بازدید سایت : ۸۹۰۷۵

ضرورت افزایش جایگاه های سوخت غرب مازندران پیش از تکمیل آزادراه تهران شمال

برنامه ریزی و پیش بینی های لازم به منظور پیشگیری از صفوف طولانی و نارضایتی مسافران و گردشگران در مقابل جایگاه های سوخت به خاطر پاسخگو نبودن این زیرساخت ها.

ضرورت افزایش جایگاه های سوخت غرب مازندران پیش از تکمیل آزادراه تهران شمال
تین نیوز

برنامه ریزی و پیش بینی های لازم به منظور پیشگیری از صفوف طولانی و نارضایتی مسافران و گردشگران در مقابل جایگاه های سوخت به خاطر پاسخگو نبودن این زیرساخت ها تا قبل از بهره برداری کامل آزاد راه تهران شمال موضوع مهمی که از هم اکنون باید در دستور کار و اولویت برنامه ریزی مسوولان امر قرار گیرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، در زمان حاضر با گذشت نزدیک به سه دهه از شروع عملیات مسیر ۱۲۶ کیلومتری آزاد راه تهران شمال در قالب چهار منطقه که تاکنون روند اجرای این طرح در سه منطقه به پایان رسیده و یک منطقه آن باقی مانده که برابر گفته مسوولان امر این منطقه هم طی مدت پنج سال آینده به سرانجام رسیده و زیر بار ترافیک می رود.

این آزاد راه از تقاطع غیر همسطح بزرگراه شهید همت و بزرگراه آزادگان شروع و در امتداد دره کن پس از عبور از حاشیه روستای سولقان به تدریج از منطقه کوهستانی توچال عبور کرده و سپس توسط تونل بلند تالون به طول چهار هزار و ۹۰۰ متر این رشته کوه را قطع کرده و در دامنه های شمالی آن در منطقه دو آب شهرستانک قرار می گیرد و از آن پس، مسیر به موازات جاده قدیم کرج چالوس امتداد می یابد و در دره سرهنگ وارد تونل البرز به طول ۶ هزار و ۴۰۰ متر شده و در پل زنگوله خارج می شود و سپس با عبور از ارتفاعات البرز به موازات جاده موجود کرج چالوس تا شهر چالوس ادامه یافته و در نهایت با یک تقاطع غیر همسطح به کمربندی چالوس تنکابن متصل می شود.

ضرورت افزایش جایگاه های سوخت غرب مازندران 1

طبق مستندات موجود، دست کم ۵۰ هزار خودرو در آزادراه تهران شمال تردد دارند که چالوس به عنوان اولین نقطه شهری غرب مازندران است که در انتهای مسیر جنوب به شمال این آزاد راه قرار دارد.

این خطه گردشگرپذیر به واسطه برخورداری از موقعیت های ممتازی مانند جنگل های سرسبز بیش از ۴۰ میلیون ساله هیرکانی، همسایگی با دریای خزر، آب و هوای مطلوب، آثار تاریخی، فرودگاه های رامسر و نوشهر، مجموعه های جذاب گردشگری مانند تله کابین در رامسر و چالوس و دیگر گردشگاه ها از دیرباز تاکنون خاستگاه میلیون ها مسافر و گردشگر داخلی و خارجی بوده است.

شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه چالوس با برخورداری از ۵۸ باب جایگاه بنزین و ۴۱ باب جایگاه گاز طبیعی از محمود آباد گرفته تا رامسر در برگیرنده ۲۴ نقطه شهری و ۹۵۳ نقطه روستایی افزون بر ارایه خدمات سوخت رسانی به جمعیت بومی بلکه به چند برابر جمعیت غیر بومی هم خدمات ارایه می دهد

افزایش روز افزون تردد خودروها از گذرگاه آزادراه تهران شمال به عنوان نزدیک ترین نقطه اتصال پایتخت کشور به غرب مازندران به واسطه برخورداری از همین موقعیت ها و تقویت نشدن زیرساخت ها به اندازه کافی از شبکه های حمل و نقل، بهداشت و درمان، امنیت و انتظامی، فرهنگی و آموزشی گرفته تا سوخت رسانی، چالشی که طبق اظهار نظر کارشناسان و صاحب نظران در آینده می تواند فشار مضاعفی در ابعاد مختلف به مردم بومی این مناطق وارد کند و بنابراین می طلبد تا پیش از ساخت کامل این آزاد راه در این بخش تدابیری اندیشیده شود.

برابر آمار در نوروز امسال مقدار ۴۸ میلیون لیتر در جایگاه عرضه سوخت غرب مازندران بنزین توزیع شد.

پیشتر سیدمحمود حسینی پور استاندار سابق مازندران در گزارشی اعلام کرده بود که براساس طرح ملی سرشماری نفوس مسکن در سال ۱۳۹۵، جمعیت این استان بیش از سه میلیون نفر سرشماری شده در حالی که براساس آماری که ادارات و نهادهای خدمات رسان مانند آب، برق و گاز و تلفن ارایه داده اند این استان نزدیک به هشت میلیون نفر جمعیت دارد.

