بوئینگ در برابر لاکهید مارتین؛ مقایسه دو غول عرصه هوانوردی نظامی و بهترین محصولاتشان
اغلب تصور می شود که رقیب اصلی بوئینگ، ایرباس باشد. با این حال، بوئینگ رقیب دیگری هم دارد که اغلب نادیده گرفته می شود: لاکهید مارتین. هر دوی آن ها چندین دهه است که در صنعت هوانوردی فعالیت می کنند و رقابتی شدید دارند.
اغلب تصور می شود که رقیب اصلی بوئینگ، ایرباس باشد. با این حال، بوئینگ رقیب دیگری هم دارد که اغلب نادیده گرفته می شود: لاکهید مارتین. هر دوی آن ها چندین دهه است که در صنعت هوانوردی فعالیت می کنند و رقابتی شدید دارند. اکنون سوال این است که بوئینگ و لاکهید مارتین چگونه با یکدیگر مقایسه می شوند؟
به گزارش تین نیوز به نقل از روزایتو، با نگاهی به ناوگان هوایی فعلی ایالات متحده در عرصه نظامی و غیرنظامی، بیش از ۸۰ درصد آن ها از بوئینگ یا لاکهید مارتین هستند که تمام جت های اصلی ارتش می شود. در مقیاس جهانی، اعداد مشابهی برای دیگر ارتش ها، به ویژه در غرب، صادق است.
از آنجایی که هر دو شرکت بسیار بزرگ بوده، هزاران کارمند و میلیاردها دلار درآمد و سود دارند، این مقاله این دو شرکت بزرگ را به عنوان تولید کننده هواپیما – و نه شرکت های چند میلیارد دلاری که هستند – و مهم تر از آن، هواپیمایی که تولید کرده اند، مقایسه خواهد کرد.
بوئینگ کیست؟
بوئینگ (Boeing) یکی از قدیمی ترین بازیگران صنعت هوانوردی است. ریشه شرکت فعل به سال ۱۹۱۶ باز می گردد، زمانی که صنعتگری مشهور به نام ویلیام ای. بوئینگ شرکت Pacific Aero Products Company را در سیاتل، واشینگتن تاسیس کرد.
بوئینگ در روزهای ابتدایی فعالیت خود، به عنوان پیشگام هواپیماهای دریایی و قایق های پرنده برای ترکیبی از مشتریان نظامی و تجاری نامی برای خود دست و پا کرد.
در حالی که بوئینگ هرگز واقعاً تولید هواپیماهای نظامی – به ویژه در زمان جنگ – را رها نکرد، این شرکت به خاطر هواپیماهای تجاری اش مشهور شد و رقابت بسیار شدیدی با داگلاس (Douglas) و لاکهید ایجاد کرد.
از زمان تاسیس، بوئینگ پیشگام فناوری های جدید هوانوردی بوده است؛ ساخت اولین هواپیمای تجاری با ابزار فرود باز شدنی (بوئینگ ۲۴۷)، اولین هواپیمای تجاری پرفشار درآمدزا (بوئینگ ۳۰۷) و اولین هواپیمای جت تجاری ساخت آمریکا (بوئینگ ۷۰۷).
اما شاید مشهورترین هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ باشد که بین سال های ۱۹۶۸ تا ۲۰۲۳ تولید می شد. این هواپیما یک قمار بزرگ برای بوئینگ بود، زیرا اگر شکست می خورد، شکست بوئینگ را نیز در پی داشت، اما موفقیت ۷۴۷ بقای این شرکت را برای دهه ها تضمین کرد.
با نزدیک شدن به قرن ۲۱، بوئینگ تقریباً روی هر دستاوردی که آمریکا را مشهور کرده است، از هوانوردی تجاری گرفته تا فضا و انرژی، نام خود را حک کرده است.
لاکهید مارتین کیست؟
در مقابل، لاکهید مارتین (Lockheed Martin) شرکت بسیار جدیدتری است. لاکهید مارتین در سال ۱۹۹۵ در نتیجه ادغام شرکت Lockheed Corporation و Martin Marietta شکل گرفت.
