بازدید سایت : ۳۵۰۴۷

◄ «کنکورد» را در سال‌روز اولین پروازش بشناسید

 «کنکورد» را در سال‌روز اولین پروازش بشناسید
تین نیوز

 یازدهم دسامبر سال ۱۹۶۷ میلادی نخستین جت مسافربر مافوق سرعت صوت به نام کنکورد، ساخت مشترک فرانسه و انگلستان در«تولوز» فرانسه به معرض تماشا گذاشته شد. به گزارش گروه بین‌الملل تین‌نیوز، هواپیمای کنکورد در مارس ۱۹۶۹ در شهر تولوز فرانسه در میان استقبال و انتقادهای موجود برای نخستین‌بار پرواز کرد. بدترین روز کنکورد در روز 25 جولای سال 2000 بود که برای هواپیمایی که از مبدا پاریس پرواز کرده بود اتفاق افتاد و منجر به کشته شدن همه مسافران شد. در این سانحه یک قطعه تیتانیومی که از یک هواپیمای دیگر جدا شده بود به کنکورد مذکور برخورد کرد که باعث ترکیدن لاستیک و انفجار مخزن سوخت آن شد.

2
کنکورد برای پرواز در ارتفاع 60 هزار پایی(بالغ‌بر 11 مایل و حدود  18 کیلومتر) از سطح زمین استفاده می‌شد. مسافران از این ارتفاع می‌توانستند نظاره‌گر قوس کره زمین باشند. با توجه به گرمای شدید بدنه هواپیما، هر هواپیما به‌اندازه 6 تا 10 اینچ دچار تنش کششی می‌شد که بر روی تمام سطوح حتی پنجره‌ها تاثیرگذار بود؛ به‌طوری‌که که حتی دست زدن به بدنه به دلیل حرارت بالا در انتهای پرواز ممکن نبود.
3
هواپیمای کنکورد در هنگام تیک‌آف به سرعت 250مایل بر ساعت ( حدود 402 کیلومتر در ساعت) می‌رسید، سرعت پرواز آن نیز 1350 مایل در ساعت (2172 کیلومتر بر ساعت) یعنی معادل دو برابر سرعت صوت و سرعت فرود 187 مایل بر ساعت (301 کیلومتر بر ساعت) بوده است.

 

کنکورد
دو شرکت انگلیسی و فرانسوی (British Aircraft Corp و France‘s Aerospatiale) تلفیق شد و کار خود را  بر روی ساخت هواپیما آغاز کردند. اولین هواپیمای محصول مشترک  مهندسان انگلیسی و فرانسوی  در اول اکتبر سال 1969موفق به پرواز شد و کنکورد نام گرفت که در هر دو زبان به  معنای توافق است.
4
پروازهای کنکورد با 9 خدمه شامل دو خلبان، یک مهندس پرواز و شش مهماندار انجام می‌شد و در هر پرواز 100 مسافر (40 مسافر در جلوی کابین و 60 نفر در قسمت عقبی ) جابه‌جا می‌شده است.

 

5
آخرین پرواز تجاری کنکورد در 24 اکتبر 2003 و از نیویورک به هیترو لندن صورت گرفت.

 

9
هواپیمایی که در تصویر مشاهده می‌کنید دارای نقاشی خاص سفید رنگ در بدنه است
که تطابق با تغییرات شرایط آب و هوایی را افزایش داده
و گرمای حاصل از پروازهای فراصوتی را از بدنه خارج می‌کند.
7
کنکورد تنها برای انتقال مسافران استفاده نمی‌شد
بلکه برای جابه‌جایی اعضای بدن انسان برای جراحی پیوند انسان
و الماس نیز از این هواپیما استفاده می‌شده است.

 

کنکورد
کنکورد در طول سال‌های فعالیتش توانست 50هزار پرواز انجام دهد و 2.5 میلیون مسافر را جابه‌جا کند. جالب است بدانید پیرترین مسافر کنکورد 105 سال، سن داشته است.

 

10
یکی از شگفت‌انگیزترین پروازهای کنکورد، پرواز دور دنیا با BA Concorde در 8 نوامبر 1986 بود. هواپیمای مسافربری کنکورد این مسیر28234 مایلی (45438 کیلومتری) را در کمتر از 30 ساعت پرواز کرد.
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.