بازدید سایت : ۴۹۹۰۳

◄ معرفی مراحل شکایت از تاکسی اینترنتی

شکایت از تاکسی اینترنتی، می تواند از طریق قانونی و با ثبت دادخواست یا شکواییه مربوطه، در دفاتر خدمات قضایی، یا از طریق تماس با شماره تلفن پیش بینی شده برای مشتریان استفاده کننده از سرویس تاکسی اینترنتی، یا از روش مراجعه حضوری به شرکت تاکسی اینترنتی و ارائه متن شکایت، به مسئول امور مشتریان، صورت گیرد.

معرفی مراحل شکایت از تاکسی اینترنتی
تین نیوز |

شکایت از تاکسی اینترنتی، می تواند از طریق قانونی و با ثبت دادخواست یا شکواییه مربوطه، در دفاتر خدمات قضایی، یا از طریق تماس با شماره تلفن پیش بینی شده برای مشتریان استفاده کننده از سرویس تاکسی اینترنتی، یا از روش مراجعه حضوری به شرکت تاکسی اینترنتی و ارائه متن شکایت، به مسئول امور مشتریان، صورت گیرد.

برای مشاوره نحوه شکایت از تاکسی اینترنتی

امروزه، استفاده از تاکسی های اینترنتی، یکی از روش های رایج برای جابجایی و حمل و نقل است و در اغلب شهرهای ایران، افراد، با استفاده از اپلیکیشن های موبایلی نصب شده برروی تلفن همراه خود، اقدام به گرفتن تاکسی و سفر به مقصد مورد نظر خود می نمایند.

رواج استفاده از تاکسی اینترنتی در سراسر ایران، سبب ایجاد مشکلات حقوقی و کیفری متفاوتی، میان مسافرین و رانندگان، همچنین، رانندگان و شرکتی که به استخدام آن، در آمده اند، گردیده و همین امر، ضرورت اطلاع از شرایط، مدارک و نحوه شکایت از تاکسی اینترنتی را برای هریک از شهروندان و رانندگان استفاده کننده از این سرویس، ایجاب می نماید.

لذا در مقاله حاضر، شرایط، مدارک لازم، نحوه شکایت از تاکسی اینترنتی، بررسی گردیده و پس از ارائه متن شکایت در این زمینه، درباره تلفن ثبت شکایت و نحوه پیگیری شکایت ثبت شده از تاکسی های اینترنتی، توضیح داده شده است.

شرایط شکایت از تاکسی اینترنتی

در توضیح شرایط شکایت از تاکسی اینترنتی، باید گفت، شرایط شکایت از تاکسی اینترنتی، با شرایط شکایت از تاکسی خطی و بیسیم، در تمام شهرهای ایران، اعم از تهران، کرج، مشهد، اردبیل و...، یکسان است و شاکی باید، از ادله مثبت واجد شرایط بودن برای شکایت، برخوردار باشد. این شرایط، عبارتند از:

  • شاکی، از اهلیت قانونی، برای شکایت، برخوردار باشد؛
  • شاکی بتواند، ادله اثبات خود در خصوص موضوع مورد شکایت را ارائه کند یا به عبارتی، شاکی از مدارک لازم برای شکایت از تاکسی اینترنتی، برخوردار باشد؛
  • موضوع، از نظر قانونی و یا از نظر آیین نامه و ضوابط تاکسی اینترنتی، بیسیم یا خطی، جرم یا نقض قانون، تلقی گردد و قابل پیگیری باشد. به عنوان مثال، اموری چون، اخذ کرایه بیش از تعرفه مجاز، رفتار خلاف شرع و قانون، بی احترامی و توهین به مسافر، از جمله مواردی هستند که از نظر قانونی و اداری (آیین نامه تاکسی رانی، آیین نامه شرکت های تاکسی اینترنتی و بیسیم) قابل پیگیری هستند. 

مدارک لازم برای شکایت از تاکسی اینترنتی

یکی از مهم ترین شرایط شکایت از تاکسی اینترنتی یا شکایت از تاکسی بیسیم و خطی، داشتن مدارک لازم برای شکایت است. لذا، در این تیتر از مقاله دینا، مدارک لازم برای شکایت از تاکسی اینترنتی، مورد بررسی و توضیح، قرار گرفته اند که عبارتند از:

  • متن شکایت
  • مدارک هویتی شاکی، اعم از کارت ملی و شناسنامه
  • ادله اثبات دعوا که شامل سند، اقرارنامه از سوی مشتکی عنه و استشهادیه از سوی شهودی که حاضر به شهادت در محکمه نیز هستند، می باشد.
  • اماره که شامل هرگونه مدرکی است که می تواند قاضی را در به علم رسیدن در خصوص موضوع دعوا و صدور حکم، یاری رساند.
  • نام کاربری و رمز عبور سامانه ثنا (در صورت شکایت قضایی). شایان ذکر است، افرادی که قصد ثبت دادخواست حقوقی یا شکواییه کیفری، علیه تاکسی اینترنتی، خطی یا بیسیم را دارند و از حساب کاربری ثنا، برخوردار نیستند، می توانند با مراجعه به سایت adliran.ir، بخش احراز هویت برخط یا از طریق مراجعه حضوری به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، نسبت به تشکیل حساب کاربری ثنا و اخذ نام کاربری و رمز عبور آن، اقدام کنند. 

