هفته گذشته اولین نمونه ساخته شده از هواپیمای بویینگ 777X با بالهای تاشو به نمایش گذاشته شد. به گزارش گروه بینالملل تیننیوز، بر اساس گزارشی از سیانان اولین فروند از نسل هواپیمای بویینگ 777X مجهز به بالهای تاشو و انعطافپذیر از کارخانه اورست واقع در واشنگتن از طریق ارتباط ویدئویی زنده به نمایش عموم گذشته شد. بویینگ 777-9X اولین هواپیمای بویینگ از نسل آینده 777s است که پس از اتمام مراحل ساخت تبدیل به بزرگترین هواپیمای جت دوموتوره جهان خواهد شد. این بویینگ دارای طویلترین بال هواپیمایی در طول تاریخ 102 سال شرکت بویینگ است که طول هر یک از بالهای آن به حدود 71.8 متر (معادل 235 فوت و 5 اینچ) میرسد. طراحی بال این هواپیما بهگونهای است که نیروی ایرودینامیکی (برار) بیشتری را برای این هواپیما فراهم کرده و باعث صرفهجویی 12 درصدی در مصرف سوخت نسبت به هواپیمای ایرباس A350 میشود. بال این هواپیما از قسمت نوک آن به طول 3.65 متری بهصورت لولایی طراحیشده است که البته وقتی در حال پرواز است توسط پینهایی که در آن تعبیه شده است قفل شده و مانع از حرکت لولایی آن در طول پرواز میشود. انعطافپذیری بال این هواپیما مزیتی است که آن را قادر بهجابهجایی در باندهایی با عرض کمتر و قرارگیری در آشیانههای مختلف میکند. ساختار این هواپیما شبیه به هواپیمای نظامی F/A-18 است اما چنین هواپیمایی در ابعاد تجاری و کاربرد مسافری در نوع خود بینظیر است. البته بال این هواپیما کمی از هواپیمای مسافری ایرباس A380 که دارای بالی به طول تقریبی 80 متر است، کوچکتر بوده و حتی کمی هم از بال هواپیمای در حال ساخت Stratolaunch که برای انتقال راکتها و قطعات فضاپیما به مدار استفاده خواهد شد نیز کمتر است. این هواپیما یک سال است که تحت دقیقترین مراحل تست استاتیک و بررسی مقاوت و پایداری ساختار قرار دارد. بالهای آن به مدت یک ساعت و نیم زیر باز تست استاتیک قرار و همه آزمایشهای لازم درباره استقامت و کارایی آنها صورت گرفته است. میزان انعطافپذیری این بالها حدود 8 متر (26 فوت) است که ارتباط مستقیم با جنس بال آنها دارد. بدنه این هواپیما از جنس آلومینیوم است ولی جنس بالهای آن از فیبر کربن که بسیار مقاوم اما سبک است ساخته شده است.در اولین پرواز مسافری که این هواپیما انجام خواهد داد 350 تا 425 مسافر را جابهجا خواهد کرد. انتظار میرود این پرواز در سال 2020 و در مسیر 14000 کیلومتری بین پاناما و دوبی صورت گیرد. هزینه عملکرد این هواپیما 10 درصد کمتر از هواپیمای ایرباس A350-1000 خواهد بود. موتور نسل X از خانواده بویینگ انقلابی در صنعت هوانوردی ایجاد کرده است زیرا با افزایش بازدهی موتور، این هواپیما با دوموتور قادر به طی مسیرهای پروازی خواهد بود که تاکنون با هواپیماهای چهارموتوره (نظیر ایرباس A340 و A380) پیموده شده است. اولین نمونه از هواپیماهای خانواده 777 به مدت دو دهه پرواز کردهاند و خانواده X نیز با طراحی جدید موتور (جنرال الکتریک GE9X) در حال گذراندن مراحل تست است.مراحل ساخت بویینگ 777-8x نیز که به خواهرخوانده 777-9x مشهور است اما دارای ظزفیت پایینتری است نیز در حال انجام است.
هشتمین نمایشگاه حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته که از روز ۲۵ آذرماه بدون مراسم افتتاحیه در شبستان اصلی مصلی تهران…
طالبان پس از استقرار رسمی در افغانستان از اولین کامیون ملی خود رونمایی کردند.
با ساخت و تکمیل ایستگاه ورزشگاه تختی و پایانه در منتهی الیه بخش شرقی خط ۷ مترو، پرونده این خط که شمال غرب تهران را به…