بازدید سایت : ۲۶۱۲۰

راه‌ آهن و آزادراه؛ دو پروژه فراموش شده اسدآباد

با توجه به پتانسیل و ظرفیت های موجود اسدآباد، اتصال این شهرستان به شبکه ریلی از نقش موثری در حمل و نقل بار و نیز مسافران و زائران و ارتقای مزیت های این شهرستان در جذب هر چه بیشتر سرمایه گذار برای منطقه و شتاب این شهرستان در مسیر توسعه برخوردار خواهد بود.

راه‌ آهن و آزادراه؛ دو پروژه فراموش شده اسدآباد
تین نیوز

اسدآباد معروف به پایتخت تریلرها یکی از جمله شهرستانهای ترانزیتی واقع شده در مسیر بزرگراه کربلا به عنوان شاهراه ارتباطی شش استان غرب کشور بوده که وجود معادن غنی، کارخانجات کنسانتره، کارخانه گندله سازی، فرومنگنز، تولید محصولات کشاورزی مختلف، وجود بیش از ۶۰۰۰ هزار دستگاه ماشین سنگین و تریلر را می توان از جمله ظرفیت ها و پتانسیل های موجود این شهرستان برشمرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، تردد خیل عظیمی از زائران حسینی از  مسیر اسدآباد به عتبات عالیات در طول سال به ویژه در ایام اربعین و تردد میانگین بیش از ۲۰ هزار خودروی سبک و سنگین از محور صعب العبور  ۱۴ تا ۱۵ کیلومتری گردنه اسدآباد موجب آن شده که توجه ویژه به راه های مواصلاتی این شهرستان ضرورت بسیاری داشته باشد.

با توجه به پتانسیل و ظرفیت های موجود اسدآباد، اتصال  این شهرستان به شبکه ریلی از نقش موثری در حمل و نقل بار و نیز مسافران و زائران و  ارتقای مزیت های این شهرستان در جذب هر چه بیشتر سرمایه گذار برای منطقه و شتاب این شهرستان در مسیر توسعه برخوردار خواهد بود.

اتصال اسدآباد به شبکه ریلی کشور یکی از جمله مطالبات مهم مردم شهرستان اسدآباد از سال های گذشته بوده که حدود هشت سال پیش مسئولین وقت شهرستان نوید آن را به مردم این شهرستان دادند.

در سال ۹۵ مقرر شد از مسیر راه آهن تهران_همدان_ سنندج، تهران_ اراک_ملایر و کرمانشاه که دو مسیر راه آهن به سمت غرب کشور هستند، یک خط ریلی ۵۰ کیلومتری از مسیر داشبلاغ به اسدآباد وصل شود که در همین رابطه در قانون بودجه سال ۱۳۹۷ اتصال خط ریلی اسدآباد به کرمانشاه به تصویب رسید و حتی با  اعتباری افزون بر ۱۴ میلیارد تومان در ماده واحده قانون بودجه مجلس وقت قرار گرفت که در مرحله اول با این میزان اعتبار پس از مطالعات تکمیلی عملیات اجرایی طرح آغاز شود، در سال ۹۸ نیز این طرح دارای ۳۰ میلیارد تومان اعتبار بوده است.

با گذشت این سالها با وجود اینکه برخی از شهرستان های استان  از جمله تویسرکان در همجواری اسدآباد، صاحب راه آهن شدند اما هنوز از راه آهن شهرستان اسدآباد خبری نیست!

در همین رابطه جویای وضعیت  این طرح ابتر و به فراموش سپرده شده از نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی شدیم که در دوره مجلس دهم با جدیت پیگیر این طرح ویژه برای شهرستان بود اما  پایان عمر مجلس دهم فرصت و مجال ادامه پیگیری این طرح را به وی در دوره  مجلس دهم  نداد.

ردیف بودجه راه آهن اسدآباد حذف شد

نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با ایسنا با بیان اینکه راه آهن داشبلاغ_ اسدآباد_کنگاور_کرمانشاه در سال ۹۷ برای شهرستان اسدآباد مصوب شد، افزود: برای این پروژه در قانون بودجه تا سال گذشته ردیف بودجه وجود داشت اما به دلیل عدم پیگیری در لایحه بودجه تقدیمی به مجلس در زمستان سال گذشته ردیف بودجه ۳۰۱۳۰۱۵۰۱۶  این پروژه حذف و این ردیف بودجه به راه آهن فردوس اختصاص داده شده و  متاسفانه با حذف ردیف بودجه آن شهرستان اسدآباد بهره مندی از  راه آهن را از دست داد.

