بازدید سایت : ۳۶۳۶۲

۲۰۲۴؛ سال اخبار نویدبخش محیط زیستی

نگرانی های مربوط به آب و هوا در سراسر جهان در حال افزایش است اما شنیدن اخبار خوب می تواند چراغ امید را برای نجات سیاره روشن نگه دارد.

۲۰۲۴؛ سال اخبار نویدبخش محیط زیستی
تین نیوز

نگرانی های مربوط به آب و هوا در سراسر جهان در حال افزایش است اما شنیدن اخبار خوب می تواند چراغ امید را برای نجات سیاره روشن نگه دارد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایمنا، اضطراب اکولوژیکی یا زیست محیطی یک واکنش هیجانی چالش برانگیز به تغییرات آب و هوا و سایر مسائل زیست محیطی است که به عنوان یک پاسخ منطقی به واقعیت تغییرات آب وهوایی در نظر گرفته می شود و همواره در حال افزایش است. با وجود نگرانی هایی که در مورد بحران های آب وهوا و طبیعت وجود دارد، اما اخبار زیست محیطی مثبتی به گوش می رسد که نشان می دهد در هر شرایطی می توان با این تغییرات اقلیمی مقابله کرد.

رسانه ها نقش مهمی در مبارزه با تغییرات اقلیمی دارند و با انتشار اخبار واقعی و دقیق می توانند اضطراب اکولوژیکی را مدیریت کنند. در سال ۲۰۲۳ بیش از ۲۰۰ خبر از نوآوری های زیست محیطی، پیشرفت های سبز و پیروزی های آب وهوایی منتشر شد که نشانه ای از حرکت به سوی آینده ای سبز بود. در سال ۲۰۲۴ نیز اخبار خوب همچنان در راه است؛ انرژی تجدیدپذیر در حال افزایش است، اکوسیستم های آسیب پذیر به حقوق خود دست پیدا می کنند و پروتکل های آب و هوایی به مرحله سودآوری رسیده اند. در ادامه به بعضی از این اخبار مثبت از سراسر جهان اشاره می شود.

تولید برق بادی و خورشیدی

تولید برق بادی و خورشیدی در نیمه اول سال ۲۰۲۴ به بالاترین حد خود رسید

برای نخستین بار، انرژی بادی و خورشیدی در نیمه اول سال جاری بیش از سوخت های فسیلی برای اتحادیه اروپا برق تولید کردند. یک تحلیل جدید از اندیشکده انرژی Ember نشان می دهد که برق حاصل از باد و خورشید در ۶ ماه نخست سال به بالاترین حد خود یعنی ۳۰ درصد در مقایسه با ۲۷ درصد از سوخت های فسیلی رسیده است. ۴۳ درصد باقی مانده را ترکیبی از انرژی آبی، هسته ای و سایر منابع تشکیل می دهد.

علاوه براین، امبر اعلام کرد نسبت برق تولیدشده توسط سوخت های فسیلی در اتحادیه اروپا، در آوریل ۲۰۲۴ به پایین ترین حد خود یعنی ۲۳ درصد کاهش یافت و کاهش شدید ۲۲ درصدی را نسبت به آوریل ۲۰۲۳ تجربه کرد. با وجود افزایش تقاضا برای انرژی، سهم سوخت فسیلی از پایین ترین رکورد قبلی یعنی ۲۷ درصد در می ۲۰۲۳ نیز کمتر شده است.

 

پرداخت هزینه های حمل و نقل توسط کارفرمایان

بلژیک، فرانسه، اتریش در تلاش برای افزایش جذابیت حمل و نقل پایدار و کاهش بار مالی شهروندان، کارفرمایان را موظف کرده اند که هزینه حمل و نقل عمومی کارمندان خود را بپردازند. در این طرح کارفرمایان صورتحساب ها را به صورت ماهانه یا سالانه از کارمندانی که برای رفت وآمد به محل کار از حمل و نقل عمومی استفاده کرده اند، دریافت می کنند و تمام یا مقداری از هزینه را به آنان برمی گردانند.

 

سفر رایگان در کپنهاگ برای گردشگرانی که از حمل ونقل عمومی استفاده می کنند

کپنهاگ، پایتخت دانمارک ابتکار جدیدی به نام CopenPay را به منظور ترویج گردشگری پایدار راه اندازی کرده است. در این طرح گردشگرانی که بدون استفاده از خودرو یا تاکسی سفر می کنند و دوچرخه یا وسایل نقلیه عمومی را برای بازدید از شهر انتخاب می کنند، از مزایایی همچون قهوه رایگان، بلیت موزه رایگان و ۲۰ دقیقه زمان اسکی در شیب نیروگاه CopenHill که یکی از پاک ترین نیروگاه های تبدیل زباله به انرژی است، برخوردار خواهند شد.

