بازدید سایت : ۳۶۱۸۷

شهرهای پایدار اما کمترشناخته شده دنیا

شهر پایدار منطقه ای است که تأثیرات اجتماعی، زیست محیطی و اقتصادی خود را از طریق برنامه ریزی و مدیریت شهری دقیق در نظر بگیرد.

شهرهای پایدار اما کمترشناخته شده دنیا
تین نیوز

شهر پایدار منطقه ای است که تأثیرات اجتماعی، زیست محیطی و اقتصادی خود را از طریق برنامه ریزی و مدیریت شهری دقیق در نظر بگیرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایمنا، شهرنشینی انتقال جمعیت از روستا به شهر است و در دو قرن اخیر، این پدیده منجر به ایجاد، رشد و توسعه سریع شهرهای جدید در سراسر جهان شده و آنها را به عنوان مراکز رشد اقتصادی و فرهنگ عامه معرفی کرده است. تا سال ۲۰۱۸، بیش از نیمی از جمعیت جهان در مناطق شهری زندگی می کردند و در سال ۲۰۵۰، پیش بینی می شود که این تعداد به دوسوم جمعیت جهان (۷ میلیارد نفر) افزایش یابد. شهرنشینی، رشد سریع جمعیت و تغییرات آب و هوایی تنها چند دلیل هستند که چرا شهرهای پایدار برای آینده جمعی ما بسیار مهم هستند.

شهر پایدار چیست؟

شهر پایدار منطقه ای است که تأثیرات اجتماعی، زیست محیطی و اقتصادی خود را از طریق برنامه ریزی و مدیریت شهری دقیق در نظر بگیرد. شهرهای پایدار برای کاهش اثرات مضر بر محیط زیست و حمایت از اقتصاد دایره ای طراحی شده اند. به طور خلاصه، شهرهای پایدار زندگی ساکنان را از طریق یک رویکرد چند رشته ای که مردم، سیاره و سود را در نظر می گیرد (اغلب به عنوان "3Ps" پایداری شناخته می شود) ترویج می کنند.

تفاوت بین شهرهای پایدار و هوشمند چیست؟

شهر هوشمند منطقه ای است که در آن از فناوری های اطلاعات و ارتباطات (سیستم های هوشمند) برای بهبود کیفیت زندگی شهروندان و افزایش استفاده مؤثر از منابع استفاده می شود. در قلب یک شهر هوشمند اولویت بندی، استفاده از فناوری های جدید است. از سوی دیگر، در حالی که شهرها و جوامع پایدار ممکن است از سیستم های هوشمند استفاده کنند و آنها را در طراحی و عملیات خود ادغام کنند، اما بیشتر بر پایداری از منظر زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی متمرکز هستند. در ادامه پنج مورد برجسته از شهرهای پایدار معرفی می شود که می توانند الهام بخش سایر دولت های محلی باشند.

 

شهرهای پایدار1

تقویت شبکه شهرهای صنعتی به سمت انتشار صفرخالص در کاوهسیونگ، تایوان

کاوهسیونگ بزرگ ترین شهر صنعتی تایوان، مأموریت دارد تا ثابت کند نیروگاه های صنعتی می توانند اهداف بلندپروازانه اقلیمی را تعیین کنند و به آن دست یابند. این شهر به عنوان قطب تولید این کشور، یک مشارکت کننده اقتصادی عمده است که یک پنجم انتشار کربن تایوان را به خود اختصاص می دهد.

برای مقابله با چالش هایی که شهرهای صنعتی با آن مواجه هستند، دولت این شهر اتحادیه صنعتی «صفرخالص» را رهبری می کند که هدف آن کمک به شهرهای صنعتی برای کاهش انتشار کربن با استفاده از قدرت شرکت های بزرگ تر برای حمایت از شرکت های کوچک تر است.

با حمایت از این اتحاد، دولت این شهر و شبکه ICLEI توسط مرکز ظرفیت ICLEI شرق آسیا واقع در کاوهسیونگ، یک پروژه چندساله را با تمرکز بر بی طرفی اقلیمی و شهرهای هوشمند آغاز کرده اند. هدف این طرح ابتکاری تبدیل شدن کاوهسیونگ به مرکزی برای به اشتراک گذاری و تبادل دانش در مورد مسائل حیاتی بی طرفی اقلیمی به ویژه در شهرهای شرق آسیا و اقیانوسیه است.

این شهر در سال ۲۰۲۳ قانونی را تصویب کرد که به موجب آن باید تا سال ۲۰۵۰ به هدف صفر خالص برسد. مؤسسه Net-Zero در این شهر اولین مرکز آموزشی منطقه برای پرورش استعدادها در فناوری و شیوه های صفرخالص است. اساس طرح صفرخالص شامل نوآوری صنعتی، اقدامات قانونی و توسعه استعدادها است که بر اساس این قانون تقویت می شوند.

 

شهرهای پایدار2

نقشه برداری از مناطق آسیب پذیر در برابر خطرات اقلیمی در تگوسیگالپا، هندوراس

تگوسیگالپا یکی از آسیب پذیرترین شهرهای جهان است و ۶ درصد از قلمرو آن در معرض خطرات دائمی آب وهوایی قرار دارد. ۶۰۰ هزار نفر از جمعیت ۱.۸ میلیون نفری این شهر به دلیل شرایط منطقه ای و برنامه ریزی نامناسب در زاغه های شهری زندگی می کنند و همواره در خطر هستند.

در سپتامبر ۲۰۲۲، بیش از ۲۵۰ خانه در اثر رانش زمین ویران شد و بیش از دو هزار نفر مجبور به ترک خانه های خود شدند. در حال حاضر این شهر روی ۴۰ منطقه آسیب پذیر در برابر خطرات آب وهوایی کار می کند ولی منابع کافی در اختیار ندارد.

