بازدید سایت : ۳۴۳۶۵

◄ پارک ملی ایران کوچک

پارک ملی ایران کوچک در زمینی به مساحت هفت هکتار در ضلع جنوب شرقی میدان جمهوری در کرج واقع شده است. پارک ایران کوچک پروژه ای ملی است که در سال ۱۴۰۰ ثبت یونسکو شده است.

پارک ملی ایران کوچک
تین نیوز

پارک ملی ایران کوچک در استان البرز قرار دارد و یکی از جاهای دیدنی کرج محسوب می شود. با بازدید از این پارک می توانید به کل ایران سفر کنید و از سیاه چادر ایل بختیاری، خانه آغاج اوی ترکمن ها، مُضیف خوزستان، کپر آذربایجان، بخشی از بافت روستای ابیانه و آب انبار یزد دیدن کنید.

به گزارش تین نیوز، این سبک جاذبه ها با هدف معرفی ایران و جاذبه هایش ساخته می شوند. ضمن اینکه به نظر جالب می رسد که ساعتی را در  ارگ بم  بگذرانید و با کمی قدم زدن به بازار سعد السلطنه قزوین برسید! از طرفی برای عده ای که امکان سفر به تمام نقاط ایران را ندارند، همین بازدیدهای مختصر و ظاهری از جاذبه ها، غنیمت محسوب می شود؛ درست است حضور در دیاری دیگر و بازدید از جاذبه هایش حس و حال دیگری دارد، امّا به هر حال بازدید از آن ها در اندازه کوچکتر و کنار جاذبه هایی دیگر که از سراسر ایران جمع آوری شده اند، حس متفاوتی را منتقل خواهد کرد.

پارک ملی ایران کوچک کجاست؟

پارک ملی ایران کوچک، به عنوان نخستین باغ فرهنگ ایران به ثبت رسیده است.

پارک ملی ایران کوچک که به اسامی چون پارک ملی ایران، پارک اقوام، باغ فرهنگ و باغ فرهنگ کمیسیون ملی نیز شناخته می شود، یکی از جاهای دیدنی کرج است که در محدوده باغ معروف فاتح قرار دارد. ساخت این پارک سه سال به طول انجامید که از سال ۱۳۹۷ آغاز و در اسفندماه ۱۳۹۹ در هفت هکتار به بهره برداری رسید.

پارک ملی ایران کوچک، شاهکاری هنری در زمینه پارک سازی نوین به شمار می آید و در خردادماه سال ۱۴۰۰ به عنوان نخستین باغ فرهنگ ایران ثبت ملی و در سازمان فرهنگی، علمی و آموزشی یونسکو به ثبت جهانی رسیده و هدف از ساخت این پارک، نمایش تنوع قومی و فرهنگی ایران است. ۸۰ درصد باغ فرهنگ به موضوعات هنری، آداب ورسوم قومیت های مختلف و زیست بوم ۱۲ منطقه مهم فرهنگی و گردشگری کشور اختصاص داده شده است.

آدرس پارک ملی ایران کوچک

پارک ملی کوچک از جاهای دیدنی استان البرز است. این پارک در شهرستان کرج و ضلع جنوب شرقی میدان جمهوری، بلوار ماهان شرقی کسری یا شهید کلهر قرار دارد. (مشاهده روی نقشه

برای مراجعه به باغ ایران کوچک کافیست پس از رفتن به محله جهانشهر کرج، از طریق بلوار ماهان به خیابان کلهر بروید. همچنین می توانید از طریق تاکسی های ایستگاه مترو گلشهر یا محمدشهر نیز به راحتی به پارک ایران کوچک دسترسی داشته باشید.

