بازدید سایت : ۲۹۴۷۷

پرداخت هزینه مالیات نقل و انتقال خودرو با کد ملی چگونه است؟

سامانه پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو با هدف پرداخت مالیات انتقال خودرو، پیش از مراجعه به مراکز تعویض پلاک، برای شهروندان ایجاد گردیده است و اشخاص متقاضی باید به این سایت مراجعه کرده و گزینه مودی مالیاتی را انتخاب کند.

پرداخت هزینه مالیات نقل و انتقال خودرو با کد ملی چگونه است؟
تین نیوز

استعلام مالیات نقل و انتقال خودرو و سامانه پرداخت مالیات خودرو به همراه استعلام مالیات خودرو با کد ملی Tax.gov.ir را در اندیشه معاصر شرح داده‌ایم و یادآور می‌شویم که استعلام و پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو پیش از خرید و فروش ماشین الزامی است. برای اینکه بتوانید مبلغ مالیات را از طریق درگاه امن و مطمئن پرداخت کنید، به پلاک خودرو و کد ملی مالک ماشین نیاز دارید؛ آنها را وارد کنید تا جزئیات به‌روز به شما نمایش داده شود سپس امکان پرداخت برایتان میسر شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایمنا، برای استعلام مالیات نقل و انتقال خودرو این مراح طبقه بندی شده را یکی پس از دیگری اجرا کنید:

مرحله اول: به سامانه my.tax.gov.ir مراجعه کنید.

مرحله دوم: در سامانه ثبت نام کنید و وارد حساب کاربری خود شوید.

مرحله سوم: به بخش “خدمات الکترونیک” و سپس “استعلام و پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو” بروید.

مرحله چهارم: شماره پلاک و کد ملی خود را وارد کنید.

پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو جهت تعویض پلاک

هر سال مبلغ جدیدی برای مالیات نقل و انتقال خودرو تعیین سپس از مالکان خودرویی که قصد دارند وسیله‌نقلیه خود را بفروشند، دریافت می‌شود. در حقیقت، پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو پیش از تعویض پلاک امری ضروری است. شما می‌توانید بدون نیاز به ثبت‌نام در سامانه مالیات و عوارض خودرو و تنها با دسترسی به کد ملی و شماره پلاک خودرو، مراحل پرداخت و استعلام مالیات نقل و انتقال خودرو را از طریق قبضینو انجام دهید. در نهایت، به گواهی وصول مالیات ماشین در بخش سوابق دسترسی پیدا کنید.

بهترین زمان برای استعلام مالیات نقل و انتقال خودرو و پرداخت آن

بهترین زمان برای پرداخت مالیات خودرو، پیش از مراجعه به مراکز تعویض پلاک است؛ وگرنه امکان فک پلاک وجود ندارد البته تصمیم نهایی به‌عهده خریدار یا فروشنده‌ای است که قرار است مبلغ مالیات را پرداخت کند. توجه داشته باشید به تعویق انداختن پرداخت دیون خودرو می‌تواند باعث ایجاد چالش‌های زیاد در زمان خرید و فروش خودرو شود؛ حتی ممکن است باعث شود که نتوانید خودروی خود را به موقع بفروشید.

پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو به عهده کیست؟ خریدار یا فروشنده؟

همیشه پرداخت مالیات ماشین به‌عهده فروشنده یا مالک اصلی خودرو است؛ اما گاهی‌اوقات شرایطی پیش می‌آید که خریدار و فروشنده تصمیم می‌گیرند که طبق توافق، پرداخت مالیات را به عهده خریدار بگذارند. در این صورت بهتر است توافق را به صورت کتبی بنویسید و طرفین قرارداد آن را امضا کنند؛ چون در غیر این صورت توافق‌نامه جنبه قانونی ندارد و نمی‌توانید به آن اعتراضی کنید.

هزینه مالیات نقل و انتقال خودرو چقدر است؟

هزینه مالیات نقل و انتقال خودرو براساس نوع خودرو و سال تولید وسیله‌نقلیه محاسبه و از کلیه رانندگانی که قصد خرید و فروش خودرو دارند، دریافت می‌شود. در واقع داخلی یا خارجی بودن وسیله‌نقلیه و مدت زمان سپری‌شده از زمان تولید تأثیر مستقیم بر تعیین مبلغ مالیات دارد. شما می‌توانید برای مشاهده مبلغ به‌روز مالیات از سامانه مالیات و عوارض خودرو از خدمات قبضینو استفاده کنید.