منشأ لاکهید نیز مانند بوئینگ به روزهای طلوع هوانوردی و دسامبر ۱۹۲۶ باز می گردد. این کمپانی نیز مانند بوئینگ در عرصه هوانوردی تجاری برای خود نامی دست و پای کرد، اما پس از شکست در پروژه هواپیمای مسافربری L-1011 TriStar ، به طور فزاینده ای بر هوانوردی نظامی متمرکز شد.
از سوی دیگر مارتین ماریتا در تولید موشک و راکت، به ویژه سری تایتان (Titan) تخصص داشت. این شرکت خود با ادغام شرکت Glenn L. Martin (که توسط گلن آل.مارتین افسانه ای بنیان نهاده شده بود) و شرکت American-Marietta در سال ۱۹۶۱ شکل گرفت.
لاکهید مارتین از زمان شکل گیری، خطوط تجاری دو شرکت قبلی خود را حفظ کرده و به تولید محصولات خود و همچنین طراحی و ساخت محصولات خود مانند F – ۲۲ رپتور و F – ۳۵ لایتنینگ ادامه داده است.
لاکهید مارتین به عنوان یکی از رقبای اصلی بوئینگ، شروع به ادغام های بیشتر کرده و به حوزه های دیگر هوانوردی که پیش از این تحت سلطه شرکت های بوئینگ بود و لاکهید مارتین در آن ها حضوری نداشت، از جمله طراحی و تولید هلیکوپتر، گسترش یافته است.
بویینگ و لاکهید مارتین چه شباهتی با هم دارند؟
شباهت کلیدی بین بوئینگ و لاکهید مارتین این است که آن ها در درجه اول شرکت های مهندسی هستند. و هر دوی آن ها شرکت های مهندسی هستند که شروع کار آن ها و تمرکز کنونی اصلی آن ها در عرصه هوانوردی است.
هر دو شرکت هواپیما، موشک و راکت تولید می کنند که نه تنها توسط ارتش آمریکا، بلکه توسط بسیاری از بزرگ ترین ارتش های جهان، از بریتانیا گرفته تا برزیل، ژاپن تا چین مورد استفاده قرار می گیرند، جایی که شهرت و اعتبار آن ها با هم رقابت می کند.
به همین دلیل، هر دو شرکت از نظر سطح بنیادهای تحقیقاتی خود، حداقل از نظر بودجه ای، یکسان هستند و هر دو شرکت به طور معمول به خاطر میلیاردهای دلاری که صرف پروژه های تحقیقاتی کرده اند، در این زمینه در جایگاه اول و دوم قرار می گیرند.
اما بوئینگ و لاکهید مارتین از یک جهت دیگر نیز شبیه هم هستند: اقتصاد محلی. هر دو شرکت کارخانه هایی در سراسر ایالات متحده دارند که در شهرهایی با تاریخچه غنی صنعت هوانوردی پراکنده شده اند.
در عوض، اقتصاد این شهرها برای بقا به بوئینگ و/یا لاکهید متکی هستند، شهرهایی مانند سیاتل، واشنگتن برای بوئینگ و پالمدیل، کالیفرنیا برای لاکهید مارتین.
به همین ترتیب ، این شرکت ها قابلیت های تولیدی خود را فقط به ایالات متحده محدود نمی کنند. هر دو شرکت دارای شرکت های تابعه بین المللی در سراسر جهان، از جمله مکان هایی مانند کانادا و بریتانیا هستند.
بویینگ و لاکهید مارتین چه تفاوتی با هم دارند؟
بوئینگ و لاکهید مارتین اساساً از نظر آنچه تولید می کنند با هم تفاوت دارند. لاکهید مارتین همیشه یک پیمانکار نظامی بوده است، در حالی که بوئینگ یک تولید کننده هواپیماهای تجاری است که قراردادهای نظامی نیز انجام می دهد.
به همین دلیل، این دو شرکت از نظر اندازه با یکدیگر تفاوت دارند. به لطف ترکیب مشتریان تجاری و نظامی، بوئینگ تقریباً با هر معیاری بزرگ تر از رقیب خود است:
بوئینگ همواره لاکهید مارتین را از نظر درآمد، سود، تعداد کارمندان، تعداد محصولات فروخته شده، تعداد محصولات تحویل داده شده و تعداد قراردادهای جدید منعقد شده شکست داده است.
