بازدید سایت : ۳۴۳۶۵

قلعه آغشت؛ قلعه ای اسرار آمیز در کرج!

اگر با دیدن فیلم هری پاتر، دوست داشتید که به قلعه هاگوارتز رفته، در آن قدم زده و حس و حالی که در این مدرسه جادوگری در جریان است را تجربه کنید، به قلعه آغشت در کرج بروید. این قلعه در نهایت زیبایی ساخته شده و خود را آماده کرده تا به یکی از رویا های دوران کودکی تان واقعیت بخشد.

قلعه آغشت؛ قلعه ای اسرار آمیز در کرج!
تین نیوز

اگر با دیدن فیلم هری پاتر، دوست داشتید که به قلعه هاگوارتز رفته، در آن قدم زده و حس و حالی که در این مدرسه جادوگری در جریان است را تجربه کنید، به قلعه آغشت در کرج بروید. این قلعه در نهایت زیبایی ساخته شده و خود را آماده کرده تا به یکی از رویا های دوران کودکی تان واقعیت بخشد.

معمولا، افراد وقتی کودک هستند آرزوهای زیادی را در سر می پرورانند و وقتی بزرگ می شوند، اغلب این رویاها به دست فراموشی سپرده می شود. یکی از رویاهایی که کودکان دارند تجربه قدم زدن قلعه هایی است که در  فیلم های تخیلی می بینند.

به گزارش تین نیوز به نقل از الی گشت، اگر دوران کودکی خود را پشت سر گذاشته و هنوز همین رویا را در سر دارید، لازم نیست مسافت های طولانی را برای رفتن به کشورهای خارجی طی کنید؛ کافی است چمدان هایتان را بسته و به یکی از روستا هایی که نزدیک پایتخت کشورمان ایران قرار گرفته است، بروید.

روستای آغشت کجاست؟

ساوجبلاغ یکی از شهرستان‌های استان البرز است که روستاهای بسیاری را در خود جای داده است. یکی از این روستاها، روستای آغشت است که در نزدیکی روستای کردان قرار دارد. روستای آغشت در موقعیت جغرافیایی شمال غربی استان البرز و در دل رشته کوه‌های زاگرس واقع شده است.

در واقع فاصله‌ی روستای آغشت تا مرکز شهر کرج تقریبا ۲۶ کیلومتر است. بازدیدکنندگان و گردشگران طبیعت برای رسیدن به روستا آغشت باید ۴۰ دقیقه با خودرو این مسافت را طی کنند. فاصله روستای آغشت تا مرکز شهر تهران تقریبا ۷۷ کیلومتر بوده که با صرف مدت زمان یک ساعت و نیم می‌توانیم از این دژ اسرار آمیز دیدن کنیم.

تاریخچه قلعه آغشت

در این مکان دژ تاریخی زیبایی از دوره رنسانس را مشاهده خواهید کرد که شما را به قعر فیلم‌های حماسی تاریخی اروپایی دعوت می‌کند. عجله نکنید دوستان، قلعه آغشت در روستای آغشت یک قلعه تاریخی دوره رنسانس اروپایی نیست و قدمت تاریخی زیادی ندارد. این ساختمان قدمتی  ۱۰ساله دارد.  نمای بیرونی قلعه اسرارآمیز آغشت شباهت زیادی به دژهای قدیمی رومیان دارد و به این دلیل است که بسیاری از گردشگران این تصور را دارند که قلعه روستای آغشت یک مکان با قدمت و تاریخی طولانی است. نام دیگر قلعه آغشت که در بین اهالی این منطقه مرسوم است قلعه هاگوارتز ایران است. این دژ اروپایی زیباروی متعلق به ساختمان ویلایی آقای اسدی لاری می‌باشد.

قلعه آغشت

 

آب و هوای آغشت

روستای آغشت آب و هوایی بسیار مطبوع در تمام فصول سال دارد. با اطمینان کامل می‌توان گفت که در این روستا چشمه‌های فراوان و پر آبی وجود دارد که نشان از بارندگی‌های موثر در این روستا است این بارندگی‌ها باعث شده این روستا به روستای آغشت معروف شود.

زمستان های این روستا سرد است اما تابستان ها، خنک و مطبوع بوده و برای کسانی که در مناطق گرم و خشک زندگی می کنند و معمولا تابستان های گرمی را تجربه می‌کنند، رفتن به این روستا می تواند بسیار فرح بخش و دل انگیز باشد. قدم زدن و نظاره کردن طبیعت بکر و زیبای این روستا، مانند یک تابلوی نقاشی، برای همیشه در گوشه ای ذهن شما به یادگار خواهد ماند.

