بازدید سایت : ۴۴۹۵۱

میراث جهانی جدید یونسکو در ۲۰۲۴

فهرست میراث جهانی یونسکو برای سال ۲۰۲۴ میزبان ۲۴ مکان جدید است که تپه هگمتانه در همدان را نیز در بر می گیرد.

میراث جهانی جدید یونسکو در ۲۰۲۴
تین نیوز

فهرست میراث جهانی یونسکو برای سال ۲۰۲۴ میزبان ۲۴ مکان جدید است که تپه هگمتانه در همدان را نیز در بر می گیرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایمنا، سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) ماه گذشته از آثار فرهنگی و طبیعی جدیدی رونمایی کرد که در فهرست میراث جهانی ثبت شده است. املاک موجود در این فهرست دارای ارزش جهانی برجسته ای هستند و از بالاترین سطح حفاظت از میراث در جهان بهره می برند. در حال حاضر ۱۲۲۳ مکان میراث جهانی در سراسر جهان وجود دارد.

محور مرکزی پکن، چین

محور مرکزی Beijing Central Axis مجموعه ای است که از مرکز پکن عبور می کند و نخستین بار در سال ۱۲۷۱ تأسیس شد. این بخش شامل کاخ ها و باغ های امپراتوری سابق، سازه های به اصطلاح «فداشونده» و ساختمان های تشریفاتی و عمومی است. به گفته یونسکو این محور، چیدمان، الگوی شهری، جاده ها و طراحی های ویژه ای را در بافت باستانی چین به نمایش گذاشته است که به عنوان کتاب صنایع دستی متنوع شناخته می شود.

 

محور مرکزی پکن، چین

بنای یادبود تارگو جیو، رومانی

بنای یادبود تارگو جیو Târgu Jiu در سال های ۱۹۳۷ تا ۱۹۳۸ توسط کنستانتین برانکوشی، پیشگام نوآور مدرنیسم، برای قدردانی کشته شدگان جنگ جهانی اول طراحی شد و به گفته یونسکو تلفیق قابل توجه مجسمه های انتزاعی، معماری منظر، مهندسی و برنامه ریزی شهری بسیار فراتر از دوره زمان جنگ است تا دیدگاهی بدیع از وضعیت انسانی ارائه دهد.

 

بنای یادبود تارگو جیو، رومانی

چشم انداز فرهنگی دریاچه کنوزرو، فدراسیون روسیه

چشم انداز فرهنگی دریاچه کنوزرو Cultural Landscape of Kenozero Lake شامل سکونتگاه های روستایی از سازه های چوبی بومی و منعکس کننده مدیریت اشتراکی کشاورزی و طبیعت است که با ادغام فرهنگ جنگلی بومی فینو اوگریک با فرهنگ مزرعه سنتی اسلاوی توسعه پیدا کرده است. به گفته یونسکو کلیساهای چوبی و سایر ساختمان های مذهبی که در اصل با سقف های نقاشی شده «بهشت» تزئین شده اند، نشانه های کلیدی اجتماعی، فرهنگی و بصری این منطقه هستند و ویژگی های فضایی آن ها همراه با مکان ها و نمادهای مقدس، ارتباط معنوی ساکنان را با این محیط برجسته می کند.

 

چشم انداز فرهنگی دریاچه کنوزرو، فدراسیون روسیه

مرزهای امپراتوری روم، داچیا، رومانی

به گفته یونسکو، این دارایی از ۲۷۷ بخش تشکیل شده است و طولانی ترین و پیچیده ترین مرز زمینی استان روم سابق در اروپا را نشان می دهد. با عبور از مناظر متنوع، شبکه ای از مکان های منفرد شامل دژهای لژیونری، دژهای کمکی، باروهای خاکی، برج های دیده بانی، اردوگاه های موقت و ساختمان های سکولار به چشم می آید.

 

مرزهای امپراتوری روم، داچیا، رومانی

هگمتانه، ایران

هگمتانه در همدان با قدمتی بیشتر از سه هزار سال، متعلق به دوره مادها و از کهن ترین تپه های ایران با مساحتی حدود ۳۰ هکتار است. به گفته یونسکو هگمتانه در شمال غربی ایران، شواهد مهم و نادری از تمدن مادها در قرن های هفتم و ششم پیش از میلاد ارائه می دهد و بعدها به عنوان پایتخت تابستانی فرمانروایان هخامنشی، سلوکی، اشکانی و ساسانی عمل کرده است.

