بازدید سایت : ۷۲۴۸۷

◄ معرفی روش های استعلام اصالت اسناد مالکیت

سازمان ثبت اسناد و املاک کشور امکان بررسی اصالت اسناد مالکیت را هم برای همگان فراهم کرده است.

معرفی روش های استعلام اصالت اسناد مالکیت
تین نیوز |

سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ، به منظور جلوگیری در کلاهبرداری قراردادهای خرید و فروش ملک، زمین و ... امکان بررسی اصالت اسناد مالکیت را برای همگان فراهم کرد.

به گزارش تین نیوز، متقاضیان می توانند به صورت رایگان و از طریق سایت https://www.ssaa.ir/ جهت مشاهده تصدیق اصالت سند مالکیت خود، می توانند با وارد کردن اطلاعاتی نظیر نام  استان، واحد ثبتی، شماره دفتر املاک الکترونیک / شماره یکتا، شماره دفتر املاک، شماره صفحه و شناسه / شماره ملی از اصالت سند مالکیت مطمئن شوند.

اطلاعاتی که از این طریق می توانید راجع به اسناد مالکیت ارائه شده به شما کسب کنید عبارت است از:

  • مساحت ملک
  • نوع ملک (خانه یا مغازه یا…)
  • وضعیت خاص (طلق بودن یا نبودن)
  • نوع کاربری ملک
  • بازداشت دارد یا ندارد
  • رهن دارد یا ندارد
  • نام مالک
  • نام خانوادگی
  • شناسه / شماره ملی مالک
  • شماره چاپی سند

دفترخانه در موارد بسیاری نیاز به استعلام از سازمان ثبت خواهد داشت که یکی از آنها استعلام ثبت ملک از سازمان ثبت اسناد و املاک کشور می باشد. از زمستان ۱۳۹۹ استعلام برای اسناد مالکیت تک برگی که شماره دفتر الکترونیک دارند به صورت آنلاین پاسخ داده می شود. (یعنی پس از ارسال استعلام توسط دفترخانه کمتر از ۱۵ دقیقه پاسخ استعلام دریافت می گردد.)

این استعلام برای زمانی است که شخصی قصد انتقال آپارتمان یا خانه یا ملک خود را دارد که انتقال میتواند شامل: انتقال قطعی، صلح و … باشد.

راهنمای تصدیق اصالت سند مالکیت راهنمای تصدیق اصالت سند مالکیت

 

با استعلام از سازمان ثبت موارد زیر مشخص میگردد

  1. مشخص می کند که مالک چه کسی می باشد
  2. میزان سهام مالک چه مقدار است
  3. آیا ملک در رهن می باشد یا خیر
  4. و ...

طبق توصیه کارشناسان، قبل از هر معامله و امضای قراردادی، باید درمورد اصالت سند مالکیت ملک استعلام گرفت تا بدانیم که آیا سند مالکیتی که مالک به ما ارائه می شود، اصل است یا تقلبی.

اسناد رسمی چه اسنادی هستند؟

طبق قانون مدنی، اسنادی که در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و یا دفاتر اسناد رسمی، برطبق اختیارات و مقررات قانونی تنظیم شده باشند، همگی اسناد رسمی حساب می شوند. درباره انواع اسناد ملک می توان از سند تک برگ، سند منگوله دار (دفترچه ای)، سند شش دانگ، سند وکالتی، سند وقفی و سند ورثه ای نام برد.

تشخیص اصالت سند مالکیت ملک

بررسی اصالت این اسناد، در حقیقت به معنی بررسی اصل یا جعلی بودن اسناد است؛ بدین معنا که با استعلام سند، می توان دریافت که آیا سند ملک، معتبر است و یا فاقد اعتبار.

اصالت تمامی اسناد قابل پیگیری است و حتی در برخی معاملات، این اقدام ضروری است و نیاز به بررسی اعتبار اسناد خواهد بود که البته نحوه استعلام و تشخیص اصالت سند مالکیت ملک بسته به نوع سند، متفاوت است. با تصدیق اصالت اسناد مالکیت، علاوه بر تضمین اصالت سند، می توان مساحت، نوع کاربری، وضعیت بازداشتی، وضعیت رهن و نام مالک فعلی ملک را به صورت دقیق به دست آورد.

