نزدیک به 90 سال پیش، زمانی که نخستین خطوط مترو مسکو راهاندازی شد؛ مسئولان حملونقل شهری مسکو، دغدغه آن را داشتند که راه آهن زیرزمینی شهرشان چه شکل و شمایلی داشته باشد؟ از این رو در طراحی ایستگاه های مترو مسکو، به طیف وسیعی از مخاطبان توجه شد. مسافرانی که با ویترین کالاها روبرو میشوند تا آنهایی که کنجکاوانه به در و دیوار ایستگاهها خیره میمانند.
به گزارش تین نیوز، آنچه مسافران مترو مسکو در مارپیچ ایستگاهها دریافتهاند؛ حفظ سبک معماری قدیمی اروپایی و تلفیق آن با طراحی مدرن است. در برخی نقاط مترو مسکو، معماری «باروک» به نحو تحسین برانگیزی کار شده و در برخی دیگر، هنر زیبایی شناسی «دکو» به چالش کشیده میشود. 8 دهه پس از افتتاح، سیستم مترو مسکو با بیش از 200 ایستگاه و سبکهای جدیدتر معماری مجهز شده است. امروزه، مسافران پرمشغله مترو مسکو، شاید کمتر به جذابیتهای بصری آن توجه کنند؛ اما «نیکولای واسیلیف»، یک مورخ معماری، میگوید که «امیدوار است این سبک از معماری باز هم مورد توجه مسئولان شهری مسکو قرار بگیرد.»
عکسهای این مجموعه، به نقل از «نشنال جئوگرافی» و «سیانان» روایتی است از معماری بینظیر و خیرهکننده مترو مسکو.
ترجمه و تنظیم: مسعود یوسفی
متروی شانگهای ۵۸۷ کیلومتر طول دارد و در شهر شانگهای چین واقع شده است. این مترو صدر فهرست بزرگترین و طویل ترین خطوط…
پل هوایی متروکه ای که چندین کیلومتر درازی دارد در مرکز شهر سئول به محل پرورش و نگهداری از بیش از ۲۴ هزار گیاه، درختچه…
براساس استانداردها هر ایستگاه مترو حداقل باید ۲ ورودی داشته باشد تا دسترسی مردم به این مد از حمل ونقل عمومی آسان تر…
بحرین از سه پروژه موسوم به ساختارهای «هرم وارونه»، «مینیاتوری مرداب صخره ای» و «جاده سفید» در جزیره ریف خود رونمایی…
این فقط یک رویداد علمی است که بالغ بر 50 متخصص و نخبه علمی کشور همزمان در آن حضور دارند و کشور فعلا از خدمات آنها…
پس دستفروش هاشون کجا هستند؟