توقیف موتورسیکلت سواران با روش های ژانگولری!
مأمور پلیس راهور باتوم خود را به سمت موتورسیکلت پرتاب کرد که با گیر کردن باتوم در داخل پره های چرخ این موتورسیکلت، راکب آن با شدت بر زمین برخورد کرد و دچار مصدومیت و خونریزی از ناحیه پا شد!
مأمور پلیس راهور باتوم خود را به سمت موتورسیکلت پرتاب کرد که با گیر کردن باتوم در داخل پره های چرخ این موتورسیکلت، راکب آن با شدت بر زمین برخورد کرد و دچار مصدومیت و خونریزی از ناحیه پا شد!
به گزارش تین نیوز به نقل از خبرآنلاین، هدف طرح ساماندهی موتورسیکلت سواران به وسیله پلیس راهور ایجاد نظم، ایمنی و کاهش حوادث رانندگی اعلام شده است.
این طرح با تأکید بر لزوم رعایت اصول ایمنی و قانونی نظیر استفاده از کلاه ایمنی، داشتن پلاک قانونی، داشتن گواهینامه موتورسیکلت و رعایت قوانین ترافیکی، اهداف مهمی را دنبال می کند که در راستای افزایش ایمنی شهروندان و کاهش تلفات جاده ای به خصوص در مناطق شهری است.
اهمیت و ضرورت طرح ساماندهی موتورسیکلت سواران
آمارها نشان می دهد که موتورسیکلت ها سهم قابل توجهی در تصادفات شهری دارند و گاه به عنوان یکی از عوامل اصلی وقوع حوادث ترافیکی شناخته می شوند. عدم استفاده از کلاه ایمنی، نداشتن پلاک، عبور از چراغ قرمز و مسیرهای ویژه عابرین پیاده و تخلفات دیگری که از سوی برخی موتورسواران مشاهده می شود، جان موتورسواران و عابرین پیاده را به خطر می اندازد، در این راستا، اجرای طرح ساماندهی که موتورسیکلت سواران را ملزم به رعایت این الزامات می کند، اقدامی قابل تحسین و ضروری است.
اما هر از چندگاهی برخی برخوردهای عجیب و خارج از عرف مأموران راهنمایی و رانندگی با وجود اهداف مثبت و ضروری آن، اجرای این طرح را با چالش هایی مواجه می کند؛ به گونه ای که نوع برخورد و شیوه اجرای قانون از سوی برخی از مأموران راهور در مواردی نامناسب بوده است و نیازمند بازنگری است.
به عنوان مثال طبق مشاهدات میدانی صبح روز ۱۲ آبان جاری در تقاطع بزرگراه نواب با خیابان آزادی هنگامی که یکی از مأموران پلیس راهور به موتورسیکلت سواری که کلاه ایمنی نداشت، ایست داد و فرد موتورسیکلت سوار توقف نکرد و به مسیر خود در این تقاطع ادامه داد، در حالی که راکب موتورسیکلت تصور می کرد که از میدان دید و دسترسی مأمور راهنمایی و رانندگی به اندازه کافی دور شده است، به صورت عادی در حال ادامه مسیر خود بود که ناگهان مأمور پلیس مربوطه با حال دویدن سریع و به صورت مخفیانه خود را به پشت سر این موتورسوار رساند و به صورت آنی به پشت ترک موتورسیکلت پرید که این حرکت خطرناک تا واژگونی موتورسیکلت پیش رفت، اما در نهایت و با هر تقلایی که بود، راکب آن توانست تعادل موتور خود را حفظ کند!
جالب اینکه راکب این موتورسیکلت وقتی با این صحنه و حرکت غافلگیرکننده مأمور راهنمایی و رانندگی مواجه شد، باز هم توقف نکرد و با سرعت بسیار زیاد و بسیار خطرناک و در حالی که مأمور راهنمایی و رانندگی به ترک او سوار بود، اقدام به فرار به سمت نواب شمال کرد!
حال مشخص نیست که انتهای این تعقیب و گریز و چنین اقدام پرخطر مأمور پلیس راهنمایی و رانندگی به کجا ختم شده است و آیا حالا موتورسوار مربوطه یا آن مأمور در سلامت هستند!
اگر در حین پریدن ناگهانی و مخفیانه مأمور مربوطه به پشت این موتورسیکلت، تعادل راکب به هم می خورد و منجر به واژگونی موتورسیکلت می شد، تکلیف و مسؤلیت جراحات و لطمات بدنی وارده به این دو فرد به عهده چه کسی بود!
اگر حین فرار موتورسوار مربوطه در حالی که مأمور بر پشت ترک او نشسته بود، این موتور با سرعت بسیار بالا با یک خودروی عبوری دیگر یا یکی از عابرین پیاده برخورد می کرد، آیا مسئولیت آن را پلیس به گردن می گرفت؟!