به همین ترتیب، این دو شرکت در مورد بخش مطالعه و تحقیقات نیز با هم تفاوت دارند.
برای لاکهید مارتین، بخش مطالعه و تحقیق آن ها عمدتاً توسط ارتش های جهان هدایت می شود تا هواپیمای آن ها بتواند دقیقا نیازهای خاص آن ارتش ها را برآورده کند. از سوی دیگر، در مورد بوئینگ، بخش تحقیقات آن ها بیشتر معطوف به این است که چگونه می توانند اکتشافات تحقیقات قبلی انجام شده برای مشتریان نظامی خود را برای استفاده تجاری به کار گیرند.
تفاوت اصلی دیگر بین بوئینگ و لاکهید مارتین، رهبری آن ها است.
از زمان ادغام با مکدانل داگلاس در سال ۱۹۹۷، بوئینگ توسط مدیران تجاری هدایت می شود که هدف اصلی آن ها افزایش قیمت سهام است، در حالی که لاکهید مارتین توسط مهندسانی اداره می شود که بر ساخت محصولات هوانوردی با کیفیت در درجه اول و بازده سهامداران در درجه دوم تمرکز دارند.
هواپیمای آن ها چگونه پرواز می کند؟
با تمام آنچه گفته شد، هیچ راهی وجود ندارد که بتوانیم بوئینگ و لاکهید مارتین را بدون مقایسه هواپیماهای آن ها، با هم مقایسه کنیم. برای اهداف این مقاله، خانواده های هواپیماهای آن ها را مقایسه خواهیم کرد که در رقابت مستقیم بوده و هنوز در سرویس هستند.
Lockheed Martin F-16 در برابر Boeing F/A-18
هر چند این جنرال داینامیکس (General Dynamics) بود که اف -۱۶ را توسعه داد، اما لاکهید و بعدها لاکهید مارتین از سال ۱۹۹۳ در حال تولید و توسعه آن بوده اند. این هواپیما به عنوان پاسخ جنرال داینامیکس به YF – ۱۷ توسعه یافت که بعدها به F / A – ۱۸ هورنت تبدیل شد که اکنون توسط بوئینگ تولید می شود.
اف -۱۶ اساساً از نظر اعداد F / A – ۱۸ را شکست می دهد. در واقع، اف -۱۶ پرتعدادترین هواپیمای نظامی بال ثابت جهان است که در حال حاضر در سرویس است و نزدیک به ۲,۰۰۰ فروند از آن در حال خدمت هستند. در مقابل، تنها ۱,۴۸۰ فروند F / A – ۱۸ ساخته شد و صدها فروند از آن زمان تاکنون بازنشسته شده اند.
از سوی دیگر F / A – ۱۸ یک هواپیمای با کارکرد متنوع تر است. این جنگنده قادر است تمام ماموریت های اسکورت جنگنده، سرکوب هوایی و رهگیری هوایی اف -۱۶ را انجام دهد و علاوه بر این توانایی فرود بر روی یک ناو هواپیمابر و توانایی بیشتر برای شناسایی هوایی، پشتیبانی نزدیک هوایی و نقش جنگنده تهاجمی را دارد.
Lockheed Martin F-35 در برابر Boeing X-32
اگر چه X – ۳۵ (در حال حاضر F – ۳۵) و X – ۳۲ به عنوان هواپیماهای مبارز برای برنامه جنگنده تهاجمی مشترک (JSF) طراحی شده بودند، اما بوئینگ به اندازه کافی به عنوان پیمانکار فرعی لاکهید مارتین در برنامه F – ۳۵ عمل می کند و بیشتر قسمت های بدنه این هواپیما را می سازد.
گذشته از دلیل اصلی بهتر بودن F – ۳۵ که در واقع این بود که برنده این مناقصه شد، F-35 تقریباً در همه حوزه ها از X-32 بهتر است.