 

هگمتانه، ایران

حقوق بشر، آزادی و آشتی: سایت های میراث نلسون ماندلا، آفریقای جنوبی

میراث ماندلا شامل ۱۴ مکان در سراسر آفریقای جنوبی می شود که نشان دهنده میراث مبارزه این کشور برای حقوق بشر، آزادی و آشتی است.

به گفته یونسکو این مکان ها منعکس کننده رویدادهای کلیدی مرتبط با مبارزه طولانی علیه دولت آپارتاید هستند. تأثیر ماندلا در ترویج درک و بخشش و سیستم های اعتقادی مبتنی بر فلسفه های غیرنژادگرایی، پان آفریقایی و اوبونتو، مفهومی است که دلالت بر انسانیت دارد و تنها در یک فرد تعبیه نشده است.

 

حقوق بشر، آزادی و آشتی سایت های میراث نلسون ماندلا، آفریقای جنوبی

مکان های باستان شناسی و دیرینه شناسی در منطقه کوهستانی اتیوپی

ملکا کونتوره Melka Kunture و بالچیت Balchit در دره آواش بالایی اتیوپی مجموعه ای از مکان های ماقبل تاریخ است که سوابق باستان شناسی خود از جمله ردپاها را به خوبی حفظ کرده است و گواهی بر سکونت انسان در این منطقه در دو میلیون سال پیش است.

 

مکان های باستان شناسی و دیرینه شناسی در منطقه کوهستانی اتیوپی

مویدام ها Moidams، گوردخمه های سلسله آهوم Ahom، هند

گورستان سلطنتی تای آهوم که در دامنه های رشته کوه پاتکای در شرق آسام قرار دارد، حاوی تپه هایی است که جغرافیای مقدسی را تشکیل می دهند. به گفته یونسکو در حالی که مویدام ها در سایر مناطق دره برهماپوترا نیز یافت می شود، گوردخمه های این بخش استثنایی به شمار می روند.

مویدام ها Moidams، گوردخمه های سلسله آهوم Ahom، هند

فوفرابات، گواهی بر سنت سنگ سیما در دوره دواراواتیت، تایلند

منطقه کوه فوفرابات Phu Phrabat بزرگ ترین مجموعه سنگ های سیما Sīma در جهان را در دوره دوراواتی (قرن ۷ تا ۱۱ میلادی) در جهان به نمایش می گذارد.

به گفته یونسکو، این ساختار چشم انداز طبیعی را به یک مرکز مذهبی تبدیل کرده و نقاشی های صخره ای روی سطوح ۴۷ پناهگاه صخره ای، شواهد فیزیکی از سکونت انسان در طول دو هزار سال است.

 

فوفرابات، گواهی بر سنت سنگ سیما در دوره دواراواتیت، تایلند

دادگاه سلطنتی تیبله، بورکینافاسو

به گفته یونسکو دادگاه سلطنتی تیبله Tiébélé یک مجموعه معماری خاکی است که از قرن شانزدهم بنا شده و گواهی بر سازمان اجتماعی و ارزش های فرهنگی مردم کاسنا دارد. دیوان سلطنتی شامل مجموعه ای از ساختمان ها است که با دیوارها و گذرگاه هایی از هم تفکیک شده اند که به مکان های تشریفاتی و تجمعاتی در خارج از محوطه منتهی می شوند. کلبه ها توسط مردان دربار سلطنتی ساخته و توسط زنان با تزئینات نمادین تزئین شده اند که به اصطلاح تنها نگهبانان این دانش هستند و تضمین می کنند که این سنت زنده بماند.

 

دادگاه سلطنتی تیبله، بورکینافاسو

معادن طلا جزیره سادو، ژاپن

معادن طلای جزیره سادو Sado در استان نیگاتا، ژاپن از پنج بخش تشکیل شده است که روش های معدنی غیر مکانیزه متنوعی را نشان می دهد. در میان این معادن، معدن طلا و نقره آیکاوا کینگینزان Aikawa kinginzan) که تا دوران مدرن فعال بود بزرگ ترین محسوب می شود.

