بازدید سایت : ۵۳۱۴۷

◄ معرفی خط یازده مترو تهران

خط ۱۱ مترو با گذر از 6 منطقه پایتخت، عملا بخش قابل توجهی از نیازهای حمل و نقلی مناطق جنوب، جنوب غرب و غرب تهران را پوشش می دهد و پای شبکه مترو را به شکلی پررنگ به این محدوده ها باز خواهد کرد.

معرفی خط یازده مترو تهران
تین نیوز |

خط ۱۱ مترو با گذر از 6 منطقه پایتخت، عملا بخش قابل توجهی از نیازهای حمل و نقلی مناطق جنوب، جنوب غرب و غرب تهران را پوشش می دهد و پای شبکه مترو را به شکلی پررنگ به این محدوده ها باز خواهد کرد.

به گزارش تین نیوز، یکی از خطوط جدیدی که اجرای آن در طرح جامع حمل و نقل و ترافیک پایتخت تکلیف شده است، خط ۱۱ است؛ خطی به طول ۳۲ کیلومتر با ۲۱ ایستگاه که از سه راه ورامین آغاز و تا محدوده کوهک ادامه خواهد یافت. خط ۱۱ به دلیل برخورداری از 7 ایستگاه تبادلی با سایر خطوط مترو، به یکی از خط های مهم و پرمسافر این شبکه تبدیل خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

 خط 1 مترو تهران

خط فرودگاه امام خمینی و شهر پرند مترو تهران

خط2 مترو تهران 

خط 3 مترو تهران

خط 4 مترو تهران

خط 5 مترو تهران

خط 6 مترو تهران

خط 7 مترو تهران

خط 8 مترو تهران

خط 9 مترو تهران

خط 10 مترو تهران

نقشه خط 11 مترو تهران

خط ۱۱ مترو غیر از تاثیرگذاری قابل توجه بر معادلات حمل و نقلی پهنه جنوب غرب پایتخت، به لحاظ جاذبه های سرمایه گذاری بخش خصوصی نیز یکی از خطوط جذاب به شمار می آید چراکه امکان احداث 30 مجتمع ایستگاهی به منظور کمک به هزینه های اجرای طرح در طول خط شناسایی شده است.

این خط در مناطق ۱۶، 17، 18، 19، 20 و 21 ایستگاه داشته و از ایستگاه تبادلی با اکثر قریب به اتفاق سایر خطوط ساخته شده و در دست احداث برخوردار خواهد بود. ضمن اینکه بهره برداری از آن به کاهش ترافیک خط ۵ و مسافرانی که از استان البرز به سمت تهران (و بالعکس) تردد دارند، کمک می کند.

استفاده شهروندان از ایستگاه های مترو در این خط و جایگزینی این وسیله حمل و نقلی پاک، ایمن و ارزان به جای وسایل نقلیه شخصی، می تواند بار ترافیک در بزرگراه های شهیدرجایی، آزادگان، شهید کاظمی، آیت ا… سعیدی، شهید لشکری، شهید فهمیده، جاده تهران-ورامین ، فتح و شهید چراغی را کاهش دهد.

خط 11 مترو تهران

چنانکه در شکل نشان داده شده است، مسیر خط 11 متروی تهران از ضلع جنوبی تقاطع بزرگراه آوینی و آزادراه تهران - ورامین (سه راه تقی آباد) آغاز می‌شود و با عبور از خیابان معلم، خیابان بیات، میدان شهرری به خیابان سپاهیان انقلاب (قم) می­رسد و با عبور از میدان شهدای شاملو، بلوار کمیل، میدان غیبی و میدان نماز، در امتداد بلوار دستواره با رسیدن به پارک شاه عبدالعظیم در مجاورت ایستگاه متروی جوانمرد قصاب قرار خواهد گرفت. سپس با عبور از خطوط راه آهن سراسری و متروی خط ۱، از بلوار شهید رجایی عبور کرده و در خیابان ناصری به میدان وصال می­رسد. همچنین در خیابان بهمنیار با عبور از قوس در نظر گرفته شده، مسیر به سمت بزرگراه تندگویان ادامه می­یابد و با عبور از این بزرگراه در امتداد بلوار شقایق، دسترسی به بوستان دانش­آموز (در مجاورت میدان میوه و تره بار) فراهم خواهد شد. مسیر در ادامه با عبور از پارک مطهری (شهرک شریعتی)، بوستان شریعتی و بلوار مطهری به بزرگراه چراغی وارد می‌شود و با طی کردن قوسی، در امتداد بزرگراه آیت آلله سعیدی وارد بلوار عمرانی خواهد شد. این خط در محله یافت­آباد از بلوار الغدیر، بلوار ابراهیم­آباد و میدان ایثار عبور می­نماید و در امتداد بلوار شهید مهتدی از بزرگراه شهید بروجردی و آزادگان می­گذرد و وارد بلوار خلیج فارس می­شود.

