بازدید سایت : ۳۱۴۹۴

◄ روزی که برای اولین بار دیوارصوتی شکسته شد

روزی که برای اولین بار دیوارصوتی شکسته شد
تین نیوز

انسان همیشه عطش بسیاری برای پیشرفت داشته و این مسئله باعث شده تا هرگاه به آرزویی دست می‌یابد به‌دنبال آرزویی بزرگ‌تر حرکت کند و درواقع این خصوصیت انسان موجب پویایی جوامع انسانی شده است. به‌گزارش تین‌نیوز، هنگامی‌که برادران رایت در سال 1901 موفق شدند اولین پرواز واقعی انسان را با هواپیما گلایدر خود انجام دهند، تلاش کردند که یک هواپیما موتوردار قابل‌کنترل بسازند که این آرزو هم در سال 1903 به واقعیت پیوست. اما در آن زمان برادران رایت هیچ تصوری از شکستن دیوار صوتی با هواپیمایی که ساخته بودند نداشتند.

در 14 اکتبر سال 1947 یک خلبان نیروی هوایی آمریکا به نام چاک ییگر موفق شد تا با هواپیمای بمب‌افکن بل X1 و در ارتفاع 45هزار پایی (13هزار و 700 متر) دیوار صوتی را بشکند و سرعت جنگنده خود را به کمی بیش از یک ماخ برساند. درحال‌حاضر رکورد سرعت در بین هواپیماهای کاربردی دراختیار لاکهیدمارتین SR 71 بلک‌برد است که قادر است سرعت خود را تا 3.2 ماخ (هر ماخ برابر با سرعت صوت به میزان 340.3 متر بر ثانیه است.) برساند. در بین هواپیماهای جنگنده هم رکورد سرعت دراختیار میگ 25 روسیه است که قادر است با سرعت 3 ماخ پرواز کند. درحال‌حاضر پهپاد NASA X-43A سریع‌ترین پرنده ساخت بشر است که رکورد سرعت 11265 کیلومتر بر ساعت (9.6 برابر سرعت صوت) را به ثبت رسانده است.

اما رکورد سرعت سریع‌ترین پرنده سرنشین دار دراختیار هواپیما X15 ساخت شرکت نورث امریکن اویشین است. این هواپیما با کمک یک موتور راکتی سوخت مایع  توانست در سال 1967 رکورد سرعت خود را به ثبت برساند. این هواپیما توسط یک بمب‌افکن B.52 به ارتفاع 14هزار متری برده شد و پس از روشن شدن موتور رها شد و توانست به‌سرعت 7274 کیلومتر بر ساعت معادل 6.72 ماخ دست پیدا کند.نکته جالب در مورد این هواپیما آن است که شرکت سازنده آن همان شرکتی است که هواپیما بل X1 را ساخت که خلبان ییگر توانست با آن برای اولین بار به‌سرعت یک ماخ دست پیدا کند.

Bell X-1 اولین هواپیمایی که دیوار صوتی را شکست
Lockheed_SR-71_Blackbird
پهپاد ناسا
چاک ییگر در کنار هواپیما Bell X-1
لحظه رهاشدن X-15A از b52 برای شکستن رکورد سرعت
مدال نقره چاک ییگر به مناسبت دیوار صوتی
میگ 25
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.