبات دور دوم سفر رئیس جمهور به مازندران اعلام کرد.
وی ادامه داد: تخصیص چهار هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال برای آبرسانی به شهرهای رامسر و تنکابن، چهار هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل پروژه های تخریب و بازسازی ملی و استانی، محرومیت زدایی و مقاوم سازی مدارس ناایمن و ساماندهی مدارس الحاقی دارای رشد جمعیت دانش آموزی، چهار هزار میلیارد ریال برای رفع و اصلاح نقاط حادثه خیز استان، چهار هزار میلیارد ریال برای روکش و ایمن سازی راه های روستایی در نظر گرفته شده است.
منصوری اضافه کرد: در این دور از سفر رئیس جمهور، چهار هزار میلیارد ریال برای تکمیل تأسیسات فاضلاب شهر بابل و امیرکلا، چهار هزار میلیارد ریال برای تکمیل تأسیسات فاضلاب شهر بابلسر (ارتقای مدول اول تصفیه خانه)، چهار هزار میلیارد ریال برای تکمیل تأسیسات فاضلاب شهرهای نوشهر، چالوس، نور، رویان، ایزدشهر و چهار هزار میلیارد ریال برای آبرسانی به بابل، بابلسر، فریدونکنار و شهرهای گروه الف، شهرها و روستاهای سوادکوه، سواد کوه شمالی، قائم شهر و جویبار از سد البرز (آبرسانی به فریدونکنار) در نظر گرفته شد.
وی گفت: اختصاص چهار هزار میلیارد ریال برای تکمیل ساختمان سد گلورد، سه هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل پروژه های نیمه تمام خیران، سه هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال برای آبرسانی به شهرهای چالوس و نوشهر، سه هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال برای چهارخطه کردن جاده ساری-تاکام، سه هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال برای بازنگری و اجرای طرح های هادی روستایی و ایمن سازی روستاهای در معرض خطر، سه هزار میلیارد ریال برای روکش راه های شریانی استان و سه هزار میلیارد ریال برای ساماندهی پسماند آمل واقع در کاسه سد هراز در دور دوم سفر رئیس جمهور به مازندران مصوب شده است.
به گفته معاون اجرایی رئیس جمهور، سه هزار میلیارد ریال برای مرکز اصلاح نژاد مرغ لاین، ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای پل های اسپی رود و سمسکنده و پل کنارگذر جنوبی بابل، ۲ هزار میلیارد ریال برای مرمت و بهسازی آب بندان های استان، ۲ هزار میلیارد ریال برای آبرسانی به تک روستاها و تکمیل مجتمع های آبرسانی روستایی اولویت دار و دارای تنش، ۲ هزار میلیارد ریال برای تکمیل پروژه احداث ۴۲ کیلومتر خط دو مداره ۶۳ کیلوولت پول –بلده نور و احداث پست ۲۰/۶۳ کیلوولت بلده نور به ظرفیت ۶۰ مگاوات و ۲ هزار میلیارد ریال برای تکمیل پروژه احداث ۱۰ کیلومتر خط دو مداره ۶۳ کیلوولت تغذیه کننده پست ۲۰/۶۳ کیلوولت گناب بابل و احداث پست ۲۰/۶۳ به ظرفیت ۱۰۰۰ مگاوات اختصاص یافته است.
وی افزود: تخصیص یک هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال برای احداث باند دوم نکا- نیروگاه و جاده بهشهر- بندر امیرآباد، یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای احداث اردوگاه فرهنگی ورزشی، یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای اجرای عملیات تجهیز و نوسازی و زهکشی زمین های کشاورزی، یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل سالن کشتی پنج هزار نفره جویبار و یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای آبرسانی به نکا، بهشهر و گلوگاه در نظر گرفته شده است.