برد آن به طور قابل توجهی بیشتر از X – ۳۲ است، سرعت حداکثری آن به طور قابل توجهی بیشتر است و برای بلند شدن و فرود در باندی کوتاه (STOL) در معیار برنامه جت تهاجمی مشترک به باند بسیار کوتاه تری نیاز دارد، که آن را برای انواع عملیاتی که این جت تهاجمی در نهایت برای آن به کار گرفته خواهد شد، بسیار مناسب تر می کند.
با این حال X – ۳۲ این نقص ها را با ساده تر بودن از نظر الکتریکی و مکانیکی جبران کرد. این موضوع باعث ارزان تر شدن تولید آن بود و اگر پذیرفته می شد، شاهد برچسب قیمتی بسیار پایین تری نسبت به F – ۳۵ بودیم که یکی از انتقادات اصلی نسبت به این جنگنده به شمار می آید.
Lockheed C-5 Galaxy در برابر Boeing 747
بسیاری از مردم نمی دانند که توسعه ۷۴۷ در واقع به برنامه CX-Heavy Logistics System نیروی هوایی ایالات متحده باز می گردد. بوئینگ طرحی را برای این قرارداد ارائه کرد، اما در نهایت طرح پیشنهادی آن ها به خاطر C-5 Galaxy لاکهید کنار گذاشته شد.
سال ها بعد، طرح بوئینگ برای بازار هوانوردی تجاری اصلاح گردید، جایی که با موفقیت زیادی مواجه شد.
در هر مقایسه ای از این دو هواپیما، C-5 Galaxy از نظر اندازه و حجم در جایگاه بالاتری قرار می گیرد. اگر چه این هواپیمای ترابری تقریباً قدرت حمل بار یکسانی با ۷۴۷ دارد اما بدنه C-5 آن را به گزینه مناسبی برای حمل تانک، هلیکوپتر و دیگر تجهیزات نظامی تبدیل می کند که ۷۴۷ توانایی حمل آن ها را ندارد.
تا حدی به دلیل محبوبیت آن در نقش های نظامی و تجاری، ۷۴۷ به سادگی C – ۵ را از لحاظ نمادین بودن شکست می دهد. در واقع، این هواپیمای مسافربری بهترین و اولین انتخاب برای همه از پن آمریکن گرفته تا رئیس جمهور ایالات متحده است! سخت است که بهتر از ۷۴۷ جت مسافربری دیگری پیدا کرد.
Sikorsky CH – ۵۳ Sea Stallion در برابر Boeing CH-47 Chinook
سیکورسکی (Sikorsky) از سال ۲۰۱۵ بخشی از شرکت لاکهید مارتین بوده است. این امر لاکهید مارتین و بوئینگ را در رقابت مستقیم در حوزه بالگردهای باری سنگین قرار می دهد که در حال حاضر تحت سلطه خانواده های سیکورسکی CH – ۵۳ Sea Stallion و بوئینگ CH – ۴۷ Chinaook قرار دارند.
در یک مقایسه مستقیم بین این دو، تقریباً تمام انواع Sea Stallion از نظر برد کلی، برد معمول و سرعت، CH – ۴۷ را شکست می دهند. در واقع، انواع مختلفی از CH – ۵۳ به عنوان تانکرهای هوایی عمل می کنند، نقشی که CH – ۴۷ هرگز در آن ماموریت نداشته یا برای آن ساخته نشده است.
اما شینوک ها سرعت و برد را فدای حجم بار خالص کرده اند. در واقع، حجم بار داخلی CH – ۴۷ بیش از سه برابر CH – ۵۳ است و یکی از تنها هلیکوپترهایی است که تا به حال به عنوان یک هواپیمای مسافربری تجاری (برای خطوط هوایی اختصاصی هلیکوپتر) مورد استفاده قرار گرفته است.
نتیجه گیری
تفاوت های اصلی بین لاکهید مارتین و بوئینگ در آرایش سازمانی آن ها نهفته است.
