بازدید سایت : ۴۴۹۷۹

◄ روستای ایگل تهران شاهکاری از ترکیب کوه و یخ

فاصله نسبتاً کم روستای ایگل تا تهران و اوشان باعث شده تا این روستا به عنوان یک مقصد گردشگری محبوب و زیبا در استان تهران شناخته شود.

روستای ایگل تهران شاهکاری از ترکیب کوه و یخ
تین نیوز

روستای ایگل تهران، با مناظر طبیعی فراوان و زیبا، به عنوان یکی از جاذبه های پایتخت شناخته می شود. وجود درختان و هوای مطبوع، این مکان را برای گردشگران جذاب می کند. فاصله نسبتاً کم روستای ایگل تا تهران و اوشان نیز از دیگر مزیت های آن است. باتوجه به همه این ویژگی ها، روستای ایگل به عنوان یک مقصد گردشگری محبوب و زیبا در استان تهران شناخته می شود.

روستای ایگل تهران در یک نگاه

روستای ایگل تهران، یک روستای کوهستانی زیبا واقع در شمال شرقی کوه های توچال است که به علت واقع شدن در دامنه های سبز و خنک این کوه ها، دارای یک طبیعت بکر و دیدنی است. با ارتفاعی نزدیک به دو هزار متر از سطح دریا، روستای ایگل از تمام اطراف به چشم اندازهای فوق العاده ای دسترسی دارد.

معماری خاص و زیبای خانه های سنگی روستا که به نظر می رسد از قلب کوه بیرون آمده اند، جلوه خاصی به ایگل می بخشد. این خانه ها با استفاده از سنگ های محلی ساخته شده اند و هماهنگی آن ها با طبیعت اطراف، چشمگیر است. فصل بهار، وقتی که سبزه ها زمین را فراگرفته اند، بهترین زمان برای بازدید از ایگل است. در این فصل، با قدم زدن در کوچه بازارها و باغ های زیبا، لحظاتی دلنشین و آرامش بخش را تجربه خواهید کرد. مناظر کوهستانی و طبیعت زیبای اطراف روستا، یادگاری خاص را برای بازدیدکنندگان به جا خواهد گذاشت.

ایگل، به دلیل نزدیکی به تهران و هوای مطبوع و طبیعت بکرش، به جاذبه ای برای گردشگران تبدیل شده است. علاوه بر طبیعت زیبا، روستای ایگل دارای تاریخی کهن نیز هست و ریشه های دوران قاجار در آن به چشم می خورد. روستای ایگل تهران، با تمامی ویژگی ها و زیبایی هایش، یک مقصد بسیار جذاب برای گردشگران است. اینجا مکانی است که می توانید در آن از زندگی روستایی لذت ببرید و به آرامش برسید.

تاریخچه ایگل

دهکده کوهستانی ایگل در کوهپایه های زیبای البرز واقع شده و از قدیمی ترین دهکده های منطقه لواسانات به شمار می رود. اصالت مردم این دهکده باعث شده تا بافت تاریخی و فرهنگ محلی آن همچنان حفظ شود.

درگذشته این دهکده با نام اوگل شناخته می شد که از دو واژه آب و گل تشکیل شده بود. آب و هوای مطبوع و طبیعت بکر کوهستانی روستای ایگل تهران موجب شده تا حاکمان منطقه و حتی شاهان بزرگی چون ناصرالدین شاه از زیبایی های آن لذت ببرند.

امروزه این دهکده یکی از مقاصد دیدنی منطقه به شمار می رود. در کنار طبیعت و گونه های گیاهی، می توان خانه های سنتی مردم دهکده را مشاهده کرد. این خانه ها با معماری و سبک منحصربه فرد خود بازدیدکنندگان را شگفت زده می کنند.