به دلیل موقعیت جغرافیایی که این روستا دارد، میزان بارندگی در آن زیاد بوده و به همین دلیل، دست توانای طبیعت رودخانه و یک آبشار در این منطقه به وجود آورده است. علاوه بر این، رویش گیاهان سبز و درختان تنومند باعث افزایش زیبایی این منطقه شده است. از جمله گیاهانی که در این روستا به خوبی رشد می کند می توان به بابونه و گون اشاره کرد.

وجه تسمیه نام قلعه آغشت

شاید برای برخی دانستن وجه تسمیه و انتخاب نام آغشت برای این قلعه، جالب باشد. ریشه معنایی کلمه آغشت از دو سیلاب آو ( آب ) و غشت (انباشه شده، فراوان بودن) تشکیل شده است میزان بارش باران و نزولات جوی در این روستا به حدی زیاد است که بعید به نظر می آید هیچوقت این روستا با مشکل کمبود آب مواجه شود.

به همین دلیل و برای آنکه نشان دهند در این منطقه و در این روستا، مشکل آب وجود نداشته و آب به میزان فراوان در همه جا یافت می شود، آغشت را به عنوان نام این روستا انتخاب کردند. این روش نامگذاری پر آب بودن این روستا را نشان می دهد.

قلعه آغشت

 

معماری قلعه آغشت

همان طور که گفتیم این ساختمان در حدود ۱۰ سال قدمت دارد که فقط نمای بیرونی سازه آماده شده و در داخل ساختمان هنوز به اتمام نرسیده است و دیزاین داخلی تمام نشده است. در گوشه به گوشه‌ی این ساختمان شما شاهد ترکیب هنر و عمران هستید که این سازه را به طرز باشکوهی در روستای آغشت به نمایش گذاشته است که چشم همه گردشگران را به خود جلب کرده است.

معماران سبک‌های رنسانس و رومی، تنها سازه‌های عمرانی را با آجر و سنگ‌های معمولی نمی‌ساختند. تلاش‌های مضاعفی که با تلفیق هنر در معماری همراه بود، احساسات و روحیات طبیعت‌دوست انسان‌ها را برانگیخته می‌نمود. بیداری عواطف انسان‌ها در کنار معماری و هنر، این باور را در آنها ایجاد می‌کرد که فضای اطراف انسان باید به گونه‌ای باشد که زیبایی و همبستگی میان افراد و روح هستی را در چشمان آنها القا کند.

مسیر دسترسی به قلعه آغشت

برای بازدید از این قلعه می‌توانید از دو مسیر رویایی به سمت روستای آغشت حرکت کنید تا از قلعه جادویی آغشت دیدن کنید .

مسیر اول آزاد راه کرج به قزوین

مسیر اول آن از سمت آزاد راه کرج به قزوین است که به خروجی کردان می رسد، که در آن دره‌‌هایی سرسبز قرار گرفته و وجود رودخانه پرآب نیز در این مسیر، این سفر را طنین‌انداز و لذت‌بخش می‌کند. گردشگرانی که قصد سفر از این مسیر سر‌سبز را دارند بعد از عبور از کردان و قبل از روستای چلنگدار می‌بایست وارد مسیر روستای آغشت شوند.  بعد از آن که به به روستای آغشت رسیدید، قلعه آغشت دقیقا در قسمت غربی این روستا قرار گرفته است.

مسیر دوم برای رسیدن به این منطقه خوش آب و هوا و سرسبز :

از داخل کرج عبور کرده و از طریق مسیر بلوار باغستان وارد جاده آتشگاه شوید و بعد از آن مسیر برغان را طی کنید این جاده کمی پرپیچ‌وخم است اما با دیدن منظره کوهستانی، همه چیز را فراموش خواهید کرد و خود را به دل جاده خواهید سپرد که از میان کوه ها و تپه های جذاب و زیبا می‌گذرد. در طی مسیر بعد از عبور از روستای گردشگری برغان،  باید حدود ۸ کیلومتر که تقریبا از لحاظ زمانی پنج دقیقه است به مسیر خود ادامه دهید و بعد از عبور از روستاهای (سیاهکران و چلنگدار)  در نهایت وارد جاده روستای آغشت می شوید و به قلعه آغشت می‌رسید.

