◄ معرفی خطوط قطار شهری مشهد +فیلم
شرکت قطار شهری مشهد مسئولیت ساخت خطوط ریلی و شرکت بهره برداری قطار شهری مشهد مسئولیت بهره برداری ترابری ریلی درون شهری مشهد را بر عهده دارد.
به مجموعهٔ قطار شهری مشهد (مترو مشهد) در کلان شهر مشهد گفته می شود. شرکت قطار شهری مشهد مسئولیت ساخت خطوط ریلی و شرکت بهره برداری قطار شهری مشهد مسئولیت بهره برداری ترابری ریلی درون شهری مشهد را بر عهده دارد. فاز نخست خط شماره 1 قطار شهری مشهد به طول 19 کیلومتر در تاریخ2 اسفند سال 1389 به بهره برداری رسید.
به گزارش تین نیوز ، در شهر مشهد در شمال شرقی استان خراسان رضوی روزانه شش میلیون و دویست و پنجاه هزار نفر جابه جا می شوند که این میزان طی10 سال آینده به هفت و نیم میلیون نفر در روز خواهد رسید. در سال 1398 بیش از ۵۱ میلیون نفر توسط قطار شهری مشهد جابه جا شده اند.
بر اساس مطالعات جامع ترابری شهر مشهد و مطالعات توسعه شبکه ترابری ریلی که توسط پژوهشکده ترابری در دانشگاه صنعتی شریف انجام شده، شهر مشهد نیازمند 4 خط مترو است که در حال حاضر از این 4 خط ، دو خط از این خطوط فعال و در حال بهره برداری است.خطوط سه و چهار مترو مشهد نیز در دست ساخت میباشد.
معرفی خطوط مترو مشهد
معرفی خط یک مترو مشهد:
خط شماره 1 قطار شهری مشهد به طول 24 کیلومتر فرودگاه شهید هاشمی نژاد را به منطقه وکیل آباد متصل می کند. در فاز اول خط 1 عملیات اجرایی 19 کیلومتر از این مسیر (نخریسی به وکیل آباد) از آذر ماه سال 1379 آغاز گردید. 10.5 کیلومتر به صورت زیرزمینی در تونل کم عمق و 8.5 کیلومتر در مسیر همسطح احداث شده است. این خط در میدان تقی آباد (ایستگاه شریعتی) خط 2 را قطع می کند. فاز دوم خط 1 که در بهمن ماه 1394 به بهره برداری رسید به طول ۵ کیلومتر و با داشتن دو ایستگاه جدید به فرودگاه شهید هاشمی نژاد منتهی می شود. اجرای خط یک قطار شهری مشهد به صورت قطار سبک شهری LRT انجام گرفته است.
سر فاصله ی زمانی هر قطار بین 4.5 تا 6 دقیقه است. متغیر بودن این زمان با توجه به ساعات پیک استفاده و روزهای تعطیل است.
ساعت خدمات رسانی خط یک مترو مشهد از ساعت 6 صبح الی 22 و در روز های تعطیل 7 صبح الی 22 می باشد.