معماری پارک ملی ایران کوچک

پارک ملی ایران کوچک مکانی است که می توانید از آثار باستانی و ابنیه تاریخی ایران دیدن کنید و با اقوام مختلف کشور، فرهنگ و آداب رسوم آن ها آشنا شوید. در این پارک سکونتگاه های اقوام ایرانی شامل سکونتگاه استان های یزد، اصفهان، شیراز، گیلان، مازندران، بندر ترکمن، خراسان، فارس، خوزستان، البرز و دیگر مناطق شبیه سازی شده است. این زیستگاه ها با مقیاس یک دوم و توسط دوازده گروه هنری از هنرمندان و استادکاران همان زیست بوم ساخته شده و گوشه های از تاریخ و فرهنگ این مرز و بوم را به تصویر می کشد. د

در پارک ملی ایران کوچک با تماشای ماکت ها و سازه های آثار باستانی و بناهای تاریخی، به جای جای ایران سفر خواهید کرد. این بناها در نورپردازی زیبای شب های باغ فرهنگ بسیار تماشایی می شوند. سیاه چادرهای ایل بختیاری و لر، خانه سنتی و چوبی ترکمن ها به نام آغاج اوی، مُضیف خوزستان، کپر آذربایجان، بخشی از بافت روستای ابیانه، آب انبار یزد، ارگ بم، مسجد فهرج و سهره یزد، بازار سعد السلطنه قزوین، آسیاب بادی خراسان جنوبی و ساباط مناطق مرکزی، روستاهای خزری، اورامان کردستان و کندوان آذربایجان از دیدنی های پارک ملی ایران کوچک است.

در پارک ملی ایران کوچک علاوه بر ماکت های بناهای تاریخی و زیست بوم اقوام ایرانی، تندیس های مفاخر بزرگ کشور همچون عطار نیشابوری، حافظ، سعدی، فردوسی، رودکی، خیام، ابن سینا، شیخ رازی، خواجه نصیر و امیرکبیر به نمایش گذاشته شده است. المان مرحوم محمد صادق فاتح یزدی نیز زینت بخش این پارک است. این المان که نزدیک به سه ونیم متر ارتفاع دارد، از بتون گلاسه ساخته و توسط هنرمندی به نام جعفر رنگچی طراحی و اجرا شده است.

گردشگران و بازدیدکنندگان باغ فرهنگ، در کنار بازدید از بناهای پارک می توانند از غرفه های فرهنگی موجود در پارک نیز بازدید به عمل آورند، با صنایع دستی و سوغات مناطق مختلف آشنا شوند و از آن ها خریداری کنند.

بازدید از پارک ملی ایران کوچک، شنبه ها و چهارشنبه ها از ساعت چهار بعداز ظهر تا ۹ شب و سایر روزهای هفته از ساعت ۱۰ صبح تا ۹ شب امکان پذیر است.

قیمت بلیط پارک ملی ایران کوچک ۱۰ هزار تومان است. ​

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
آب انبار یزد در پارک ملی ایران کوچک
ابیانه در پارک ملی ایران کوچک
المان محمدصادق فاتح در پارک ملی ایران کوچک
بازار سعد السلطنه قزوین درایران کوچک
پارک ملی ایران کوچک (1)
پارک ملی ایران کوچک (1)
پارک ملی ایران کوچک  (2)
پارک ملی ایران کوچک (3)
پارک ملی ایران کوچک (4)
پارک ملی ایران کوچک (5)
پارک ملی ایران کوچک(6)
پارک ملی ایران کوچک (7)
پارک ملی ایران کوچک (8)
پارک ملی ایران کوچک  (9)
پارک ملی ایران کوچک (10)
پارک ملی ایران کوچک
خانه گیلانی در پارک ملی ایران کوچک
خانه گیلانی
روستای ابیانه در پارک ملی ایران کوچک
روستای کندوان پارک ملی ایران کوچک
کاروانسرای شاه عباسی در پارک ملی ایران کوچک
مضیف در پارک ملی ایران کوچک
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • کوشا

    عالی بود هم آب هوای عالی و عالی برای خانواده