نقشآفرینی شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک در اجرای ابر پروژه نگهداری راه های کشور
مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک گفت: شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک نقش آفرینی تاثیرگذاری در انجام دور پنجم برداشت و ارزیابی شاخص های عملکردی رویه راه های شریانی اصلی و فرعی کشور (PMS) در همکاری با سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای خواهد داشت.
مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک گفت: شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک نقش آفرینی تاثیرگذاری در انجام دور پنجم برداشت و ارزیابی شاخص های عملکردی رویه راه های شریانی اصلی و فرعی کشور (PMS) در همکاری با سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای خواهد داشت.
به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک، مجید کیانپور، مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک گفت: دفتر مهندسین مشاور شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک با مشارکت در اجرای ابر پروژه نگهداری راه های کشور، نقش آفرینی تاثیرگذاری در انجام دور پنجم برداشت و ارزیابی شاخص های عملکردی رویه راه های شریانی اصلی و فرعی کشور (PMS) در همکاری با سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای خواهد داشت. این ابر پروژه ملی به طول ۱۰۰ هزار کیلومتر توسط متخصصان نخبه و تلاشگر اداره کل مهندسین مشاور شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک در همکاری با سازمان راهداری در کشور آغاز شده است.
کیانپور ادامه داد: دور پنجم برداشت و ارزیابی شاخص های عملکردی رویه راه های شریانی و فرعی کشور (PMS) در تمام استان های کشور در نیمه دوم شهریورماه از استان های مازندران و قزوین آغاز شده و در این دوره از دو دستگاه RSP هفت لیزری جهت پایش وضعیت روسازی شبکه راه ها استفاده می شود.
وی افزود: شاخص های عملکردی سطح روسازی (شامل IRI، RN،Rutting ،Texture و...) بصورت مکانیزه توسط این تجهیزات ثبت خواهد شد و پیش بینی می شود عملیات میدانی تا پایان سال به اتمام برسد.
مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک با اشاره به هدف اجرای این پروژه تصریح کرد: این پروژه به سفارش سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای و در جهت شناخت وضعیت موجود روسازی، ارتقا کیفیت روسازی راه های کشور و کاهش هزینه های نگهداری برنامه ریزی شده است.
کیانپور گفت: پایش شبکه راه های کشور بصورت مستمر از سال ۱۳۹۴ آغاز شده و با استفاده از تجهیزات غیرمخرب و تصویر برداری پیشرفته و منطبق با استانداردهای بین المللی و به فواصل هر ۲ سال یکبار انجام می شود و در آستانه دهمین سال توسعه و استمرار این فناوری در زمینه مدیریت در سطح شبکه قرار دارد. همزمان با پایش، اطلاعات برداشت شده توسط کارشناسان خبره این شرکت تجزیه و تحلیل شده و تمامی داده ها، گزارش ها و تصاویر در سامانه مدیریت روسازی تحت وب (Web-GIS) بارگذاری و در اختیار سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای قرار خواهد گرفت.
وی افزود: پنجمین دور «طرح ملی پایش وضعیت روسازی راه های کشور» در راستای اجرای نظام برنامه محور و اولویت بندی سیستماتیک طرح ها و پروژه های نگهداری شبکه های راه های کشور و همچنین جهش تولیدات دانش بنیان سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای، با عنوان طرح ملی پایش شبکه راه های کشور به طور هم زمان برای راه های شریانی و فرعی، با استفاده از تجهیزات پیشرفته و نوین دفتر مهندسین مشاور شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک آغاز شده است.
کیانپور گفت: با اجرای این طرح در همکاری شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک، سازمان راهداری قادر خواهد بود به سمت برنامه ریزی هوشمند و بهینه سازی مدیریت نگهداری شبکه های راه ها کشور حرکت کند.
وی همچنین با بیان این که این طرح در راستای ارتقای کارایی، کاهش هزینه ها و افزایش ایمنی جاده ها، برنامه ریزی شده است، اظهار کرد: طرح ملی پایش وضعیت روسازی راه های کشور به جهت وسعت و همچنین عمق مطالعات و استفاده از آخرین فناوری ها و بهره مندی از متخصصان، فناوران و تیم های دانش بنیان شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک و سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای بصورت ادواری در کشور اجرا می شود و یکی از بزرگ ترین پروژه های مطالعاتی کشور به حساب می آید.
رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک با اشاره به اجرای این طرح در دور قبل افزود: اداره کل مهندسین مشاور شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک در دور چهارم پایش وضعیت رویه راه های شریانی و نیز دور دوم راه های فرعی، به روزرسانی یکپارچه راه ها حدود ۱۰۰ هزار کیلومتر- خط با استفاده از تجهیزات نوین، منحصربه فرد و پیشرفته در منطقه انجام و نتایج آن تحویل متقاضی شد.
کیانپور افزود: پایش شبکه راه ها فرصت های جدیدی برای توسعه مدل های پیش بینی، برنامه ریزی بلندمدت و یکپارچه سازی با سایر سامانه های مدیریتی مانند مدیریت پل ها، تونل ها، ایمنی و نقاط پرتصادف ایجاد کرده است.
مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک با بیان زمان اجرای این طرح در کشور گفت: برداشت اطلاعات هم زمان با فعال شدن دو اکیپ تجهیزات پایش خودکار برای راه های شریانی از نیمه دوم شهریور ماه آغاز شده و نتایج آن برای برنامه ریزی سال ۱۴۰۴ در دسترس کارفرما قرار خواهد گرفت.
کیانپور با اشاره به اینکه در این طرح شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک بهترین روش را برای بهسازی رویه راه ها پیشنهاد می دهد گفت: این اقدامات نه تنها به افزایش رضایتمندی کاربران و ایمنی جاده ها و توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور کمک می کند، بلکه کاهش هزینه ها را نیز در پی دارد.
وی در پایان یادآور شد که این خدمات منحصر به فرد شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک می تواند در پاسخ به نیاز فنی شهرداری های کلان شهرهای کشور و متولیان نگهداری معابر شهری نیز ارائه شود.