ایستگاه های خط 1 قطار شهری مشهد
کد ایستگاه | نام ایستگاه | موقعیت ایستگاه | وضعیت ایستگاه | تاریخ شروع به کار | تقاطع ها |
1 | وکیل آباد | انتهای وکیل آباد، سه راهی طرقبه-شاندیز | فعال | 1389 | |
2 | کوهستان پارک | بزرگراه وکیل آباد، کوهستان پارک | فعال | 1389 | |
3 | نمایشگاه | تقاطع وکیل آباد - نمایشگاه | فعال | 1389 | |
4 | اقبال لاهوری | تقاطع وکیل آباد - اقبال لاهوری | فعال | 1389 | |
5 | صیاد شیرازی | تقاطع وکیل آباد - صیاد شیرازی | فعال | 1389 | |
6 | صدف | تقاطع وکیل آباد - صدف | فعال | 1389 | |
7 | هفت تیر | تقاطع وکیل آباد - هفت تیر | فعال | 1389 | |
8 | دانش آموز | تقاطع وکیل آباد - دانش آموز | فعال | 1389 | |
9 | سید رضی | تقاطع وکیل آباد - سیدرضی | فعال | 1389 | |
10 | کوثر | تقاطع وکیل آباد - کوثر | فعال | 1389 | |
11 | پارک ملت | تقاطع وکیل آباد - امامت | فعال | 1389 | |
12 | آزادی | میدان آزادی، ابتدای بلوار ملک آباد | فعال | 1389 | |
13 | خیام | سه راه خیام | فعال | 1389 | |
14 | فلسطین | میدان فلسطین | فعال | 1389 | |
15 | طالقانی | خیابان احمدآباد، چهارراه کلاهدوز | فعال | 1389 | |
16 | قائم | خیابان احمدآباد، ابتدای خیابان قائم | فعال | 1389 | |
17 | ایستگاه شریعتی | میدان دکتر شریعتی (تقی آباد) | فعال | 1389 | خط 2 |
18 | ایستگاه امام خمینی | خیابان بهار، چهارراه لشکر | فعال | 1389 | |
19 | بسیج | میدان بسیج | فعال | 1389 | |
20 | هفده شهریور | چهارراه نخریسی | فعال | 1389 | |
21 | پروین اعتصامی | تقاطع نخریسی - پروین اعتصامی | فعال | 1389 | |
22 | غدیر | بزرگراه بسیج، ابتدای خیابان نخریسی | فعال | 1389 | |
23 | بوستان ریحانه | میدان پرواز، ابتدای ورودی فرودگاه | فعال | 1394 | |
24 | فرودگاه شهید هاشمی نژاد | فرودگاه شهید هاشمی نژاد | فعال | 1394 |
معرفی خط دو قطار شهری مشهد:
مسیر خط2 قطار شهری مشهد به طول 14.5 کیلومتر از انتهای طبرسی شمالی شروع می شود و به بسیاری از مراکز پرجمعیت آن منطقه سرویس دهی مستقیم دارد.
بعضی از مراکز جمعیتی مجاور که عمدتاً طبقات محروم در آنجا ساکن هستند با طی کمترین فاصله به یکی از ایستگاه های خط 2 دسترسی خواهند داشت. در ادامه پس از قطع کمربندی صد متری (بزرگراه شهید بابانظر) این خط با عبور از بلوار طبرسی جنوبی، چهارراه برق، چهارراه گاز و چهارراه مقدم به میدان راه آهن و سپس به میدان شهدا ادامه مسیر خواهد داد.
این خط سپس با عبور از میدان سعدی و خیابان دانشگاه و میدان تقی آباد ضمن عبور از ایستگاه تقاطعی با خط 1 دسترسی ویژه ای به مرکز خرید زیست خاور خواهد داشت و در نهایت ایستگاه آخر خط مذکور با عبور از زیر پارک کوهسنگی و میدان تلویزیون و میدان فضل بن شاذان (جام عسل) در انتهای بلوار فکوری خواهد بود.
فاز اول خط 2 (شامل 6 ایستگاه حدفاصل انتهای خیابان طبرسی تا میدان شهدا) در روز2 اسفند ماه سال 1395 مورد بهره برداری قرار گرفت و سرویس دهی خط دو قطار شهری مشهد از روز 3 اسفندماه 1395آغاز گردید. در 28 مرداد 1396 نیز ایستگاه شهید مفتح از فاز اول خط 2 مورد بهره برداری قرار گرفت. در 29 اسفند 1396 بهره برداری آزمایشی دو ایستگاه سعدی و شریعتی صورت پذیرفت. در تاریخ17 اردیبهشت 1397 رئیس جمهور حسن روحانی در مراسم افتتاح رسمی بهره برداری از ایستگاه شریعتی اولین ایستگاه تقاطعی مشهد حضور یافت. در تاریخ 5 مرداد 1398 ایستگاه شهید کاوه، در تاریخ 27 آبان 1398 ایستگاه الندشت و در تاریخ 19 آذر 1398 ایستگاه کوهسنگی افتتاح شد.
در حال حاضر ساعت خدمات رسانی خط دو از ساعت 6 الی 22 و در روزهای تعطیل 7 صبح الی 22 می باشد.
