بازدید سایت : ۳۵۰۴۷

◄ گزارش تصویری| پلازای میدان جهاد، معرف معماری ایرانی- اسلامی

معماران این بنا تأکید زیادی داشته اند که به جای استفاده از مصالح صنعتی، از مصالحی بومی ازجمله آجرهایی که در کارگاه هایی اطراف تهران ساخته شده استفاده کنند.

گزارش تصویری| پلازای میدان جهاد، معرف معماری ایرانی- اسلامی
تین نیوز

طراحی متفاوت معماری ایستگاه متروی جهاد، توجه های زیادی را در داخل و خارج از کشور جلب کرده است.

متروی جهاد، از سوی مجله معتبر دیزین، برای جوایز سال ۲۰۲۳ نامزد شده است و در کنار بهترین های دنیا، برای کسب جایزه در یک بخش از این جایزه مهم و بین المللی قرار گرفته است. طراحی این مترو را، یک شرکت ایرانی برای متروی تهران در خط سه انجام داده و در میدان جهاد قرار دارد.

به گزارش تین نیوز، وبسایت دزین (Dezeen) که یکی از معتبرترین و تاثیرگذارترین وبسایت های معماری دنیاست، هر سال جوایزی را به آثار برگزیدۀ معماری در حوزه های مختلف اهدا می کند. این جایزه حوزه هایی از جمله خانه های مسکونی شهری، خانه های روستایی، پروژه های زیرساختی و حمل و نقل، هتل ها و ... را شامل می شود.

مجله دزین در توضیحاتی پیرامون این پروژه، آن را یک تلاش موفق در جهت بازتعریف ورودی های متروی تهران معرفی می کند در توضیح این شاهکار معماری نوشته است: « معمار می خواسته این ورودی ها را به یک سکوی آزاد و قابل تعریف توسط کاربران برای رویدادهای شهری تعریف کنند. دیگر هدف آنها این بوده که نقاط غیرقابل استفاده توسط شهروندان را، در راستای طرح کلی تبدیل تهران به یک شهر پیاده محور، بازآفرینی کنند.
این مجله به استفاده از مصالح بومی توسط سازندگان پروژه استفاده کرده و نوشته است که معماران، تأکید زیادی داشته اند که به جای استفاده از مصالح صنعتی، از مصالحی بومی ازجمله آجرهایی که در کارگاه هایی اطراف تهران ساخته شده استفاده کنند. در این کارگاه ها، سنت ساخت آجر با دست همچنان زنده است و از همین آجرها در ساخت ایستگاه مترو استفاده شده است. مصالح اصلی مورد استفاده در این پروژه، ۳۰۰ هزار آجر دست ساز است که در ۸ کارگاه در اطراف تهران ساخته شده است.

ایستگاه مترو میدان جهاد  یکی از ایستگاه های خط ۳ متروی تهران است که ورودی آن از طاق ها و دالان هایی تو در تو و متقاطع از جنس آجر تشکیل شده است. این ایستگاه در خیابان ولیعصر نرسیده به خیابان دکتر فاطمی قرار دارد. ورودی غربی این ایستگاه در ضلع غربی خیابان ولیعصر و تقاطع خیابان دکتر فاطمی قرار گرفته است و ورودی شرقی آن در ضلع شرقی خیابان ولیعصر ابتدای کوچه صدر و در محله بهجت آباد مستقر است.

معمار این طرح تلاش کرده که این ورودی را به گذرگاهی دارای روح تبدیل کند که عابران پیاده در آن احساسی از صمیمیت و گرما داشته باشند؛ تلاشی که اگر گسترش پیدا کند می تواند تهران را به شهری خوشایند برای پیاده روی و گشت و گذار تبدیل کند؛ بر خلاف آن چیز که امروز در اکثر نقاط آن مشاهده می کنیم.

مصالحی که در این بنا به کار رفت اند نیز کاملا بومی هستند؛ در ساخت این ایستگاه از ۳۰۰ هزار آجر دست ساز که در کوره های مناطق حاشیه ای تهران ساخته شده اند استفاده شده است.

طراحی این پروژه نشان می دهد با ازدحامی که در تهران وجود دارد یک فضای لطیف معماری ایرانی اسلامی طراحی شده که ورودی های مترو را از فضای خشک و بی روح خارج کرده است.

برای این پروژه بیش از ۳۰ میلیارد تومان هزینه شده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
پلازا ایستگاه مترو جهاد (1)
پلازا ایستگاه مترو جهاد (1)
پلازا ایستگاه مترو جهاد (1)
پلازا ایستگاه مترو جهاد (2)
پلازا ایستگاه مترو جهاد (2)
پلازا ایستگاه مترو جهاد (3)
پلازا ایستگاه مترو جهاد (4)
پلازا ایستگاه مترو جهاد (5)
پلازا ایستگاه مترو جهاد (6)
پلازا ایستگاه مترو جهاد (7)
پلازا ایستگاه مترو جهاد (8)
پلازا ایستگاه مترو جهاد (9)
پلازا ایستگاه مترو جهاد (10)
پلازا ایستگاه مترو جهاد (11)
پلازا ایستگاه مترو جهاد (12)
پلازا ایستگاه مترو جهاد (13)
پلازا ایستگاه مترو جهاد (14)
پلازا ایستگاه مترو جهاد (15)
پلازا ایستگاه مترو جهاد (16)
پلازا ایستگاه مترو جهاد (17)
پلازا ایستگاه مترو جهاد (18)
پلازا ایستگاه مترو جهاد (19)
پلازا ایستگاه مترو جهاد (20)
پلازا ایستگاه مترو جهاد (21)
پلازا ایستگاه مترو جهاد (22)
پلازا ایستگاه مترو جهاد (23)
پلازا ایستگاه مترو جهاد (24)
پلازا ایستگاه مترو جهاد (25)
پلازا ایستگاه مترو جهاد (26)
پلازا ایستگاه مترو جهاد (27)
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس

    بسیار زیباست