بخش پایانی مسیر خط 1 مربوط به عبور از خطوط راه آهن تهران - تبریز و بزرگراه متوسلیان (فتج) و ادامه مسیر در خیابان تهرانسر است. در این بخش از مسیر، خط ۱۱ متروی تهران با عبور از میدان کمال‌الملک و تقاطع بزرگراه آیت الله مهدوی کنی و بزرگراه شهید حجازی به بوستان جنگلی چیتگر می‌رسد.

مشخصات کلی و محدوده های تحت پوشش خط ۱۱ متروی تهران

الف- مسیر پروژه خط ۱۱ حدفاصل جنوب شرق در محدوده سه راه تقی آباد در منطقه ۲۰ آغاز شده و با امتداد در مسیر شمال و غرب در مجاورت ایستگاه مترو چیتگر خاتمه می‌یابد که شامل :

  1. حفاری ۳۳,۵ کیلومتر تونل در مقاطع پروژه به روش های مکانیزه ( TBM) و سنتی( NATM)
  2. ۲۱ ایستگاه به روش های زیرزمینی، ترانشه باز، تبادلی و... مطابق با الزامات مطالعات پایه
  3. ۲۱ خروجی اضطراری بصورت تک، ۵ هواکش میان تونلی و خروجی اضطراری بصورت تجمیعی و ۲ هواکش، خروجی اضطراری و رکتیفایر میان خطی بصورت تجمیعی
  4. ۳۳,۵ کیلومتر کفسازی، روسازی و ریل گذاری
  5. تعداد ۲ پست برق فشار قوی
  6. ۱ مجموعه دپو و پایانه در منطقه ۲۰ در محدوده منطقه تقی آباد
  7. ۱ مجموعه پارکینگ شبانه در محدوده منطقه چیتگر

ب- تعداد ایستگاه های تبادلی خط ۱۱ با سایر خطوط، ۵ ایستگاه و به ترتیب از جنوب شرق با خطوط زیر تلاقی دارد.

  1. تقاطع با خط ۶ در میدان شهر ری
  2. تقاطع با خط ۱ در جوانمرد قصاب
  3.  تقاطع با خط ۳ در عبدل آباد
  4. تقاطع با خط ۸ در امتداد محور سعیدی (ایستگاه امام زاده زید)
  5. تقاطع با خط ۹ و ۵ در چیتگر

ج- مناطق شهرداری تحت پوشش در خط ۱۱ متروی تهران:

منطقه شهری

تعداد ایستگاه

۲۰

۴

۱۶

۱

۱۹

۴

۱۸

۹

۲۱

۲

۲۲

۱

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مشخصات و طول کلی مسیر خط و  قطعه بندی

شماره قطعه

مسیر قطعه

طول مسیر (کیلومتر)

تعداد ایستگاه

قطعه ۱

محدوده ایستگاه چیتگر تا میدان ایثار

۵/۱۱

۷

قطعه ۲

محدوده ایستگاه میدان ایثار تا میدان میوه و تره بار

۱۲

۸

قطعه ۳

محدوده میدان میوه و تره بار تا سه راه تقی آباد

۱۰

۶

 

 

 

 

 

 

 

 

مشخصات فنی دپو و پارکینگ

پایانه خط ۱۱ که مشترک با خط ۹ است در منتهی الیه جنوب شرقی محدوده شهر تهران و در منطقه تقی آباد واقع شده است. این پایانه در زمینی به مساحت حدود ۵۰ هکتار در نظر گرفته شده است.

در منتهای غربی خط ۱۱ نیز امکان پارکینگ شبانه برای ۴ رام قطار بصورت تونل زیر زمینی با طول ۵۰۰ متر در نظر گرفته شده است.