سر فاصله قطارها 10دقیقه است. طول خط در حال بهره برداری 13.8 کیلومتر با 12 ایستگاه می باشد.
ایستگاه های خط 2 قطار شهری مشهد
کد ایستگاه | نام ایستگاه | موقعیت ایستگاه | وضعیت ایستگاه | تاریخ شروع به کار | تقاطع ها |
1 | طبرسی | انتهای طبرسی شمالی | فعال | 1395 | |
2 | ولات | بین طبرسی شمالی ۱۴ و ۱۶ | فعال | 1395 | |
3 | فجر | میدان فجر | فعال | 1395 | |
4 | نبوت | خیابان طبرسی، چهارراه گاز | فعال | 1395 | |
5 | شهید مفتح | خیابان طبرسی، چهارراه برق | فعال | 1396 | |
6 | راه آهن | میدان راه آهن | فعال | 1395 | |
7 | شهدا | میدان شهدا | فعال | 1395 | |
8 | سعدی | میدان سعدی | فعال | 1397 | |
9 | شریعتی | میدان دکتر شریعتی (تقی آباد) | فعال | 1397 | خط 1 |
10 | الندشت | خیابان کوهسنگی، بالاتر از بلوار ملاصدرا | فعال | 1398 | |
11 | کوه سنگی | انتهای کوهسنگی، بوستان کوهسنگی | فعال | 1398 | |
12 | شهید کاوه | میدان شهید کاوه (جام عسل) | فعال | 1398 | |
13 | سلامت | میدان شهید جوان، دانشگاه علوم پزشکی مشهد | در دست ساخت |
معرفی خط سه قطار شهری مشهد:
خط 3 قطار شهری مشهد مسیر شهرک ابوذر تا الهیه (مشهد) را با طول حدود 28.5 کیلومتر (از جنوب شرق به شمال غرب و برعکس) و با 24 ایستگاه پوشش می دهد. بدین ترتیب این خط از پایانه اتوبوسرانی در انتهای خیابان امام رضا و تا فلکه آب ادامه داشته، با عبور از چهار راه خسروی و چهار راه شهدا به میدان شهدا می رسد. در این مسیر نیز بیشترین سرویس را به زائرین حرم امام رضا و قشرهای متوسط ارائه می نماید. این خط سپس تا میدان فردوسی ادامه می یابد و در میدان جانباز و از طریق بلوار جانباز به بزرگراه امام علی و سپس با طی تمام مسیر امامیه به اراضی امامیه می رسد. آخرین ایستگاه در محل احداث پایانه جدید اتوبوسرانی برون شهری غرب مشهد خواهد بود. حداکثر سرعت قطارها 80 کیلومتر در ساعت و متوسط سرعت آنها 36 کیلومتر در ساعت خواهد بود. همچنین ظرفیت جابجایی مسافر تا 20.000 نفر در ساعت در هر جهت در نظر گرفته شده و مساحت اراضی قطار شهری روی هم رفته 46 هکتار است.
معرفی خط چهار قطار شهری مشهد:
خط 4 قطار شهری مشهد به طول17.5 کیلومتر شهرک شهید رجایی را به خواجه ربیع (از شرق به شمال و برعکس) متصل می کند. این خط از خواجه ربیع آغاز و با عبور از میدان شهدا با امتداد به سمت حرم مطهر از ضلع شمالی حرم عبور کرده و از بلوار مصلی به سمت شهرک شهید رجایی و جاده سرخس و بلوار در امتداد میدان شهید عباسپور طی مسیر خواهد کرد. این خط پس از احداث و بهره برداری با عبور از نزدیکی حرم مطهر بهترین دسترسی به حرم مطهر را برای زائران و مجاوران فراهم خواهد آورد.
طول کل مسیر خطوط مصوب قطار شهری مشهد .584 کیلومتر با 76 ایستگاه است که حدود نیمی از آن در حال بهره برداری است.
سلام مشکلات نیروهای حجمی سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز کارت رفاهی و عدم دریافت حقوق و مزایا و بیمه تکمیلی وشماره پرسنلی لطفا رسیدگی نمایید