زیبایی هایی اطراف قلعه آغشت

بازدید از این قلعه به خودی خود می‌تواند بسیار جذاب و دوست داشتنی به نظر آید اما سعی کنید وقتی به مقصد خود می رسید از جذابیت‌هایی که در اطراف قلعه وجود دارد نیز دیدن کنید و لذت سفر خود را تکمیل نمایید.

بازدید از روستای آغشت

یکی از زیبایی هایی که اطراف قلعه آغشت وجود دارد، روستای آغشت است. همان طوری که اشاره کردیم این روستا اقلیمی بسیار دوست داشتنی و مطبوع دارد و می تواند یک مقصد مناسب در فصول گرم سال باشد.

در این روستا، طبیعت به شکلی بسیار زیبا و باور نکردنی به وجود انواع و اقسام گیاهان و درختان سرسبز مزین شده و فضایی رومانتیک برای گذراندن یک اقامت کوتاه مدت به وجود آورده است.

به داخل روستا که می روید نه تنها گیاهان و سبزی که در آن  موج می زند، توجه شما را به خود جلب می کند، بلکه جوش و خروش و جریان آب رودخانه ها نیز به گونه ای سحر انگیز، شما را محو تماشای خود می کنند.

روستای آغشت

همان طوری که گفتیم میزان بارندگی در این منطقه قابل توجه بوده و شرایط برای آنکه رودخانه هایی پر آب جریان داشته باشند، به خوبی فراهم شده است. از آنجایی که این روستا در فاصله بسیار کمی از پایتخت قرار گرفته است، می تواند مقصد بسیار خوب و جذابی برای کسانی باشد که نمی خواهند فاصله طولانی تا شمال کشور را طی کنند و در عین حال دوست دارند ساعاتی را در یک محیط بکر و زیبا به سر ببرند.

آبشار شرشربند

اگر به روستای آغشت رفتید، حتما از آبشار شرشربند دیدن کنید. این آبشار در قسمت شمالی روستا قرار دارد و برای رفتن به آن باید کوه نوردی کنید. مسیری که باید طی شود، شیب زیادی داشته و حدود ۲ ساعت به طول می انجامد.

توصیه می کنیم زمانی که خواستید از این آبشار دیدن کنید حتما کفش و لباس مناسب کوهنوری با خود به همراه بردارید تا در حین راه با مشکل خاصی مواجه نشده و به راحتی بتوانید به آبشار شرشربند برسید. دیدن آبشار، زیبایی هایی که در طی مسیر وجود دارد و انرژی که با کوهنوردی به دست می آورید ارزشش را دارد تا سختی هایی که در طی مسیر وجود را تحمل کنید.

امامزاده بی بی قزلز

از دیگر جذابیت‌های اطراف قلعه آغشت، امامزاده بی بی قزلر است. این بنا قدمت زیادی داشته و در نمای خارجی آن یک گنبد سنگی و گچی به چشم می خورد. بنای این مکان مقدس در دوران صفویه ساخته شده و آن طوری که اسناد و مدارک نشان می دهند جد این امامزاده به امام کاظم (ع) بر می گردد. به همین دلیل مردم این منطقه و روستا، احترام زیادی برای این امامزاده قائل هستند.

گرمابه

از دیگر جذابیت‌هایی که اطراف قلعه آغشت وجود دارد می توان به گرمابه یا حمام سنتی و قدیمی این روستا اشاره کرد. این گرمابه حدود ۷۰ سال قدمت داشته و فعلا نیز فعال نیست. داخل این گرمابه طی عملیات بازسازی، ترمیم شده و افرادی که برای بازدید این روستا می آیند می‌توانند از داخل آن دیدن کنند و هیچ ممانعتی برای تماشای داخل حمام وجود ندارد.

قلعه آغشت

 

مراسم های قلعه آغشت

یکی دیگر از جذابیت هایی که در قلعه آغشت می توان مشاهده کرد، مراسم و آداب و سنتی است که در روستای آغشت برگزار می شود. اگر به بازدید از این قلعه رفتید حتما در مراسم هایی که به صورت مناسبتی در این روستا تشکیل می شود نیز دیدن کنید.

