بازدید سایت : ۳۴۳۶۵

اینها بهترین و بدترین شهرهای جهان برای زندگی در سال ۲۰۲۴ هستند

نشریه اکونومیست با انتشار رده بندی قابل زندگی ترین شهرهای دنیا، بهترین و بدترین شهرهای جهان برای زندگی در سال ۲۰۲۴ را مشخص کرده است.

اینها بهترین و بدترین شهرهای جهان برای زندگی در سال ۲۰۲۴ هستند
تین نیوز

نشریه اکونومیست با انتشار رده بندی قابل زندگی ترین شهرهای دنیا، بهترین و بدترین شهرهای جهان برای زندگی در سال ۲۰۲۴ را مشخص کرده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از گجت نیوز، واحد اطلاعات اکونومیست، امسال هم به روال هر سال خود، رتبه بندی بهترین و بدترین شهرهای جهان برای زندگی در سال ۲۰۲۴ را منتشر کرده است. این فهرست شامل ۱۷۳ شهر در سراسر جهان است که بر اساس پنج فاکتور یعنی مراقبت های بهداشتی، ثبات، فرهنگ و محیط زیست و آموزش رتبه بندی شده اند.

بهترین و بدترین شهرهای جهان برای زندگی در سال ۲۰۲۴ کدامند؟

وین، پایتخت اتریش برای سومین سال متوالی به عنوان برترین شهر جهان برای زندگی شناسایی شده و بهترین امتیازات را در چهار فاکتور از پنج فاکتور مذکور دریافت کرده است. امتیاز وین صرفا در بخش فرهنگ و محیط زیست نسبتا پایین تر از بقیه محاسبه شده است.

بعد از وین، شهر کپنهاگ پایتخت کشور دانمارک جایگاه سال گذشته خود را حفظ کرده و دومین شهر مناسب برای زندگی معرفی شده است. در رده سوم اما شاهد صعود سه پله ای زوریخ سوئیس نسبت به سال گذشته هستیم.

شهرهای جهان 1

 

ملبورن در استرالیا که سال گذشته در رده سوم قرار داشت، حالا با یک پله سقوط به رده چهارم بهترین شهرهای جهان برای زندگی در سال ۲۰۲۴ غلتیده و کلگری کانادا و ژنو سوئیس نیز در رده های پنجم و ششم هستند.

در ادامه این فهرست به ترتیب نام ونکوور کانادا، سیدنی استرالیا، اوساکای ژاپن و اوکلند نیوزیلند در رده های هفتم تا دهم دیده می شود. بد نیست بدانید لندن پایتخت انگلستان نیز در این رده بندی در جایگاه چهل و پنجم قرار دارد.

اگرچه در این فهرست، شهرهای اروپای غربی با ۳۰ شهر که امتیاز میانگین ۹۲ از ۱۰۰ را دریافت کرده اند، جایگاه ویژه ای دارند، اما این منطقه به طور کلی شاهد افت امتیازات در شاخص ثبات و امنیت بوده است و دلیل آن نیز به افزایش اعتراضات مدنی و نرخ جرم و جنایت در این شهرها باز می گردد.

بهترین شهرهای آمریکا برای زندگی کدامند؟

در این رده بندی، بهترین شهر آمریکا برای زندگی، هونولولو در هاوایی با رتبه ۲۳ است. آتلانتا در جورجیا نیز با صعودی چهار پله ای در رده ۲۹ قرار گرفته است.

لس آنجلس در رده ۵۸ و نیویورک در رده ۷۰ نیز از دیگر شهرهای آمریکایی در فهرست بهترین شهرهای جهان برای زندگی در سال ۲۰۲۴ هستند.

شهرهای جهان 2

 

گرچه امتیاز شهرها در منطقه آمریکای شمالی در حوزه آموزش عموما بالاست، به دلیل بحران مسکن که چند منطقه را تحت الشعاع قرار داده، امتیاز زیرساخت ها نسبتا پایین است.

در بخشی از گزارش اکونومیست اشاره شده که در کانادا، وضعیت دسترسی به املاک اجاره ای اوضاع نگران کننده ای دارد و قیمت خرید نیز با وجود افزایش نرخ بهره همچنان در حال رشد است.

گرچه ونکوور در رده بندی سال ۲۰۲۴ در فهرست ۱۰ شهر برتر جهان جای گرفته، تورنتو جایگاه نهمی خود در رده بندی سال گذشته را با رده دوازدهم عوض کرده است.

بهترین شهرهای آسیا برای زندگی در سال ۲۰۲۴

در بین شهرهای قاره آسیا، هنگ کنگ با کسب امتیازات بالا در دو شاخص ثبات و مراقبت های بهداشتی توانسته از جایگاه ۶۱ سال ۲۰۲۳ به جایگاه ۵۰ در سال ۲۰۲۴ برسد.

در حاشیه خلیج فارس نیز چندین شهر صعودهای شگفت آوری داشته اند و امتیازات زیادی نسبت به سال قبل کسب کرده اند. از جمله این موارد باید به صعود ابوظبی و دبی از امارات و ریاض، جده و الخبر از عربستان سعودی اشاره کرد.

شهرهای جهان 3

 

در این بین، تل آویو، پایتخت اسرائیل که زمانی یکی از بهترین شهرهای جهان برای زندگی بود، با سقوطی شگرف در نتیجه ناامنی های ناشی از جنگ اسرائیل و حماس به رده ۱۱۲ غلتیده است.

بدترین شهرهای جهان برای زندگی در سال ۲۰۲۴

رده بندی اکونومیست در آخرین رتبه ها نشانگر بدترین شهرهای جهان برای زندگی است. بر این اساس باید گفت که در وضعیت چهار شهر قعرنشین در رده بندی سال ۲۰۲۴ نسبت به سال ۲۰۲۳ تغییری ایجاد نشده و دمشق، پایتخت سوریه همچنان بدترین شهر جهان برای زندگی قلمداد می شود.

شهرهای جهان 4

طرابلس در لیبی با رتبه ۱۷۲، الجزیره در الجزایر با رتبه ۱۷۱ و لاگوس در نیجریه با رتبه ۱۷۰ نیز رتبه سال گذشته خود را حفظ کرده اند تا بدترین شهرهای دنیا برای زندگی باشند.

لازم به ذکر است که در خلاصه ۱۳ صفحه ای گزارش اکونومیست، نامی از تهران یا دیگر شهرهای ایران ذکر نشده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.