بازدید سایت : ۵۳۱۴۷

15 راهکار برای حفظ و نگهداری از موتورسیکلت

حفظ و نگهداری از موتورسیکلت نقش پررنگی در بهبود کیفیت و افزایش ایمنی موتورسیکلت ایفا می کند. ما در این مطلب 15 راهکار برای نگهداری صحیح از موتورسیکلت ارائه می کنیم.

15 راهکار برای حفظ و نگهداری از موتورسیکلت
تین نیوز |

حفظ و نگهداری از موتورسیکلت نقش پررنگی در بهبود کیفیت و افزایش ایمنی موتورسیکلت ایفا می کند. ما در این مطلب 15 راهکار برای نگهداری صحیح از موتورسیکلت ارائه می کنیم.

به گزارش تین نیوز به نقل از مرکز مدیریت راه های کشور، تعمیر و نگهداری موتورسیکلت اهمیت بسزایی در بهبود تجربه شما از موتورسواری دارد. علاوه بر این، حفظ و نگهداری صحیح منجر به افزایش ایمنی موتورسیکلت می شود. بنابراین آشنایی با نحوه نگهداری از این وسیله نقلیه برای موتورسوران، امری ضرروی است.

نحوه حفظ و نگهداری از موتورسیکلت

بدون شک موتورسواری، تجربه ای هیجان انگیز و لذت بخش است که طرفداران خاص خود را دارد. علاوه بر این، امروزه موتورسیکلت به یک وسیله کاربردی به خصوص در شهرهای شلوغ تبدیل شده است. وسیله ای که اگرچه دو چرخ کمتر از اتومبیل دارد اما درست به اندازه آن به مراقبت نیازمند می باشد از این رو در ادامه این مطلب، چند نکته اساسی برای نگهداری از موتورسیکلت ارائه می دهیم.

1- دفترچه راهنمای موتورسیکلت را مطالعه کنید.

اولین و مهمترین نکته برای نگهداری و حفظ ایمنی موتورسکیلت، توجه به نکات مندرج در دفترچه راهنما است. عدم توجه به نکات ارائه شده توسط تولیدکننده برابر با اولین قدم برای کاهش کیفیت موتورسیکلت است.

2- روغن موتور را در فواصل زمانی مناسب تعویض کنید.

رانندگی با روغن سوخته به موتور آسیب می زند و مصرف سوخت را افزایش می دهد. روغن موتور معدنی باید هر دو هزار کیلومتر و روغن مصنوعی باید هر چهار تا پنج هزار کلیومتر تعویض شود. اگر زمان تعویض روغن را به تعویق بیندازید، قطعات موتور فرسوده می شوند.

3- موتورسیکلت را بشویید.

عدم نظافت موتورسیکلت، این وسیله نقلیه را بعد از دو سال به حجمی از آهن آلات زنگ زده تبدیل می کند. برای جلوگیری از بروز این مشکل، گل ولای و گردوغبار موجود بر روی چرخ ها را ماهی یک بار به طور منظم بشویید.

4- کلاچ اسباب بازی نیست!

بعضی از مردم با تصور اینکه نرم کردن کلاچ به رانندگی راحت تر در ترافیک کمک می کند، دست به این کار اشتباه می زنند. در حالیکه نرم کردن بیش از حد کلاچ به صفحه کلاچ آسیب می زند و مصرف سوخت را افزایش می دهد.

5- تعمیر موتورسیکلت را به متخصص این کار بسپارید.

در صورتی که موتورسیکلت شما به تعمیر نیاز داشت این کار را حتماً به یک تعمیرکار متخصص بسپارید. اگر اطلاعات زیادی در زمینه تعمیر موتور ندارید، موتور را با انجام اعمال اشتباه خراب تر از آنچه که هست نکنید!

6- لنت ترمز را چک و تعویض کنید.

کیفیت لنت ترمز یکی از مهم ترین عوامل موثر بر حفظ ایمنی موتورسیکلت است. لنت ترمزهای فرسوده عامل ایجاد تصادفات مرگبار هستند. اگر ساییدگی لنت ترمز بیش از دو میلیمتر باشد باید آن را تعویض کنید. طبق گفته مکانیک های با تجربه، لنت ترمز را باید هر شش تا نه هزار مایل تعویض کرد. به طور دقیق، میزان سایش لنت به عادات رانندگی و محیط شما بستگی دارد؛ اگر زیاد ترمز می گیرید یا در مناطق شیب دار رانندگی می کنید، لنت ها زودتر فرسوده می شوند.

