روز گذشته براثر سانحهای مرگبار پل جنوا در ایتالیا ریزش کرد و دهها کشته و زخمی برجا گذاشت.
روز گذشته براثر سانحهای مرگبار پل «موراندی» در جنووا، شهری در شمال ایتالیا ریزش کرد و 53 کشته و زخمی برجا گذاشت.
به گزارش گروه بینالملل تیننیوز، روز گذشته قسمت اصلی پل «جنووا» فروریخت و منجر به کشته شدن، زخمی شدن و مفقود شدن دهها نفر شد.
در این سانحه وجود یک کامیون در دهانه پل بود که مانع فرو ریختن تعداد بیشتر به پایین پل شد. گزارشها حاکی از آن است که برخی قطعات فروریخته پل ارتفاعی بهاندازه یک ساختمان سهطبقه دارند.
عمق فاجعه بهاندازهای است که به نظر میرسد عملیات نجات و جستجو برای چند روز ادامه داشته باشد. در حال حاضر گروههای امدادی شامل پلیس، اورژانس، سگهای زنده یاب و 200 نفر امدادگر مشغول جستجو در منطقه و امدادرسانی هستند.
بر اساس گفتههای نخستوزیر ایتالیا، تا به این لحظه 22 نفر کشته و 16 نفر نیز در این حادثه زخمی شدهاند که 9 نفر از آنها شرایط وخیمی دارند. این در حالی است که منابع رسمی تعداد کشتهها را 26 نفر اعلام کردهاند.
بر اساس گفتههای پلیس، طوفانی که همزمان با ریزش پل در جریان بوده است میتواند علت وقوع حادثه باشد. همچنین کارگران روی پل مشغول به عملیات کارگاهی جهت پارهای از امور مربوط به نگهداری پل بودهاند و جرثقیل نیز نصبشده بود که میتواند منجر به وقوع این حادثه شده باشد.
اینکه کارگاه از لحاظ رعایت اصول ایمنی لازم بهدرستی عمل کره است یا نه و اینکه تا چه میزانی بر این سانحه تأثیرگذار بوده است در حال بررسی است. اما در حال حاضر این تئوری مطرح است که ریزش پل بر اثر شکست ساختار آن بوده است.
جاده A10 که از زیر این پل عبور میکند یکی از جادههای پرتردد در «جنووا» است که روزانه تعداد زیادی از شهروندان و توریستها را از خود عبور داده و مسیر اصلی فرودگاه جنووا و سواحل مدیترانهای ایتالیا است.
این سانحه در زمانی اتفاق افتاد که اوج سفر توریستها به ایتالیا و شهر توریستی «جنووا» است و دقیقا زمانی که بسیاری از توریستهای فرانسوی در حال عبور از این بزرگراه بودند و همچنین درحالیکه تنها یک روز قبل از تعطیلات عمومی ایتالیا که حجم سفر به سواحل این کشور افزایش مییابد؛ اتفاق افتاد.
سوالاتی درباره پل
این پل توسط یکی از مجربترین مهندسان پلسازی ایتالیا به نام ریکاردو موراندی Riccardo Morandi طراحیشده است و در سال 1968 تکمیل شد. این پل 1.1 کیلومتر طول دارد و ارتفاع بلندترین قسمت آن 100 متر است.
اینکه چرا بخشی از این پل فروریخته است هنوز مشخص نشده است. فروریختن پل حدود 15 تا 20 دقیقه پس از بارش شدید باران و وقوع رعدوبرقهای شدید رخ داد. مرکز هواشناسی سرعت باد 35 متر در ساعت برآورد کرده است.
برخی ساکنان محلی این سوال را مطرح کردهاند که آیا عملیات نگهداری این پل بهاندازه کافی و اصولی بوده است یا نه.
علت این سانحه را هنوز نمیتوان با قطعیت بیان کرد اما اینکه پل 50 سال قدمت داشته است و این امکان وجود دارد که دچار فرسودگی بهخصوص در محل اتصالات شده باشد. اما در حال حاضر هیچگونه علائم واضحی وجود ندارد که روشن کند به چه علتی پل فروریخته است ضمن اینکه ریزش پل همزمان با بارش شدید باران و فعالیت کارگران بر روی پل بوده است.
رئیس سابق موسسه مهندسان سازه بریتانیا و مهندس سازه متخصص در پلها در اینباره گفت: «اینطور نبود که چنین واقعهای غیرقابلانتظار باشد.»
«مارکو بوچی»، شهردار «جنووا» در پاسخ به این سوال که اگر امکان ریزش پل وجود داشته است چرا عملیات کارگاهی تعمیر پل به اینصورت انجام شده است، پاسخ داد: «مطمئن نیستم؛ دانستن این موضوع هم شغل من نیست وظیفه من این است که درباره آینده شهر و عملکرد آن فکر کنم.نقش من بهعنوان شهردار این است که از وجود زیرساختهای صحیح اطمینان حاصل کنم و در صورت نیاز برای احداث زیرساختهای جدید از طرف دولت بودجه لازم را دریافت کنم.»
دیمیتریوس کاستاووس، استاد دانشگاه مؤسسه زیرساخت و محیط زیست در دانشگاه هریوت وات در اسکاتلند نیز درباره دلایل وقوع این سانحه گفت: «مهندسان باید به تاثیرات فرسودگی بر ساختاری پلهایی نظیر این و همچنین تاثیر بالقوه محیط زیست و شرایط آب و هوایی توجه کنند.»
منبع: سیانان
هشتمین نمایشگاه حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته که از روز ۲۵ آذرماه بدون مراسم افتتاحیه در شبستان اصلی مصلی تهران…
طالبان پس از استقرار رسمی در افغانستان از اولین کامیون ملی خود رونمایی کردند.
با ساخت و تکمیل ایستگاه ورزشگاه تختی و پایانه در منتهی الیه بخش شرقی خط ۷ مترو، پرونده این خط که شمال غرب تهران را به…