◄ معرفی سامانه حقوق مسافر هوایی
سامانه حقوق مسافر به منظور رسیدگی به شکایات مردمی درباره ایرلاین ها ایجاد شده است.

سامانه حقوق مسافر به منظور حمایت از حقوق شهروندی مسافران در پروازهای داخلی و خارجی راه اندازی شده است.
به گزارش تین نیوز، سامانه حقوق مسافر به منظور رسیدگی به شکایات مردمی درباره ایرلاین ها ایجاد شده است. مسافران پرواز های داخلی و خارجی در مواردی از قبیل تهیه و بهای خرید بلیت هواپیما، عدم رعایت حقوق مسافران، خدمات ضعیف در حین پرواز و سایر موارد از این دست، به مشکلاتی برخورد می کنند که طبق قوانین و مقررات موجود می توانند از شرکت های هواپیمایی و یا دفتر خدمات هواپیمایی، اقدام به شکایت کنند.
نحوه شکایت مسافر از شرکت هواپیمایی یا دفاتر خدمات مسافرتی
افراد برای شکایت خود از فرودگاه، شرکتهای هواپیمایی و دفاتر خدمات مسافرتی هوایی میتوانند از روشهای مختلفی استفاده کنند:
- مراجعه به سایت سازمان هواپیمایی کشور
افرادی که شکایتی از عملکرد شرکتهای هواپیمایی یا دفاتر خدمات مسافرتی (آژانسها) دارند، میتوانند با مراجعه به سایت سازمان هواپیمایی کشوری به آدرس www.cao.ir در قسمت شکایات، مشخصات خود به همراه شماره پرواز، مبدا، مقصد و شرح شکایت را در فرم مربوطه وارد کنند. این افراد میتوانند از طریق واحد شکایات شرکت هواپیمایی مربوطه اقدام کنند.
- مراجعه به سامانه حقوق مسافر
مسافران در صورت عدم دریافت پاسخ مناسب از طریق واحد شکایت شرکت مربوطه در مرحله بعد، میتوانند از طریق «سامانه حقوق مسافر» به آدرس اینترنتی https://farasa.cao.ir شکایت خود را طرح و پیگیری کنند.
سامانه حقوق مسافر چیست؟
سازمان هواپیمایی کشوری جهت رضایت حال مسافران محترم و رسیدگی به مشکلات احتمالی آنها این سامانه را راه اندازی نموده تا علاوه بر تکریم ارباب رجوع از حضور مستقیم ایشان جلوگیری به عمل آمده و بر روند فعالیت ارگان های زیر نظر خود نظارت کاملتری داشته باشد.
شهروند گرامی در حال حاضر امکان ثبت شکایات مربوط به پروازهای داخلی میسر میباشد و بخش مربوط به پروازهای خارجی بزودی راه اندازی خواهد گردید. ضمنا می توانید پیشنهادات و انتقادات خود را جهت بهبود سامانه حقوق مسافر به آدرس ایمیل https://complaint.cao.ir/ ارسال نمایید و یا به سایت زیر مراجعه کنید.
فرم موجود تنها جهت ارسال شکایات، نظرات و گزارش های مربوط به واحدها، پرسنل و عملکردهای سازمان هواپیمایی کشوری می باشد، لذا از ارسال پیام ها و شکایت های غیر مرتبط به ویژه درباره مشکلات مرتبط با بلیت، عملکرد شرکت ها، آژانس های هواپیمایی و غیره در این فرم خودداری نمایید.
درصورتی که هرگونه شکایتی مرتبط با شرایط سفر و یا بلیت خریداری شده داشته باشید می توانید از طریق سامانه حقوق مسافر شکایت خود را مطرح و پیگیری نمایید.
راهنمای ورود به سامانه حقوق مسافر
برای ورود به سامانه حقوق مسافر ابتدا باید وارد سایت سازمان هواپیمایی کشوری شده و گزینه سامانه حقوق مسافر را در قسمت سامانه های الکترونیک انتخاب نمایید.
