اسلامی: پروژه کمربندی جنوبی پاکدشت فاقد اعتبار بودجهای لازم است
وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد که پروژه کمربندی جنوبی پاکدشت از زمانی که در دولت دهم در سفر استانی به تصویب رسید فاقد اعتبار لازم بود و وزارتخانه تمام تلاش خود را برای تامین اعتبار و تکمیل پروژه به کار گرفته است.
وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد که پروژه کمربندی جنوبی پاکدشت از زمانی که در دولت دهم در سفر استانی به تصویب رسید فاقد اعتبار لازم بود و وزارتخانه تمام تلاش خود را برای تامین اعتبار و تکمیل پروژه به کار گرفته است.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، محمد اسلامی در جلسه علنی صبح امروز (دوشنبه) مجلس شورای اسلامی و در پاسخ به سوال فرهاد بشیری نماینده پاکدشت در خصوص اینکه چرا اجرای طرح ملی کمربندی جنوبی پاکدشت در جاده امام رضا (ع) ناتمام مانده است؟ بیان کرد: کمربندی پاکدشت یکی از پروژههایی بود که در سفر استانی در دولت دهم به تصویب رسید و با توجه به فرآیندی که طی کرد فاقد ردیف بودجهای بود. در طی این سالها موضوع حائز اهمیتی که برای پروژه کمربندی پاکدشت مطرح بود بحث آزاد سازی و تملک اراضی بود و به دلیل عدم تامین اعتبار در دورهای که بنده مسئولیت وزارتخانه را برعهده گرفتم سعی کردیم با سازوکاری مشخص پروژه را تعیین تکلیف کرده و از رکود خارج کنیم.
وی در ادامه اظهار کرد: ما تلاش کردیم تا ردیف اعتباری برای پروژه فراهم کنیم. ابتدا به سراغ بند ۶ تبصره ۱۹ رفتیم تا سرمایه گذار جذب کرده و پروژه ۳۳ کیلومتری را که ۱۰ کیلومتر آن اجرایی شده است با استفاده از ظرفیت این بند تامین مالی کرده و تکمیل کنیم. بنده مذاکراتی با بنیاد مستضعفان، قرارگاه خاتمالانبیاء و وزارت دفاع داشتم اما متاسفانه استقبال نشد و هیچ کدام به نتیجه نرسید.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه تصریح کرد: راهکار دوم نیز تامین مالی پروژه از محل تبصره 5 و 6 بود که حداقل بتوانیم بخشی از پروژه را که از پاکدشت عبور میکند به اتمام برسد. این امر اکنون در دستور کار ما است و آن را دنبال میکنیم. اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این پروژه ۲۰۰۰ میلیارد تومان است اما اعتباری که در بودجه به آن اختصاص داده شده 6 میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان است. طبیعتا با این رقم نمیتوان هیچ کاری را پیش برد.
اسلامی تاکید کرد: ما تمام تلاش خود را برای تامین مالی این پروژه از محل ماده 5 و 6 قانون به کار گرفتهایم و انشاءالله هرچه سریعتر بخش مربوط به پاکدشت را بتوان به نتیجه رساند.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه تصریح کرد: در دوره وزارت بنده مطالعات طرح جامع حمل و نقل و طرح جامع لجستیک آغاز شد و براساس آنها اولویتهایی که باید به آنها بپردازیم روشن گردید و در لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ به آنها توجه شده است. مواردی که امروز در قالب پیوست لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ برای وزارت راه و شهرسازی دیده شده خروجی و نتایج مطالعات طرح جامع حمل و نقل و طرح جامع لجستیک است.
اسلامی اضافه کرد: ما توانستیم آزاد راه غدیر که یکی از بزرگترین و پرافتخارترین پروژههای کشور است و تاثیر بسزایی در کاهش بار ترافیکی آزادراه قزوین، البرز، تهران و سمنان دارد را افتتاح کنیم. راندمان اجرای آزادراهها در کشور حدود پنج درصد است اما راندمان اجرایی این پروژه به ۶۰ درصد رسید و ما توانستیم در ظرف چندین ماه کار فشرده بخشی از آن را افتتاح کنیم. ما به دنبال تکمیل ادامه این پروژه و تحقق طرح حرم تا حرم و کاهش بار ترافیکی از استانهای خراسان رضوی و شمالی و سایر نقاط شرقی کشور به سمت تهران هستیم. با اجرای کامل این پروژه بار ترافیکی که در کمربندی آزادگان و مناطق جنوب تهران وجود دارد کاسته میشود.
وی در پایان با تاکید بر تلاش وزارتخانه برای تکمیل پروژه کمربندی جنوب پاکدشت در جاده امام رضا (ع) افزود: ما به دنبال تکمیل این پروژه و تامین منابع مالی آن با استفاده از ماده 5 و 6 قانون هستیم و تمام تلاش خود را در این زمینه به کار خواهیم گرفت تا حداقل بخشی از پروژه که از پاکدشت عبور میکند تکمیل شده و مشکلات منطقه را حل کنیم.