تصاویرخودروی مفهومی آینده نگرانه مرسدس بنز با الهام از فیلم «آواتار»
مرسدس بنز از خودروی مفهومی ویژن AVTR رونمایی کرده است که می تواند به طرفین رانندگی کند، توسط یک جوی استیک کار می کند و دارای یک پنل کنترل مجازی است که با حرکات دست و تنفس راننده کنترل می شود.
مرسدس بنز از خودروی مفهومی ویژن AVTR رونمایی کرده است که می تواند به طرفین رانندگی کند، توسط یک جوی استیک کار می کند و دارای یک پنل کنترل مجازی است که با حرکات دست و تنفس راننده کنترل می شود.
ویژن AVTR که مخفف Advanced Vehicle Transformation است با مشارکت فیلم جدید جیمز کامرون، «آواتار: راه آب»، رونمایی شد و دقیقاً مانند آواتارهای این فیلم علمی-تخیلی، این خودرو به عنوان امتداد بدن انسان در نظر گرفته شده است.
در تمجید از پیام محیط زیستی فیلم، این خودروی فانتزی دارای انرژی الکتریکی است و آلایندگی ندارد.
ظاهر کلی این خودرو، به طور همزمان حبابی شکا و نرم است و به نظر می رسد، شیشه جلو یکدست و نورهای آبی تپنده ای داشته باشد. داخل خودرو دارای دو صندلی سطلی عمیق و یک کنسول میانی براق است که از پشت بیرون می آید و در جایی که معمولاً داشبورد و کنترل پنل قرار دارند پخش می شود.
هیچ چرخ و پدالی وجود ندارد، فقط از یک جوی استیک، برای شتاب دادن، کاهش سرعت و معکوس کردن ماشین به همراه هدایت آن به چپ و راست استفاده می شود.
کنسول منحنی بزرگی که جایگزین داشبورد می شود، به نظر می رسد که امتداد شیشه جلو باشد و تصویری را در زمان واقعی از آنچه در اطراف خودرو در حال وقوع است پخش می کند تا به راننده کمک کند تا به طور کامل در محیط اطراف خود غوطه ور شود.
البته این فناوری هنوز وجود ندارد تا صفحه منحنی با آن اندازه را تشکیل دهد، بنابراین در حال حاضر این تصاویر از دنیای خارج توسط پروژکتوری با مدل فعلی ویژن AVTR ایجاد می شوند.
کنترل پنل خودرو نیز توسط پروژکتور کار می کند. هنگامی که یک راننده کف دست خود را بالا می برد، یک پانل کنترل توسط پروژکتور به پایین باز می شود و با حرکات دست فعال می شود.
مرسدس تمایل دارد، تما این اقدامات توسط ذهن راننده کنترل شود، که فناوری ابتدایی آن توسط مرسدس در نمایشگاه خودروی ۲۰۲۱ نشان داده شد؛ یک رابط محاسباتی مغزی یا BCI که به کاربران اجازه می دهد ماشین و همچنین فضای داخلی را از طریق ذهن خود کنترل کنند.
این شرکت خودروسازی همچنین می خواهد که ویژن روزی بتواند با تشخیص الگوهای تنفسی راننده خود هنگام ورود به خودرو، روشن شود، اما در حال حاضر این فناوری نیز در دسترس نیست.
این خودرو همچنین برای به حداکثر رساندن پایداری در نظر گرفته شده است. صندلی های داخلی – که رنگ هایشان بر اساس نور اطرافشان تغییر می کنند – از چرم گیاهی ساخته شده اند که از لباس های بازیافتی و بطری های پلاستیکی تهیه می شود.
پشت خودرو نیز با مجموعه ای از دریچه های پنل خورشیدی پوشانده شده است که می توان آن ها را برای هماهنگی بهتر با خورشید برای به حداکثر رساندن شارژ فعال کرد. نرم افزار و سخت افزار خودرو هر دو به گونه ای طراحی شده اند که استفاده از برق را به طور موثر در سراسر سیستم های خودرو توزیع کنند.
باتری ای که ویژن AVTR را به حرکت در می آورد می تواند در حدود ۱۵ دقیقه شارژ شود و قبل از نیاز به شارژ مجدد، بُردی حدود ۶۹۰ کیلومتر دارد.
این باتری چهار موتور را تامین می کند که هر چرخ را به حرکت در می آورند که در کل سیستم محرکه قدرتی معادل ۴۶۹ اسب بخار دارد. این چهار موتور می توانند به طور مستقل از یکدیگر کار کنند، بنابراین اگر راننده محورهای جلو و عقب را در جهات مختلف بچرخاند، ماشین می تواند به طرفین حرکت کند و در نقاط تنگ پارکینگ شهری جابجا شود.