مراحل پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو با اپلیکیشن قبضینو به‌صورت زیر است:

انتخاب گزینه خدمات خودرو
انتخاب مالیات نقل و انتقال خودرو
افزودن پلاک خودرو و کد ملی
پرداخت مالیات خودرو

مالیات نقل و انتقال خودرو چیست؟

مالیات نقل و انتقال خودرو به مبلغی گفته می‌شود که دولت برای جبران هزینه‌های خود از رانندگان دریافت می‌کند. بر خلاف باور اغلب مردم، مبلغ مالیات صرفاً از شرکت‌ها و سازمان‌ها دریافت نمی‌شود؛ بلکه افراد عادی نیز این مبلغ را پرداخت می‌کنند.

معیارهای محاسبه مالیات نقل و انتقال خودرو

هزینه مالیات خودرو بر اساس نوع خودرو و سال تولید وسیله‌نقلیه تعیین می‌شود که در ادامه هر یک را معرفی می‌کنیم.

ارزش و نوع خودرو: نوع خودروی شما، به ویژه داخلی یا خارجی بودن آن تأثیر مهمی در تعیین مبلغ مالیات دارد. مالیات نقل و انتقال خودروهای داخلی ۱% ارزش روز خودرو محاسبه و از فروشنده دریافت می‌شود. مالیات خودروهای خارجی با توجه به مدل آن‌ها مقداری متفاوت است اما به صورت کلی ۲% ارزش روز خودرو مالیات از دارندگان خودرو دریافت می‌شود.

سال تولید خودرو: سال تولید خودرو نیز عامل اثرگذار بعدی در تعیین مبلغ مالیات نقل و انتقال است. مطابق جدول مالیات نقل انتقال خودرو ۱۴۰۲-۱۴۰۳ ارائه شده توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی، سال تولید خودروها برای محاسبه مالیات در نظر گرفته می‌شود. هر چقدر سال تولید خودرو به سال جاری نزدیک‌تر باشد، مبلغ مالیات پرداختی نیز بیشتر است.

سال تولید خودرو خودرو داخلی خودرو خارجی

سال تولیدخودرو خودرو داخلی خودرو خارجی
 ۰-۱ سال پس از تولید ۱٪ ارزش روز خودرو ۲٪ ارزش روز خودرو
۱-۶ سال پس از تولید ٪۰.۹ تا ٪۰.۵ ارزش روز خودرو ٪۱.۸ تا ٪۱ ارزش روز خودرو
۶-۱۰ پس از زمان تولید ٪۰.۴ ارزش روز خودرو ٪۰.۸ ارزش روز خودرو

 

محاسبه مالیات نقل و انتقال خودرو

شما می‌توانید برای محاسبه مبلغ مالیات خودرو از روش دستی و محاسبه آنلاین مالیات خودرو زیر استفاده کنید.

محاسبه دستی مبلغ مالیات نقل و انتقال خودرو

اگر می‌خواهید مبلغ را به صورت دستی حساب کنید؛ باید بدانید که قیمت روز خودرو چقدر است؛ در غیر این صورت برای محاسبه مالیات خودرو با مشکل روبه‌رو خواهید شد. برای مشاهده مبلغ مالیات بهتر است به وبلاگ قبضینو مراجعه کنید و نرخ روز را از روی جدول مالیات خودرو مشاهده کنید سپس مالیات خودرو را مطابق جدول محاسبه کنید. توجه داشته باشید دقت این روش بالا نیست و ممکن است در زمان محاسبه مالیات با اشتباه روبه‌رو شده باشید؛ به همین دلیل بهتر است از روش آنلاین استفاده کنید.

محاسبه آنلاین مالیات خودرو

شما می‌توانید از سامانه قبضینو برای محاسبه آنلاین مالیات نقل و انتقال خودرو استفاده کنید. اگر فراموش کرده‌اید مبلغ مالیاتی را پرداخت کنید یا نگران از دست دادن تنها فرصت پرداخت هستید، می‌توانید از این سامانه استفاده کنید. دقت این روش بالا است و احتمال بروز خطا تقریباً ناچیز است. توجه داشته باشید مبلغ مالیاتی در زمان پرداخت دیون خودرو بر اساس سال تولید خودرو و ارزش و نوع خودرو تعیین می‌شود و از شما دریافت می‌شود.