بوئینگ یک شرکت سازنده هواپیماهای تجاری و پیمانکار دفاعی است که ظاهراً برای وال استریت ساخته شده است، در حالی که لاکهید مارتین تنها یک پیمانکار دفاعی است که بیش از هر چیزی روی مهندسی و بعد روی وال استریت تمرکز کرده است.
به عنوان کسب و کار، بوئینگ بدون شک بین این دو بهتر است. این شرکت تقریباً در تمام معیارها بزرگ تر است، یک شرکت سودآورتر است و در سراسر جهان به عنوان معتبرترین و بزرگ ترین تولیدکننده هواپیما در آمریکا شناخته می شود.
با این حال، به عنوان تولید کنندگان هواپیما، این مقایسه تا حدودی مبهم تر می شود. هر دو شرکت، هم با استانداردهای معاصر و هم با استانداردهای مدرن، هواپیماهای بزرگی ساخته اند، اما هر دوی آن ها سهم خاص خود را در شکست ها و ساخت هواپیماهای شکست خورده را داشته اند.
همان طور که گفته شد، حداقل از میان هواپیماهای تولید شده در طول ۳۰ سال گذشته، لاکهید مارتین بدون شک شرکت بهتری است که با F – ۳۵ توانست X-32 را شکست داده، F-16 های بیشتری نسبت به نسخه های به روز شده از انواع F / A – ۱۸ تولید کرده و CH – ۵۳ هایی تولید می کند که سریع تر و دوربردتر از انواع جدیدتر CH – ۴۷ هستند.
C-5 نقش مهمی در تامین کمک به اسرائیل بعنوان پل هوائی در جنگ 1973 بین مصر واسرائیل بود
بنام خدا == قبل از انقلاب هواپیمای C-5 به فرودگاه مهر آباد تردد داشت وهواپیمای C-141 هم دارای آشیانه مخصوص بود این دو هواپیما علاوه بر پشتیبانی لجستیک نیروی هوائی حتی حمل تغذیه مستشاران امریکائی را بعهده داشتند مستشارانی که فقط منافع کشورشان را تامین میکردندو وجود وعدم وجود بعضی از آنها در ستاد نیروی هوائی چندان نقشی برای ارتقاء این نیرو نداشت
خاطرات مرحوم سپهبد فقید وخوشنام فریدون جم ( حاصل چهل سال خدمت) در کتابخانه های ملی ممکن است موجود باشد امریکا بوئینگ 747 تجاری و کار کرده را تعمیر وبعنوان هواپیمای ترابری برای ایران داده بود
مرحوم سپهبد (فریدون سنجر )که باشتباه فریدون جم درج شده بود یکی از افسران باسواد به مفهوم واقعی واز نوادر روزگار خودبوداو دوره فرماندهی وستاد را احتمالا سال 1330 را در امریکا طی کرد در دوره دانشکده افسری همدوره ولیعهد بشمار میرفت او درسال 1332 فرمانده گروه هوائی تبریز وبعلت شایستگی ذاتی مدارج ترقی را طی وبعلت دانش علمی وتجربی افشاگر خریدهای رانتی وفسادهای مالی ناشی از این خریدها چه ازنظر خرید هواپیما وچه از نظر سیستمهای دفاع هوائی بود خدااورامورد لطف ومرحمت قراردهد انشاء الله
احتمالا شرکتی که هواپیماهای تجاری بوئینگ 747 را به هواپیمای باری تبدیل وبه ایران فروخته بود شرکت TWA بود
بسمه تعالی=== کشوری که ارزش پول آن به ارز کشور رقیب که در جامعه بین الملل جزو مطرح ترین اقتصاد دنیا محسوب میشود وابسته باشد عملا آن کشور استقلال اقتصادی ندارد وهر آن مردم آن کشور از این وابستگی رنج میبرند وحتی قیمت سیب زمینی وپیاز هم در داخل کشور متاثر از ارز خارجی است
داماد برادر عیال بعنوان یک ایرانی زبده و دانشیار دانشگاه سیاتل در ساخت مواد بدنه هواپیما باشرکت بوئینگ همکاری نزدیک دارد
هواپیمای ملخ دار 4 موتوره که در تصویر مشاهده میشود مربوط به نیروی هوائی امریکا است (USAF)