بازدید سایت : ۹۸۶۱۳

◄ جاذبه های گردشگری آزادراه تهران شمال

آزادراه تهران شمال، محوری با طول ۱۲۶ کیلومتر است که در حال ساخت و بهره برداری است تا سه استان مازندران، تهران و البرز را به هم متصل نماید؛ همچنین این آزادراه، ۴ قطعه دارد که در راستای کوتاه شدن مسیر شمال تا جنوب کشور طراحی و اجرا شده است.

جاذبه های گردشگری آزادراه تهران شمال
تین نیوز |

آزادراه تهران - شمال، محوری با طول ۱۲۶ کیلومتر است که در حال ساخت و بهره برداری است که  تهران را از بزرگراه همت به شهر چالوس و نوشهر، استان مازندران متصل می‌کند.؛ همچنین این آزادراه، ۴ قطعه دارد که در راستای کوتاه شدن مسیر شمال تا جنوب کشور طراحی و اجرا شده است. آزادراه تهران-شمال با عبور از مناطق کوهستانی و جنگلی، مناظر طبیعی زیبایی را ارائه می دهد و در اطراف آن جاذبه های گردشگری بسیاری وجود دارد.

فیلم پربازدید امروز را ببینید:

◄ برف روبی آزادراه اصفهان شیراز و تماشای مناظر برفی زیباترین اتوبان ایران + فیلم

به گزارش تین نیوز به نقل از نشریه راهنمود، مسیر آزادراه از تقاطع غیر همسطح با بزرگراه شهید همت و بزرگراه آیت‌الله مهدوی کنی شروع و در امتداد دره کن، پس از گذشتن از حاشیه روستای سولقان به تدریج از منطقه کوهستانی توچال عبور کرده سپس توسط تونل بلند تالون به طول ۴۸۵۰ متر این رشته کوه را قطع نموده و در دامنه‌های شمالی آن در منطقه دو آب شهرستانک قرار می‌گیرد. از آن پس مسیر به موازات جاده قدیم کرج - چالوس امتداد می‌یابد و در دره سرهنگ وارد تونل البرز به طول ۶۴۰۰ متر شده و در پل زنگوله خارج می‌شود سپس با عبور از ارتفاعات البرز به موازات جاده قدیم کرج چالوس تا شهر چالوس ادامه یافته و در نهایت با یک تقاطع غیر همسطح به کمربندی چالوس وصل می‌شود.

از مزایای احداث آزادراه تهران شمال می توان به این موارد اشاره کرد:

  • کوتاه شدن مسیر به میزان حدود 65 کیلومتر
  • کاهش زمان سفر از 4.5 ساعت به 1.5 ساعت در روزهای عادی
  • ساخت راه ارتباطی سریع و ایمن در چهار فصل سال
  • صرفه‌جویی در مصرف سوخت به میزان حدود 35 درصد و حدود 86 میلیون لیتر در سال
  •  کاهش آلودگی هوا ناشی به دنبال کاهش آلاینده‌های سوخت خودروها
  • افزایش ظرفیت عبور نسبت به مسیر کنونی
  • کاهش استهلاک وسایل نقلیه
  • توسعه صنعت گردشگری و صنایع کشاورزی و تبدیلی
  • اشتغال‌زایی

 برخی از مهم ترین جاذبه های گردشگری آزادراه تهران شمال

روستای جیرود

این روستا در مسیر آزادراه تهران شمال قرار دارد و به دلیل طبیعت زیبا، رودخانه، باغ های سرسبز و آب وهوای خنک شناخته می شود.

سد کرج (سد امیرکبیر)

 

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری در این مسیر، سد امیرکبیر است که در کیلومتر 25 جاده کرج – چالوس قرار گرفته است.

ساخت این سد، سال 1336 آغاز شد و سال 1340 به پایان رسید. از جمله جاذبه های گردشگری در این منطقه می توان به پرورش ماهی و ماهیگیری را نام برد که طرفداران بسیاری دارد.
از دیگر جاذبه های سد امیرکبیر باید به زیستگاه طبیعی جانوران و گیاهان متنوع، تفریحات آبی مانند قایق سواری و غواصی و در نهایت دهکده گردشگری واریان اشاره کرد.
دهکده گردشگری واریان، یک دهکده قدیمی است که پیش از ساخت ساخت سد در این منطقه وجود داشته است.
 پس از ساخت سد، قسمت زیادی از این دهکده زیر آب رفته و تنها یک بخش آن مانند جزیره از آب بیرون مانده است. اکنون این جزیره یکی از جاذبه هایی گردشگری این منطقه است که با قایق می توان به آن سفر کرد. 