 

معادن طلا جزیره سادو، ژاپن

صومعه سنت هیلاریون، فلسطین

به گفته یونسکو روی تپه های شنی ساحلی در شهرداری نصیرات، ویرانه های صومعه سنت هیلاریون Hilarion Monastery یکی از قدیمی ترین صومعه ها در خاورمیانه است که قدمت آن به قرن چهارم بازمی گردد و نخستین جامعه رهبانی در سرزمین مقدس بود که زمینه را برای گسترش آئین های رهبانی در منطقه فراهم کرد.

 

صومعه سنت هیلاریون، فلسطین

مجموعه رزیدنس شورین، آلمان

مجموعه رزیدنس شورین Schwerin Residence Ensemble متعلق به قرن نوزدهم و شامل کاخ اقامتگاه گراند دوک و خانه های عمارت، ساختمان های فرهنگی و مقدس، و دریاچه زینتی فافنتیک Pfaffenteich است و یونسکو آن را به عنوان یک مجموعه معماری استثنایی که از نئو رنسانس گرفته تا نئوباروک و نئوکلاسیک، روح تاریخ گرایانه آن زمان را با تأثیراتی از رنسانس ایتالیا منعکس می کند، مورد ستایش قرار داده است.

 

مجموعه رزیدنس شورین، آلمان

میراث باستانی مجموعه غارهای پارک ملی نیا، مالزی

این مجموعه عظیم از غارهای به هم پیوسته، واقع در پارک ملی نیا Niah در جزیره بورنئو، میزبان طولانی ترین رکوردهای شناخته شده از تعامل انسان با جنگل های بارانی است که حداقل ۵۰ هزار سال قدمت دارد.

به گفته یونسکو ذخایر غنی باستان شناسی، نقاشی های صخره ای ماقبل تاریخ و تدفین های قایق شکل یافت شده در لبه شمالی مجموعه، زندگی بیولوژیکی و انسانی را در این دوران به تصویر می کشد و به دانش توسعه انسانی، سازگاری و مهاجرت در جنوب شرقی آسیا و حتی جهان کمک زیادی می کند.

 

میراث باستانی مجموعه غارهای پارک ملی نیا، مالزی

منظره فرهنگی منطقه باستان شناسی الفاو، عربستان سعودی

به گفته یونسکو، منظره فرهنگی منطقه باستان شناسی الفاو Cultural Landscape of Al-Faw که در یک نقطه استراتژیک از مسیرهای تجاری باستانی شبه جزیره عربستان قرار دارد، حدود قرن پنجم میلادی به طور ناگهانی رها شد. نزدیک به ۱۲ هزار بقایای باستان شناسی از دوران پیش از تاریخ تا اواخر دوران پیش از اسلام یافت شده است که گواه سکونت پی درپی سه جمعیت مختلف و سازگاری آن ها با شرایط محیطی در حال تحول است.

 

منظره فرهنگی منطقه باستان شناسی الفاو، عربستان سعودی

ظهور انسان مدرن: پلیستوسن Pleistocene آفریقای جنوبی

سه مکان باستان شناسی پناهگاه صخره ای دیپکلوف Diepkloof Rock Shelter، مجتمع سایت پیناکل پوینت Pinnacle Point Site Complex و غار سیبهودو Sibhudu Cave واقع در کیپ غربی و استان های کوازولو-ناتال، نمونه ای از متنوع ترین و بهترین سوابق تاریخی شناخته شده از توسعه رفتار انسان مدرن با قدمت ۱۶۲ هزار سال پیش است.

ظهور انسان مدرن پلیستوسن Pleistocene آفریقای جنوبی

شهر تاریخی و محوطه باستانی گدی، کنیا

شهر متروکه گدی Gedi که اکنون در محاصره قرار دارد، از قرن دهم تا هفدهم به لطف پیوندهای تجاری بین المللی، یکی از مهم ترین شهرهای سواحل شرق آفریقا بوده است. به گفته یونسکو، این سکونتگاه مجلل به وضوح با دیوارها و ویژگی های بقایای معماری داخلی، مذهبی، مدنی و سیستم مدیریت آب پیچیده مشخص شده و به شدت نمایانگر ویژگی های معماری و شهرسازی سواحیلی آفریقا است که از موادی هم چون پارچه و ملات مرجانی، خاکی و چوبی استفاده می کند.