علی اکبر رنجبرزاده ادامه داد: در حال حاضر در بحث راه های مواصلاتی موضوع راه آهن  اسدآباد که می توانست از تونل و آزاد راه برای شهرستان مهمتر باشد به دلیل عدم پیگیری های گذشته در مجلس دوره قبل منتفی است.

وی در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه آیا امکان پیگیری این موضوع در این دور از مجلس وجود دارد، تصریح کرد: فعلا این امر منتفی بوده و دیگر اثری از این طرح نیست و آن را از دست دادیم  و دیگر باید بگوییم راه آهن اسدآباد؛ نقطه سرخط.

وی یادآور شد: در چهار سال دوره گذشته مجلس انتظار بود که مسئولین این طرح را مجدانه پیگیری و ماده ۲۳ آن را اخذ می کردند اما به دلیل عدم پیگیری متاسفانه دیگر طرحی به نام طرح راه آهن اسدآباد نداریم.

رنجبرزاده تصریح کرد: علاوه بر آن پروژه آزاد راه اسدآباد که به نام این شهرستان با عنوان آزاد راه همدان_ اسدآباد _کنگاور _کرمانشاه ثبت و ضبط شده بوده و در سال ۹۷ مصوبه مجلس آن اخذ شده بود نیز متاسفانه در دوره قبل به دلیل عدم پیگیری در سال ۱۴۰۰ و یا ۱۴۰۱ این طرح آزاد راه نیز به سمت همدان -سنقر- کرمانشاه رفت و اسدآباد از این طرح مصوب شده نیز به دلیل عدم پیگیری در دوره قبل محروم شد.

احداث تونل گردنه اسدآباد در پیوست یک قانون بودجه قرار گرفت

وی با اشاره به اینکه با توجه به منتفی شدن این دو طرح مهم شامل راه آهن و آزادراه برای شهرستان، پیگیر موارد دیگری برای توسعه و ارتقای امنیت راه های مواصلاتی این شهرستان هستیم، گفت: با ارتباطاتی که با رئیس مجلس و رئیس کمیسیون عمران و رئیس تلفیق بودجه داریم توانستیم احداث تونل گردنه اسدآباد را در پیوست یک قانون بودجه قرار دهیم.

رنجبرزاده با بیان اینکه هنوز کمیسیون ماده ۲۳ آن اخذ نشده است، خاطرنشان کرد: باید تا شهریورماه امسال با پیگیری مجدانه نسبت به اخذ ردیف بودجه ماده ۲۳ آن اقدام کنیم در غیر این صورت این پروژه را از دست خواهیم داد  و پیگیری ها بی اثر خواهد  ماند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه  یک باند دیگر به لاین گردنه اسدآباد در حال اضافه شدن است و باند دیگری نیز در حال زیرسازی و آسفالت است، خاطر نشان کرد: برای تعریض و مرمت اصولی محور گردنه اسدآباد از چهار خطه به شش خطه  کردن گردنه اسدآباد اعتباری افزون بر ۲۰۰۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات اربعین حسینی از وزارت راه و شهرسازی با پیگیری لازم دستور آن اخذ شده است که با شش خطه شدن گردنه اسدآباد اتفاقات خوبی در این محور در بحث رضایتمندی هر چه بیشتر مردم به وجود خواهد آمد.

رنجبرزاده در ادامه  گفت: راه اسدآباد به سنقر در بحث ایمن سازی و تعریض حدود چهار سال پیش دارای ردیف بودجه بوده و اعتبار گرفته بود اما به یکباره این پروژه چهار سال در دوره مجلس قبل متوقف شده بود.

 وی از اختصاص ۱۳۰ میلیارد تومان به پروژه راه اسدآباد به سنقر در سال جاری با پیگیری لازم خبر داد و تصریح کرد: امیدواریم با اختصاص این اعتبار شاهد چهار خطه شدن آن تا مسیر قروه باشیم، ضمن اینکه این مسیر در سال گذشته دارای ۹ نفر در تصادفات فوتی کردند و اجرای این پروژه در این مسیر از نقش موثری در کاهش تلفات تصادفات جاده ای برخوردار خواهد بود.

کنارگذر اسدآباد بعد از ایمن سازی تحویل داده می شود

وی گفت: در حال حاضر برای  پروژه در حال اجرای چهار خطه شدن راه اسدآباد به سنقر به منظور ایمن سازی، برای تملک و آزادسازی زمین اعتباری افزون بر ۱۰ میلیارد تومان ابلاغ اعتبار شده است.

