جایگزین مناسب برای کارت بلیت مترو؛ اپلیکیشن شهرزاد به جای کارت
اگر بلیت نداشتید، با گوشی تلفن همراه از گیت رد شوید.
این روزها برخی ایستگاه های مترو با کاهش تعداد کارت بلیت ها برای فروش روبه رو شده اند. اگرچه مشکل کارت بلیت باعث توقف استفاده از حمل ونقل عمومی یا کاهش مسافران نشده است با این حال خبرهایی از کمبود کارت بلیت به گوش می رسد.اما اصل ماجرا چیست؟
به گزارش تین نیوز به نقل از همشهری، تولید کارت بلیت در یک سال گذشته به دلیل تغییر پیمانکار با مشکلاتی روبه رو شده بود و در یک مقطع کوتاه فروش آن متوقف شد اما اکنون در حال تولید است. صدور بلیت های تک سفره در ایستگاه های اتوبوس و مترو نیز در اوقاتی که کارت بلیت موجود نباشد جایگزین آن می شود. این بلیت ها با کارت بانکی قابل خرید هستند.
مهم ترین ابزاری که به جای کارت بلیت می توان استفاده کرد، اپلیکیشن شهرزاد است که بلیت ها را با ۱۰درصد تخفیف ارائه می کند. این اپلیکیشن که روی گوشی های هوشمند نصب می شود مجموعه بزرگی از خدمات مربوط به شهرداری تهران را در خود جمع کرده است تا جایی که از آن به عنوان سوپراپلیکیشن نام برده می شود.
در صفحه اصلی اپلیکیشن آیکون «بلیت الکترونیک» دیده می شود. با کلیک کردن روی این آیکون به صفحه ای می رسید که گزینه های مختلف بلیت را نشان می دهد. در بخش «کارت های من» می توانید کارت فیزیکی خود را با استفاده از شماره سریال به شهرزاد متصل کنید با این کار، کارت فیزیکی از کیف پول شارژ می شود. درصورت در اختیار نداشتن کارت فیزیکی می توان مستقیما از شهرزاد استفاده کرد.
این اپلیکیشن یک رمزینه (کیوآرکد) دارد و کاربر با قراردادن صفحه گوشی خود روی حسگر گیت های ورودی مترو از بلیت استفاده می کند. این کیوآرکدها بیشتر در ایستگاه های مترو استفاده می شوند و مانند بلیت فیزیکی باید در هنگام خروج دوباره آن را مقابل حسگرها قرار داد تا براساس مسافت طی شده از کیف پول شهروندی کم شود. در برخی ایستگاه های اتوبوس حسگرهای کیوآرکد نصب شده است و می توان از شهرزاد در این موارد هم استفاده کرد.
یک دهه با کارت های پلاستیکی
پروژه استفاده کارت بلیت یا پرداخت الکترونیکی کرایه به جای بلیت های کاغذی، بیشتر از یک دهه قبل در تهران شروع شد. یک پیمانکار کارت بلیت ها را توزیع می کرد و پیمانکار دیگر کار نصب و اتصال دستگاه های کارتخوان را انجام می داد. کارت بلیت های خام در این زمان وارداتی بودند و درصورتی که در روند واردات آنها تأخیری صورت می گرفت توزیع کارت دچار مشکل می شد.
حدود ۳سال قبل قراردادهای ۱۰ساله که با این پیمانکاران بسته شده بود به پایان رسید و موضوع انتخاب پیمانکار جدید یا تولید کار از سوی شهرداری بدون به کارگیری پیمانکار مطرح شد.
قراردادهای قبلی برای بازه های کوتاه تمدید شد اما شهرداری تهران به دنبال راهی برای گسترش خدمات حمل ونقل براساس اپلیکیشن های تلفن همراه و تمرکز خدمات شهری در یک پلتفرم بود و به همین جهت در سامانه شهرزاد بخشی به خرید بلیت اختصاص پیدا کرد.
بهمن سال گذشته کمبود کارت بلیت ها در برخی ایستگاه ها رخ داد و دلیل آن وارداتی بودن کارت های پلاستیکی یا ماده اولیه آن عنوان شد. اگرچه گفته می شد که کارت ها داخلی هستند. در اردیبهشت ماه امسال سازمان فاوای شهرداری تهران اعلام کرد که از ابتدای تابستان با فعال کردن سامانه مبتنی بر حساب شهروندی، دیگر فقط کارت های فیزیکی برای عبور از گیت های مترو مورد استفاده قرار نمی گیرند و از اپلیکیشن های تلفن همراه هم می توان برای این کار استفاده کرد. چندماه بعد از این، امکان پرداخت کرایه به اپلیکیشن شهرزاد افزوده شد.
جنبه دیگر از فعالیت سامانه بزرگ پرداخت کرایه های حمل ونقل عمومی در تهران به کارتخوان های موجود در ایستگاه های اتوبوس برمی گردد. تعداد زیاد ایستگاه های اتوبوس و پراکنده بودن آن در خیابان های پایتخت باعث شده است که اتصال برخط کارتخوان های آنها به یکدیگر دشوار باشد.
فرسودگی کارتخوان های قدیمی در ایستگاه های بی آرتی و خسارت های ناشی از سرقت یا آسیب زدن به این کارتخوان ها هم باعث شده بود که در چند سال گذشته تعداد زیادی از کارتخوان های بی آرتی از کار بیفتند. آبان امسال یکی از اعضای شورای شهر اعلام کرد که نزدیک ۷۰درصد مسافران اتوبوس در تهران بلیت نمی دهند که این کار باعث خسارت روزانه ۲میلیاردو۷۰۰میلیون تومانی به شهرداری است. بیشتر این تخلفات در ایستگاه هایی رخ می دهد که متصدی کنترل بلیت در آنها حضور ندارد. درحال حاضر طبق آمارهای موجود ۱۵۵ ایستگاه بی آرتی فاقد متصدی یا دستگاه شارژ یا فروش بلیت است. از مجموع ۳۱۵ ایستگاه بی آرتی ۱۶۰ ایستگاه دارای متصدی و دستگاه شارژ بلیت الکترونیک است. بخشی از پرداخت الکترونیک کرایه هم با کارت هایی انجام می شود که به شکل جاکلیدی های کوچک ساخته شده است اما کارت بلیت ها همچنان ابزار اصلی پرداخت کرایه هستند.