شهر تاریخی و محوطه باستانی گدی، کنیا

ام الجمال، اردن

سکونتگاه روستایی ام الجمال Umm Al-Jimāl در شمال اردن در یک سکونتگاه رومی قدیمی ایجاد شده و از حدود قرن پنجم میلادی تا پایان قرن هشتم میلادی مورد استفاده قرار داشته است. به گفته یونسکو، این سکونتگاه ساختارهای بازالتی دوره های بیزانسی و اوایل اسلامی را حفظ می کند که نشان دهنده سبک معماری محلی منطقه هاوران و بعضی از ساختمان های نظامی رومی پیشین است که توسط ساکنان بعدی مورد استفاده قرار گرفته اند.

 

ام الجمال، اردن

آپیا آنتیکا، رجینا ویاروم، ایتالیا

آپیا آنتیکا Appia Antica با بیش از ۸۰۰ کیلومتر طول، قدیمی ترین و از نظر استراتژیک مهم ترین جاده ای به شمار می رود که توسط رومیان باستان ساخته شده است. این ملک متشکل از ۲۲ بخش و مجموعه ای توسعه یافته از فعالیت های مهندسی است که نشان دهنده مهارت فنی پیشرفته مهندسان رومی در ساخت راه ها، پروژه های مهندسی عمران، زیرساخت ها، عملیات احیای زمین و مجموعه وسیعی از بناهای یادبود است.

 

آپیا آنتیکا، رجینا ویاروم، ایتالیا

صحرای باداین جاران، برج های شن و دریاچه، چین

یونسکو سومین صحرای بزرگ چین، باداین جاران Badain Jaran، را به دلیل تراکم بالای تپه های شنی در تقاطع با دریاچه های دوگانه، قابل توجه می داند. ویژگی های زمین شناسی و ژئومورفیک فوق العاده آن، چشم انداز و مناظر بیابانی بی نظیری را نشان می دهد.

صحرای باداین جاران، برج های شن و دریاچه، چین

پارک ملی لنچویس مارنهانسیس، برزیل

بیش از نیمی از پارک ملی لنچویس مارنهانسیس Lençóis Maranhenses از یک میدان تپه ای سفید ساحلی با تالاب های موقت و دائمی تشکیل شده است. به گفته یونسکو، این پارک علاوه بر نقش مهم خود در حفاظت از تنوع زیستی دارای ارزش های زیبایی شناختی و زمین شناسی (ژئومورفولوژیکی) در سطح جهانی است.

 

پارک ملی لنچویس مارنهانسیس، برزیل

فلو کانتری، پادشاهی متحده بریتانیای کبیر و ایرلند شمالی

فلو کانتری The Flow Country که در منطقه هایلند اسکاتلند واقع شده است، به عنوان برجسته ترین نمونه از منظره باتلاقی در نظر گرفته می شود. این اکوسیستم تالابی کربنی که طی ۹ هزار سال گذشته انباشته شده است، زیستگاه های متنوعی را برای ترکیبی متمایز از گونه های پرندگان فراهم می کند و تنوع قابل توجهی از ویژگی هایی را نشان می دهد که در هیچ کجای دیگر روی زمین یافت نمی شود.

فلو کانتری، پادشاهی متحده بریتانیای کبیر و ایرلند شمالی

غار ویترنیکا، بوسنی و هرزگوین

غار ویترنیکا Vjetrenica که در رشته کوه دیناریک واقع شده، با تنوع زیستی و بومی غارهای قابل توجه خود متمایز است. به گفته یونسکو، نمایش توپوگرافی کارست که از دوران باستان شناخته شده است، یکی از مهم ترین نقاط مهم تنوع زیستی جهان برای جانوران غارنشین به ویژه آبزیان زیرزمینی است.

غار ویترنیکا، بوسنی و هرزگوین

تی هنی او اناتا، جزایر مارکز، فرانسه

تی هنی او اناتا Te Henua Enata مجموعه ای مختلط واقع در اقیانوس آرام جنوبی، گواهی استثنایی بر اشغال سرزمینی مجمع الجزایر مارکز توسط تمدن انسانی است که در حدود سال هزار سال پس از میلاد از طریق دریا وارد شده و در این جزایر منزوی بین قرن ۱۰ و ۱۹ توسعه یافته است.

تی هنی او اناتا، جزایر مارکز، فرانسه

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.