بازدید سایت : ۱۱۰۴۰۹

◄ روستای پنو؛ طبیعتی بکر و کم‌ تر شناخته شده روستای لنگرود

شمال ایران از آن دسته مناطقی است که همه نوع جاذبه ای در آن یافت می شود. از آبشارهای خروشان، سواحل زیبا، جنگل های سرسبز و ییلاقات زیبا گرفته تا جاذبه های تاریخی متنوع همگی انواع سلایق گردشگران را برای بازدید از جاهای گوناگون راضی می کنند.

روستای پنو؛ طبیعتی بکر و کم‌ تر شناخته شده روستای لنگرود
تین نیوز |

شمال ایران از آن دسته مناطقی است که همه نوع جاذبه ای در آن یافت می شود. از آبشارهای خروشان، سواحل زیبا، جنگل های سرسبز و ییلاقات زیبا گرفته تا جاذبه های تاریخی متنوع همگی انواع سلایق گردشگران را برای بازدید از جاهای گوناگون راضی می کنند. اما در این میان روستاهای گردشگری این خطه کمی نسبت به دیگر جاذبه ها ناشناخته تر مانده اند. روستای پنو یکی از روستاهای گردشگری زیبا در منطقه سرسبز شمال است.

به گزارش تین نیوز، از آنجا که افراد زیادی بازدید از این دست روستاهای گردشگری را در سفر به شمال در برنامه بازدید خود قرار می دهند، ما نیز در این مقاله سعی داریم تا در مورد این منطقه زیبا و بکر، جاذبه های آن، مسیر دسترسی، بهترین فصل سفر به پنو و دیگر ویژگی های خاص این منطقه گردشگری صحبت کنیم. در ادامه با ما همراه باشید:

روستای پنو کجاست؟

روستای پنو یکی از جاهای دیدنی لنگرود محسوب می شود. از این رو از این منطقه با نام روستای پنو لنگرود نیز نام می برند. اگر بخواهیم آدرس دقیقی از روستای پنو در اختیار شما قرار دهیم باید بگویم این روستا جزو مناطق زیبا و جاذبه های دیدنی بخش اطاقور استان گیلان شناخته می شود.

روستای پنو

آدرس روستای پنو

منطقه دره پنو در استان گیلان، شهرستان لنگرود، از توابع بخش اطاقور واقع شده است. فاصله روستای پنو اطاقور تا لنگرود در حدود 31 کیلومتر است. شما می توانید از لنگرود با طی زمان 52 دقیقه ای به پنو برسید. جالب است بدانید که در انتهای این دره زیبا یک آبشار بسیار خاص و زیبا به نام آبشار ماهی مشو قرار گرفته است که دیدن این آبشار با شکوه و تمیز، یک از دلایل انگیزه گردشگران برای پیمایش طول تنگه پنو است.

لازم به ذکر است که روستای پنو گالیکش منطقه ای متفاوت از پنوی مد نظر ما در این منطقه است. این روستا خود به تنهایی جاذبه ای گردشگری در نزدیکی شهرستان گالیکش گلستان است.

مسیرهای دسترسی به تنگه پنو:

  1. مسیر رشت – لنگرود: از تهران یا شهرهای دیگر می توانید از طریق جاده رشت – لنگرود به این منطقه برسید. فاصله لنگرود از تهران حدود ۳۵۰ کیلومتر است.
  2. وسایل نقلیه عمومی: از رشت یا لنگرود می توانید با استفاده از تاکسی ها یا خودروهای محلی به اطاقور و سپس به تنگه پنو بروید.
  3. خودروی شخصی: اگر با خودروی شخصی سفر می کنید، از نقشه های دیجیتال استفاده کنید تا بهترین مسیر به تنگه پنو را پیدا کنید. برخی از بخش های مسیر ممکن است دشوار و ناهموار باشد، بنابراین بهتر است آمادگی لازم برای رانندگی در جاده های کوهستانی داشته باشید.

روستای پنو

جاذبه های روستای پنو

اطاقور با داشتن طبیعتی بکر و سرسبز به تنهایی منطقه ای گردشگری برای ساعتی به دور بودن از دغدعه های روزمره و داشتن آرامشی عمیق و دلپذیر است. جاذبه های گردشگری موجود در آن نیز فرصتی بیشتر برای گشت و گذار و لذت بردن از طبیعت متنوع این منطقه است. در ادامه جاذبه های دیدنی پنو را بیشتر توضیح میدهیم:

1. آبشار پنو (ماهی شو)

بدون شک اگر یکبار به خطه گردشگری پنو سفر کنید؛ متوجه زیبایی آبشار این روستا از نزدیک خواهید شد. آبشار پنو یا ماهی شو در انتهای دره پنو واقع شده است.