دسترسی به روستای ایگل

روستای ایگل تهران در دهستان رودبار قصران واقع شده است. این روستا در فاصله ۵.۴ کیلومتری غرب شهر اوشان و در دو طرف دره ای به نام تنگه پارو قرار دارد. دره تنگه پارو از پای کوه توچال شروع می شود و به سمت شمال شرقی امتداد پیدا می کند تا به رودخانه آهار برسد. روستای ایگل از شمال به کوهستان های البرز، از جنوب به شهر لواسان و از شرق به روستای آهار محدود می شود.

بهترین مسیر برای بازدید از روستا

روستای ایگل تهران یکی از جاذبه های دیدنی است که در شمال غربی شهر اوشان واقع شده است. برای دسترسی به این روستا از تهران، دو مسیر پیشنهاد می شود:

الف) از تهران می توانید از طریق جاده لواسان به سمت اوشان سفر کنید. از لواسان به سمت جاده فرعی روستای آهار حرکت کنید و بعد از طی کردن این مسیر، وارد روستای ایگل شوید.

ب) از تهران به سمت لشکرک حرکت کرده و از مسیر کوهپیمایی دره دربند به سمت آبشار ایگل بروید. این مسیر مناسب برای کوهنوردان و علاقه مندان به طبیعت است.

در هر دو مسیر، بهترین وسیله حمل ونقل برای دسترسی، خودرو شخصی است. بااین حال، اگر نمی خواهید با خودرو سفر کنید، می توانید از تاکسی استفاده کنید تا به روستای ایگل برسید. باتوجه به فاصله کم تر و راحتی دسترسی، استفاده از جاده لواسان به اوشان برای دسترسی سریع تر به روستای ایگل توصیه می شود.

جاذبه های روستای ایگل تهران

در ادامه با دیدنی های روستای ایگل تهران بیشتر آشنا خواهیم شد:

آبشار زیبای ایگل

آبشار ایگل در منطقه ای زیبا و بکر در روستای کوهستانی ایگل واقع شده است. این آبشار با آب فراوان و سرد خود برای بازدید کنندگان جاذبه ای شگفت انگیز را ایجاد کرده است. هزاران گردشگر و علاقه مند به طبیعت به این منطقه زیبا سفر می کنند تا از صحنه ای شگفت انگیز در میان طبیعت کوهستانی بهره ببرند.

با وجود مسافت دور و مسیر دشوار، بسیاری برای تماشای این آبشار زیبا تلاش می کنند. مسیر دسترسی به آبشار از میان کوه های بلند و دره های صعب العبور گذر می کند و پیاده روی در این مسیر حدود دو ساعت طول می کشد. اما زمانی که بازدید کنندگان به پایین دامنه کوه می رسند و منظرهٔ آبشار زیبا را می بینند، همه تلاش و زحمات فراموش خواهد شد. آب سرد آبشار که از ارتفاع به پایین می ریزد باعث آرامش شگفت انگیزی می شود. این مکان جاذبه ای طبیعی برای تماشا و استراحت در بین طبیعت زیبای کوهستانی است.

آبشار ایگل

توصیه هایی برای سفر به یادماندنی در آبشار ایگل

برای اینکه سفری به یادماندنی در کنار آبشار تجربه کنید، موارد و توصیه های زیر را جدی بگیرید:

  • قبل از سفر از وضعیت آب و هوای محیط مطلع شوید. مسیر دسترسی مناسب را انتخاب کنید. برای این کار می توانید از نقشه و مردم محلی کمک بگیرید. 
  • وسایل و تجهیزات لازم را تهیه کنید و اگر قصد شب مانی دارید، اقامتگاه خود را پیش از حرکت به سمت آبشار مشخص کنید، برنامه ریزی های لازم را انجام دهید و لوازم مناسب را به همراه داشته باشید.
  • در طول سفر هم لباس و کفش مناسب کوهنوردی بپوشید. به همراه خود آب، غذا و تنقلات کافی ببرید. 
  • از ریختن زباله در طبیعت خودداری کنید. به قوانین و مقررات منطقه احترام بگذارید. در باغ های شخصی افراد روستا وارد نشوید.
  • در ساعات خلوت به آبشار بروید تا با آرامش بیشتری از محیط لذت ببرید. معمولا بهترین زمان برای این کار پیش از ظهر است و اگر قصد شب مانی دارید، عصر هنگام زمان خوبی برای بازدید خواهد بود.