از جمله این جشن ها می توان به مراسم ریش سپیدان، پنج شنبه آخر سال و جشن ۱۵ شعبان اشاره کرد. در مراسم ریش سپیدان که در روزهای دوم و سوم فردوردین و آغازین روزهای سال نو انجام می شود، بزرگان و ریش سپیدان به اتفاق برخی جوانان به کوچه های این روستا رفته و مراسم دید و بازدید را برگزار می کنند و سال نو و آمدن بهار را به هم تبریک می گویند. همچنین، اگر فردی در این روستا، عزیزی را در سال گذشته از دست داده باشد به خانه او رفته و به او دلگرمی می دهند.

در تمامی مراسم ها می توانید حضور پر رنگ سنت و پایبندی مردم این روستا به مراسم و سنتی که دارند را مشاهده کنید. البته ناگفته نماند برخی از مراسم هایی که به صورت عمومی در کل کشور برقرار می شود مانند چهارشنبه سوری و یا سیزده بدر نیز به گونه و روشی کاملا متفاوت در روستای آغشت اجرا شده و حال و هوای خاص خود را دارد.

با رفتن به روستای آغشت و شرکت در این جشن ها و برنامه ها می توانید تا حدی با فرهنگی که مردم در این ناحیه از آن برخوردارند آشنا شوید و تفاوت هایی فرهنگی زیبایی که بین مردم وجود دارد و زیبایی هایی که در آن نهفته است را با چشمان خود مشاهده نمایید.

تاریخ روستای آغشت

البته خالی از لطف نیست و بهتر است بدانید که خود روستای آغشت قدمت هزاران ساله را تجربه کرده و تقریبا به دوره‌ قبل از اسلام باز می‌گردد.

 بنابراین روستای آغشت مکانی عجیب و دست نخورده است که طبق خبرهای به دست آمده ساکنین اولیه این روستا مردمان گبرها یا همان زرتشتیان بوده‌اند. دلیل قدمت هزار ساله این روستا همان آب و هوای معتدل و کوهستانی با چشمه های جوشان است.

در حال حاضر قریب به ۸۰۰ نفر در روستای آغشت ساکن هستند.

 جالب است بدانید که در روستای آغشت به گویش های متعددی از زبان‌ شمالی، گیلکی یا مازنی و بعضی افراد با گویش طالقانی صحبت می‌شود. در پایان باید گفت اگر می خواهید به یکی از رویاهای کودکی خود جان ببخشید از شما دعوت می‌کنیو تا از روستای آغشت دیدن کنید. تا سفری پر از هیجان را در کمال آرامش در این روستای تجربه کنید.

بهترین زمان برای بازدید قلعه آغشت

همان طوری که گفتیم قلعه آغشت در یک منطقه کوهستانی واقع شده است و زمستان هایش نیز سرد می باشد. از آنجایی که طبیعت در هر فصلی زیبایی هایی خاص خود را دارد، می توانید هر زمان که دوست داشتید برنامه ریزی کرده و به بازدید از این قلعه زیبا و متفاوت بروید. البته اگر به سرمای هوا حساس هستید، بهتر است در تابستان برای رفتن به روستا و قلعه آغشت برنامه ریزی کنید.

بهترین زمان برای بازدید قلعه آغشت

اقامت در روستای آغشت

اگر دوست دارید مدتی را در روستای آغشت و به دور از هیاهو و آلودگی های موجود در شهر زندگی کنید، روستای آغشت می تواند گزینه خوبی برای اقامت چند روزه به شمار رود. برخی از روستاییان، خانه های خود را به افراد غیر بومی و کسانی که می خواهند چند روزی را در این روستا بمانند و از آب و هوای لطیف و طبیعت زیبا و دوست داشتنی دیدن کنند، اجاره می دهند. البته این موضوع در فصل تابستان رونق فراوانی داشته و بهترین شرایط را برای یک سفر کوتاه مدت فراهم می کند.

سوغاتی های قلعه آغشت

از جمله سوغاتی هایی که می توان در این روستا تهیه کرد میوه هایی مانند توت، آلبالو، گوجه سبز و غیره است. علاوه بر این ها، لبنیاتی که در این منطقه به دست مردمان محلی تولید می شود نیز از دیگر کالاهایی که می توانید به عنوان سوغاتی خریداری کرده و از طعم و مزه بی نظیر آن نهایت لذت را تجربه کنید.

در ضمن عسل بسیار با کیفیتی نیز در این روستا تهیه شده و به فروش می رسد. از آنجایی که این عسل در شرایطی کاملا طبیعی به دست آورده می شود، می توانید با خیالی راحت از آن خریداری کرده و با خود به محل زندگی تان ببرید.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.