در کنار این آبشار که صدای شرشر آن حس تازگی و طراوت را نیز به شما منتقل می کند، می توانید لحظاتی را به خوردن غذایی خوشمزه در دل طبیعت اختصاص دهید، به عکاسی مشغول شوید یا در خنکای آب آبشار غوطه ور شوید و لحظاتی سرشار از احساس خوب و دلنشین را تجربه کنید.

جالب است بدانید نام این آبشار در میان محلی ها با نام ماهی شو شهرت دارد. دلیل این نام وجود ماهی های کوچک در استخر پایین دست آبشار است. دیدن این ماهی ها خود به تنهایی منظره ای زیبا و شگرف را در مقابل چشمان گردشگران قرار می دهد.

بلندای آبشار در حدود 10 متر است. آب آبشار به صورت یک حوضچه که محل شنای گردشگران است جمع و در نهایت به صورت رودخانه ای زمین های اطراف و طبیعت منطقه را سیراب می کند.

2. دره پنو

دره پنو مقصد اصلی گردشگرانی است که به این منطقه سفر می کنند. این دره یکی از جاهای دیدنی گیلان با داشتن زیبایی های کم نظیر و بی حد و حصر هر لحظه شما را غافلگیر خواهد کرد. وجود آبشارها و چشمه های سرازیر شده از دل کوه، طبیعت این منطقه را بسیار رونق داده است.

همچنین پوشش گیاهی منطقه روستای پنو در گیلان شامل جنگل های هیرکانی، درختان بلوط، افرا، راش و… گیاهان دارویی، نعناع، پونه، گیاهان آبزی مانند نی و علف، سرخس، گلسنگ و بوته های وحشی، این منطقه را از لحاظ سرسبزی و تنوع گیاهان بسیار غنی کرده است.

همین پوشش گیاهی متنوع موجب شده تا بسیاری از جانوران این محل را به عنوان زیستگاه خود انتخاب کنند. انواع پستاندارانی مانند خرس، شغال، گراز و… سنجاب، پرندگان، خزندگان، دوزیستان و حشرات همگی این منطقه را در کنار دیگر زیبایی ها به یک منطقه بکر و نمونه گردشگری تبدیل کرده اند.

3. آبشار لوشکی

در قلب جنگل های زیبای اطاقور آبشاری زیبا با نام لوشکی قرار دارد. یکی از دلایل زیبایی و خاص بودن این آبشار پله مانند بودن آن است. ارتفاع این آبشار در حدود 75 متر است. این آبشار با داشتن محیط بکر و آرام محلی مناسب برای گذراندن ساعتی پراز آرامش و شنیدن صدای گوش نواز شرشر آب است.

روستای پنو گیلان

4. روستای بلوردکان

در نزدیکی طاقور روستایی با نام بلوردکان قرار دارد. این روستا به دلیل کوهستانی بودن و داشتن مناظر طبیعی و همچنین معماری سنتی مورد توجه گردشگران در سفر به روستای پنو است. شما می توانید در کوچه باغ های روستا ساعتی را به قدم زدن و شنیدن صدای آواز پرندگان اختصاص دهید.

5. سد پلورود

در مسیر رودخانه پلورود سدی با همین نام قرار گرفته است. این سد دارای مناظری چشم نواز، آرامش بخش و مناسب افراد علاقه مند به ماهیگیری است.

6. پارک جنگلی خرماچال

در نزدیکی یکی از روستاهای اطاقور با نام خرماچال پارک جنگلی زیبایی برای گردش گردشگران وجود دارد. امکانات رفاهی مناسب موجود در این پارک جنگلی و همچنین طبیعت بکر و سرسبز آن مکانی مناسب برای برپایی یک دورهمی دوستانه در کنار دوستان و خانواده است.

7. منطقه گردشگری بلوردکان

منطقه گردشگری بلوردکان با قرار گرفتن در نزدیکی اطاقور و پنو به محلی مناسب برای تفریح گردشگران این منطقه تبدیل شده است. وجود مناظر طبیعی و بکر، درختان سر به فلک کشیده و مراتع با پوشش گیاهی متنوع امکان یک طبیعت گردی تمام عیار را برای گردشگران فراهم کرده است.