سد امیرکبیر

پیست اسکی دیزین

یکی از معروف ترین پیست های اسکی ایران در نزدیکی این آزادراه قرار دارد و در فصل زمستان پذیرای گردشگران و علاقه مندان به ورزش های زمستانی است.

جنگل های هیرکانی

با عبور از تونل ها و ارتفاعات، به جنگل های هیرکانی نزدیک می شوید که بخشی از میراث جهانی یونسکو هستند و دارای طبیعت بکر و هوای پاک می باشند.

منطقه کلاردشت

کلاردشت یکی از زیباترین مناطق گردشگری ایران است که در نزدیکی آزادراه تهران-شمال قرار دارد. این منطقه به خاطر کوه ها، جنگل ها و آب وهوای دلپذیر معروف است.

دریاچه ولشت

دریاچه ولشت، در جنوب غربی شهر چالوس و در کیلومتر 25 جاده چالوس قرار گرفته است. این دریاچه در نزدیکی مرزن آباد، علم کوه و کلاردشت است و  حدود 150 هزار متر مربع مساحت دارد. این منطقه کوهستانی بیش از 930 متر از سطح دریا ارتفاع دارد. دریاچه ولشت با آب زلال و طبیعت چشم نوازش یکی از محبوب ترین جاذبه های گردشگری است.

ماهیگیری، شنا، قایق سواری، دوچرخه سواری و پیاده روی در اطراف دریاچه، از جمله تفریحاتی هستند که گردشگران را به این منطقه می کشانند.

 در تمام فصل های سال می توانید به دریاچه ولشت سفر کنید اما، بهار و تابستان گزینه های بهتری هستند.

دریاچه ولشت

آبشار هریجان

این آبشار در نزدیکی روستای هریجان و آزادراه قرار دارد و یکی از مقاصد مناسب برای علاقه مندان به طبیعت گردی و پیاده روی است.

روستای شهرستانک

شهرستانک، یکی از روستاهای زیبا در دهستان آسارا از توابع شهر کرج در استان البرز است.

 این روستا دارای جاده ای کوهستانی، دره ای سرسبز، باغ های میوه و کوچه باغ های بسیار زیبایی است که گردشگران زیادی را به خود جذب می کند.
 برای رسیدن به این ییلاق زیبا، باید در جاده چالوس، 44 کیلومتر به پیش بروید و به دو راهی شهرستانک برسید.
 سپس با استفاده از راهنماهای موجود در مسیر، پس از پیچیدن در دو راهی، باید یک مسیر 10 کیلومتری آسفالته را به پیش بروید تا به این روستای زیبا برسید. این روستا یکی از ییلاقات محبوب ناصرالدین شاه بوده است.

روستای شهرشتانک

مناظر طبیعی بی نظیر شهر چالوس

در انتهای مسیر آزادراه تهران شمال، شهر چالوس قرار دارد که با سواحل زیبا و دسترسی به دیگر نقاط شمالی ایران، یک مقصد گردشگری محبوب است. چالوس، یکی از زیباترین مسیرهای کشور است و دارای جاذبه های بسیار زیادی است. این جاده در برخی مواقع سال، شاهد ترافیک سنگینی است و البته یکی از پر رفت و آمدترین جاده های کشور است. جاده چالوس سال 1312 مورد بهره برداری قرار گرفت. این مسیر به جاده مخصوص نیز مشهور است. جاده چالوس جاده چالوس، 168 کیلومتر طول دارد و از کرج شروع می شود و به شهر چالوس در استان مازندران می رسد. این جاده پیچ و خم های بسیاری دارد که در برخی نقاط پیچ های این جاده 360 درجه هستند.

از دیگر جاذبه های جاده چالوس، می توان به روستای مورود، آبشار چهارصد تنور، قلعه صلصال و آبشار هفت چشمه اشاره کرد.

این آزادراه به دلیل تسریع سفر به شمال کشور، فرصت بازدید از این جاذبه ها را راحت تر و جذاب تر کرده است.

امکانات رفاهی آزادراه تهران – شمال

آزادراه تهران-شمال به عنوان یکی از پروژه های بزرگ ملی ایران، امکانات رفاهی متعددی برای مسافران فراهم کرده است تا سفر راحت تر و دلپذیرتری داشته باشند. این امکانات شامل موارد زیر می شود:

1. ایستگاه های خدماتی و رفاهی

  • در طول مسیر، ایستگاه های خدماتی و رفاهی با امکانات زیر فراهم شده است:

    • رستوران ها و کافه ها: برای استراحت و صرف غذا و نوشیدنی.

