◄ پویش های حمل و نقلی و ترافیکی؛ پویش چیست؟
پویش یک حرکت و فعالیت اجتمایی است که اهداف یا هدف مشخصی را برای جلب توجه به موضوعی خاص دنبال می کند.
پویش یک حرکت و فعالیت اجتمایی است که اهداف یا هدف مشخصی را برای جلب توجه به موضوعی خاص دنبال می کند. در فرهنگ معین پویش چنین تعریف شده است: حرکت و فعالیت پی گیر در جستجوی چیزی.
در اینجا پویش هایی که موضوع آنها به حمل و نقل و ترافیک ارتباط دارد معرفی می شود.
ردیف | عنوان پویش | هدف پویش | سایت پویش | محدوده جرافیایی | زمان اجرا | دستگاه متولی | وضعیت |
پویش نوروز بدون سوانح ترافیکی | کشور | نوروز 1402 | پلیس راهنمایی و رانندگی کشور | ||||
پویش رانندگی ایمن - رانندگی بین خطوط | کاهش آمار حوادث رانندگی و کم کردن آمار جانباختگان سوانح رانندگی تا سال 1404 | valghalam.com | کشور | از سال 1396 | فعال | ||
پویش "همراهان سفر ایمن" | ارتقای ایمنی سفرهای برون شهری نوروزی و کاهش سوانح رانندگی | 25 مجتمع بین راهی | نوروز 1401 | سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای | غیرفعال | ||
پویش «نه بهتصادف» در گیلان | فرهنگسازی و ارائه آموزشهای لازم رانندگی به مسافران نوروزی | راه های استان گیلان | نوروز 1401 | جمعیت طرفداران ایمنی راه ها | غیرفعال | ||
پویش هوای همو داشته باشیم | با کمک سامانه های هوشمند، هوای ایمنی شهروندان را داشته باشیم | شهر قم | اسفند 1400 | معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم | فعال | ||
موتورسوار خوب | هویتبخشی مثبت به موتورسواران، اطلاع رسانی و آگاهی بخشی درباره بینظمیها و قانون شکنیهای آنان | شهر تهران | دی 1398 | شهرداری تهران | غیرفعال | ||
پویش زنان علیه سوانح رانندگی | جمعیت طرفداران ایمنی راه ها | غیرفعال | |||||
پویش موتورسواران قانونمند | غیرفعال | ||||||
آ | پویش سفر سلامت | فرهنگ سازی و مقابله با بیماری کرونا | آذر 1399 | شرکت بهره برداری مترو تهران | غیرفعال | ||
پویش محاکمه مسئول ناکارآمد | مهر 1399 | جمعی از فعالان صنفی جاده ای | غیرفعال | ||||
پویش اجتماعی سبا( سوگند برای ایمنی ) | saba141.ir | راه های استان اصفهان | آذر 1399 | اداره کل راهداری و حمل و نقل اصفهان | غیرفعال | ||
پویش سفر عشق | رکاب زنی از تهران تا کربلا با دوچرخه | مسیر تهران تا کربلا | شهریور 1399 | معاونت حمل و نقل شهرداری تهران | |||
پویش بین المللی حمل و نقل پاک | استفاده از حمل و نقل عمومی و در راستای کمک به کاهش آلودگی هوا و ترغیب دوچرخهسواری | سال 2002 میلادی | اتحادیه اروپا | فعال | |||
پویش سه شنبه های بدون خودرو | |||||||
دود بدرود | ارتقای فرهنگ شهروندان بهمنظور کاهش ترافیک با محوریت کاهش آلودگی هوا | مرداد 1397 | مترو و شهر تهران | ||||
کمپین خرید بدون خودرو | توجه به مقوله کاهش آلودگی هوا و ترویج فرهنگ استفاده از وسایل نقلیه عمومی | شهر تهران | اسفند 1397 | شرکت شهروند | |||
پویش مردمی ترافیک | شعار: هوای اصفهان را داریم | شهر اصفهان | اردیبهشت 1395 | معاونت حمل و نقل شهرداری اصفهان | فعال | ||
پویش حمایت از معلولان | حمایت از حقوق معلولان از جمله مباحث مرتبط با حضور و تردد ایمن در سطح شهر | شهر اصفهان | آذر 1396 | معاونت حمل و نقل شهرداری اصفهان | |||
پویش انواع مختلفی دارد، اما آنچه بیشترین کاربرد را دارد پویش اجتماعی است که به آن می پردازیم.
فلسفه و هدف پویش اجتماعی چیست؟
انسان ها در برابر انسان ها و محیط و جامعه ای که در آن زندگی می کنند، وظیفههایی برعهده دارند. تجربه هر یک از ما در زندگی فردی و اجتماعی مان باعث شده که به خوبی درک کنیم گرفتاریها و مشکلات سایر انسان ها و مردم، بسیار زیاد و متنوع است!