کوچه باغ های ایگل

روستای ایگل تهران در کوهپایه های البرز قرار دارد. کوچه باغ های این روستای کوچک دارای مناظر طبیعی بدیعی است. در فصل پاییز، درختان هزاران رنگ به خود می گیرند که منظره ای زیبا را ایجاد می کند. داخل روستا مسیرهایی وجود دارد که از میان باغ ها می گذرند. این مسیرها با برگ های زرد، قرمز و نارنجی درختان، چشم اندازی زیبا را ایجاد کرده اند.

در این باغات پربار، میوه هایی مانند سیب، انار، هلو و آلو رشد می کنند که مردم محلی آن ها را جمع آوری کرده و می فروشند. بازدیدکنندگان می توانند با پیاده روی در مسیرهای باغی و تماشای طبیعت رنگارنگ، از این مسیر لذت ببرند. همچنین عکاسان می توانند تصاویر زیبایی از مناظر دیدنی این روستا را ثبت کنند.

قلعه کیقباد

در روستای ایگل تهران، قلعه ای تاریخی وجود دارد به نام قلعه کیقباد که یکی از مکان های دیدنی و تاریخی این روستا محسوب می شود. قلعه کیقباد ساختاری باستانی دارد و قدمت آن به قبل از اسلام برمی گردد. این قلعه دارای ارزش تاریخی بالایی است و نام آن در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

برای بازدید از این قلعه تاریخی، باید از جنوب غربی روستا عبور کرد و سپس به سمت شرق ارتفاعات منتهی به توچال حرکت کرد. مسیر دسترسی به قلعه بسیار سخت و طولانی است و حدود چند ساعت پیاده روی در مسیر طبیعی و کوهستانی لازم است؛ بنابراین بازدید از این مکان برای افراد مسن یا کسانی که مشکلات جسمانی دارند، مناسب نخواهد بود. البته وجود طبیعت بکر و زیبا، امکان تماشای مناظر دل انگیز را فراهم می سازد.

امامزاده ایگل

در شرق محله حسینیه آباد و در انتهای کوچه های تنگ و ساده این محله، ساختمانی قرار دارد که به امامزاده علی اکبر معروف است. مردم محل، این امامزاده را از نسل امام سجاد می دانند. آنان بر این باورند که این فرد مقدس، از خاندان اهل بیت بوده است. به همین دلیل، مردم محل بسیار به این امامزاده احترام می گذارند.

در ماه محرم و به خصوص روزهای عاشورا و تاسوعا، افراد زیادی از محل و مناطق اطراف به امامزاده می آیند، دعا می خوانند و نذرونیاز می کنند. به این ترتیب، طی این ایام، امامزاده بسیار شلوغ می شود.

روستای ایگل تهران

بهترین زمان بازدید از روستای ایگل تهران

روستای ایگل تهران یک مقصد طبیعت گردی بسیار زیبا است که در هر فصلی از سال جذابیت خودش را به نمایش می گذارد. اما بهترین فصول برای سفر به این روستا بهار و تابستان است.

در فصل بهار، طبیعت در ایگل رنگ و بوی جدیدی می گیرد. هوا معتدل و تازه است و باغات لاله این فصل به بهترین حالت خود می رسند. می توانید در میان باغات لاله های رنگارنگ قدم بگذارید و از زیبایی های طبیعت بکر این منطقه لذت ببرید. همچنین، در بهار پرندگان مهاجر نیز به این منطقه می آیند و می توانید از دیدن آن ها لذت ببرید.

در پاییز، رنگارنگ شدن برگ های درختان زیبایی خاصی را به مناظر اضافه می کند. این فصل هم به دلیل تغییر رنگ برگ ها و هوای خنک، بسیار دلپذیر است. می توانید در این فصل در میان رنگین کمان برگ ها قدم بگذارید و از دیدن طبیعت در حال تغییر لذت ببرید.