    • پمپ بنزین ها: برای سوخت گیری خودروها.

    • مساجد و نمازخانه ها: برای انجام فرایض دینی.

    • فروشگاه های مواد غذایی و ضروری: برای خرید اقلام موردنیاز.

2. سرویس های بهداشتی

  • در فواصل مختلف، سرویس های بهداشتی تمیز و مجهز برای استفاده مسافران تعبیه شده است.

3. پارکینگ ها

  • در برخی نقاط، پارکینگ هایی برای توقف کوتاه مدت یا استراحت تعبیه شده است.

4. سامانه های ایمنی و اورژانسی

  • دوربین های کنترل سرعت: برای نظارت بر ترافیک و افزایش ایمنی.

  • تلفن های اضطراری: در طول مسیر برای اعلام خرابی یا بروز حوادث.

  • خدمات امداد و نجات: شامل خودروهای امدادی و اورژانس.

5. تونل های پیشرفته

  • تهویه مناسب: برای جلوگیری از آلودگی هوا در تونل ها.

  • سیستم روشنایی مدرن: برای ایجاد دید مناسب.

  • دوربین های نظارتی: برای افزایش امنیت تونل ها.

6. نقاط استراحت و چشم انداز

  • در برخی نقاط آزادراه، مکان هایی برای توقف و لذت بردن از مناظر زیبای کوهستانی و طبیعت اطراف وجود دارد.

7. علائم راهنمایی و اطلاع رسانی دیجیتال

  • تابلوهای دیجیتال برای اطلاع رسانی وضعیت ترافیک، شرایط آب وهوایی و هشدارهای ضروری.

8. مسیرهای جایگزین و خروجی ها

  • دسترسی به جاده های فرعی و مسیرهای گردشگری محلی برای دسترسی به جاذبه های اطراف.

9. خدمات اینترنت و موبایل

  • پوشش مناسب تلفن همراه در طول مسیر و نقاط رفاهی.

  • احتمال دسترسی به وای فای در برخی از ایستگاه های خدماتی.

10. مراکز تعمیر خودرو

  • برخی نقاط خدماتی دارای تعمیرگاه های کوچک برای رفع مشکلات جزئی خودروها هستند.

این امکانات، به همراه زیرساخت های مدرن آزادراه، تجربه سفر ایمن و لذت بخشی را برای مسافران فراهم می کنند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس پاسخ

    از امسال شاهد از بین رفتن طبیعت توسط تهرانی ها و ریختن زباله در مسیر هزار جور کثافت کاری دیگه هستیم چون ۸۰ ملیون بی فرهنگ هستیم

    • ایرانی وطن پرست

      برادر من نمیگم جماعت تهرانی آشغال نمیریزند اما خود شمالی ها بیشتر زباله میریزند.هر کی زباله بریزه ناشی از بی فرهنگی هست.مال هر کجا میخواد باشه.

    • ناشناس

      مهمترینش خود ازادراهه
      که بسیاری مشکلات حل میشود
      رفتو امد روان میشود
      خساراتو ترافیک بسیار کم میشود
      نتیجه اینکه ازادراه را بسرعت بسازند و الکی وعده دروغ ندهند

  • حسن کچل پاسخ

    بر پدر مادر آدم دروغگو لعنت که اینهایی تو نام بردی مناطق گردشگری این آزاد راه زورکی باشه

  • بابک مقدم پاسخ

    من یکی از گردشگران دایمی کرج به مازندران و بویژه جاده چالوس که چند ساله با گزارش ه و استفاده از جاده تونلی شمال همهچی گفته شد اما ما که ازین بزرگراه رفته و امد میکنیم ندیدیم ازین خدمات را و فقط بفقط تونل و تونل میبینیم حتی پمپ بنزین بدیحی ترین احتیاج جاده ای میسر نیست نمیدانم اینهمه خدمات کجا هست مردم نمی بینند اما عوارض براه و تکه تکه پول میدهیم

  • ناشناس پاسخ

    نزدیک به ۳۰ سال
    ازادراه مازندران ساخته نشده نیمه کاره
    دایم وعده وعده وعده

  • ناشناس پاسخ

    باسلام.بعضی جاها از اتوبان برای خروج و دیدن مسیری وجود ندارد.

  • مهدی پاسخ

    سی،سال گذشته هنوز اندر خم پیچ سیاه بیشه موندن‌‌ 😀

  • حسن عیوضی خسرقی پاسخ

    سلام با همه زحمات و پیشرفت های عزیزان راه سازی و شهرداری یه فکری هم برای پاکسازی کلی جاده انجام شود تا محیط زیست هم سالم بماند و نصب سطل زباله شود
    امید براین که شهروندان و مسافران شهرها محیط زیست را سالم نگهدارند وهرکس زباله یا آتش روشن کرد جریمه نقدی شود

  • ناشناس پاسخ

    خوشم میاد ما ایرونیا از 200 سال پیش تا امروز فقط بد خونمون میگیم!!