فهرست ایستگاه ها

موقعیت و پیشرفت ایستگاه های خط 10 

کد ایستگاه نام ایستگاه موقعیت ایستگاه وضعیت ایستگاه تقاطع ها
  تقی آباد   در دست ساخت  
  ابن بابویه   در دست ساخت خط 6
  حمزه آباد   در دست ساخت  
  جوانمرد قصاب   در دست ساخت خط 1
  شهرک وصال   در دست ساخت  
  خانی آباد   در دست ساخت  
  میدان مرکزی میوه و تره بار تهران   در دست ساخت  
  شکوفه   در دست ساخت  
  عبدل آباد   در دست ساخت خط 3
  شهید سعیدی   در دست ساخت خط 8
  شهرک حضرت ولیعصر   در دست ساخت  
  الغدیر   در دست ساخت  
  شادآباد   در دست ساخت  
  خلیج فارس   در دست ساخت  
  شهید متوسلیان   در دست ساخت  
  شهرک پاسداران   در دست ساخت  
  تهرانسر   در دست ساخت خط 5
  چیتگر   در دست ساخت خط 9

 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس پاسخ

    از اینکه نقشه خط را روی نقشه گذاشتند سپاسگذارم ولی جدول شما حداقل در دو ردیف آخر ایراد دارد ایستگاه چیتگر در خط ۵ هست نه ۹ و ایستگاه تهرانسر هم در خط ۹ قرار دارد نه ۵

  • مهدی عبدی پاسخ

    بسیار عالی و آموزنده بود .
    ممنون از سایت خوبتون

  • مسعودجباری نیگو پاسخ

    خیلی ممنون عالی بود

  • ناشناس پاسخ

    خجالت اوره هنوز خط ۶ تکمیل نشده حرف از خط ۱۱ می زنید !!!! فکر نکنم به کسانی که این مطلب را خواندند قد بدهد

  • حمید پاسخ

    امیدوارم کشیدن این ۴ خط، بیشتر از ۲۰ سال طول نکشه و من بتونم در ۴۲ سالگی ببینم که تهران ۱۱ تا خط داره.

  • ناشناس پاسخ

    سلام
    خیلی ممنون از سایتتون
    من ساکن تهرانسرم و این خط راستش هیچ کمکی به من نمی کنه
    یه ایده جالب به ذهنم رسید خط دو رو از صادقیهادامه بدین به سمت تهرانسر
    من شخصه اگه این اتفاق بیفته خیلی خوشحال می شم
    باتشکر

  • ناشناس پاسخ

    لطفا یه خط مترو در محدوده پونک احداث کنید

  • ناشناس پاسخ

    با سلام ساکن تهرانسر هستم به هیچ عنوان نظر ساکنان تهرانسر را تامین نمیکنه همه از این نقشه ناراضی اند و صدای اعتراضمان را بارها و بارها به گوش مسئولین شهری رسانده ایم ولی توجهی ندارند اصلاح خط ضروریست ما تا ایستگاه متروی اکباتان راه زیادی نداریم اینهمه دور کردن ما نیاز نیست دور قمری بزنیم و ایستگاه گردی کنیم هر چه ما میگیم همش حرف خودشان را میزنند و خود تاییدی دارند

  • ناشناس پاسخ

    باسلام لطفایه خط متروهم برای منطقه ی ۱۵ مشیریه درنظربگیرید،اصلا به فکرمردم مشیریه نیستید

  • ناشناس پاسخ

    خواهشایه خط متروهم برای منطقه ی ۱۵ مشیریه درنظربگیری،جمعیت این منطقه هم زیادهست ورفت وآمدسخت

  • ناشناس پاسخ

    توروخدابه فکرمردم منطقه ی ۱۵ مشیریه هم باشیدویه خط متروراه اندازی کنید

  • طاهره گل محمدی پاسخ

    سلام و عرض خدا قوت
    به نمایندگی از مردم شهرک ولیعصر منطقه ی 18
    لطفا با توجه به جمعیت قابل توجه این شهرک و دسترسی بهتر به بازار مبل، لطفا یک ورودی خروجی درابتدای بلوار معلم، چهاراه یافت آباددر تقاطع با بازار مبل هم در نظر بگیرید

  • ناشناس پاسخ

    این باید تا ورامین از زیر جاده ورامین امتداد پیدا کند تا از مترو از داخل شهر قرچک عبور و کارایی لازم را داشته باشد

  • محمد پاسخ

    این خط به تهرانسر کمکی نمیکنه اگر اصلاح کنید کار آمستردام خواهد بود