رنجبرزاده پیش بینی کرد: پروژه چهار خطه شدن راه اسدآباد به قروه تا پایان سال جاری قابل افتتاح و بهره برداری باشد، در غیر این صورت به طور قطع در شش ماهه نخست سال ۱۴۰۴ این پروژه  به افتتاح و بهره برداری خواهد رسید و برای همیشه  ایمن می شود.

نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به پروژه کنار گذر اسدآباد و سفر اخیر معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور  به شهرستان به منظور بازدید از این پروژه، اظهار کرد: در بحث ایمن سازی پروژه کنارگذر اسدآباد سال ۹۸ اجازه افتتاح این راه را ندادم و به شدت مخالف بودم که این افتتاحیه نباید صورت بگیرد بلکه باید ابتدا قبل از افتتاح  ایمن سازی، رفع نواقص و  خط کشی و زیر گذرهای آن انجام شود  تا مردم در این محور دچار آسیب نشوند.

رنجبرزاده ادامه داد: در این سفر مقرر شد که ایمن سازی کامل، خط کشی، ایمن سازی ورودی و خروجی کاملاً استاندارد طرح  انجام شده و بعد پروژه را تحویل دهند.

وی افزود: در مسیر راه پالیز به سمت روستاهای دهگلان و هلور بالا و پایین و شیلاندر و روستاهای تویسرکان نیز بر آن هستیم بتوانیم زیرگذری در اینجا ایجاد کنیم که دیگر شاهد این همه کشته در این محور نباشیم.

رنجبرزاده خاطر نشان کرد: مردم پالیز بخش جنت آباد احشام آنان از قسمت دو کیلومتر  بالاتر عبور مرور داشتند که در این رابطه خودمان متعهد شدیم که زیرگذری برای احشام و عبور مرور موتورها و تراکتورهای  آنان ایجاد کنیم که در این رابطه باید با وزیر راه و شهرسازی رایزنی کرده و با اخذ اعتباری افزون با ۱۰ میلیارد  تومان از محل اعتبارات راهداری کشور نسبت به این امر اقدام داشته باشیم.

رنجبرزاده با تاکید بر اینکه اصلاح راه های مواصلاتی و راه های روستایی شهرستان اسدآباد  به منظور ارتقای ایمنی یکی از اولویت هایی است که با جدیت پیگیر آن هستیم، اظهار کرد: برای ترمیم  آسفالت  راه های مواصلاتی سطح شهرستان با پیگیری لازم اخیرا موفق به اخذ دستور وزیر راه و شهرسازی برای تخصیص ۲۳۰۰ تن قیر رایگان به این شهرستان شدیم.

وی همچنین اضافه کرد: در حال حاضر موافقت رفع  ۹ تقاطع حادثه خیز سطح شهرستان را اخذ کرده ایم و در صورتی که شهروندان تقاطع های حادثه خیزی را در سطح شهرستان می شناسد برای رفع آن معرفی کنند.

در ۱۷ بهمن ماه سال ۱۴۰۱ بود که  نماینده وقت مردم اسدآباد در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی هم در گفت وگو با ایسنا در رابطه با طرح راه آهن اسدآباد، اظهار کرد: راه آهن اسدآباد از مسیر داشبلاغ به عنوان یک پروژه جزء آنتن های فرعی استان مطرح بوده و از سال ها قبل در سازمان برنامه و بودجه دارای ردیف اعتباری است اما به لحاظ اعتبارات و ادامه عملیات احداث ابتر باقی مانده و بودجه ای به آن تخصیص داده نشده است.

کیومرث سرمدی واله افزود: این ریل گذاری قرار بود از اتصال خط راه آهن تهران_ همدان_سنندج به اراک_ملایر_کرمانشاه و از مسیر داشبلاغ_ اسدآباد بگذرد که موضوع آنتن ریلی اسدآباد را از سال گذشته شروع به پیگیری کردیم و اگر امسال (سال ۱۴۰۱) برای این طرح موفق به اخذ اعتبار شویم به طور قطع موضوع عملیات اجرایی و احداث آن با اخذ اعتبار محقق می شود.

 امیدواریم با همتی که از نماینده شهرستان  سراغ داریم شاهد تحول چشمگیری در حوزه محورهای مواصلاتی این شهرستان از جمله تسریع در روند پروژه  کنار گذر اسدآباد، احداث تونل گردنه اسدآباد و نیز ارتقای ضریب ایمنی دو چندان راه های  این شهرستان باشیم به امید روزی که رویای اسدآبادی ها  در بهره مندی از شبکه ریلی به واقعیت تبدیل شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.