◄ مصرف گازوئیل در حمل و نقل ریلی بار ایران، یک ششم جاده است
در شرایط امروز، به ازای آوردن هر تن کیلومتر بار از جاده به ریل 0.063 لیتر ( 63 سی سی) گازوئیل صرفه جوئی می کنیم.
الف) تن کیلومتر بار حمل شده توسط جاده در سال 1402: 293 میلیارد تن کیلومتر [i]
مصرف گازوئیل در حمل و نقل بار جاده ای برون شهری : 60 میلیون لیتر در روز ( 22 میلیارد لیتر در سال) [ii]
محاسبه: مصرف گازوئیل به ازای هر تن کیلومتر بار حمل شده در جاده : 0.075 لیتر
ب) تن کیلومتر بار حمل شده توسط ریل در سال 1402: 29 میلیارد تن کیلومتر [iii]
مصرف گازوئیل در حمل و نقل ریلی : 500 میلیون لیتر در سال[iv] .
اگر 70 درصد این گازوئیل صرف حمل بار شده باشد ، مصرف گازوئیل در حمل و نقل ریلی بار 350 میلیون لیتر در سال به دست می آید
محاسبه : مصرف گازوئیل به ازای هر تن کیلومتر بار حمل شده توسط ریل : 0.012 لیتر
نتیجه 1: سهم ریل در حمل بار زمینی در سال 1402 ، 9 درصد است.
نتیجه 2: مصرف گازوئیل به ازای هر تن کیلومتر بار حمل شده توسط جاده 6 برابر ریل است.
نتیجه 3: در شرایط امروز، به ازای آوردن هر تن کیلومتر بار از جاده به ریل 0.063 لیتر ( 63 سی سی) گازوئیل صرفه جوئی می کنیم.
اگر قیمت هر لیتر گازوئیل را 600 تومان در نظر بگیریم، میزان این صرفه جوئی بیش از 38 تومان بر هر تن کیلومتر به دست می آید. اما اگر متوسط قیمت بین المللی هر لیتر گازوئیل را 50 سنت دلار و قیمت هر دلار را 60.000 تومان در نظر بگیریم ، این صرفه جوئی به نزدیک 1880 تومان بر هر تن کیلومتر بالغ می شود.
نکته این است که همه بارها ریل پسند نیستند و شاید در قدم اول با فراهم کردن تمهیدات بسیار بتوان 10 درصد از بار فعلی جاده ، معادل 29 میلیارد تن کیلومتر ، را به ریل منتقل کرد[v]. در این حالت ، صرفه جویی حاصل از انتقال این میزان بار از جاده به ریل با گازوئیل 600 تومانی به 1100 میلیارد تومان در سال می رسد.قیمت تمام شده هر لیتر گازوئیل اما برای کشور 1880 تومان است. با این قیمت واقعی ، میزان صرفه جوئی به 55 هزار میلیارد تومان می رسد.اختلاف این دو عدد ( 54 هزار میلیارد تومان/ 900 میلیون دلار در سال ) بخشی از یارانه ایست که به حمل بار داده می شود.این یارانه نزدیک به 7 درصد از کسر بودجه 794 هزار میلیارد تومانی دولت در سال 1401 [vi] است.
جمع بندی و نتیجه گیری : امروز، مصرف گازوئیل در حمل و نقل ریلی بار زمینی ایران، یک ششم جاده است.
مراجع و پاورقی ها
[i] گزارش عملکرد حمل و نقل ریلی سال 1402 / انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته
[ii] رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور در گفتگو با صدا و سیما گفت که مصرف نفت گاز ( سوخت دیزل) در حوزه حمل و نقل بار برون شهری حدود 60 میلیون لیتر در روز است.منبع: روزنامه دنیای اقتصاد / 18 تیر 1403
[iii] گزارش عملکرد حمل و نقل ریلی سال 1402 / انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته
[iv] مصرف گازوئیل ، مطابق کتابچه آماری سالانه راه آهن هیچ گاه بیش از 500 میلیون لیتر نبوده است.
[v] انتقال 10 درصد بار از جاده به ریل به معنای افزایش بار ریلی به 58 میلیارد تن کیلومتر و کاهش سهم جاده به 264 میلیارد تن کیلومتر است.با این فرض سهم ریل از بار زمینی حمل شده به 18 درصد ( دو برابر عدد فعلی) میرسد.
[vi] در مورد میزان کسر بودجه واقعی هر سال اختلاف نظر و محاسبات مختلف وجود دارد. منبع عدد فوق تجارت نیوز است به نقل از معاون سازمان برنامه / 30/02/1402
[vii] اعداد ذکر شده در این متن گرد شده اند و حتی الامکان از آوردن اعداد اعشاری اجتناب شده است.