هشدار دوباره به پیمانکار متروی اهواز/ اختصاص اتوبوس به پنج شهر خوزستان
معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور با انتقاد از عملکرد شهرداری اهواز در طرح قطار شهری، یک بار دیگر خواستار تعیین تکلیف و خلع ید پیمانکار متروی اهواز به دلیل ناتوانی در اجرای این طرح شد.
معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور با انتقاد از عملکرد شهرداری اهواز در طرح قطار شهری، یک بار دیگر خواستار تعیین تکلیف و خلع ید پیمانکار متروی اهواز به دلیل ناتوانی در اجرای این طرح شد.
هوشنگ خندان دل شامگاه پنجشنبه در حاشیه گردهمایی اعضای پنجمین دوره شورای شهر مراکز شهرستان ها، در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد: از زمان آغاز به کار در وزارت کشور، نخستین شهری که از آن بازدید کردم اهواز و اولین طرحی که مورد تاکید قرار دادم متروی اهواز بوده و برای پیشرفت این طرح تلاش های زیادی انجام شد.
وی قطارشهری را یکی از طرح های زیرمجموعه شهرداری دانست و افزود: توفیق در اجرای هر طرح منوط به نحوه رفتار کارفرمای آن است و درباره متروی اهواز تلاش زیادی کردیم تا زمینه رفتار مناسب را فراهم کنیم اما موفقیتی به دست نیاوردیم.
خندان دل با تاکید بر حمایت همه جانبه خود از طرح متروی اهواز در سال های اخیر گفت: در جلسات گذشته متروی اهواز، برای انتقال برخی امکانات از دیگر نقاط کشور به منظور تسریع در اجرا و بهره برداری مترو اعلام آمادگی کردم اما این اقدامات بدون زمینه سازی مدیران محلی امکان پذیر نیست.
وی با انتقاد از عملکرد پیمانکار متروی اهواز گفت: پیمانکار این طرح عملکرد شایسته ای نداشته و شهرداری به عنوان کارفرما باید هر چه زودتر تکلیف خود را با چنین پیمانکاری روشن کند.
خندان دل تصریح کرد: در صورت ادامه این وضع، به طور قطع نسبت به تغییر پیمانکار متروی اهواز اقدام می کنیم.
وی تاکید کرد: پیمانکاران شایسته و متعهد دیگری در کشور فعالیت می کنند که می توان اجرای متروی اهواز را به آنها واگذار کرد.
خندان دل همچنین با ابراز نارضایتی از عملکرد کارفرما (شهرداری اهواز) افزود: مدیریت جدید شهری بعد از استقرار باید مشکل مترو را حل کند.
معاون وزیر کشور در ادامه از اختصاص 50 دستگاه اتوبوس به اهواز خبر داد و گفت: این تصمیم کمتر از یک ماه پیش مصوب شده و امیدواریم این اتوبوس ها چهار تا 6 ماه آینده وارد ناوگان اتوبوسرانی اهواز شوند.
وی افزود: برای آبادان، خرمشهر و 2 شهر دیگر در خوزستان نیز سهمیه اتوبوس در نظر گرفته شده است.
خندان دل تاکید کرد: حل و فصل مسائل استان ها از جمله خوزستان در اولویت کاری قرار دارد، اگر چه ممکن است پیشرفت کار به میزان دلخواه ما نباشد.
بر اساس این گزارش، شهرام شاهین زاده مدیرعامل جدید قطار شهری اهواز، 24 تیر 96 در نخستین نشست خبری خود اعلام کرده است که خلع ید پیمانکار پروژه در اولویت نیست؛ این در حالیست که در جلسه ای که مرداد 94 برای بررسی وضعیت مترو با حضور خندان دل معاون عمرانی وزیر کشور در استانداری برگزار شد، نارضایتی مسئولان خوزستان و معاون عمرانی وزیر کشور از پیشرفت متروی اهواز به حدی بوده که مسئولان، اعلام کردند قصد دارند شرکت کیسون پیمانکار این طرح را خلع ید کنند.
خندان دل در سفر 24 فروردین 96 به اهواز نیز مهلت یک ماهه ای برای حل اختلافات پیمانکار و کارفرما تعیین کرده بود.
خط یک قطار شهری اهواز به طول 23 کیلومتر مسیر زرگان تا بقایی را شامل می شود.
مجری متروی اهواز شرکت چینی کیسون است که در سال 1385 کار را تحویل گرفت و قرار بود آن را پنج ساله به اتمام برساند اما این طرح اکنون تنها 27 درصد پیشرفت دارد و به گفته مسئولان از اردیبهشت 94 پیشرفت کار تقریبا صفر بوده و کارگاه نیز تعطیل بوده است.
آخرین وعده برای راه اندازی متروی اهواز آبان 94 و بعد از آن نیمه 96 اعلام شده بود و اخیرا نیز استاندار خوزستان پایان امسال را برای بهره برداری از فاز نخست این طرح وعده کرده است. فاز نخست این طرح، 6 ایستگاه از میدان فرودگاه تا مصلا را شامل می شود.
نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور نیز اسفند 95 در سفر به خوزستان اعلام کرد: دولت برای اتمام طرح متروی اهواز 600 میلیارد ریال اعتبار تخصیص داد تا بر اساس تعهدات مسئولان اجرایی مترو این پروژه ظرف 10 ماه آینده به بهره برداری برسد.
اخیرا استانداری خوزستان اعلام کرده که قصد دارد اجرای خط 2 قطار شهری اهواز را به قرارگاه خاتم واگذار کند.