بازدید سایت : ۵۹۳۴۳

◄ روستای واریش؛ آرامش طبیعت در نزدیکی پایتخت!

روستای واریش یکی از خوش هواترین و زیباترین روستاهای اطراف تهران است که در غربی ترین نقطه ی شهر واقع گردیده است.

روستای واریش؛ آرامش طبیعت در نزدیکی پایتخت!
تین نیوز

روستای واریش یکی از خوش هواترین و زیباترین روستاهای اطراف تهران است که در غربی ترین نقطه ی شهر واقع گردیده است. این روستا با داشتن طبیعت زیبا و مراکز و نقاط گردشگری مختلف و آب و هوا خنک و دلچسب می تواند مقصدی بسیار مناسب برای سفری یک روزه برای اهالی شهر تهران باشد تا با رفتن به این روستای زیبا برای مدتی از شلوغی و آلودگی و استرس شهری شلوغ مانند تهران دور شوند.

به گزارش تین نیوز، روستای واریش همسایه ی “وردیج” و زیر مجموعه ی “کن سولقان” است در ارتفاع حدود ۵۰۰ متری قرار گرفته و قرار گرفتن در ارتفاعات و مناطق کوهستانی باعث شده تا آب و هوایی سرد داشته باشد. به گونه ای که در زمستان ، اهالی این روستا آن را به دلیل سرما ترک می کنند و به جاهای دیگری می روند اما در بهار و تابستان یکی از لذت بخش ترین ییلاق های اطراف تهران است.

روستای واریش  (9)

یکی از مواردی که مردم روستای واریش به آن خیلی اهمیت می دهند، نریختن زباله در روستا است. بنابراین از اصلی ترین نکاتی که باید در سفر به این منطقه به آن توجه کنید، جمع آوری زباله هاست. دهیاری روستا به شما یک کیسه می دهد تا قبل از رفتن زباله های خود را جمع کرده و در نزدیک ترین سطل زباله بریزید. و روی دیوار روستا نوشته است:《این روستا رفتگر ندارد، با خود زباله های تان را ببرید》
به همین دلیل است که “واریش” تمیز و است و هیچ زباله ای در آن دیده نمی شود.

تاریخچه و قدمت روستای واریش

محلی های این منطقه می گویند که روستای واریش یا Varish به دلیل شکل گیری طبیعی صخره ها و سنگ ها، عمر و قدمتی طولانی دارد، اما متاسفانه نمی توان عمر دقیق آن را تشخیص داد.

کارشناس ها می گویند طی ۱۰۰ یا ۲۰۰هزار سال گذشته تا حالا، سرعت فرسایش سنگ ها و صخره ها در این منطقه افزایش پیدا کرده و به نظر می رسد یکی از مهم ترین عوامل آن، عامل انسانی است.

روستای واریش در راستای مسیر روستای وردیج قرار دارد و مردم روستا می گویند که پیشینیان آن ها قلعه ای را به عنوان محل زندگی انتخاب کرده بودند که به دلیل فرسایش، حفره هایی در آن ها ایجاد شده بود.

از روی این حفره ها می توان تشخیص داد که سنگ های این منطقه بیش از ۳۰ الی ۴۰ میلیون سال قدمت دارند. وجود آبشارهای طبیعی و چشمه های زیبا و صخره هایی خیره کننده نشان می دهد که این منطقه قدمتی بیش از چند میلیون سال دارد.

روستای واریش  (4)

البته از زمان دقیق شکل گیری روستای واریش و حضور مردم محلی در آن اطلاعات دقیقی در دسترس نیست.

گشتی در جاهای دیدنی روستای واریش

ارتفاعات پهنه حصار

در منطقه البرز مرکزی و درست در شمال غرب تهران در ارتفاعات بخش کن، رشته کوهی به ارتفاع ۳.۳۷۵ متر وجود دارد. رودی از دامنه شرقی این رشته کوه سرچشمه می گیرد که در مسیر عبور خود، آبشار سنگان را ایجاد می کند. این رود در نهایت به رود کن می ریزد.

روستای واریش  (10)

این رشته کوه نزدیک روستای واریش که در میانه راه جاده سولقان و جاده چالوس قرار گرفته از شمال به شهرستانک، از شرق به دهکده سنگان، از جنوب به منطقه روستای واریش و از غرب هم به روستای خور و جاده چالوس می رسد.

این رشته کوه یک قله بلند دارد که به آن «پهنه حصار» می گویند. البته این بلندترین قله را با نام های دیگری هم می شناسند که شامل «پهنه سار»، «پشته بند» و «گندم چال» است.

اگر به کوهنوردی علاقه مند هستید، این ارتفاعات می توانند یکی از بهترین جاها برای کوهنوردی باشند. البته قله دیگری هم در این ارتفاعات وجود دارد که به آن «چشمه شاهی» می گویند.