زین العابدین فقیه نصیری فرماندار کلاردشت قبل از سفر دور دوم هیات دولت به دیار علویان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اجرایی شدن مصوبه کلاردشت به عنوان شهرستان ویژه گردشگری استان، رفع کمبود آب و تکمیل محور کلاردشت مرزن آباد را مهم ترین مطالبه اهالی از رییس جمهور دولت مردمی برشمرد.
وی سفر استانی دولت را پر خیر و برکت دانست و اظهارداشت : چالش های محور ارتباطی کلاردشت مرزن آباد با اعتبار مصوب سفر دور دوم دولت مردمی برطرف منی شود و امید است هرچه زودتر این اعتبار تخصیص یابد.
وی یادآور شد : کلاردشت مهمترین شهرستان گردشگرپذیر استان مازندران است که برای خدمات دهی مطلوب به مسافران و گردشگران این خطه نیازمند توجه بیشتر مسوولان نهادهای ذیربط است.
دولت سیزدهم با انجام ۲ سفر استانی به مازندران ۳۳۰ هزار میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح ها در این استان تصویب و اختصاص داده است.
این میزان اعتبار سفرهای استانی رئیس جمهور شهید به مازندران به گفته مسوولان امر جدای از تسهیلات در نظر گرفته شده است.
جاده مرزن آباد کلاردشت ، جاده ایست با استانداردهای ۶۰ ۷۰ سال پیش ، شیب عرضی که معنا ندارد شیب طولی کاملا غیراستاندارد ، پیچ ها به شدت غیراستاندارد ، حریم راه کاملا نامشخص جوری که یکسری که به راه آشنا نیستند از مسیر اصلی منحرف می شوند و وارد جاده های روستایی مثل کولمه می شن ! جاده روشنایی ندارد علائم ندارد حریم ندارد دست اندازها گویا برای چپ کردن ماشین ها طراحی شدن ! آسفالت افتضاح است حیواناتی مثل گاوها وسط جاده هستند و بدتر اینکه یکسری هم فرصت پیدا می کنند که مثل گاو رانندگی کنند چون این جاده ، نیروی راهور هم ندارد به شخصه چندین بار از شاخ به شاخ در این جاده فرار کردم دو طرف جاده هم کاملا بافت مسکونی روستایی دارد و مردم هم در حال تردد اند همه را با هم جمع بزنید و مه شدید در این منطقه را هم اضافه کنید ! مه ایی که شاید اکثر مردم ما ندیده باشند که فقط می شود کاپوت ماشین را دید که جاده هم اکثرا خط کشی ندارد که بشود از آن کمک گرفت درواقع شخصی از سمت کلاردشت یا مرزن آباد وارد این جاده شود قبلش باید اشهد خود را بگوید خصوصا در مقاطعی از سال که جاده زیر مه و باران ناپدید می شود کلاردشت وضعیتی دارد که حتی مه وارد منازل مردم هم می شود ! کلا منطقه کوهستانی ، سردسیر و کم برخورداریه ، جاده کلاردشت به عباس آباد هم جاده خطرناکیه و مشخصات راه فرعی را داره عرض کم جاده ، راه خراب که می تواند خودرو را منحرف کند و نبود روشنایی و گاردریل در اکثر مسیر در کنار شرایط جوی سخت ، این جاده را هم به جاده فرعی خطرناک تبدیل کرده جاده کلاردشت عباس آباد هم باید به شکل پیش ساخته ، ۲ طبقه شود مثل پل صدر تهران که طبیعت کمتر صدمه ببیند رفت پایین و برگشت طبقه بالا یا برعکس .
اگر تفکر شما این است که مرزن آباد ، کلاردشت و عباس آباد یکسری روستای بی اهمیت و پرت هستند که هیچ ، همین وضعیت خوب است اما اگر فکر می کنید که این راه یک راه ملی و پدافندیه و این شهرها مهم هستند باید عمل و سرعت عمل داشته باشید نه حرف ، همچنین این مناطق نیاز دارند به مراکز پزشکی ، سوله های بحران ، ایستگاه های آتش نشانی و ...