بازدید سایت : ۵۹۳۴۳

بهترین شهرهای جهان برای زندگی در سال ۲۰۲۴ کدامند؟

واحد اطلاعات اکونومیست» ۱۷۳ شهر را در سراسر جهان بر اساس پنج عامل مهم از جمله مراقبت های بهداشتی، فرهنگ و محیط زیست، ثبات، زیرساخت ها و آموزش در سال ۲۰۲۴ رتبه بندی کرد.

تین نیوز

واحد اطلاعات اکونومیست» ۱۷۳ شهر را در سراسر جهان بر اساس پنج عامل مهم از جمله مراقبت های بهداشتی، فرهنگ و محیط زیست، ثبات، زیرساخت ها و آموزش در سال ۲۰۲۴ رتبه بندی کرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از یورونیوز، وین که یکی از زیباترین شهرهای جهان برای بازدید شناخته می شود، می تواند مکانی بی نظیر برای زندگی نیز باشد. این شهر اتریشی بار دیگر در رتبه بندی سالانه «واحد اطلاعات اکونومیست» به عنوان قابل زندگی ترین شهر جهان شناخته شد.

بر این اساس، وین برای سومین سال متوالی در صدر فهرست قرار گرفت وعالی ترین امتیازات را در چهار مورد از این پنج مورد دریافت کرد. امتیاز این شهر در حوزه فرهنگ و محیط زیست به دلیل فقدان آشکار رویدادهای ورزشی پایین تر بود.

پس از پایتخت اتریش، یک پایتخت دیگر اروپایی یعنی شهر کپنهاگ دانمارک جایگاه دوم خود را حفظ کرد و زوریخ سوئیس نیز از رتبه ششم به جایگاه سوم فهرست صعود کرد.

شهر زوریخ سوئیس
شهر زوریخ سوئیس

ملبورن استرالیا که سال گذشته در رتبه سوم قرار داشت، چهارمین شهر خوب دنیا لقب گرفت و دو شهر کلگری کانادا به همراه ژنو سوئیس در جایگاه پنجم قرار گرفتند.

دو شهر ونکوور کانادا و سیدنی استرالیا نیز به طور مشترک در رده هفتم قرار گرفتند. اوساکای ژاپن و اوکلند نیوزیلند با قرار گرفتن در جایگاه نهم مجموعا فهرست ده شهر برتر جهان را تکمیل کردند.

 

اوساکا در ژاپن
اوساکا در ژاپن

در حالی که شهرهای اروپای غربی با مجموع ۳۰ شهر میانگین امتیاز ۹۲ را از ۱۰۰ امتیاز از آن خود کردند، اما این منطقه شاهد کاهش کلی در امتیازات مربوط به ثبات و امنیت بود. دلیل این کاهش امتیاز به «افزایش موارد اعتراضات» و جنایات مربوط است.

برترین شهرهای آمریکایی

در مورد برترین شهرهای ایالات متحده، هونولولو در هاوایی با کسب جایگاه ۲۳ بالاترین شهر در لیست است. شهرهای آتلانتا و جورجیا نیز با چهار پله صعود در رتبه ۲۹ قرار گرفتند.

لس آنجلس در رتبه ۵۸ و نیویورک در رتبه ۷۰ قرار دارد.

جزیره هونولولو
جزیره هونولولو
آمریکای شمالی بالاترین میانگین نمره را در حوزه «آموزش» به دست آورده است. با این حال، به دلیل «بحران حاد مسکن» که چندین منطقه را تحت تاثیر قرار داده است، امتیاز «زیرساخت» در کانادا نسبت به سال قبل پایین تر بود.

در این گزارش در مورد دسترسی به مسکن آمده است: «وضعیت به ویژه در استرالیا و کانادا به دلیل پایین بودن دسترسی به املاک اجاره ای نگران کننده است و قیمت های خرید با وجود افزایش نرخ بهره همچنان در حال افزایش است.»

ونکوور در بین ده شهر برتر دنیا برای زندگی قرار دارد، اما تورنتو جایگاه نهم خود را در سال ۲۰۲۳ به جایگاه دوازدهم نزول داد.

لندن پایتخت بریتانیا به عنوان چهل و پنجمین شهر قابل زندگی در جهان رتبه بندی شد.

برترین شهرهای آسیایی

در میان شهرهای آسیایی، هنگ کنگ با بیشترین صعود در امتیازات به لطف «ثبات» و «مراقبت های بهداشتی» از جایگاه ۶۱ به ۵۰ رسید.

 

هنگ کنگ
هنگ کنگ

 شهرهای امارات متحده عربی بیشترین افزایش امتیاز را در سال جاری داشته اند، به طوری که ابوظبی و دبی در این فهرست صعود کرده اند و ریاض، جده و الخبر عربستان سعودی نیز پیشرفت های قابل توجهی را کسب کرده اند.

دبی
دبی

در همین حال، تل آویو اسرائیل با بیشترین سقوط به دلیل جنگ اسرائیل و حماس به رتبه ۱۱۲ رسید.

بارسالی باتاچاریا، معاون مدیر صنعت  در اکونومیست گفت: «استانداردهای زندگی جهانی در سال گذشته اندکی افزایش یافته است، اما در مساله ثبات، همچنان خطرات بالایی وجود دارد.»

تورم بالا، نرخ بهره بالا و سایر مشکلات اقتصادی منجر به بروز اعتراضات مکرر در سراسر جهان شده است.

بدترین شهرهای جهان

بر طبق این مطالعه در وضعیت هیچ یک از چهار شهر پایین جدول به نسبت سال ۲۰۲۳ بهبودی حاصل نشده است و دمشق در سوریه همچنان به عنوان پایین ترین شهر جهان در فهرست باقی مانده است و پس از آن طرابلس در لیبی، الجزیره در الجزایر و لاگوس در نیجریه قرار دارند.

دمشق
دمشق

دمشق سوریه

باتاچاریا افزود: «از زمان انجام این تحقیق، موارد بیشتری از ناآرامی و تظاهرات مدنی در سراسر جهان مانند اعتراضات دانشگاهی در ایالات متحده رخ داده است که حاکی از ادامه استرس بر زندگی است و بعید است در آینده نزدیک کاهش یابد.»

شایان ذکر است که در خلاصه ۱۳ صفحه ای از این گزارش نامی از تهران یا شهر دیگری از ایران نیامده است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.