روستای واریش در اصل مبدا صعود به پهنه حصار است. از آنجا هم می توانید به قله اصلی صعود کنید که ۳.۴۰۰ متر ارتفاع دارد. صعود از این ارتفاعات حدود ۴ تا ۵ ساعت زمان می برد. جاده خاکی است و در ضلع غربی روستای واریش قرار دارد. اگر از ضلع شمالی «پشت قله» یا «قله لیچه» بروید می توانید به ارتفاعات پهنه حصار برسید.

دره انار روستای واریش

تقریبا در ابتدای مسیر دو روستای واریش و وردیج، در بین دره های شرقی، مسیری زیبا، بکر و دوست داشتنی وجود دارد که در آن می توانید چندین حوضچه و آبشار کوتاه و بلند را ببینید.

به این منطقه دره انار گفته می شود و یکی از جاهای دیدنی اطراف تهران است. دره انار روستای واریش دارای ۸ فرود کوتاه و بلند است و برای رسیدن به آن باید این فراز و فرودها را طی کنید. برای رسیدن به این فرودها باید مسیر پر شیبی طی کنید که به مدت ۲.۵ ساعت زمان می برد.

روستای واریش  (3)

در مسیر دره انار روستای واریش باغ انگور و باغ گردو وجود دارد که می توانید مدتی را کنار آن ها استراحت کنید. این مسیر پستی و بلندی های زیادی دارد، پس لازم است در طول مسیر کمی استراحت کنید.

بلندترین فرود دره انار، ۳۵ متر و کوتاه ترین فرود آن هم ۷ متر است. پس باید علاوه بر فنون کوه نوردی با فنون دره نوردی هم آشنا باشید.

امام زاده بی بی زرین قمر

امام زاده بی بی زرین قمر که در نزدیکی روستای واریش قرار گرفته، یکی دیگر از جاهای دیدنی تهران است. این امام زاده انتخابی عالی برای استراحت گردشگران و کوهنوردانی است که با هدف صعود از ارتفاعات روستای واریش به این منطقه آمده اند.

در این امام زاده پیکر پاک یکی از خواهران امام رضا قرار دارد. جالب است بدانید که در این امام زاده اتاقی برای استراحت وجود دارد.

محلی ها می گویند که خواهران امام رضا (ع) (بدرالنسا و زرین قمر) برای فرار از دست حاکمان وقت به این سمت پناه آورده بودند و به صخره ای رسیدند. وقتی به صخره رسیدند فریاد زدند، «یا کوه» و به این ترتیب سنگ شکافته شد و آن ها در دل سنگ قرار گرفتند. دشمنان با دیدن این صحنه با شمشیر به سنگ ضربه زدند و ترکی روی آن ایجاد کردند که امروز هم می توانید این ترک را ببینید.

دامنه ارواح سنگی (آدمک جیان)

یکی از دلایلی که روستای وردیج را با نام روستای ارواح سنگی هم می شناسند، وجود دامنه ای در این منطقه است. این دامنه، «ارواح سنگی» یا دامنه «آدمک جیان» نام دارد که درست بعد از روستای وردیج قرار دارد.

روستای واریش  (1)

شکل های خاص سنگ های این دامنه باعث خاص شدن آن شده اند. این سنگ ها به صورت طبیعی شکل گرفته اند و طرح عجیبی دارند. وقتی به سنگ ها نگاه می کنید می توانید در بعضی از آن ها تصویری از یک حیوان یا جمجمه انسان را ببینید.

مردم محلی منطقه روستای واریش می گویند این سنگ ها در گذشته جاندارانی بودند که بعدا به سنگ تبدیل شده اند، اما در واقع شکل گیری این سنگ ها و شکل ظاهری عجیب آن ها به دلیل سال ها فرسایش است.

آبشارهای «لت مال» روستای واریش

در بخش غربی تهران و در قسمت شمالی ورد آورد، جاده ای کوهستانی قرار دارد که از کنار دره و رودخانه گذشته و به روستای واریش و وردیج می رسد. «آبشار لت مال» یکی از آبشارهای محبوب تهران است که در نزدیکی روستای واریش قرار دارد.

این آبشار فصلی است و در فصل زمستان و بهار پُر آب است. در مسیر چند آبشار وجود دارد. اولین آبشار ۵ متر ارتفاع و دومین آبشار کمتر از آن ارتفاع دارد. 

بعد از کمی پیاده روی به آبشار اصلی یا لت مال می رسید که حدود ۳۵ متر ارتفاع دارد. این آبشار نزدیکی روستای واریش به صورت پله ای پایین می ریزد و همین موضوع هم صحنه زیبایی در دل طبیعت ایجاد کرده است. کل مسیر پیاده روی فقط ۱ ساعت زمان می برد.

در زبان محلی، «لت» به معنی «سنگ» و «مال» به معنی «مالش» است. پس این نام در واقع تمثیلی از مالیده شدن آب روی سنگ ها خواهد بود. سنگ ها با ریزش آب به مرور زمان صیقل خورده اند و در زیر نور آفتاب برق می زنند.

چشمه روستای واریش

چشمه واریش یکی از منابع اصلی تامین آب شرب و آب کشاورزی روستای واریش است. از آب این چشمه برای سیراب کردن باغ های میوه هم استفاده می شود.