  • ناشناس پاسخ

    از روز اول هدف از ایجاد این ازاد راه اولا سرقت بیت المال در طول سی سال بود ثانیا با ایجاد این ازاد راه از همین حالا تصرف های هولناک توسط نهادها واشخاص پر قدرت وصاحبان زر وزور شروع شده است

  • مهری فتح اله زاده پاسخ

    دقیقا هرچی نوشتید برعکس هست هیچ چیزی نداره نه امکانات رفاهی نه زیبایی فقط تونل های پشت سرهم و بیخود و خسته کننده کاش همینطور که نوشتید بود

  • ناشناس پاسخ

    با سلام.‌
    کسی که این گزارش را نوشته ظاهرا تا حالا نه از آزادراه تهران شمال عبور کرده و نه حتی روی نقشه آن را دیده است.
    عزیز من. اول اینکه سد امیر کبیر اصولا خارج از مسیر آزادراه است. دوم اینکه بجز تونل تالون و تونل البرز که به واسطه طول بسیار زیاد آن چاره ای نبوده است تقریبا اکثر تونل ها بخصوص در فاز 2 حتی جت فن و علائم نورانی متغییر ندارند چه برسه به سیستم‌ هوشمند. لطفا متن را بخوانید و‌ دوباره اصلاح بفرمایید

  • ناشناس پاسخ

    ۷۵ ساله از تهران اوایل انقلاب بود که برساختن این بزرگراه بعضی از هموطنان مخالف بودن که تو نمایشگاه آسیایی که تشکیل می‌شد نظر سنجی کردن البته سراسری بود که ۹۰ در صد مردم رای به ساختن این بزرگراه رو دادن اون زمان تونل کندوان دوطرفه بود یک مامور بالا دست و یک مامور پایین دست از هر طرف مثلا ۵۰ دستگاه ماشین رد میشد و آخرین ماشین که رد میشد طرف دگه باز میشد خلاصه اگر ماشین خراب میشد دود ناشی از ماشین ها باعث خفگی که چند بار هم شد بهر جهت این تونل‌ها که من میبینم به به ایرانی بودنم افتخار می‌کنم اینهمه دانش تو رشته عمران در داخل این یک افتخار هست ولی اون قسمت باقی مانده که خیلی هم مهم هست

  • ناشناس پاسخ

    زنده باد ایران زنده باد مازندران زیبا با مردمان فهیم و خوبش و همه ایرانیان باغیرت بخصوص مهندسان با سواد و با تجربه در ساخت این بزرگراه عظیم خدا نگهدا همتن

  • امیرناصر میرشکرایی پاسخ

    فاز سوم بزرگراه از سیاه بیشه تا مرزن آباد هنوز مطالعه نشده ، در این مرحله پیشنهاد می شود برای سرعت در اتمام بزرگراه ، دربستر رودخانه ستون‌های مرتفع بتنی ایجاد شود و به وسیله پل‌های صندوقه ای بتنی ستون‌ها به یکدیگر وصل شود در این صورت مارپیچ رودخانه در مسیر مستقیم از بین می رود و نیز به سبب بالا آمدن جاده خطر ریزش کوه نیز بر روی جاده وجود نخواهد داشت ، کاش وزارت راه در این مورد بررسی بیشتری بنماید

  • ناشناس پاسخ

    مهمترینش خود ازادراهه
    که بسیاری مشکلات حل میشود
    رفتو امد روان میشود
    خساراتو ترافیک بسیار کم میشود
    نتیجه اینکه ازادراه را بسرعت بسازید و الکی وعده دروغ ندهید

  • بابک مقدم پاسخ

    متاسفانه ازاد راه شمال. غیر انکه همش در تونل هست و کمتر فضای قبلی جاده چالوس میبینیم یکی هم عوارض زیاد این بزرگراه هست که گویا در چند قسمت دریافت میشود. و بسیار مهم مهم برای ورود و خروج این بزرگراه از شهر کرج هیچ راهی نیست و باید بیاییم بزرگراه ازادگان تا بتوانیم وارد بزرگراه شمال شویم در صورتیکه در ورودی این بزرگراه میشد راهی برای مردم کرج باشد که نیست

  • ب ز پاسخ

    سرویسهای بهداشتی پولی از ویژگیهای ناب ازادراه است
    سانسورنکنیدا