7- لاستیک ها را بررسی کنید.

حفظ کیفیت لاستیک ها نیز درست به اندازه لنت ترمز به افزایش ایمنی موتورسیکلت کمک می کند. عمق آج لاستیک ها را به طور مکرر چک و هرگونه آسیب اعم از پارگی، سوراخ و ترک را سریعاً رفع کنید. شرایط محیطی بر طول عمر لاستیک ها اثر می گذارد. شرایط بد محیطی منجر به پوسیدگی لاستیک ها می شود؛ تحت چنین – شرایطی باید لاستیک ها را تعویض کنید.

8- فشار باد لاستیک ها را تنظیم کنید.

باد کردن بیش از حد لاستیک ها منجر به کاهش سطح تماس موتورسیکلت با سطح جاده و در نتیجه کاهش قدرت کنترل شما می شود. از طرف دیگر، ترمز گرفتن با لاستیک های کم باد نیز کاری سخت و دشوار است. بنابراین، فشار باد لاستیک ها را باید به طور منظم تنظیم کنید.

9- فیلتر هوا را تمیز کنید.

فیلتر هوا را باید هر ده هزار کیلومتر یک بار تمیز کنید. فیلتر هوا از قسمت های داخلی و ظریف موتور در برابر گردوغبار و ذرات ریز معلق در هوا محافظت می کند. بنابراین در صورتی که به نظافت فیلتر بی توجه باشید، این قطعات آسیب می بینند. عوامل محیطی در مورد فیلتر هوا نیز موثر هستند. اگر در محیطی پر گردوغبار زندگی می کنید، شاید لازم باشد که فیلتر را به صورت هفتگی تمیز کنید اما در مناطق روستایی خیلی ملزم به انجام این کار نیستید.

10- مایع خنک کننده و ضدیخ را تعویض کنید.

به طور معمول از ترکیب ضدیخ و آب یونیزه شده به عنوان مایع خنک کننده در موتورسیکلت ها استفاده می شود که برای بهبود کارایی باید به طور منظم تعویض شود.

11- زنجیر چرخ را بررسی کنید.

اگرچه طول عمر زنجیر چرخ بیش از سی هزار کیلومتر است و تعویض مکرر آن ضروری نیست اما باید به خوبی روغن کاری شود؛ در غیر این صورت، تعویض دنده سخت خواهد شد و قطعات دنده دچار سایش مکانیکی می شوند.

12- باتری را بررسی و تعویض کنید.

طول عمر بیشتر باتری ها حدود دو سال است. برای استفاده حداکثری از باتری موتورسیکلت باید آن را به طور مرتب شارژ کنید. پایانه های باتری را نیز ماهی یک مرتبه چک و از تمیزی و سفت بودن آن ها اطمینان حاصل کنید.

13- کمک فنر را بررسی کنید.

کمک فنرها را باید با توجه به میزان راحتی خود تنظیم کنید. همچنین کمک فنرها را از نظر آسیب دیدگی یا زنگ زدگی باید بررسی نمایید.

14- چرخ دنده ها را بررسی و تعویض کنید.

چرخ دنده ها را باید هر چهل هزار کیلومتر یک بار تعویض کنید. هنگام تعویض چرخ دنده ها بهتر است که زنجیر چرخ را نیز عوض کنید؛ در غیر این صورت کارایی چندانی نخواهد داشت.

15- موتور را به طور منظم سرویس کنید.

اما شاید مهم ترین نکته در مورد نگهداری از موتورسیکلت، سرویس منظم موتور باشد. سرویس موتور به افزایش کیفیت و ایمنی موتورسیکلت کمک شایانی می کند؛ همچنین منجر به کاهش مصرف سوخت می شود. شمع ها را نیز باید به طور مکرر تمیز کنید. شمع موتورهای قدیمی دو زمانه را باید هر 750 کیلومتر و موتورهای چهار زمانه را باید هر 1500 کیلومتر یک بار بررسی و تمیز کنید. نوع شمع متناسب با موتورسیکلت شما و نحوه نگهداری از آن در دفترچه راهنمای ذکر می شود.

با توجه به آنچه گفته شد، مراقبت و نگهداری از موتورسیکلت به حفظ کیفیت اولیه آن، افزایش ایمنی و کاهش مصرف سوخت کمک می کند. بنابراین با رعایت نکات ساده مذکور، وسیله نقلیه خود را مانند روز اول حفظ نمایید و موتوری ایمن تر داشته باشید تا نهایت لذت را از موتورسواری ببرید.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.