به عبارتی انسان ها در محیط خود، خواه در یک محله یا شهر و یا استان و. یا کشور و حتی در روی کره زمین با کمشکلات و معضلات کم و بیش یکسانی روبرو هستند. و این موضوع مشترک موجب بوجود امدن پویش اجتماعی می شود.
از عبارتِ «کلکمْ راعٍ، وَ کلکمْ مَسْؤُولٌ عَنْ رَعِیتِهِ»؛ (هر کدام از شما مسئول هستید و درباره افرادی که به سخن شما گوش میدهند بازخواست خواهید شد). این نتیجه و استفاده را می توان گرفت که هر کدام از اهل ایمان(و مردم) در رابطه با آن چه میداند، باید مُعلم و راهنمای دیگران باشد، یعنی به اهلش برساند و تبلیغ کند. پس میتوان گفت تمام افراد جامعه مسئولیت دارند (نه ریاست) و به اصطلاح مسئولیت جمعی در رابطه با انسان های دیگر و ... دارند و در مفاهیم دینی گفته می شوند بواسطه نعمت های خدادادی و مسئولیت و دانش و ... که دارند، توسط خداوند مورد سؤال قرار می گیرند.
از دیدگاه اجتماعی، موظف بودن یعنی مردم و موسسهها باید با اخلاق و با حساسیت در برابر موضوعات کشور، فرهنگ و محیط رفتار کنند. سعی در جهت ایجاد پویش اجتماعی، کمک به اشخاص، موسسهها و دولت است تا تاثیری مثبت بر رشد جامعه، شرایط شغلی، کشور و در آخر توسعه همیشگی داشته باشند.
پویش اجتماعی یک فعالیت فراگیر هدفمند است که از طریق اطلاعیه یا دعوتنامه، برای مدت مشخص و یا نامشخص، با مجموعهای از اصول و قوانین معین شکل می گیرد، و موجب گردآوردن جمعی پیرامون موضوع و هدفی معین شود. این شکلگیری میتواند بصورت گردهماییهای اجتماعی و یا مجازی و ... شود.
به منظور درک بهتر این معنا باید عبارتی مثل هماهنگی و کارگروهی جهت رسیدن به یک آرمان منحصر به فرد با ته مایه اجتماعی به تعریف خود اضافه کنیم. در واقع پویشها از مجموع افرادی با هدفی یکسان شکل گرفته و پیرو ایجاد یک جمع انسانی با تفکراتی همسو هستند.
امروزه با توسعه اینترنت و فراگیر شدن شبکههای مجازی، هر از چندی با کلمه پویش(کمپین) مواجه می شویم.
حال به اساسیترین دلایلی که موجب شکلگیری یک پویش اجتماعی میشود نگاهی میاندازیم:
۱ – ضرورت: وجود یا احساس وجود دغدغهای مشترک میان تعدادی افراد، اصلیترین دلیلیست که سبب میشود، شهروندان و یا جمعی پویشی را تشکیل دهند. برای نمونه استفاده بهینه از آب، نه به خشونت، سوانح رانندگی، رانندگی صحیح، …
۲ – خاص نبودن نیاز: اصولا نیازها خاص نیستند. وقتی که یک شخص یا جمعی به این مسئله پی میبرند، میخواهند با اشخاصی که نیازهای یکسان دارند، تماس برقرار کنند. این ارتباط قطعا با مشارکت طرفین، به یک راه حل و یا یک اطلاعرسانی ختم شود.
برای مثال اشخاص زیادی وجود دارند که دغدغههایی مانند کمک به نیازمندان برای کاهش فقر در جامعه، نادیده گرفتن حقوق زنان و کاهش سوانح رانندگی، رانندگی ایمن، حمایت از آسیب دیدگان سوانح رانندگی و غیره را دارند.
۳ – مسئولیت پذیری: وقتی که یک شخص و یا تیمی از مردم در حوزه یک موضوع منحصربه فرد احساس مسئولیت میکنند، قطعا ایجاد یک پویش میتواند تاثیرگذارترین روش برای مسئولیتپذیری اجتماعی است.
ممکن است در نگاه اول احساس شود که طراحی و هماهنگی یک پویش کار پیچیدهای نیست و در ایجاد آن میتوان دئر فضای مجازی به یک هشتگ بسنده کرد.
اگرچه این مسئله احتمال دارد برای برخی از پویشها صدق کند، اما با بررسی کمپینهای گوناگونی که در سالهای گذشته اجرا شدهاند میتوان به خوبی به این نتیجه رسید که اکثر پویشها بعد از مدتی به نتایج موردنظر نمیرسند و شکست میخورند.
برای آنکه یک پویش به نتیجه برسد، مراحل مختلفی می توان طرحی .و اجرا کرد که پرداخت به آن را به زمان دیگری محول می کنیم.