8. جنگل های اطاقور

یکی از جاهای دیدنی شمال دیدن جنگل های سرسبز آن است. منطقه پنو و اطاقور نیز از این قاعده مستثنی نیستند. این جنگل های سرسبز و انبوه این منطقه با کمک راهنمایان محلی مکانی مناسب برای پیاده روی و طبیعت گردی متفاوت هستند.

9. روستای مرگکوه

در مسیر رسیدن به پنو روستاهای زیادی وجود دارد. یکی از آنها روستای مرگکوه است. این روستای کوهستانی نیز با داشتن مناظر طبیعی و سرسبز خود توجه مسافران را در طی رفتن به پنو به خود جلب می کند.

10. بقعه دوازده امامزاده

علاوه بر جاذبه های طبیعی در روستای اطاقور می توانید از بقعه دوازده امامزاده دیدن کنید. این مکان معنوی به عنوان یک محل مذهبی و تاریخی در سفر به پنو شناخته می شود. لازم به ذکر است که این بقعه متبرک در مکانی سرسبز و زیبا قرار گرفته است.

روستای پنو گیلان

اقامت در لنگرود برای بازدید از روستای پنو

اگر اهل اقامت در اقامتگاه های بومگردی هستید در اطراف و  فواصل دور و نزدیک روستا پنو اقامتگاه هایی برای اقامت و شبی را سپری کردن تا صبح وجود دارد. در ضمن اگر اقامت در هتل های مجهزتر با امکانات مناسب تر را می پسندید پیشنهاد ما بهترین هتل های گیلان است.

با توجه به فاصله اندک روستای پنو تا شهرستان زیبای لنگرود می توانید به راحتی برای اقامت یکی از هتل های لنگرود را انتخاب کنید. این هتل ها با داشتن امکانات رفاهی مناسب اقامتی خاطره انگیز در سفر به روستای پنو لنگرود برای شما رقم می زنند. در ادامه لیست این هتل ها را بیان می کنیم:

  • هتل ستاره لنگرود (هتل 5 ستاره)
  • هتل رویایی راستی لنگرود (هتل 3 ستاره)
  • هتل ماندگار لنگرود (3 ستاره)
  • هتل شایان لنگرود (2 ستاره)
  •  اقامتگاه بومگردی دلیار
  •  اقامتگاه بومگردی ماهسو
  •  هتل رسپینا لنگرود
  •  اقامتگاه بومگردی سیرا
  •  اقامتگاه بومگردی عمارت دیلمان
  • اقامتگاه بومگردی کلبه چوبی انوشه
  • اقامتگاه بومگردی مهتاب
  • ​اقامتگاه بومگردی ترنج
  •  اقامتگاه بومگردی مرکزی پنو
  •  اقامتگاه بومگردی دره پنج شیر
  • اقامتگاه بومگردی دره پرستوها
  •  اقامتگاه بومگردی دره اناران

شما گردشگران عزیز می توانید با توجه به بودجه، سلیقه و تعداد نفرات همراهتان هر کدام از این هتل ها را انتخاب و رزرو و اقامتی دلنشین را در آنها تجربه کنید.

روستای پنو

بهترین فصل سفر به پنو لنگرود

با توجه به سردسیر بودن روستای پنو اطاقور در فصل زمستان، بهتر است بهار و تابستان را برای بازدید از این منطقه انتخاب کنید. مسیر دسترسی به پنو در زمستان با توجه به بارش های زیاد برف و باران سخت و ناهموار می شود.

آب و هوا در فصل بهار و تابستان در این ناحیه رو به اعتدال و خنکی می رود و می توانید شب هایی خنک و روزهایی دلپذیر را در این ناحیه سپری کنید. در فصل بهار طراوت گل ها و سرسبزی مراتع و جنگل های این ناحیه دو چندان به نظر می رسد. همچنین در این فصل با آب شدن برف ها و بارش های مکرر زمستان آبشارها و رودخانه های پر از آب را شاهد خواهید بود.

همچنین با اینکه گرمای تابستان در بیشتر مناطق کشورمان طاقت فرسا می شود اما آب و هوای پنو در این فصل بسیار مطبوع و دلپذیر است. ناگفته نماند از زیبایی های رنگارنگ فصل پاییز نیز در این منطقه بکر هم به راحتی نمی توان چشم پوشی کرد. پس اگر عاشق رنگ های گرم و دل انگیز پاییزی هستید، سفر به این منطقه را در فصل پاییز در برنامه گردشگری خود قرار دهید.