اما در تابستان می توانید از فعالیت های ورزشی در طبیعت برخوردار شوید و از زیبایی های این روستا بیشترین لذت ببرید. در فصل زمستان نیز، روستا با برف پوشیده می شود که منظره ای بسیار زیبا را به وجود می آورد. اما شرایط آب وهوایی باید در نظر گرفته شود و از تجهیزات مناسب برای سفر در فصل زمستان استفاده شود.

امکانات روستا

روستای ییلاقی ایگل در منطقه ای کوهستانی واقع شده است. باوجوداینکه این روستا دور از شهرهای بزرگ قرار دارد؛ اما امکانات مناسبی را برای اقامت گردشگران فراهم آورده است. در مرکز روستا هتلی وجود دارد که اتاق های مدرن و محیط زیبایی برای اقامت دارد. علاوه بر این، می توان از خانه های روستاییان نیز استفاده کرد.

رستوران ها و کافه های متعددی در روستا وجود دارند که غذاهای محلی و سنتی ایرانی را با قیمت مناسب عرضه می کنند. همچنین فروشگاه هایی برای خرید مواد غذایی و میوه جات وجود دارد تا نیاز گردشگران برطرف شود. درمانگاه روستا نیز خدمات درمانی اولیه را ارائه می دهد.

سوغات روستای ایگل

یکی از محصولات اصلی که در باغ های روستای ایگل تهران پرورش می یابد گردو است. درختان گردو در امتداد دامنه های کوهستانی پراکنده شده اند و در فصل برداشت می توان طعم خوش آن ها را در هوای پاکیزه این روستا حس کرد. مردم ایگل با جمع آوری محصول گردو و بسته بندی آن در ظروف مناسب، آن را به شهرهای اطراف ارسال می کنند.

محصول دیگری که باعث شهرت این روستا شده است بادام است. درختان بادام در زمین های مرتفع تر کشت شده و پس از خشک شدن در کارگاه های روستایی بسته بندی می شود.

همچنین در این روستا میوه های دیگری مانند آلو، آلبالو و گیلاس نیز کشت می شود که پس از فصل برداشت به شهرها انتقال داده می شوند. یکی دیگر از سوغات رایج این روستا نان محلی و سنتی به نام فطیر است که با عطروطعم ویژه ای تولید می شود و طرف داران بسیاری دارد.

جاذبه های اطراف روستای ایگل تهران

پس از سفر به روستای ایگل تهران و لذت بردن از طبیعت و جاذبه های زیبا و منحصربه فرد آن، می توانید به روستاهای دیدنی اطراف آن نیز سر بزنید. روستای آهار، روستای برگ جهان، روستای واریش و روستای تالون از جمله این روستاها هستند. همچنین، می توانید از زیبایی های دیگری که در اطراف ایگل قرار دارند، لذت ببرید. آبادی شهرستانک و ناحیه چشم نواز میگون نیز از جاذبه هایی هستند که با دیدن آن ها شگفت زده خواهید شد. در این سفر، از زیبایی های طبیعت لذت برده و تجربه خاطره انگیزی را در این مناطق خواهید داشت.

کلام آخر

روستای ایگل، یکی از جاذبه های گردشگری استان تهران، با طبیعت بکر و باشکوه خود، هر ساله مسافران زیادی را به سوی خود جذب می کند. در فصل بهار و تابستان، با آب و هوای معتدل و مناظر سبز و زیبا، بسیاری از گردشگران برای استراحت و تفریح به این روستا سفر می کنند.

در بهار، طبیعت در ایگل به شکوفه می نشیند. هوای پاک و صاف، همراه با طراوت و شادابی طبیعت، احساس آرامش و شادابی را در بازدیدکنندگان ایجاد می کند. تابستان نیز با هوای خنک و ملایم خود، یک فصل ایده آل برای بازدید از ایگل است. به طورکلی روستای ایگل تهران با محیطی طبیعی و جذاب، فرصتی برای فرار از شلوغی شهر و تجدید نشاط در آغوش طبیعت را فراهم می کند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.