با همکاری پروژه تسهیلات بیمه زیرساخت شهری (UIIF)، تگوسیگالپا و ۶ شهر دیگر در آمریکای لاتین و کارائیب قادر خواهند بود راه حل های بیمه نوآورانه را توسعه دهند که می تواند به نفع میلیون ها نفر از مردم آسیب پذیر در سراسر منطقه باشد؛ مردمی که به دلیل افزایش بسامد رویدادهای شدید آب وهوایی با چالش های مهمی مواجه هستند.

پروژه UIIF که توسط بانک توسعه KfW به نمایندگی از وزارت همکاری اقتصادی و توسعه فدرال آلمان و به رهبری ICLEI تأمین مالی می شود، به شهرهای مشمول این طرح کمک می کند تا خطرات تهدیدکننده را شناسایی و اندازه گیری کنند و بیمه متناسب با نیازهای آنها را در اختیارشان قرار می دهد. تگوسیگالپا از طریق این پروژه می تواند یک نقشه مدیریت ریسک فوری را برای پاسخگویی و درک بهتر تاب آوری شهری در برابر مخاطرات طبیعی تهیه کند تا همه ساکنان بتوانند با خیال آسوده در شهر زندگی کنند.

 

شهرهای پایدار3

راهکار تبدیل پسماند غذا به ضایعات صفر توسط لاروها در سیدنی، استرالیا

سیدنی در نبرد خود با پسماند مواد غذایی به تازگی یک طرح آزمایشی یک ساله را با استفاده از لارو مگس سرباز سیاه برای مصرف ۶۰۰ تن ضایعات غذایی ساکنان سیدنی راه اندازی کرده است که اگر در طبیعت تجزیه شوند گازهای گلخانه ای قوی منتشر خواهند کرد.

لارو مگس سرباز سیاه ناقل بیماری نیست و می تواند باکتری های موجود در مواد آلی مصرفی خود را تجزیه کنند. این لاروها در طول عمر دو هفته ای خود می توانند روزانه بین ۱.۲ تا ۱.۷ تن پسماند غذا مصرف کنند و وزن بدن خود را هر روز دو برابر کنند. از این لاروها می توان به عنوان خوراک حیوانی غنی از پروتئین و کود طبیعی استفاده کرد که هر دو برای تولید غذای پایدار بسیار مهم هستند.

خدمات بازیافت ضایعات مواد غذایی سیدنی از سال ۲۰۱۹ تا کنون شاهد مشارکت بیش از ۲۱ هزار خانواده بوده است که ضایعات غذایی را به کمپوست تبدیل می کنند. با این آزمایش جدید این شهر آماده است تا برای نخستین بار با استفاده از یک راه حل دایره ای با فناوری پایین و در عین حال تأثیرگذار، رویکرد خود را در مدیریت پسماند غذایی متحول کند.

 

شهرهای پایدار4

تسریع انتقال انرژی از طریق طرح های یارانه منصفانه در لودویگزبورگ، آلمان

لودویگزبورگ تعهد خود را به برابری در کاهش تأثیرات اقلیمی با طرح یارانه ای برای دستگاه های خورشیدی پلاگین و سلول های خورشیدی کوچک (mini-PV) نشان می دهد که قابلیت نصب در بالکن ها یا روی دیوارهای بیرونی را دارند. این طرح ابتکاری نه تنها به صاحبان خانه ها بلکه به مستأجران نیز اجازه می دهد تا به بخش انرژی های تجدیدپذیر بپیوندند و قبوض برق خود را ۱۰ تا ۲۰ درصد کاهش دهند.

پروژه INCLUDE اجراشده توسط ICLEI یک «بسته بی دغدغه» را برای خانوارهای کم درآمد معرفی می کند که بهره مندی تمام ساکنان شهر از انرژی های تجدیدپذیر بدون موانع مالی را تضمین می کند.

 

شهرهای پایدار5

واکنشی سریع برای شکست دادن گرما در سائوپائولو، برزیل

شهر سائوپائولو به تأثیر افزایش امواج گرما بر سلامت شهروندان به ویژه جمعیت های آسیب پذیر آگاه است و برای غلبه بر این مسئله از سپتامبر ۲۰۲۳ عملیات دمای بالا (OAT) را راه اندازی کرده است. زمانی که دما به ۳۲ درجه سانتیگراد برسد، این طرح فعال می شود و چادرهایی که در نقاط استراتژیک شهر قرار دارند، گسترده می شوند تا مکان های سایه و استراحت را با فن های خنک کننده و آب رایگان، کلاه، نوشیدنی سرد و میوه برای شهروندان فراهم کنند.

کارکنان شهرداری ساکنین را در زمینه خودمراقبتی راهنمایی می کنند و افراد بی خانمان را به مراکز پذیرش ارجاع می دهند. هر چادر یک آمبولانس برای کمک اضطراری به افرادی دارد که در معرض گرمای شدید قرار گرفته اند و دچار گرمازدگی یا مشکلات دیگر شده اند.

شهر سائوپائولو، میزبان کنگره جهانی ICLEI۲۰۲۴ همراه با بزرگ ترین شبکه کمک های اجتماعی آمریکای لاتین، بیش از ۲۵ هزار مکان مجهز به فن خنک کننده و مکان هایی برای آب آشامیدنی را در درسترس بی خانمان ها قرار می دهد. از سپتامبر ۲۰۲۳ تا مارس ۲۰۲۴، OAT نزدیک به ۱.۴ میلیون سرویس ارائه و بیش از ۳.۱ میلیون کالا از جمله آب و میوه را در بین شهروندان توزیع کرده است.

شهرهای پایدار6

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.