بازدید سایت : ۵۶۱۵۹

◄ روزهای غم‌انگیز غول‌پیکرترین هواپیمای دنیا

روزهای غم‌انگیز غول‌پیکرترین هواپیمای دنیا
تین نیوز

در شهر کی‌یف اوکراین، یکی از بزرگ‌ترین هواپیماهایی که هیچ‌وقت مراحل ساخت آن به اتمام نرسید به مرکز جذب گردشگر تبدیل شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل تین‌نیوز، در حومه شهر کی‌یف، جایی بین ایستگاه‌های مترو  Nyvky  و Sviatoshyn یک ساختمان صنعتی مخروبه قرار دارد که حتی با هزاران بار عبور از کنارش نیز نمی‌توان حدس زد در آن، چه راز خارق‌العاده‌ای نهفته است.

داخل این ساختمان بزرگ یکی از بخش‌های ناتمام بزرگ‌ترین ناوگان شوروی قرار دارد، بزرگ‌ترین هواپیمایی که هیچ‌وقت مراحل ساخت آن به اتمام نرسید.

این هواپیما یک آنتونوف An-225 است و توسط مهندسان شوروی در دوره جنگ سرد ساخته شد و قرار بود این هواپیمای غول‌پیکر با غلبه بر جاذبه زمین و با سرعت سیر بالا باعث تسلط کمونیست‌های شوروی بر آسمان شرق شود.

Antonov An-225 بزرگ‌ترین هواپیمای دنیا است که طول بال‌های آن به 290 فوت (حدود 88 متر) می‌رسد و تنها نمونه ساخته شده از این هواپیما با نام Mriya که توسط کمپانی آنتونوف ساخته شد اولین پرواز خود را در سال 1988 انجام داد و تا به امروز نیز پرواز می‌کند.

علت اینکه سرنوشت نمونه دوم از این هواپیما که با عنوان خواهر Mriya خوانده می‌شود، به اینجا رسید و ساخت آن ناتمام ماند؛ فروپاشی شوروی و قرار گرفتن محل ساخت این هواپیما در اوکراین فعلی است.

داستان آغاز ساخت  An-225 به سال 1960 و دهه هفتاد برمی‌گردد. زمانی که اتحادیه شوروی در راه‌یابی به فضا با آمریکا در رقابت شدید بود.

در پایان دهه 70 میلادی نیاز به انتقال اجزای پرحجم و سنگین به پایگاه فضایی بایکونور در قزاقستان، که مهم‌ترین آن انتقال فضاپیمای Buran بود که تا آن زمان هیچ هواپیمایی گنجایش جابه‌جایی آن را نداشت.

به همین دلیل به کمپانی آنتونوف سفارش ساخت بزرگ‌ترین هواپیمای تاریخ داده شد. سه سال بعد در تاریخ 21 دسامبر سال 1988 اولین نمونه از هواپیمای  An-225 ساخته شد و در عملیاتی فضاپیمای Buran را با موفقیت منتقل کرد.

تا به امروز این هواپیما به‌عنوان سنگین‌وزن‌ترین هواپیمای تاریخ رکورددار است. هواپیمای مذکور به‌وسیله 6 موتور توربوفن  توان لازم برای حمل 250 تن بار را فراهم می‌کند.

این هواپیما توانایی حمل بار را در فضای داخلی هواپیما و حتی روی آن نیز دارد.

قرار بود پس از مریا سه نمونه دیگر از این هواپیما ساخته شود که ساخت نمونه دوم آن در سال 1989 آغاز شد و با فروپاشی شوروی در سال 1991 نهایتا در سال 1994 به علت توقف اختصاص بودجه اتحادیه شوروی به‌طور کامل متوقف شد.

ساخت نمونه دوم از هواپیمای An-225 تحت تاثیر نظام سرمایه‌داری متوقف شد و فصل تازه‌ای از ساخت هواپیماهای مدرن رقم خورد. بدین ترتیب هواپیمای An-124 Ruslan با ظرفیت 170 تن ساخته شد.

علاوه بر این با انقلاب اوکراین در سال 2014 تنها شانس تامین قطعات و تجهیزات برای تکمیل An-225 نیز از دست رفت.

هرچند کمپانی آنتونوف تکمیل این هواپیما را فرآیندی نسبتا ساده می‌داند اما جدال منافع بخش خصوصی از گردشگری و چشم‌انداز انتقال محموله‌های سنگین است که سرنوشت این هواپیما را در آینده رقم خواهد زد.

در حال حاضر70 درصد از مراحل ساخت دومین نمونه از  An-225 انجام‌شده است و تمام قطعات موردنیاز تکمیل آن ازجمله بدنه، بال‌ها و دم ساخته شده است. همچنین بر اساس برآوردهای انجام‌شده حاکی از آن است که مونتاژ آن حدود 250 تا 350 میلیون دلار هزینه خواهد داشت.

به دنبال ابراز تمایل چین برای سرمایه‌گذاری بر تکمیل این پروژه در سال 2016 تکمیل این هواپیما تا مرحله عملی شدن نیز پیش رفت اما به دلیل اینکه انتقال قطعات هواپیما به چین امکان‌پذیر نبود متوقف شد.

در حال حاضر آشیانه این هواپیمای نیمه‌کاره سالانه تعداد زیادی گردشگر و بازدیدکننده را به اوکراین می‌کشاند.

Antonov An-225 آنتونوف
Antonov An-225 آنتونوف
Antonov An-225 آنتونوف
Antonov An-225 آنتونوف
Antonov An-225 آنتونوف
Antonov An-225 آنتونوف
Antonov An-225 آنتونوف
Antonov An-225 آنتونوف
Antonov An-225 آنتونوف
Antonov An-225 آنتونوف
Antonov An-225 آنتونوف
Antonov An-225 آنتونوف
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.