بازدید سایت : ۵۶۱۵۹

◄ رونمایی از اولین نمونه هواپیمای بویینگ 777X با بال‌های تاشو

رونمایی از  اولین نمونه هواپیمای بویینگ  777X  با بال‌های تاشو
تین نیوز

هفته گذشته اولین نمونه ساخته شده از هواپیمای بویینگ  777X  با بال‌های تاشو به نمایش گذاشته شد. به گزارش گروه بین‌الملل تین‌نیوز،  بر اساس گزارشی از سی‌ان‌ان اولین فروند از نسل هواپیمای بویینگ 777X مجهز به بال‌های تاشو و انعطاف‌پذیر از کارخانه اورست واقع در واشنگتن از طریق  ارتباط ویدئویی زنده به نمایش عموم گذشته شد. بویینگ  777-9X اولین هواپیمای بویینگ از نسل آینده 777s است که پس از اتمام مراحل ساخت تبدیل به بزرگ‌ترین هواپیمای جت دوموتوره جهان خواهد شد. این بویینگ دارای طویل‌ترین بال هواپیمایی در طول تاریخ 102 سال شرکت بویینگ است که طول هر یک از بال‌های آن به حدود 71.8 متر (معادل 235 فوت و 5 اینچ)  می‌رسد. طراحی بال این هواپیما به‌گونه‌ای است که نیروی ایرودینامیکی (برار) بیشتری را برای این هواپیما فراهم کرده و  باعث صرفه‌جویی 12 درصدی در مصرف سوخت نسبت به هواپیمای ایرباس A350 می‌شود. بال این هواپیما از قسمت نوک آن به طول 3.65 متری به‌صورت لولایی طراحی‌شده است که البته وقتی در حال پرواز است توسط پین‌هایی که در آن تعبیه شده است قفل شده و مانع از حرکت لولایی آن در طول پرواز می‌شود. انعطاف‌پذیری بال این هواپیما مزیتی است که آن را قادر به‌جابه‌جایی در باندهایی با عرض کمتر و قرارگیری در آشیانه‌های مختلف می‌کند. ساختار این هواپیما شبیه به هواپیمای نظامی F/A-18  است اما چنین هواپیمایی در ابعاد تجاری و کاربرد مسافری در نوع خود بی‌نظیر است. البته بال این هواپیما کمی از هواپیمای مسافری ایرباس  A380 که دارای بالی به طول تقریبی 80 متر است، کوچک‌تر بوده و حتی کمی هم از بال هواپیمای در حال ساخت Stratolaunch که برای انتقال راکت‌ها و قطعات فضاپیما به مدار استفاده خواهد شد نیز کمتر است. این هواپیما یک سال است که تحت دقیق‌ترین مراحل تست استاتیک و بررسی مقاوت و پایداری ساختار قرار دارد.  بال‌های آن به مدت یک ساعت و نیم زیر باز تست استاتیک قرار و همه آزمایش‌های لازم درباره استقامت و کارایی آن‌ها صورت گرفته است. میزان انعطاف‌پذیری این بال‌ها حدود 8 متر (26 فوت) است که ارتباط مستقیم با جنس بال آن‌ها دارد. بدنه این هواپیما از جنس آلومینیوم است ولی جنس بال‌های آن از فیبر کربن که بسیار مقاوم اما سبک است ساخته شده است.در اولین پرواز مسافری که این هواپیما انجام خواهد داد 350 تا 425 مسافر را جابه‌جا خواهد کرد. انتظار می‌رود این پرواز در سال 2020 و در مسیر 14000 کیلومتری بین پاناما و دوبی صورت گیرد. هزینه عملکرد این هواپیما 10 درصد کمتر از هواپیمای ایرباس A350-1000 خواهد بود. موتور نسل X از خانواده بویینگ انقلابی در صنعت هوانوردی ایجاد کرده است زیرا با افزایش بازدهی موتور، این هواپیما با دوموتور قادر به طی مسیرهای پروازی خواهد بود که تاکنون با هواپیماهای چهارموتوره (نظیر ایرباس A340 و A380)   پیموده شده است. اولین نمونه از هواپیماهای خانواده 777 به مدت دو دهه پرواز کرده‌اند و خانواده X نیز با طراحی جدید موتور (جنرال الکتریک  GE9X)   در حال گذراندن مراحل تست است.مراحل ساخت بویینگ 777-8x نیز که به خواهرخوانده 777-9x مشهور است اما دارای ظزفیت پایین‌تری است نیز در حال انجام است.

بویینگ 777X
بویینگ 777x مجهز به بال‌های تاشو که امکان برار بیشتر را برای هواپیما فراهم می‌کند

 

بویینگ 777X
هواپیمای 777-9x پس از اتمام مراحل ساخت مجهز به طویل‌ترین بال در دوره‌ی 99 ساله‌ی هواپیماسازی بویینگ خواهد بود

 

بویینگ 777X
سازمان هوایی فدرال آمریکا برای هواپیمای 777-9x و خواهر خوانده‌اش موسوم به  777-8x قوانین هوانوردی جدید تصویب خواهد کرد
بویینگ 777X
بویینگ 777-9x در حال گذراندن مراحل تست استاتیک در کارخانه اورست
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.