نحوه شکایت از تاکسی اینترنتی

نحوه شکایت از تاکسی اینترنتی، پرسش اغلب مسافرین و رانندگانی است که به علت های مختلف، قصد شکایت دارند. لذا، در این تیتر از مقاله دینا، نحوه شکایت از تاکسی اینترنتی، مورد بررسی و توضیح، قرار گرفته است. روش ها و شیوه های شکایت از تاکسی اینترنتی، عبارتند از:

  • شکایت قضایی

برای این امر، بسته به حقوقی یا کیفری بودن موضوع، شاکی باید، متن دادخواست یا شکواییه خود را به صورت فایل ورد تنظیم کرده و برروی یک حافظه، ذخیره نماید و سپس، با در دست داشتن مدارک هویتی، نام کاربری و رمز عبور ثنا، به نزدیک ترین دفتر خدمات الکترونیک قضایی، مراجعه کند. مسئول دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، پس از بررسی متن شکایت و مدارک و بعد از دریافت هزینه دادرسی و تعرفه خدمات ارائه شده، شکایت فرد را ثبت و به مرجع صالح، ارجاع خواهد نمود.

  • شکایت تلفنی

برای این امر، شاکی باید، با شماره تلفن های پیش بینی شده برای این امر از سوی شرکت تاکسی اینترنتی، تماس گرفته و شکایت خود را مطرح نماید. شایان ذکر است، در خصوص شکایت از تاکسی خطی و بیسیم نیز امکان تماس با تلفن شکایت از تاکسیرانی یا تلفن شکایت از تاکسی بیسیم، جهت اعلام و ثبت شکایت، وجود دارد. به عنوان مثال، شهرداری، شماره تلفن 1888 را پیش بینی نموده تا شهروندان بتوانند، از طریق تماس با آن و شماره گیری داخلی 1، شکایت خود در خصوص تاکسی های شهری و بیسیم را ثبت کنند.

  • شکایت پیامکی

برای این امر، شاکی باید، شکایت خود را به سرشماره پیامکی پیش بینی شده از سوی شرکت تاکسی اینترنتی، برای ثبت شکایت، ارسال نموده و منتظر پیگیری از سوی شرکت تاکسی اینترنتی، بماند. شایان ذکر است، شهرداری نیز، سرشماره 30004246 را برای شکایت از تاکسی کرج، تهران، مشهد، اردبیل و...، در نظر گرفته و افراد می توانند، با ارسال پلاک تاکسی به این سرشماره، شکایت خود را ثبت و پیگیری کنند.

  • شکایت حضوری

برای این امر، شاکی باید، حضورا و با در دست داشتن مدارک مثبت ادعای خود، به شرکت تاکسی اینترنتی، مراجعه کرده و شکایت خود را مطرح نماید. شایان ذکر است، این روش، در خصوص شکایت از تاکسی خطی و بیسیم نیز، کاربرد دارد و شاکی می تواند، حسب مورد، به تاکسی رانی یا دفتر تاکسی های بیسیم، مراجعه کند.

  • شکایت از طریق شورای ملی رقابت

شکایت از تاکسی اینترنتی نزد شورای ملی رقابت، به سه صورت حضوری، تلفنی و اینترنتی، میسر است. برای شکایت حضوری و تلفنی از تاکسی اینترنتی نزد شورای ملی رقابت، در خصوص مواردی چون، کرایه های بالای تاکسی اینترنتی یا کمیسیون های بالای آن ها، شخصی حقیقی یا حقوقی، باید، اقدامات زیر را انجام دهد؛

به آدرس این شورا در تهران، مراجعه حضوری نماید یا با تلفن ثبت شکایات شورا، یعنی ۸۸۰۸۹۵۲۵ ۰۲۱، تماس بگیرد و برای شکایت اینترنتی از تاکسی های آنلاین نزد شورای رقابت، فرد باید، به آدرس سایت شورا، یعنی nicc.gov.ir، مراجعه کرده و برروی گزینه "ورود و ثبت شکایت"، کلیک کند.