استعلام اصالت سند مالکیت تک برگ

سند تک برگ، در حقیقت نوع جدیدی از اسناد ملکی است که جایگزین سند منگوله دار شده و با رعایت کلیه ملاحظات ایمنی، به صورت کامپیوتری صادر می شود. در یک سند تک برگ، نقشه کروکی ساختمان نیز درج می شود.

سند تک برگ به دلیل امنیت بالا و شرایط صدور، جزو معتبرترین اسناد ملکی در ایران به حساب می آید و به ندرت جعل می شود. اما در هر صورت بهتر است که برای بررسی اصالت این سند نیز اقدام کرد. البته باید این را درنظر داشت که در هنگام انجام معامله ملکی و انتقال سند، دفاتر اسناد رسمی، شخصا روند بررسی اصالت سند را انجام داده و در صورت اعتبار و تائید سند ملک، انتقال رسمی آن انجام خواهد شد.

سند تک بر
سند مالکیت تک برگ یکی از معتبرترین اسناد ملکی در کشور است.
 

روش های استعلام و بررسی اصالت سند مالکیت

اما استعلام و بررسی اصالت سند مالکیت ملک بیش از هر زمان، در هنگام خرید وکالتی ملک که بدون انتقال سند صورت می گیرد و همچنین در هنگام تنظیم مبایعه نامه ملک، اهمیت خواهد داشت. در اصطلاح عامیانه و رایج بین مشاورین املاک، اینگونه معاملات اصطلاحا “کلیدی” نامیده می شوند؛ یعنی با مبایعه نامه های قبلی و مدارکی که فرد در اختیار دارد، معامله صورت می گیرد و سندی هم برای ملک صادر نخواهد شد. تنها راه برای اخذ سند مالکیت چنین املاکی، طی کردن مراحل قانونی برای حل کردن  مشکلات موجود از طریق مراجع ذی صلاح قضایی است.

برای استعلام سند مالکیت تک برگ، از دو طریق می توان اقدام نمود:

۱- رجوع به سایت اینترنتی:

استعلام سند مالکیت تک برگ به صورت اینترنتی رایگان و ساده است؛ برای این منظور شما باید به سایت www.ssaa.ir مراجعه کرده و در پنل میز خدمات الکترونیک، گزینه استعلامات ثبتی را انتخاب کرده

سایت سازمات ثبت اسناد و املاک کشور

و سپس روی گزینه تصدیق اصالت سند مالکیت کلیک کنید 

مراحل استعلام اصالت سند مالکیت

و از این طریق وارد سامانه "ثبت من" می شوید و با وارد کردن اطلاعات مورد نیاز و پس از طی مراحلی می توانید از اعتبار سند ملک مدنظرتان آگاه شوید.

سامانه ثبت من - استعلام اصالت سند مالکیت

 

برای بررسی اصالت سند مالکیت ملک به صورت آنلاین، به این اطلاعات نیاز دارید که همه آنها در سند مالکیت درج شده اند:

  • استان
  • واحد ثبتی
  • شماره اصلی
  • شماره فرعی
  • شماره دفتر املاک الکترونیک / شماره یکتا
  • شناسه / شماره ملی
  • شماره دفتر املاک
  • شماره صفحه

 

۲– مراجعه حضوری به دفتر اسناد رسمی:

شما با مراجعه به دفترخانه ثبت اسناد نیز می توانید از اصالت سند مالکیت ملک مدنظرتان مطمئن شوید. البته از آنجا که این روش با دردسر و صرف انرژی بیشتری همراه است و گاهی ممکن است نتوانید بدین ترتیب استعلام مدنظر را انجام دهید، توصیه می شود که برای بررسی اصالت سند مالکیت ملک، به صورت اینترنتی و ازطریق سامانه اقدام کنید.

 

استعلام اصالت سند مالکیت منگوله دار :

سند منگوله دار (سند دفترچه ای)، همان سند قدیمی املاک است که در حقیقت دفترچه ای است که با تکه ای سرب پلمپ شده با نخ، به دفترچه آویزان است.

اگرچه این نوع اسناد به دلیل پلمپ بودن، ارزش و اعتبار بالای دارند ولی از آنجا که نقص های متعددی مثل عدم درج آدرس و موقعیت جغرافیایی و نشانه ملک دارند، کمتر از سند تک برگ قابل اعتماد هستند و بارها در سند منگوله دار، شاهد کلاه برداری هایی بوده ایم.

