تحول حمل و نقل و ترانزیت کشور موتور پیشران زنجیره تامین منطقه ای و جهانی در سازمان همکاری شانگهای
معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی با اشاره به ظرفیت ها و امکانات ترانزیتی ایران و طرح تحول زیرساخت ها، تسهیلات، فرآیندها و مدیریت حمل و نقل کشور، کاهش عوامل کلیدی زمان-هزینه-مسافت در حمل و نقل بین المللی و ترانزیت و هوشمندسازی و دیجیتالیزاسیون را به عنوان راهبرد اساسی این طرح تحولی دانست.
معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی با اشاره به ظرفیت ها و امکانات ترانزیتی ایران و طرح تحول زیرساخت ها، تسهیلات، فرآیندها و مدیریت حمل و نقل کشور، کاهش عوامل کلیدی زمان-هزینه-مسافت در حمل و نقل بین المللی و ترانزیت و هوشمندسازی و دیجیتالیزاسیون را به عنوان راهبرد اساسی این طرح تحولی دانست.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، پیرو دعوت رسمی وزارت توسعه دیجیتال و حمل ونقل جمهوری آذربایجان شهریار افندی زاده معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی در کنفرانس بین المللی شاهراه حمل و نقل سازمان همکاری شانگهای که بصورت مجازی به میزبانی جمهوری آذربایجان با حضور کشورهای عضو این سازمان و شرکای آن و سازمان های منطقه ای و بین المللی، روز جمعه دوم دی ماه سال جاری مطابق با ۲۳ دسامبر ۲۰۲۲ در باکو برگزار شد، بصورت مجازی شرکت و ضمن ارائه گزارشی از آخرین وضعیت و اقدامات کشور در توسعه ترانزیت، بر موضع مشارکت جویانه و فعالانه کشور در توسعه ترانزیت در چارچوب اقدامات سازمان همکاری شانگهای و نقش کلیدی ترانزیت از ایران در زنجیره تأمین منطقه ای و جهانی تأکید کرد.
افندی زاده در این کنفرانس بین المللی که با عنوان «شاهراه حمل و نقل اعضای سازمان همکاری شانگهای؛ کریدورهای شمالی-جنوبی و شرقی-غربی مبنای توسعه متقابل و مشترک» با شرکت نمایندگان ارشد کشورهای آذربایجان، روسیه، چین، ترکیه، ازبکستان، قزاقستان، تاجیکستان، بلاروس و پاکستان و نهادهای منطقه ای و بین المللی: سازمان ملل متحد( اسکاپ)، کریدور اروپا-قفقاز-آسیا ( تراسیکا)، سازمان همکاری اقتصادی(اکو)، سازمان همکاری کشورهای دریای سیاه(بیسک) و سازمان کشورهای ترک، به میزبانی باکو برگزار شد، در سخنرانی خود ضمن اشاره به ظرفیت های قابل توجه ترانزیتی ایجاد شده در سازمان همکاری شانگهای به واسطه الحاق رسمی جمهوری اسلامی ایران به این سازمان در ماه های اخیر، بر ضرورت تعریف و اجرای برنامه ها و اقدامات مشترک اعضاء در چارچوب تقویت کریدورهای شمالی-جنوبی و شرقی-غربی بر مبنای توسعه متقابل و مشترک که شعار این کنفرانس است، تأکید کرد.
وی با مروری بر ظرفیت ها و امکانات ترانزیتی کشور و طرح تحول زیرساخت ها، تسهیلات، فرآیندها و مدیریت حمل و نقل کشور، کاهش عوامل کلیدی زمان-هزینه-مسافت در حمل و نقل بین المللی و ترانزیت و هوشمندسازی و دیجیتالیزاسیون را به عنوان راهبرد اساسی این طرح تحولی دانست.
افندی زاده اقدامات و رویکردهای اولویت دار در همکاری کشورمان با سازمان همکاری شانگهای را شامل سرمایه گذاری کشورهای عضو در زیرساخت ها و تسهیلات حمل و نقل و لجستیکی کشور، جذاب سازی و هدفمندکردن تعرفه های حمل و نقلی در کریدورهای عبوری از ایران با مشارکت سایر کشورهای عضو این کریدورها، برنامه ریزی و اجرای حمل و نقل ترکیبی از ایران بر پایه تعریف منافع مشترک و توسعه متقابل کلیه بازیگران عرصه حمل و نقل کشورهای عضو و همچنین مبادله فناوری های نوین در راستای بالنده شدن کریدورهای عبوری از ایران با تأکید بر گسترش استفاده از کنوانسیون های TIR و CMR الکترونیکی اعلام کرد.
معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی، با یادآوری موقعیت جغرافیایی کشورمان به عنوان محل تلاقی کریدورهای شمالی-جنوبی و شرقی-غربی به ویژه کریدورهای شمال-جنوب، چین-آسیای مرکزی-غرب آسیا در چارچوب طرح کمربند و راه چین، چابهار، تراسیکا، عشق آباد، خلیج فارس-دریای سیاه و کریدورهای سازمان اکو، گفت: رویکرد جمهوری اسلامی ایران، به کارگیری این ظرفیت ها در سازمان همکاری شانگهای، همچنین نقش آفرینی آن ها به عنوان مکمل کریدورهای دیگر در منطقه، بر مبنای توسعه متقابل و مشترک اعضا است که در این راستا، برگزاری اولین نشست وزرای حمل و نقل ایران و کشورهای آسیای میانه به علاوه روسیه وآذربایجان به ابتکار ایران در مهرماه سال جاری در تهران به عنوان یکی از اقدامات فوری در مدت زمان بسیار کوتاهی پس از نشست بیست و دوم سران شانگهای در سمرقند و عضویت ایران و هدف گذاری ترانزیت ۲۰ میلیون تن کالا فی مابین این کشورها و تدوین برنامه عمل کوتاه مدت، مصداق بارز رویکرد مشارکت جویانه و فعالانه ایران در زمینه ترانزیت است.
وی در ادامه افزود: توافق کلیدی مقامات عالی رتبه ایران، روسیه، آذربایجان موسوم به بیانیه باکو در شهریورماه سال جاری در خصوص رونق بخشی به کریدور شمال-جنوب و ظرفیت سازی و تحقق حجم ترانزیت سالانه ۱۵ میلیون تن کالا تا پایان سال ۲۰۳۰ میلادی از این کریدور، از جمله ظرفیت هایی است که در سازمان همکاری شانگهای، با توجه به عضویت ایران و روسیه در این سازمان و آذربایجان به عنون شریک گفت و گوی آن، قابل استفاده است.
شایان ذکر است، سازمان همکاری شانگهای یک سازمان اوراسیایی میان دولتی است که برای همکاری های چندجانبه امنیتی، اقتصادی و سیاسی در سال ۲۰۰۱ میلادی بنیان گذری شده و اعضای آن علاوه بر کشورمان، که ۱۷ سپتامبر سال جاری میلادی رسماً به آن پیوست، کشورهای روسیه، چین، هند، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان، پاکستان بوده و شرکای گفت و گوی آن، کشورهای آذربایجان، ارمنستان، ترکیه، کامبوج، نپال و سریلانکا هستند.