در مرحله بعدی صفحه ای باز می شود که اسامی شرکت های هواپیمایی داخلی به همراه ایمیل شرکت ها قرار گرفته است. در ابتدا طبق دستورالعملی که در بالای صفحه ذکر شده، می بایست موضوع قابل شکایت خود را از طریق ایمیل های معرفی شده برای هر یک از شرکت های هواپیمایی، مطرح نموده و در صورت عدم پاسخگویی از طرف شرکت مورد نظر، با انتخاب گزینه پایین صفحه، مرحله بعد را انتخاب کرده و از این طریق شکایت خود را در سامانه حقوق مسافر سازمان هواپیمایی کشوری ثبت نمایید.
در مرحله بعد، پس از مطالعه موارد ذکر شده و انتخاب گزینه "مطالعه کردم" بر روی گزینه مرحله بعدی کلیک نمایید.
در مرحله بعدی پس از وارد کردن اطلاعات شخصی خود، شکایت ثبت خواهد شد و نتیجه اش به اطلاع شما خواهد رسید.
مدت زمان پاسخگویی به شکایات در سامانه حقوق مسافر در پروازهای داخلی حداقل 7 روز کاری و در پروازهای بین المللی 14 روز کاری خواهد بود که از طریق ارسال پیامک به شماره همراه مسافر ارسال می گردد.
تذکرات بسیار مهم در مورد سامانه حقوق مسافر
- شهروندان گرامی خواهشمند است از ثبت شکایت جهت پیگیری شکایات قبلی خود اکیدا خودداری فرمایید، بدیهی است به چنین شکایاتی ترتیب اثر داده نخواهد شد.در صورت نیاز می توانید از طریق بخش پیگیری درخواست سامانه با درج کد رهگیری و کدملی از آخرین وضعیت درخواست خود اطلاع حاصل فرمایید.
- شهروندان گرامی خواهشمند است چنانچه شکایت شما دارای مستندات قابل ضمیمه می باشد حتما مستندات را ضمیمه نمایید و در صورت فراموش کردن ضمایم از ارسال مجدد شکایت و گرفتن کد رهگیری جدید خودداری نمایید. کارشناسان سیستم پس از مطالعه شکایت شما در صورت فقدان ضمایم آن را به شما عودت داده و شما از طریق همان کد پیگیری قبلی امکان ویرایش مجدد همان شکایت و ارسال ضمایم را خواهید داشت.
شیوه نامه حقوق مسافر در پروازهای داخلی
ویرایش 03 بازنگری 01 در اسفند 1396
شیوه نامه حقوق مسافر در پروازهای بین المللی
ویرایش 01 در شهریورماه 1398
موارد قابل شکایت در سامانه حقوق مسافر:
فرودگاه:
- پله های برقی و آسانسورها
- پارکینگ فرودگاه
- هتلهای فرودگاه
- نمازخانه ها
- مسیرهای دسترسی به فرودگاه
- کنترل و بازرسی مسافرین و ساکها
- فروشگاه های داخل فرودگاه
- شعب بانک و سرویسهای خودپرداز داخل فرودگاه
- سرویسهای بهداشتی فرودگاه
- سالنهای انتظار
- رستورانها و بوفه ها
- خدمات چرخ دستی و حمل بار
- خدمات درمانی و مرکز پزشکی داخل فرودگاه
- تاکسیهای فرودگاه
- تاسیسات ایمنی و اطفاء حریق
- تابلوهای راهنما و علائم هشداردهنده
- اطلاعات پروازو راهنمای مسافران
شرکت هواپیمایی:
- تاخیرات پرواز
- ابطال پرواز توسط شرکت حمل کننده
- تغییر کلاس پروازی
- عدم پذیرش مسافر
- تغییر اجباری مسیر پروازی
- فقدان و آسیب دیدگی جامه دان
آژانس هواپیمایی:
- تحویل بلیت نا معتبر
- تحویل بلیت ناخوانا و مخدوش
- عدم تحویل بلیت و اجزای آن