شکایت در مرکز ملی رقابت

با کلیک برروی گزینه مذکور در مرحله قبل، فرد به صفحه ای هدایت می گردد که باید، برروی گزینه "ورود از طریق دولت من"، کلیک کند.

سامانه شکایت در شورای ملی رقابت

در این مرحله، فرد به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، هدایت خواهد شد و باید، پس از درج شماره همراه و اعداد امنیتی، برروی گزینه "ارسال رمز یکبار مصرف"، کلیک کند.

پنجره ملی خدمات دولت الکترونیک

در این مرحله، فرد باید، رمز ارسالی به تلفن همراه خویش را در کادر مربوطه، وارد نماید تا به سایت شورای ملی رقابت، هدایت شود.

ورود به سامانه خدمات دولت هوشمند

در این گام، فرد باید، گزینه "شکایات در راستای مواد فصل نهم قانون اجرای سیاست های کلی اصل (44) قانون اساسی" را انتخاب کند.

ورود به سامانه خدمات دولت هوشمند

در این مرحله، فرد باید، اطلاعات مورد نیاز برای فرم شکایت را تکمیل کرده و به مرحله بعدی برود.

سامانه شکایت در شورای ملی رقابت

با طی باقی مراحل، درج اطلاعات مورد نیاز و بارگذاری مدارک لازم، شاکی قادر خواهد بود، شکایت خود در خصوص کرایه تاکسی های اینترنتی یا کمیسیون های بالایی که توسط شرکت های تاکسی اینترنتی، از رانندگان، اخذ می گردد را ثبت نموده و تقاضای پیگیری، داشته باشد.

با توجه به اهمیت استفاده از روش شکایت تلفنی در خصوص شکایت از تاکسی اینترنتی، در ادامه، در خصوص تلفن شکایت از این تاکسی ها، همچنین، درباره شیوه دسترسی به تلفن شکایت از تاکسی تهران، کرج، اردبیل و...، توضیح داده خواهد شد.

با توجه به اینکه یکی از روش های شکایت از تاکسی اینترنتی، همچنین، شکایت از تاکسی خطی و بیسیم، در شهرهایی چون، تهران، کرج، مشهد، اردبیل و...، استفاده از شیوه شکایت تلفنی است، این پرسش، مطرح می گرد که تلفن شکایت از تاکسی اینترنتی، چیست و نحوه دسترسی به آن، چگونه است؟ در توضیح پرسش های مذکور باید گفت؛

در صورتی که فرد، قصد شکایت از تاکسی های اینترنتی، نظیر اسنپ، تپسی، ماکسیم و... را دارد، باید با روابط عمومی این شرکت ها، تماس گرفته و در خصوص داخلی مربوط به ثبت شکایت، سوال کند.

در صورتی که فردی، قصد شکایت تلفنی از تاکسی اینترنتی، نزد شورای ملی رقابت را دارد، باید با شماره ای که در سایت این شورا به آدرس nicc.gov.ir آمده، یعنی با شماره ۸۸۰۸۹۵۲۵ ۰۲۱، تماس حاصل نماید.

در صورتی که فردی، قصد دارد، از تاکسی خطی یا بیسیم، نزد شهرداری، شکایت کند، باید با شماره 1888، داخلی 1، تماس حاصل نماید و در شرایطی که فردی، قصد شکایت تلفنی از تاکسی خطی، نزد تاکسیرانی را دارد، باید از 118، شماره تلفن تاکسیرانی شهر خود را گرفته و از طریق تماس با آن شماره، شکایت خود را ثبت کند.

پیگیری شکایت از تاکسی اینترنتی، بسته به شیوه ثبت شکایت، متفاوت است؛ در صورتی که فرد، از طریق تلفن یا مراجعه حضوری، اقدام به ثبت شکایت نموده باشد، باید به شیوه مراجعه حضوری یا تماس تلفنی، شکایت خود را پیگیری کند.

در صورتی که فرد، از طریق قضایی، اقدام به شکایت از تاکسی اینترنتی نموده باشد، باید از طریق مراجعه به سامانه ابلاغ ثنا خود در سامانه عدل ایران به آدرس adliran.ir، شکایت خود، آرای صادره و جلسات رسیدگی در خصوص شکایت خویش را پیگیری نماید.

در صورتی که فرد، از طریق سامانه شورای ملی رقابت nicc.gov.ir، اقدام به ثبت شکایت نموده باشد، برای پیگیری آن باید، با شماره تلفن دبیرخانه شورا و مرکز ملی رقابت ۸۸۰۸۹۸۶۰ ۰۲۱، تماس گرفته و با ارائه نام و نام خانوادگی خویش، از روند گردش پرونده شکایت خود، مطلع شود.

 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.