بر اساس مشاهده دیگر از نوع برخورد و مواجهه برخی مأموران پلیس راهنمایی و رانندگی در توقیف موتورسیکلت ها، یکی از مأموران حاضر کنار کفی توقیف موتورسیکلت مستقر در خیابان اسکندری تقاطع آزادی، هنگامی که فرد موتورسیکلت سوار به دستور ایست پلیس اهمیتی نداد، مأمور راهور، باتوم خود را به سمت موتورسیکلت پرتاب کرد که با گیرکردن باتوم در داخل پره های چرخ این موتورسیکلت، راکب آن با شدت بر زمین برخورد کرد و دچار مصدومیت و خونریزی از ناحیه پا شد!
علی رغم اعلام و تأکید فرماندهان پلیس که در توقیف موتورسیکلت سواران باید اصول قانونی و اخلاقی رعایت شود و با فرد موتورسوار درگیری ایجاد نشود و اقدام خطرناکی برای توقیف صورت نگیرد، یکی از انتقادات جدی در اجرای طرح ساماندهی موتورسیکلت سواران، استفاده از "روش های تهاجمی و خطرناک" است.
متأسفانه در زمان حاضر شاهد این رویه هستیم که برخی مأموران پلیس راهور به جای استفاده از شیوه های قانونی و ایمن، با اقدامات پرخطری نظیر آنچه در سطور بالا به آن اشاره شد، اقدام به توقف موتورسیکلت ها می کنند!
این نوع برخورد نه تن ها موجب ترس و نگرانی میان موتورسیکلت سواران می شود، بلکه احتمال بروز حوادث جدی و تصادفات ناخواسته را نیز افزایش می دهد. به جای ایجاد حس امنیت و همکاری، این رفتارهای تهاجمی باعث می شود شهروندان به پلیس به عنوان یک نهاد تأمین کننده امنیت و آرامش روانی جامعه نگاه نکنند.
تشدید تنش ها در توقیف موتورسیکلت ها و عواقب ناگوار
از سوی دیگر برخی موتورسیکلت سواران که با چنین رفتارهایی مواجه می شوند، به دلیل احساس ناامنی و تهدید، عکس العمل های تند، ناگهانی و پرخطر از خود نشان می دهند، این امر ممکن است به بروز صحنه های خشونت آمیز و درگیری بین مأموران و شهروندان منجر شود که در نهایت باعث آسیب به هر دو طرف می شود، ضرورت دارد مأموران راهور در زمان اجرای وظایف خود، از شیوه های غیرتهاجمی و مؤثر استفاده کنند تا از بروز چنین تنش هایی جلوگیری شود.
برای جلوگیری از چنین رفتارهای نادرست و تقویت تعامل مثبت میان پلیس و شهروندان، ضروری است که مأموران راهور تحت آموزش های تخصصی قرار گیرند. آگاهی از شیوه های ملایم تر در تعامل با موتورسیکلت سواران و تشویق به استفاده از روش های غیرتهاجمی، می تواند به کاهش تنش ها و افزایش اعتماد عمومی به پلیس کمک کند.
در واقع، رویکردهای نرم و توأم با احترام به حقوق شهروندان می تواند به پلیس کمک کند تا نه تن ها مأموریت های خود را به درستی انجام دهد، بلکه به عنوان ضامن امنیت و نظم عمومی نیز شناخته شود.
ضرورت بازنگری در شیوه های اجرایی طرح ساماندهی
این گلایه های مردمی نشان می دهد که پلیس، علاوه بر اجرای طرح، باید در خصوص شیوه های برخورد با تخلفات و نحوه اجرای قانون نیز توجه بیشتری داشته باشد. یکی از چالش ها، عدم آموزش کافی برخی مأموران در تشخیص و برخورد با تخلفات است. ممکن است در شرایطی مأموران به دلیل فشار کاری یا حجم زیاد وظایف، دچار اشتباهاتی شوند، اما ضرورت دارد که در برخوردها حساسیت و دقت بیشتری به خرج دهند.
برخی معتقدند برخوردهای غیرضروری و توقیف های بدون بررسی کافی، می تواند به تصویر کلی از پلیس در ذهن آحاد جامعه آسیب بزند و از اعتماد عمومی بکاهد.
در نهایت، طرح ساماندهی موتورسیکلت سواران، اقدامی مثبت و ضروری برای کاهش تخلفات و افزایش ایمنی جاده ای است، اما ضروری است پلیس با بازنگری در نحوه اجرای این طرح و با احترام بیشتر به حقوق شهروندان، تلاش کند این طرح به هدف اصلی خود که همان ایمنی و نظم بیشتر در سطح جامعه است، نزدیک تر شود.