در نهایت با اینکه مسیر دسترسی به پنو کمی سخت و ناهموار و دارای امکانات رفاهی کم و نیاز به پیاده روی دارد؛ اما از مزایای رفتن به این منطقه می توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • بکر و طبیعی بودن
  • وجود آبشار و چشمه های پر آب
  • مناسب افراد اهل کوهنوردی و پیاده روی
  • آرامش در مکانی به دور از هیاهوهای روزمره

تجهیزات مورد نیاز برای بازدید از دره پنو

برای دسترسی راحت تر به روستای پنو در گیلان با توجه به مسیر ناهموار آن بهتر است وسایل زیر را در کوله پشتی و ساک سفر خود جای دهید:

  • کفش مناسب پیاده روی
  • لباس مناسب (لباس شنا)
  • قمقمه آب و غذا
  • نقشه دیجیتال
  • امکانات کمپ زدن
  • جعبه کمک های اولیه
  • عینک آفتابی
  • کرم ضد آفتاب
  • عصای کوهنوردی
  • دوربین عکاسی

و در آخر و از همه مهم تر بردن کیسه زباله برای کمتر آسیب رساندن به محیط زیست را فراموش نکنید.

روستای پنو

نظرات مردم و گردشگران درباره دره پنو

نظرات مردم و گردشگرانی که به دره پنو در لنگرود سفر کرده اند، عمدتاً مثبت و تحسین آمیز است. این نظرات نشان دهنده جذابیت های طبیعی و منحصر به فرد این منطقه است. در زیر خلاصه ای از برخی از نظرات رایج آورده شده است:

نظرات مثبت:

  1. زیبایی طبیعی و بکر بودن: بسیاری از گردشگران به زیبایی طبیعی و بکر بودن دره پنو اشاره کرده اند. این منطقه به دلیل عدم توسعه زیاد و حفظ طبیعت دست نخورده، یکی از مقاصد مورد علاقه طبیعت دوستان است.
  2. آرامش و سکوت: بسیاری از افراد از آرامش و سکوت دره پنو لذت برده اند. دوری از هیاهوی شهر و نزدیکی به طبیعت، این منطقه را به مکانی مناسب برای استراحت و رهایی از استرس های روزمره تبدیل کرده است.
  3. آبشارها و چشمه ها: آبشارهای زیبای دره پنو مورد توجه ویژه گردشگران قرار گرفته است. تجربه دیدن و شنیدن صدای آب در محیطی سرسبز و کوهستانی از جذابیت های این منطقه محسوب می شود.
  4. مناسب برای پیاده روی و طبیعت گردی: دره پنو به عنوان مکانی عالی برای پیاده روی، کوهنوردی و طبیعت گردی توصیف شده است. بسیاری از گردشگران از مناظر دیدنی و مسیرهای پیاده روی در این منطقه لذت برده اند.

نظرات منفی:

  1. دسترسی سخت: برخی از گردشگران به سختی مسیر دسترسی به دره پنو اشاره کرده اند. به دلیل کوهستانی بودن منطقه و جاده های ناهموار، سفر به این دره ممکن است برای افراد کم تجربه یا بدون تجهیزات مناسب کمی چالش برانگیز باشد.
  2. کمبود امکانات رفاهی: تعدادی از مسافران به کمبود امکانات رفاهی در نزدیکی دره اشاره کرده اند. این موضوع ممکن است برای برخی افراد که به امکانات بیشتری نیاز دارند، یک نکته منفی محسوب شود.

به طور کلی، دره پنو به دلیل طبیعت بکر، آبشارهای زیبا، و محیط آرامش بخش، یکی از مقاصد محبوب برای کسانی است که به دنبال سفری متفاوت و نزدیک به طبیعت هستند. با این حال، توصیه می شود که گردشگران با آمادگی کامل و تجهیزات مناسب به این منطقه سفر کنند تا تجربه ای به یادماندنی داشته باشند.

جمع بندی

دیدنی ها و جاذبه های شمال محدود به چند نمونه نمی شود. یکی از مناطق کمتر شناخته شده شمال روستاها و مناطق بکر و طبیعی آن است. روستای پنو نیز با وجود داشتن زیبایی های بی حد و حصر در میان گردشگران کمتر شناخته شده است. به دلیل وجود مناظر زیبا و سرسبز و طبیعت منحصر به فرد این منطقه سعی کردیم تا بیشتر در مورد روستای پنو اطاقور و جاذبه های آن صحبت کنیم. امیدواریم با شناخت این جاذبه گردشگری سفری با آگاهی بیشتر را به این منطقه تجربه کنید.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.