در عین حال، به دلیل دست نویس بودن سندهای منگوله دار، امکان ناخوانا بودن دستخط و یا پاک شدن یا کمرنگ شدن متن سند در اثر مرور زمان نیز وجود دارد  و همین مشکلات سبب شد تا از سال ۱۳۹۰ به بعد، سندهای تک برگ مرسوم شوند. در حال حاضر با مراجعه به دفترخانه و اداره ثبت محل وقوع ملک و با ارائه اسناد و مدارک، می توان سند مالکیت دفترچه ای را به سند تک برگ تبدیل کرد.

سند مالکیت منگوله دار برای استعلام اصالت سند مالکیت منگوله دار باید به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنید.

برای استعلام اصالت سند مالکیت ملک در صورتی که سند منگوله دار باشند، نمی توان از طریق سایت اینترنتی اقدام کرد و تنها با مراجعه به دفاتر اسناد رسمی، می توان درخواست تشخیص اصالت سند مالکیت ملک را ارائه داد که انجام مراحل و تصدیق سند مالکیت در حدود ۲۴ ساعت زمان خواهد برد.

استعلام سند مالکیت از پلاک ثبتی:

یکی از اولین اقداماتی که به هنگام معامله ملک باید انجام دهید، تطابق وضعیت ملک با مشخصات مالک یا به بیانی دیگر، بررسی انطباق “سند ثبتی ملک” با “پلاک ثبتی” است که این اقدام را می توان در سایت شهرداری شهرتان انجام دهید.

تصور کنید که قصد معامله آپارتمانی در تهران را دارید. در هنگام بازدید از ملک، در زیر پلاک شهرداری خانه، کدی هشت رقمی نوشته شده است که “کد نوسازی شهرداری” نامیده می شود.

استعلام سند مالیک از طریق پلاک ثبتی با وارد کردن این کد ۸رقمی در سامانه پرداخت عوارض، به اطلاعاتی درباره ساختمان دست خواهید یافت

این کد، همان کد پلاک ثبتی ملک است که با وارد کردن این کد هشت رقمی در سامانه پرداخت عوارض شهر تهران، به اطلاعات زیادی در مورد ساختمان از جمله نام مالک، آدرس، شماره ساختمان، بلوک، محله، منطقه، مساحت زمین و مساحت بنا، پلاک ثبتی و… دست خواهید یافت و در عین حال از اصالت و اعتبار سند مالکیت مطلع خواهید شد.

استعلام سند مالکیت با کد ملی:

این احتمال وجود دارد که برخی افراد به دنبال آن باشند تا بدانند که آیا ملکی به نامشان هست که از آن بی خبر باشند یا خیر؟ گاهی نیز پیش می آید که افراد بعد از خرید و سند زدن ملکی، قصد دارند بدانند که آیا سند مالکیت به نامشان ثبت شده یا خیر و آیا انتقال سند مالکیت انجام شده است یا خیر؟

در چنین شرایطی می توان با مراجعه به سازمان ثبت اسناد، درخواست “استعلام سند” را ارائه کنید.

تنها خود شخص و یا وکیل قانونی یا نماینده او، اجازه استعلام سند مالکیت با کد ملی را دارند.

البته باید این را در نظر داشت که این امکان وجود ندارد که فردی بتواند با ارائه کد ملی شخص دیگری، در مورد املاک او استعلام بگیرد. یعنی تنها خود شخص و یا وکیل قانونی یا نماینده او، اجازه درخواست چنین استعلامی را دارند؛ مگر آنکه فرد استعلام گیرنده خود مالک یا وکیل قانونی او باشد و گاهی نیز این امکان، در مواقع خاص که دادگاه با صدور حکم رسمی به فرد دیگری چنین اجازه ای را بدهد، امکان پذیر خواهد بود.

مدارک مورد نیاز برای استعلام سند

برای این کار، باید با در دست داشتن کارت ملی، به یکی از دفاتر اسناد رسمی مراجعه کرده و فرم استعلام دارایی های شخصی را پر کنید تا دفتر پروسه قانونی استعلام سند را انجام دهد.

معمولا، استعلام های شهرداری حداکثر دو روز، استعلامات ثبت، یک روز و استعلامات دارایی و اداره اوقاف و آستانه ای بین یک هفته تا ده روز زمان خواهد برد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • کمیل پاسخ

    سلام.خواستم در مورد نحوه نظارت ورسیدگی به تخلفات دفترهای اسنادرسمی بدونم.واینکه .آیا شماره گویا در این ضمینه پیش بینی شده یا خیر