بسیاری از کارشناسان امر معتقدند به تناسب ساخت آزاد راه تهران - شمال افزون بر مزیت های فراوان این طرح، همچنین در صورت فراهم نشدن امکاناتی نظیر توسعه شبکه های حمل و نقل، تقویت امکانات امنیتی و انتظامی، سوخت رسانی، فرهنگی و هنری، آموزشی، محیط زیست و ساماندهی فاضلاب و زباله اجرای کامل این طرح زیرساختی ملی می تواند عاملی تهدیدزا برای شهروندان غرب مازندران به ویژه چالوس به شمار آید.

در این پیوند، مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی غرب مازندران (منطقه چالوس) یکی از مشکلات اساسی برای سرمایه گذاران در ساخت جایگاه ها کمبود، گرانی زمین و قوانین زیست محیطی اعلام کرد و گفت : با همه این مسائل و مشکلات، برای تسهیل در امور، شفاف سازی و حذف فرآیند بروکراسی در صدور مجوزها و حذف امضاهای طلایی سامانه ای سه سال گذشته تحت عنوان «درگاه ملی درخواست مجوز جایگاه سوخت» راه اندازی شده و سرمایه گذارانی که متقاضی ساخت جایگاه سوخت گاز طبیعی و مایع هستند می توانند در این سامانه نام نویسی کنند.

تورج امانی افزود: این سامانه در دسترس عموم متقاضیان قرار گرفته و همه درخواست مجوزها و فرایند احداث جایگاه ها بدون مراجعه به نهادهای ذیربط و فقط با مراجعه به این درگاه امکان پذیر است.

امانی اظهار کرد: نکته مهم آنکه فردی که اگر بخواهد در مکان مدنظر کاملا کارشناسی شده جایگاه سوخت احداث کند برابر الزامات زیست محیطی باید حدود ۲۰۰ متر با کاربری های فرهنگی، آموزشی و مسکونی فاصله داشته باشد و زمین آن هم باید حدود ۶۰ متر بَر داشته باشد و به طور طبیعی چنین شرایطی تاثیر زیادی در استقبال سرمایه گذاران برای تامین زیرساخت هایی در این حوزه به همراه دارد.

وی گفت: البته قانون در شبکه های ارتباطی بین شهری متولی ساخت جایگاه های سوخت را بر عهده سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای سپرده و در جزئیات این قانون اشاره شده که سرمایه گذاری بخواهد جایگاه سوخت احداث کند می تواند در قالب مجتمع های رفاهی، خدماتی و گردشگری می تواند این زیرساخت هم فراهم کند و به مسافران در حال گذر از جاده ها خدمات ارایه دهد کما آنکه سال گذشته جایگاهی با ظرفیت ۱۵۰ هزار لیتر ذخیره سازی در زمینی به گستره حدود ۲ هزار متر مربع در قالب مجتمع خدماتی و رفاهی ولی آباد مسیر جاده کندوان احداث و مورد بهره برداری قرار گرفت.

امانی افزود : اگرچه سرمایه گذاری در ساخت مجتمع هم در زمینی بیش از ۲ هزار متر مربع نیاز دارد که این هم برای سرمایه گذاران با توجه به کمبود و گرانی افسار گسیخته زمین مشکل ساز شده اما به هر شکل باید برای سال های آینده به منظور ارایه خدمات مطلوب، آسان و رهایی از شلوغی در برابر جایگاه ها از هم اکنون برنامه ریزی کرد و تدابیر ویژه ای اندیشید.

وی گفت : با همه این مسائل و مشکلات هم اینک طبق اطلاعات موجود در سامانه، دست کم پنج سرمایه گذار مدت سه سال گذشته تاکنون در حال دریافت مجوز ساخت جایگاه سوخت در نقاطی از جمله محمود آباد، نور، چالوس و کلاردشت هستند منتهی در برنامه بلند مدت یعنی در بازه زمانی ۱۰ ساله باید در گذرگاه های آزاد راهی قزوین - الموت - تنکابن، آزاد راه تهران - شمال هم چنین جایگاه هایی ساخته شود که تامین این زیرساخت ها جز دغدغه ها بوده و هم اکنون در حال پیگیری هستیم.

در نوروز امسال برابر آمار های گزارش شده شده شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی غرب مازندران - چالوس مقدار ۴۸ میلیون لیتر بنزین در جایگاه ها عرضه شد و از ابتدای امسال هم نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۹ درصد مصرف بنزین در این مناطق افزایش داشته است.

مازندران از ۲ شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی برخوردار بوده که یکی در شرق استان به مرکزیت ساری در برگیرنده ۱۴ شهرستان و دیگری هم در غرب به مرکزیت چالوس در برگیرنده هشت شهرستان شامل محمود آباد، نور، نوشهر، چالوس، تنکابن، کلاردشت، عباس آباد و رامسر است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.