استعلام مالیات خودرو با کد ملی

تا پیش از این تسویه مالیات در دفاتر اسناد رسمی انجام می‌شد اما در راستای ارائه خدمات الکترونیک و کاهش مراجعه حضوری هموطنان به دفاتر، امکان پرداخت آنلاین مالیات نقل و انتقال خودرو فراهم شده است تا با خیالی آسوده نسبت به پرداخت مالیات خودروی خود اقدام کنید. در ادامه به روش‌های استعلام مالیات خودرو با کد ملی و پرداخت آن اشاره می‌کنیم.

سامانه پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو

امروزه نحوه پرداخت مالیات خودرو برای تعویض پلاک آسان‌تر و سریع‌تر از قبل شده است و شما می‌توانید مالیات خودروتان را با مراجعه به سامانه مالیات نقل و انتقال خودرو به نشانی cartransfer.tax.gov.ir پرداخت کنید.
چه کسانی از پرداخت مبلغ مالیات نقل و انتقال خودرو معاف هستند؟

کلیه رانندگان خودروهای داخلی و خارجی و موتورسیکلت‌ها باید مبلغ مالیات فروش خودرو را پیش از تعویض پلاک پرداخت کنند. در نظر داشته باشید مبلغ عوارض و مالیات خودروهای داخلی و خارجی یکسان نیست و بعد از محاسبه مالیات خودرو تعیین و از رانندگان دریافت می‌شود. اما خودروهای کشاورزی، راهسازی، معدنی، کارگاهی و شناورها مشمول مالیات هستند و نیاز نیست مبلغ مالیات را پرداخت کنند.

سامانه پرداخت مالیات خودرو

سامانه پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو cartransfer.tax.gov.ir

یکی از انواع مالیات، مالیات خودرو می‌باشد. خودرو، یکی از اموالی است که همچون خانه، مشمول مالیات بر دارایی می‌باشد. مالیات خودرو، نوعی از مالیات‌های مستقیم بوده که مالکین خودرو موظف هستند تا درصد مشخصی از ارزش ماشین خود را به عنوان مالیات به دولت بپردازند. اگر این نوع از مالیات پرداخت نشود، افراد نمی‌توانند خودرو خود را به سایر اشخاص انتقال دهند.

یکی از مهم‌ترین اهداف سازمان امور مالیاتی کشور، این موضوع است که ارائه خدمات مربوط به پرداخت مالیات، هرروزه تسریع یابد. به همین منظور، درگاه ملی خدمات مالیات my.tax.gov.ir، توسط این سازمان طراحی شده است. یکی از خدماتی و امکاناتی که از طریق این درگاه فراهم شده، پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو در سایت cartransfer.tax.gov.ir می‌باشد.

راه اندازی سامانه دریافت مالیات نقل و انتقال خودرو به نشانی cartransfer.tax.gov.ir، سبب شده است که اشخاص که متقاضی انتقال خودرو هستند، قبل از مراجعه به مراکز تعویض پلاک، بتوانند مالیات انتقال خودرو را به راحتی و به صورت اینترنتی و بدون نیاز به مراجعه حضوری پرداخت نمایند.

لازم به ذکر است که سامانه پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو cartransfer.tax.gov.ir‌، خدمات متنوعی، همچون ثبت نام اظهارنامه مالیاتی، پرداخت مالیات واحدهای مسکونی خالی از سکنه، پرداخت قبض‌های مالیات و مشاهده قبض‌های پرداختی را به مودیان مالیاتی ارائه می‌دهد.

باید به این نکته، اشاره شود که پرداخت مالیات انتقال خودرو، قبل از انتقال آن، الزامی می‌باشد و اگر انتقال دهندگان خودرو، از اقدام به این امر خودداری نمایند، هنگامی که به سامانه نوبت دهی تعویض پلاک nobatdehi.epolice.ir، مراکز تعویض پلاک و یا دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنند، هیچ گونه خدماتی در این خصوص به آنها ارائه نمی‌شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.