تراموا

ترامواهای سوئیس و آلمان به کربن زدایی از حمل و نقل عمومی اوکراین کمک می کنند

سوئیس و آلمان بیش از ۱۰۰ تراموا دست دوم را به اوکراین می فرستند تا به این کشور در بهبود حمل ونقل عمومی کمک کنند. این اقدام به اوکراین کمک می کند تا خودروهای پرمصرف خود را با گزینه های جدید دوستدار محیط زیست جایگزین کند.

 

کشتی مسافربری هیدروژنی

سفر رایگان با نخستین کشتی مسافربری هیدروژنی جهان

نخستین کشتی مسافربری تجاری هیدروژنی جهان در خلیج سانفرانسیسکو به عنوان بخشی از طرح هایی برای حذف تدریجی کشتی های دیزلی و کاهش انتشار کربن که موجب گرم شدن سیاره ها می شود، آغاز به کار کرده است. به گفته رئیس آب منطقه خلیج سانفرانسیسکو اگر این طرح موفقیت آمیز باشد، کشتی می تواند ۷۵ مسافر را در امتداد اسکله جابه جا کند و این سرویس آزمایشی به مدت شش ماه رایگان خواهد بود.

جنگل زدایی در کلمبیا در سال ۲۰۲۳ به پایین ترین حد تاریخی رسید

جنگل زدایی در کلمبیا طی یک سال ۳۶ درصد کاهش یافت و رکورد جدیدی را پس از سال ها مبارزات فعالان بومی ثبت کرد، این خبر برای آمازون، بزرگترین جنگل بارانی جهان که یک سوم آن در کلمبیا قرار دارد بسیار امیدوارکننده است.

افزایش کربن زدایی جهانی به کمک انرژی زمین گرمایی

یکی از روش های تولید برق پاک برای مقابله با تغییرات آب وهوایی استفاده از انرژی زمین گرمایی است که با سرعت منطقی در حال پیشرفت است. یک شرکت برق در کالیفرنیا از بزرگ ترین توسعه انرژی زمین گرمایی جدید در ایالات متحده پشتیبانی می کند که امکان تولید ۴۰۰ مگاوات برق پاک از گرمای زمین را برای حدود ۴۰۰ هزار خانه فراهم می کند.

انقلاب تابستانی برق خورشیدی

اندیشکده Ember با تحلیل اوج انرژی خورشیدی در ظهر روز ۲۱ ژوئن اعلام کرد که انرژی های تجدیدپذیر ۲۰ درصد از ترکیب انرژی جهانی را تشکیل می دهند که نسبت به سال گذشته ۱۶ درصد افزایش یافته است. تولید جهانی انرژی خورشیدی بهترین عملکرد را در ماه ژوئن دارد، نیمکره شمالی روزهای تابستان طولانی تری را در ژوئن دارد و حدود ۸۹ درصد از پنل های خورشیدی جهان در این منطقه نصب شده است.

ترویج پیاده روی و دوچرخه سواری در پاریس

پاریس با ابتکارات حمل ونقل پایدار ازجمله برنامه های دورهمی بزرگ در خیابان شانزه لیزه و روزهای بدون ماشین و احداث مسیرهای دوچرخه سواری جدید، به سرعت به سوی آینده پایدار پیش می رود. در حال حاضر این شهر دارای بیش از ۱۳۰۰ کیلومتر مسیر دوچرخه است و ۳۰ کیلومتر خط جدید در داخل و خارج از مرکز شهر برای بازی های المپیک اضافه شده است.

 

دوچرخه سواری

دوچرخه سواری سرگرمی ملی در هلند می شود

هلند ابتکارات بی شماری برای حصول اطمینان از فراگیری دوچرخه سواری ارائه کرده است که فقط شامل جوانان نمی شود بلکه تمام گروه های سنی را در بر می گیرد. در حال حاضر ۶۴ درصد از کل جمعیت هلند حداقل یک بار در هفته دوچرخه سواری می کنند. برنامه هلند موسوم به «Doortrappen» (رکاب زدن) دوچرخه سواری ایمن را با تعبیه وسایل حفاظتی نظیر آینه بغل، برای افراد مسن تسهیل می کند.

 

حمل و نقل عمومی

حمل و نقل عمومی رایگان در مونپلیه

گزارش های جدید نشان می دهد که طرح آزمایشی مونپلیه برای حمل ونقل عمومی رایگان در چند ماه اول موفقیت آمیز بود. از زمانی که این شهر اتوبوس و تراموا را برای همه ساکنان رایگان کرد، سفرهای حمل ونقل عمومی بیش از ۲۰ درصد افزایش یافته است.

انرژی های تجدیدپذیر ۹۵ درصد نیاز برق پرتغال را تأمین می کنند

پرتغال در آوریل سال جاری ۹۵ درصد از برق خود را از انرژی های تجدیدپذیر تولید کرد. این کشور به اهداف کربن زدایی خود با روش های مختلف از حذف تدریجی تولید زغال سنگ در سال ۲۰۲۱ گرفته تا تقویت ناوگان بزرگ انرژی آبی خود با ظرفیت ذخیره سازی اضافی متعهد است و گام های بزرگی در زمینه انرژی های تجدیدپذیر برداشته است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.