با توجه به اینکه این آب از دل زمین می جوشد و لایه های مختلف سنگ و خاک را کنار می زند تا به سطح زمین برسد، بسیار تمیز و گواراست و اگر مشکلی با آشامیدن آب تصفیه نشده ندارید، حتما یک جرعه از آب چشمه روستای واریش بنوشید.

چشمه های پر آب مسیر قله

چشمه های دیگری در مسیر قله پهنه حصار وجود دارد که انگار برای زمان استراحت کوهنوردان بوجود آمده اند. چشمه ها خروشان هستند و بعضی از آن ها فصلی اند.

بنابراین اگر در فصل زمستان و بهار به این منطقه بیایید تعداد بیشتری از چشمه ها را می بینید. اگر برای کوهنوردی و دره نوردی در مسیر ارتفاعات پهنه حصار به منطقه روستای واریش آمده اید، پیشنهاد می کنم کنار چشمه ها بنشینید و از جریان زیبای آب که راه خود را از دل زمین باز کرده لذت ببرید. در کنار چشمه ها، طبیعتی زیبا شکل گرفته که فقط به خاطر وجود پُربرکت آبی گوارا است.

چشمه شاهی روستای واریش

در کنار ارتفاعات مهم پهنه حصار، قله ها و ارتفاعات دیگری نیز وجود دارد که می توانید از آن ها بازدید کنید. قله چشمه شاهی یکی دیگر از قله های این منطقه است که به دلیل وجود دشتی که در کنار آن آرمیده، شهرت دارد.

دشت پهنه حصار روستای واریش بین قله های چشمه شاهی و پهنه حصار قرار دارد. تصور کنید چه تصویر زیبایی از یک دشت را می توان در بین این دو قله بلند دید.

تفریحاتی که می توانید در روستای واریش تجربه کنید

گشت وگذار در طبیعت

گشت وگذار در طبیعت روستای واریش و وردیج در واقع بهترین و کم هزینه ترین تفریحی است که می توانید در این منطقه داشته باشید.

یکی از دلایلی که گردشگران تهرانی و کرج روستای واریش را برای آخر هفته خود انتخاب می کنند، مسیرهای زیبا و طبیعت بکر آن برای پیاده روی و گشت وگذار در طبیعت است.

روستای واریش  (8)

 

امکانات رفاهی روستای واریش

در روستا امکانات رفاهی مثل سوپرمارکت وجود دارد، اما برای اقامت گردشگران تجهیزاتی در نظر گرفته نشده است.

به دلیل اینکه سابقه بدی که گردشگران در ریختن زباله داشته اند، مردم روستا از فراهم کردن امکانات رفاهی و اقامتی گردشگران زیاد استقبال نمی کنند، بنابراین جایی برای کمپ زدن ساخته نشده است.

روستای واریش  (2)

توصیه هایی برای سفر به یادماندنی در روستای واریش

اگر می خواهید مدت زمان بیشتری در روستا بمانید، بهتر است با خودتان چادر و وسایل کمپینگ ببرید چون در روستای واریش جایی برای اقامت وجود ندارد. لطفا وارد باغ های میوه نشوید، این باغ ها منبع درآمد روستائیان هستند و نباید به آن ها صدمه بزنید.

 

اگر می خواهید به ارتفاعات صعود کنید پس با خودتان وسایل ضروری و کفش مناسب ببرید. اگر هم می خواهید در چشمه های روستا آب تنی کنید مراقب باشید آب را آلوده نکنید.

روستای واریش  (7)

بهترین زمان سفر به روستای واریش

بهترین زمان سفر به روستای واریش فصل بهار و تابستان است. اینجا ییلاق تهران بوده و به عنوان یکی از جاهای دیدنی تهران، آب وهوایی خنک در این دو فصل دارد.

مسیر دسترسی به روستای واریش

برای دسترسی به روستای واریش باید از اتوبان همت غرب استفاده کنید. انتهای این اتوبان به خیابان اردستانی می رسید و بین راه می توانید تابلوی روستای وردیج و واریش را می توانید ببینید. وقتی وارد جاده کوهستانی شدید، حدود ۱۰ کیلومتر که بروید روستای وردیج را خواهید دید. اگر مسیر را ادامه دهید، حدود ۵ کیلومتر بعد به روستای واریش خواهید رسید. اینجا دیگر انتهای جاده آسفالته است.

روستای واریش  (6)

در مسیری دیگر می توانید از اتوبان تهران-کرج و از پشت پمپ بنزین ورد آورد به سمت خیابان شهید اردستانی بروید. از این خیابان وارد جاده ای کوهستانی می شوید که در بخشی از آن تابلوی روستای وردیج و واریش را خواهید دید.

روش دیگر استفاده از مسیر اتوبان همت به بلوار پژوهش است. در انتهای اتوبان همت، وارد بلوار پژوهش شده و بعد از اینکه به شهرک دانشگاه شریف رسیدید، به خیابان شهید اردستانی بروید. انتهای این خیابان تابلوی کوچکی را می بینید که مسیر روستای وردیج و روستای واریش را نشان می دهد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.